AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #21 Skrevet 20. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du prøve å forklare saken litt mer? Eier kan ikke fortsette å ignorere sine betalingsproblemer , det vil innhente han/hun. Og hvis det nå er opptil flere utlegg på eiendommen på rundt 500.000 så vil et varsel om tvangssalg fra kreditorer være svært sannsynlig at kommer i nær fremtid. At kreditor på det største beløpet er vanskelig kan ha mange grunner og er vanskelig å si noe om uten å vite mer. Anonymkode: f6c4d...c44 Det var et privat salg for noe år siden. Personen som kjøpte eiendommen, var klar over heftelsen som var tinglyst. Denne kreditoren nektet å bli med på noen avtale, og har dermed sitt tinglyste krav i behold. Det jeg ikke forstår er hvorfor nåværende eier spm altså har både flere utleggsforretninger og et tinglyst krav på 400 000, kan fortsette å eie eiendommen uten at den blir begjært tvangssolgt. Anonymkode: 5cd7c...89d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #22 Skrevet 20. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da var kjøper (du?) dum, som ikke undersøkte dette før kjøpet ble tinglyst og sitter derfor, velfortjent, med skjegget i postkassa. Anonymkode: 22875...381 Jeg er ikke kjøperen nei. Men ønsker at denne eiendommen blir tvangssolgt, og lurer på hvorfor den ikke er blitt det. Anonymkode: 5cd7c...89d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #23 Skrevet 20. oktober 2019 Ok, privat salg. Denne personen du snakker om som har kjøpt eiendommen har altså kjøpt en eiendom med heftelser fra utleggsforretning uten å sørge for at at disse ble slettet ved salget ? Er det nåværende eier som har skaffet seg de utleggene som har kommet på mindre beløp ? Ble salget gjennomført uten advokat eller annen form for hjelp ? Anonymkode: f6c4d...c44
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #24 Skrevet 20. oktober 2019 Men man kan ikke ha tinglyst heftelsene på en eiendom man ikke eier! Og denne heftelsen på 400.000 står på forrige eier? Beklager mange spm men jeg henger ikke helt med på historien her. Anonymkode: f6c4d...c44
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #25 Skrevet 20. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, privat salg. Denne personen du snakker om som har kjøpt eiendommen har altså kjøpt en eiendom med heftelser fra utleggsforretning uten å sørge for at at disse ble slettet ved salget ? Er det nåværende eier som har skaffet seg de utleggene som har kommet på mindre beløp ? Ble salget gjennomført uten advokat eller annen form for hjelp ? Anonymkode: f6c4d...c44 Det er nåværende eier som har pådratt seg flere utleggsforretningskrav. I tillegg var det med et tinglyst krav, en opsjon, på 400 000, da kjøper overtok eiendommen. Det ble satt av penger til å prøve å inngå avtale med denne kreditoren, men denne nektet å inngå kompromiss. Derfor ble denne heftelsen stående, og står nå registrert på eiendommen. Salget ble gjennomført privat, ved hjelp av bla. regnskapsfører. Er usikker på hvilken rolle, om noen, advokater spilte. Anonymkode: 5cd7c...89d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #26 Skrevet 20. oktober 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men man kan ikke ha tinglyst heftelsene på en eiendom man ikke eier! Og denne heftelsen på 400.000 står på forrige eier? Beklager mange spm men jeg henger ikke helt med på historien her. Anonymkode: f6c4d...c44 Altså, heftelsen fulgte med eiendommen - og nåværende eier har nå denne. Vet at dette kanskje ikke er vanlig, men dette var et privat salg. Kjøper var klar over heftelsen hele veien, og prøvde å få til avtale med kreditor, men mislyktes. Heftelsen er tinglyst og er fremdeles gyldig. Anonymkode: 5cd7c...89d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #27 Skrevet 20. oktober 2019 Dette blir da mer og mer uoversiktlig. Er en fordel å komme med alle fakta i HI. Dreier det seg om en landbrukseiendom i tillegg så finnes det ett hav av lover og regler som vi ikke kan ha noen forutsetninger for å uttale oss om. Anonymkode: 6b104...c7d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #28 Skrevet 20. oktober 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, heftelsen fulgte med eiendommen - og nåværende eier har nå denne. Vet at dette kanskje ikke er vanlig, men dette var et privat salg. Kjøper var klar over heftelsen hele veien, og prøvde å få til avtale med kreditor, men mislyktes. Heftelsen er tinglyst og er fremdeles gyldig. Anonymkode: 5cd7c...89d Hvorfor betalte ikke nåværende eier ut denne panteretten da han kjøpte det da, ved overdragelsen? Anonymkode: 22875...381
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #29 Skrevet 20. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor betalte ikke nåværende eier ut denne panteretten da han kjøpte det da, ved overdragelsen? Anonymkode: 22875...381 Det vet jeg ikke. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette blir da mer og mer uoversiktlig. Er en fordel å komme med alle fakta i HI. Dreier det seg om en landbrukseiendom i tillegg så finnes det ett hav av lover og regler som vi ikke kan ha noen forutsetninger for å uttale oss om. Anonymkode: 6b104...c7d Hva er det som er uoversiktlig her? Har da sagt ganske tydelig hva som gjelder noen innlegg lenger opp. Anonymkode: 5cd7c...89d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #30 Skrevet 20. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg ikke. Hva er det som er uoversiktlig her? Har da sagt ganske tydelig hva som gjelder noen innlegg lenger opp. Anonymkode: 5cd7c...89d Men hvem er du i forhold til problematikken her? Anonymkode: 22875...381
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #31 Skrevet 20. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvem er du i forhold til problematikken her? Anonymkode: 22875...381 Jeg er/var verken nåværende eier eller tidligere eier. Jeg er en slektning som ønsker å kjøpe eiendommen, og ønsker da selvsagt at det etter hvert blir tvangssalg. Men er usikker på om disse utleggsforretningskravene samt den tinglyste heftelsen på 400 000 kan utløse det, hva som eventuelt skal til. Fra svar tidligere i tråden virker det som om utleggsforretning ikke har andre konsekvenser enn betalingsanmerkning samt at det blir ført opp som heftelse på eiendommen? Så saksøkte kan unndra seg å betale kravene? Anonymkode: 5cd7c...89d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #32 Skrevet 20. oktober 2019 Det koster penger å gjennomføre et tvangssalg, med omkostninger til medhjelper, rettsgebyr til tingretten osv. som skal dekkes før saksøkers krav. Dersom verdien på eiendommen er for lav til at saksøker/kreditor får dekning for sitt krav, er ikke et tvangssalg gjennomførbart. Det kan også være at de som skylder pengene (forrige og nåværende eier) har avtale med sine kreditorer som gjør at kreditor ikke ønsker å gå videre med tvangssalg. Anonymkode: 0c4a5...144 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #33 Skrevet 20. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det koster penger å gjennomføre et tvangssalg, med omkostninger til medhjelper, rettsgebyr til tingretten osv. som skal dekkes før saksøkers krav. Dersom verdien på eiendommen er for lav til at saksøker/kreditor får dekning for sitt krav, er ikke et tvangssalg gjennomførbart. Det kan også være at de som skylder pengene (forrige og nåværende eier) har avtale med sine kreditorer som gjør at kreditor ikke ønsker å gå videre med tvangssalg. Anonymkode: 0c4a5...144 Verdien på eiendommen er absolutt høyere enn kreditors krav. Så vidt jeg vet (fra forrige uke) har ikke nåværende eier noen avtale med kreditoren med tinglyst heftelse på 400 000kr. I fjor vet jeg at nåværende eiers advokat nærmest truet kreditoren med tinglyst heftelse på 400 000 kr til å akseptere halvparten, altså 200 000. Også i forrige uke tok eiers advokat kontakt med denne kreditoren. Men denne nekter altså å godta mindre beløp enn hva som er tinglyst. Forstår egentlig ikke hvordan dette kravet bare kan stå der, og at kreditor ikke får innfridd kravet sitt. Anonymkode: 5cd7c...89d
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #34 Skrevet 20. oktober 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Man tvangselger ikke eiendom for småsummer. Bare utgifter til annonseringen av eiendommen ville langt oversteget skyldig beløp. Akkurat som retten ikke godtar at man begjærer en bedrift konkurs, bare fordi du mener de skylder deg 99 kroner. En utleggsforetning med småsummer blir bare stående slik. Til kreditorene enten avskriver kravet som tapt, eller venter til personen får penger på andre måter. De må kreve utleggsforettning med jevne mellomrom slik at kravet ikke blir for gammelt. Anonymkode: 88eb4...d82 Tull. S,å eløp kan bli krevd inn i form av andre gjenstander som har verdi. Moped, bil, ol Anonymkode: 8f84e...ca4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2019 #35 Skrevet 20. oktober 2019 Dette ble litt uoversiktlig men om jeg forstår deg rett så lurer du på hvorfor eier kan unndra seg å betale? Og jo han kan det en lang stund men om eiendommen er verdt mer enn gjelden så vil det nok mest sannsynlig komme til tvangssalg tilslutt. Men det kan ta tid. Det spørs på kreditor, namsmyndigheten/ tingretten i kommunen han bor. Når det gjelder dette kravet på 400.000 så ville jeg forhørt meg om dette men noe som kan hele lovverket. Gjelden er jo i utgangspunktet ikke hans selvom han kjøpte en eiendom med heftelse. Jeg ville satt meg inn i hvilke lover og regler som gjelder omkring dette. Anonymkode: f6c4d...c44
Million Skrevet 21. oktober 2019 #36 Skrevet 21. oktober 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: I dette tilfellet ble ikke den ene heftelsen på 400 000 slettet ved salget. Den er fremdeles en tinglyst heftelse. Personen som eier eiendommen, har altså også pådratt seg utleggsforretninger i år, men ikke verdt mer enn ca 40 000kr til sammen. Det jeg lurer på er vel hva som skal til for at det kan kreves tvangssalg? Og, om det skjer tvangssalg, er det som vanlige salg hvor eier bestemmer prisantydning med påfølgende eventuell budrunde? Anonymkode: 5cd7c...89d Det er som regel svært dårlig pris å få for eiendom som blir solgt ved tvangssalg. Eier har ingenting å si, og får ikke bestemme prisen selv, nei. Det er det retten som avgjør. Les mer her: https://bank2.no/hva-skjer-naar-boligen-blir-tvangssolgt (der er det bolig, men det kan være hvilken som helst eiendel, bil, båt, bolig, skogeiendom etc så lenge det er verdt penger og ikke er belånt til pipa allerede)
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #37 Skrevet 21. oktober 2019 For å få gjennomført tvangsauksjon av eiendom, så må alle kreditorer som har tinglyst heftelser på eiendommen, godkjenne at tvangsauksjonen siden det ikke er noe garanti for at de får dekt deres krav. Siden det tydeligvis er en heftelse på eiendommen, hvor kreditor har gått litt i vranglås, så tviler jeg på at denne kreditoren går med på noen tvangsauksjon. Selv om det er tinglyst utleggsforretning på eiendommen, så er det ikke sagt at disse vil gå videre. Eier kan ha en nedbetalingsavtale på disse, men utleggene blir ikke slettet før det er innbetalt i sin helhet. Anonymkode: 6b104...c7d
papaf Skrevet 21. oktober 2019 #38 Skrevet 21. oktober 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Tull. S,å eløp kan bli krevd inn i form av andre gjenstander som har verdi. Moped, bil, ol Anonymkode: 8f84e...ca4 Eller trekk i lønn. Ved et tvangssalg skal alle kreditorer ha dekket sine krav, ikke bare denne kreditoren. Eiendommen er muligens belånt utover det. Salgssummen blir vesentlig lavere, blant annet fordi kjøper har begrensede reklamasjonsmuligheter. Det du kan gjøre er å komme med et konkret bud
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #39 Skrevet 21. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: For å få gjennomført tvangsauksjon av eiendom, så må alle kreditorer som har tinglyst heftelser på eiendommen, godkjenne at tvangsauksjonen siden det ikke er noe garanti for at de får dekt deres krav. Siden det tydeligvis er en heftelse på eiendommen, hvor kreditor har gått litt i vranglås, så tviler jeg på at denne kreditoren går med på noen tvangsauksjon. Selv om det er tinglyst utleggsforretning på eiendommen, så er det ikke sagt at disse vil gå videre. Eier kan ha en nedbetalingsavtale på disse, men utleggene blir ikke slettet før det er innbetalt i sin helhet. Anonymkode: 6b104...c7d Tvert imot, har hatt mailkontakt med kreditoren som har tinglyst heftelse på 400 000. Vedkommende ønsker tvangssalg og har visst prøvd for noen år siden, men ble avvist av nåværende eiers advokater. Og da ble visst ikke noe mer gjort. Er ikke blitt prøvd for noen domstol. Anonymkode: 5cd7c...89d
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2019 #40 Skrevet 21. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: For å få gjennomført tvangsauksjon av eiendom, så må alle kreditorer som har tinglyst heftelser på eiendommen, godkjenne at tvangsauksjonen siden det ikke er noe garanti for at de får dekt deres krav. Siden det tydeligvis er en heftelse på eiendommen, hvor kreditor har gått litt i vranglås, så tviler jeg på at denne kreditoren går med på noen tvangsauksjon. Selv om det er tinglyst utleggsforretning på eiendommen, så er det ikke sagt at disse vil gå videre. Eier kan ha en nedbetalingsavtale på disse, men utleggene blir ikke slettet før det er innbetalt i sin helhet. Anonymkode: 6b104...c7d Det stemmer ikke, dersom en kreditor begjærer tvangssalg og oppnår full eller delvis dekning, må andre kreditorer med utleggspant bare godta det. Etter at tvangssalg er gjennomført, slettes heftelser i eiendommen. Anonymkode: 0c4a5...144 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå