Gå til innhold

Ble klort og bitt av katten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Katten min gikk plutselig til angrep på den ene foten min. Jeg fikk 3 litt lange kloremerker som blødde, og et bitt. Bittet var ikke dypt, og blødde ikke. Merkene etter tennene forvant fort, og jeg ser bare kloremerkene nå et par timer etterpå.

Jeg har vasket foten godt med såpe og vann, og brukt pyrisept og sårsalve. 

Jeg har ikke tatt påfyll av stivkrampesprøyten på over 20 år. Bør jeg gjøre det nå, eller kan jeg avvente om jeg får plager?

Anonymkode: 485dd...e35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det skal gå fint, men ville fulgt med og sett om det ble rødt, varmt o.l

Anonymkode: c1ba2...664

Skrevet

Jeg synes du skal ringe legevakten og spørre, men du kan sikkert vente til i morgen tidlig. 

Skrevet

Stivkrampevaksine skal gjentas hvert 10. år, så den bør du ta uansett.

Kattebitt der du har blødd kan både gi infeksjoner og stivkrampe, så det dr dumt å ta sjansen.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan havner man i en slik situasjon med katten? Enten er det et omplasseringsprosjekt eller så er det mangelfull kommunikasjon.

Anonymkode: 1273d...71e

Skrevet
5 minutter siden, Hulderen skrev:

Stivkrampevaksine skal gjentas hvert 10. år, så den bør du ta uansett.

Kattebitt der du har blødd kan både gi infeksjoner og stivkrampe, så det dr dumt å ta sjansen.

Kattebittet blødde ikke og er ikke lenger synlig. Jeg tror ikke at bittet gikk gjennom huden. Kun kloremerkenene blødde, og de har jeg renset godt. 

Katten har de siste dagene nesten ikke vært ute pga kulde og snø, og den har nok ikke så skitne klør nå. I tilfelle det har noe å si.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan havner man i en slik situasjon med katten? Enten er det et omplasseringsprosjekt eller så er det mangelfull kommunikasjon.

Jeg holdt den fast for å kjenne etter om om den har fått klumper i pelsen over magen, noe den av og til har fått fordi den er langhåret, og den liker ikke å bli børstet over magen.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du møtt en katt? 😅 De kan gå fra søvn til klikk mongo på 2 sekund. Her kan katten ligge helt usynlig en plass, for så å få øye på føttene mine som forsvinner opp trappa, og jaktinstinktet tar over. Det samme gjelder om jeg dingler med føttene, trommer med fingrene osv. Det er sånn katter kan være. 

Anonymkode: 98585...91d

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holdt den fast for å kjenne etter om om den har fått klumper i pelsen over magen, noe den av og til har fått fordi den er langhåret, og den liker ikke å bli børstet over magen.

En tam katt med tillit til eier tolerer å bli lagt på rygg og tatt på magen. Du har tatt et skippertak. Katter som har nær kontakt med sine eiere får aldri floker. Alt blir tatt før flokene kommer. Akuratt der er katter og hunder like. De viser kun magene sine til de de stoler på.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du møtt en katt? 😅 De kan gå fra søvn til klikk mongo på 2 sekund. Her kan katten ligge helt usynlig en plass, for så å få øye på føttene mine som forsvinner opp trappa, og jaktinstinktet tar over. Det samme gjelder om jeg dingler med føttene, trommer med fingrene osv. Det er sånn katter kan være. 

Anonymkode: 98585...91d

Bruk tid på katten din. Ikke bruk den som inventar.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En tam katt med tillit til eier tolerer å bli lagt på rygg og tatt på magen. Du har tatt et skippertak. Katter som har nær kontakt med sine eiere får aldri floker. Alt blir tatt før flokene kommer. Akuratt der er katter og hunder like. De viser kun magene sine til de de stoler på.

Katten min er en menneskekjær, sosial og veldig kosete katt. Men samtidig er den en tøffing som vet å gi beskjed når det er noe den ikke setter pris på.

Alle katter har ulik personlighet.

Men det var ikke det som var tema her da...

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katten min er en menneskekjær, sosial og veldig kosete katt. Men samtidig er den en tøffing som vet å gi beskjed når det er noe den ikke setter pris på.

Alle katter har ulik personlighet.

Men det var ikke det som var tema her da...

Rart dere ikke kjenner den godt nok til å vite. Det holder å gi besked en gang

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelle klumper i pelsen må tas bort, enten katten liker det eller ikke.  Før har han rømt når jeg børster magen  Det er første gang han angriper. Over ryggen elsker han å bli børstet. Men på magen hater han å bli børstet. Han har alltid vært sånn, jeg har hatt han i 11 år, fra han var kattunge.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det virker ikke som om du har hatt noe videre omgang med katter. Jeg har hatt katter i over 30 år, og alle har "tolerert" å bli tatt på maven - inntil de plutselig får nok, og da sier de fra med både varselbitt og sparking med bakpotene - noen også med fastholding med klørne på forpotene mens de biter. Men ingen av dem har noen sinne bitt hardt eller gitt uttrykk for å ville skade.

Jeg tror ikke jeg har vært borti noen katter som ikke har utvist noen sånne tendenser, hverken hos meg selv eller andre katteeiere. Langhårede utekatter får definitivt floker selv om man gir dem daglig pelsstell. Og katter er humørsyke. 

Det du sier har lite med virkeligheten å gjøre.

Anonymkode: 8f6c4...d8f

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Bullshit.

Dette er helt normal katteadferd. Akkurat som at du ikke er perlevenner med omgivlesene dine hele tiden, vil katter også i blant si fra om ting de ikke synes er greit.

Anonymkode: 8f6c4...d8f

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk tid på katten din. Ikke bruk den som inventar.

Les gjennom bidragene dine i tråden. Ser du sel hvordan du kun er ute etter å "ta" ts?

Anonymkode: 6715a...b84

• Liker 5
Skrevet

Hadde det vært en hund, hadde den vært historie nå.....

Anonymkode: 26f5e...784

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde det vært en hund, hadde den vært historie nå.....

Anonymkode: 26f5e...784

Hunder gjør vanligvis større skade enn en katt, så det er bare sånn det må være. 

Anonymkode: ee9e1...c01

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder gjør vanligvis større skade enn en katt, så det er bare sånn det må være. 

Anonymkode: ee9e1...c01

Må og må. Jeg synes små hunder også slipper for billig unna. Alt for mange totalt uastabile små hunder som har blir ødelagt av velmenende mennesker som behandler hundene som barn. Nokk om det..

man må jo se an situasjonen. Her ble katten låst i en situasjon den ikke likte og prøvde å si ifra.  Hadde det vært en situasjon den ikke kunne unngå å havne i (med for eksempel barn) så måtte den kanskje vurderes avlivet.

Anonymkode: c77c6...987

Skrevet

Katten min på 13 år som alltid har vært snill som et lam, angrep hånden min å klorte å bet meg. Han låg å sov å bare våknet og angrep meg. Oppdaget en stor flått bak i nakken. Det var hans måte og bli "gal av å ha en flått som suger på seg konstant". Fjernet flåtten og katten ble normal igjen.

Anonymkode: 09b54...5d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...