Okapi Skrevet 29. januar 2020 #221 Skrevet 29. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Islam har ikke dødsstraff for frafalne nei. Har du ikke lest verset og sett konteksten? Anonymkode: b37fc...6c5 Det har jeg, men det er litt uvesentlig. Du må gjerne fortelle meg hvordan islam egentlig er og hvordan den egentlig skal praktiseres (slik alle religiøse gjør, snodig nok; taleren alene har skjønt det, mens alle de andre tar feil), men for min del er det mest relevant hvordan det praktiseres, og dødsstraff (enten i form av at de religiøse lederne mener det burde vært dødsstraff, eller folk faktisk blir henrettet) er relativt vanlig. Om det er veldig viktig for deg kan jeg sikkert moderere meg, siden essensen i innlegg mitt handler om at apostasi straffes. Nøyaktig hva straffe er, er mindre viktig. Du må gjerne vise til ledende islamske teologer som mener frafallenhet er er helt greit og problemfritt, men jeg tviler egentlig på at de finnes. Poenget står: Religioner har ofte trusselbaserte mekanismer for å hindre frafall. Ofte er de sosiale (jfr. JV), andre ganger er det faktisk reell strafferett det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #222 Skrevet 29. januar 2020 4 minutter siden, Okapi skrev: Det har jeg, men det er litt uvesentlig. Du må gjerne fortelle meg hvordan islam egentlig er og hvordan den egentlig skal praktiseres (slik alle religiøse gjør, snodig nok; taleren alene har skjønt det, mens alle de andre tar feil), men for min del er det mest relevant hvordan det praktiseres, og dødsstraff (enten i form av at de religiøse lederne mener det burde vært dødsstraff, eller folk faktisk blir henrettet) er relativt vanlig. Om det er veldig viktig for deg kan jeg sikkert moderere meg, siden essensen i innlegg mitt handler om at apostasi straffes. Nøyaktig hva straffe er, er mindre viktig. Du må gjerne vise til ledende islamske teologer som mener frafallenhet er er helt greit og problemfritt, men jeg tviler egentlig på at de finnes. Poenget står: Religioner har ofte trusselbaserte mekanismer for å hindre frafall. Ofte er de sosiale (jfr. JV), andre ganger er det faktisk reell strafferett det er snakk om. Dødsstraff for frafallenhet finnes kun i noen ytterst få land som Saudi-Arabia. Der brukes det som et middel for at regimet skal holde på makten, ikke fordi det er begrunnet i Koranen som kun tillater vold i selvforsvar i krigssituasjoner. Som verset du sikter til omhandler. Anonymkode: b37fc...6c5
Rogadame Skrevet 29. januar 2020 #223 Skrevet 29. januar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes flere trossamfunn enn DNK. Øvrige kristne trossamfunn og trossamfunn utenfor kristendommen vokser raskt og vil fortsette å vokse raskere enn ateistene de neste tiårene. Akkurat som i resten av verden. Ateismen skal knuses! Anonymkode: b37fc...6c5 Her har du min favoritt ateist Ricky Gevais sitt glimrende svar til religiøse som truer " vitenskapen hans" 👍😂 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #224 Skrevet 29. januar 2020 1 minutt siden, Rogadame skrev: Her har du min favoritt ateist Ricky Gevais sitt glimrende svar til religiøse som truer " vitenskapen hans" 👍😂 Typisk ateister å ty til youtube videoer når dere møtes med arguemnter dere ikke klarer å svare på. Ikke rart dere er en ubetydlig og synkende minoritet i verden. Anonymkode: b37fc...6c5
Rogadame Skrevet 29. januar 2020 #225 Skrevet 29. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Typisk ateister å ty til youtube videoer når dere møtes med arguemnter dere ikke klarer å svare på. Ikke rart dere er en ubetydlig og synkende minoritet i verden. Anonymkode: b37fc...6c5 Har du sett youtube klippet da?PINGLE 🤣 Tør du ikke? Se fra 6 min og utover. hjelper desverre ikke at du poster ørten poster i Kvinneguiden om hvor synkende antall vi er som er ikke - troende. Vi kommer ikke til å tro på Gud uansett . Hvordan skal du " knuse ateismen " forresten ? Drepe oss ? 🤣🤣 thats Nice,.. havner ikke i himmelen dere heller da desverre 👼 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #226 Skrevet 29. januar 2020 Akkurat nå, Rogadame skrev: Har du sett youtube klippet da?PINGLE 🤣 Tør du ikke? Se fra 6 min og utover. hjelper desverre ikke at du poster ørten poster i Kvinneguiden om hvor synkende antall vi er som er ikke - troende. Vi kommer ikke til å tro på Gud uansett . Hvordan skal du " knuse ateismen " forresten ? Drepe oss ? 🤣🤣 thats Nice,.. havner ikke i himmelen dere heller da desverre 👼 Vi trenger ikke bruke vold for å oppnå det, imotsetning til ateistene. Vi har tiden med oss, troende vokser raskt mens andelen ateister vil falle de neste tiårene.Flere troende og færre ateister bety mindre egoisme, synd, vold, fyll, horeri og annet søppel det har medført. Anonymkode: b37fc...6c5
Rogadame Skrevet 29. januar 2020 #227 Skrevet 29. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi trenger ikke bruke vold for å oppnå det, imotsetning til ateistene. Vi har tiden med oss, troende vokser raskt mens andelen ateister vil falle de neste tiårene.Flere troende og færre ateister bety mindre egoisme, synd, vold, fyll, horeri og annet søppel det har medført. Anonymkode: b37fc...6c5 Du får bare tro det du , men håper du det blir færre av oss her inne feks med å legge frem " fakta dine " " jeg bare skriver de minker i antall , så blir blir de så redde at de slutter med dette " ateist " tøyset sitt , ja det gjør jeg !"
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #228 Skrevet 29. januar 2020 Akkurat nå, Rogadame skrev: Du får bare tro det du , men håper du det blir færre av oss her inne feks med å legge frem " fakta dine " " jeg bare skriver de minker i antall , så blir blir de så redde at de slutter med dette " ateist " tøyset sitt , ja det gjør jeg !" Bryr meg ikke om dere skriver her eller ikke, i fremtiden blir det færre av dere uansett. Og det er gledelige nyheter. Anonymkode: b37fc...6c5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #229 Skrevet 29. januar 2020 45 minutter siden, EvaLena skrev: Her i landet blir vi jo døpt i en alder av ca 3 mnd og da blir vi ført inn i kirkeboka. Hvem som helst kan melde seg ut derfra, jeg trur bare veldig mange ikke gidder å gjøre det. Jeg står i denne kirkeboka og det valgte jeg ikke selv, men jeg gidder heller ikke melde meg ut selv om det tar maks 2 min på nettet. Jeg er ikke døpt. Tviler på at jeg står som medlem. Anonymkode: e81a2...753
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #230 Skrevet 29. januar 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dødsstraff for frafallenhet finnes kun i noen ytterst få land som Saudi-Arabia. Der brukes det som et middel for at regimet skal holde på makten, ikke fordi det er begrunnet i Koranen som kun tillater vold i selvforsvar i krigssituasjoner. Som verset du sikter til omhandler. Anonymkode: b37fc...6c5 Men det gjelder vel bare hvis de ikke begynner å tro på noe annet? Anonymkode: e81a2...753
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #231 Skrevet 29. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det gjelder vel bare hvis de ikke begynner å tro på noe annet? Anonymkode: e81a2...753 Dødsstraff er det ikke uansett. Anonymkode: b37fc...6c5
EvaLena Skrevet 29. januar 2020 #232 Skrevet 29. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke døpt. Tviler på at jeg står som medlem. Anonymkode: e81a2...753 Du gjør nok ikke det. Det var jo derfor jeg skrev at de som døpes blir skrevet inn.
EvaLena Skrevet 29. januar 2020 #233 Skrevet 29. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, men dette er altså ikke noe hinder for å bryte ut. De kan velge det selv, ingen lov hindrer dem. Slik er det i land med religionsfrihet. Anonymkode: b37fc...6c5 Selvfølgelig velger de det selv, men du ser vel kanskje hvor vanskelig det er å forlate absolutt alt det kjente? Selv om personen forsømmer JV, så er det nok et vanskelig valg å forlate foreldre og søsken.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #234 Skrevet 29. januar 2020 8 minutter siden, EvaLena skrev: Selvfølgelig velger de det selv, men du ser vel kanskje hvor vanskelig det er å forlate absolutt alt det kjente? Selv om personen forsømmer JV, så er det nok et vanskelig valg å forlate foreldre og søsken. Da er altså problemet at de ikke vil forlate familie, ikke at de ikke kan bryte ut av religionen. Slik er det i land med religionsfrihet, en frihet vi aldri skal avvikle uansett hvor mye militante ateister forsøker seg. Anonymkode: b37fc...6c5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #235 Skrevet 29. januar 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi trenger ikke bruke vold for å oppnå det, imotsetning til ateistene. Vi har tiden med oss, troende vokser raskt mens andelen ateister vil falle de neste tiårene.Flere troende og færre ateister bety mindre egoisme, synd, vold, fyll, horeri og annet søppel det har medført. Anonymkode: b37fc...6c5 Dette er jo beviselig feil. Religionene er i tilbakegang, ikke vekst. Spesielt i Norge er det flere ateister enn noen gang. Anonymkode: 7f78f...8d1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #236 Skrevet 29. januar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo beviselig feil. Religionene er i tilbakegang, ikke vekst. Spesielt i Norge er det flere ateister enn noen gang. Anonymkode: 7f78f...8d1 Feil, på verdensbasis blir det færre ateister og flere religiøse ettersom flere konverterer og religiøse føder flere barn.De neste tiårene vil andelen gudløse falle, mens troende vil øke som andel, med størst vekst for Islam. Dette vil også skje i Norge. Anonymkode: b37fc...6c5 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2020 #237 Skrevet 29. januar 2020 30 minutter siden, AnonymBruker said: Feil, på verdensbasis blir det færre ateister og flere religiøse ettersom flere konverterer og religiøse føder flere barn.De neste tiårene vil andelen gudløse falle, mens troende vil øke som andel, med størst vekst for Islam. Dette vil også skje i Norge. Anonymkode: b37fc...6c5 Kan du vise til tall på dette? Anonymkode: 7f78f...8d1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #238 Skrevet 30. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan du vise til tall på dette? Anonymkode: 7f78f...8d1 https://www.pewforum.org/2015/04/02/religious-projections-2010-2050/ Anonymkode: b37fc...6c5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #239 Skrevet 30. januar 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: https://www.pewforum.org/2015/04/02/religious-projections-2010-2050/ Anonymkode: b37fc...6c5 Hva baserer den dataene på? Selvrapportert, eller innrapportert fra trossamfunn? Anonymkode: 7f78f...8d1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #240 Skrevet 30. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva baserer den dataene på? Selvrapportert, eller innrapportert fra trossamfunn? Anonymkode: 7f78f...8d1 Demographers at the Pew Research Center in Washington, D.C., and the International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) in Laxenburg, Austria, gathered the input data from more than 2,500 censuses, surveys and population registers, an effort that has taken six years and will continue. Anonymkode: b37fc...6c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå