Gå til innhold

Min eller mannens helgetradisjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen er et konservativt vanemenneske. Jeg liker variasjon i matveien. Han er vokst opp med kun vanlig mat på hverdagene (inkludert fredag, men kunne være nybakte rundstykker eller horn fredagskvelden), og lørdag er det risengrynsgrøt til lunsj, og boller (varierte mellom vanlige boller, skillingsboller og skoleboller som foreldrene bakte) kl. 17, deretter lørdagsgodt i 18-19-tiden. På søndager en «bedre» søndagsmiddag kl. 14 og bolle-rester samt en nybakt kake (sitron-, fyrste-, marmor-, eple-, sjokolade- osv.).

Jeg synes det blir veldig mye søtt og mye bakst. Vil heller ha taco på fredager, og grøt er jeg ikke så glad i, og heller sushi eller hjemmelaget pizza sånn ut på dagen med snop etterpå, og kanskje noe vafler søndagskveld.

Siden jeg lager mest mat har det blitt mest på «min» måte foreløpig, og det er jo det jeg, naturlig nok, synes er best. Men jeg går med på grønt på lørdager av og til altså. Men nå begynner barna å bli større (5 og tvillinger på 3), og han snakker om å innføre «sin» tradisjon, tilbyr seg også å bake boller selv, noe faren hans alltid gjorde, men som han aldri har gjort og jeg lurer meg på hvordan det skal gå..

Hvilken tradisjon synes dere er best, helt ærlig! Altså håper ikke alle i sedvanlig KG-stil slakter mine tradisjoner og hyller mannen sine, men si helt ærlig. Jeg mener jeg står for det mer moderne mens han henger igjen på 80-tallet.

 

Anonymkode: de632...e2b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg. Grøt liker jeg ikke, og jeg hadde blitt en bolle selv hvis jeg skulle stappet i meg boller, rundstykker og kaker halve uka :fnise:Og på fredager skal man kose seg, ikke sitte der med fiskekaker eller kjøttkaker.

Anonymkode: 99b24...256

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får kombinere da? Fredagstaco, sushi/pizza eller noe på lørdag etterfulgt av godis, så søndagsmiddag og baking av noe godt til kvelds? Grøt en lørdagsformiddag innimellom 

Anonymkode: 69f79...29f

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg. Grøt liker jeg ikke, og jeg hadde blitt en bolle selv hvis jeg skulle stappet i meg boller, rundstykker og kaker halve uka :fnise:Og på fredager skal man kose seg, ikke sitte der med fiskekaker eller kjøttkaker.

Anonymkode: 99b24...256

Han er vant med lapskaus annenhver fredag og raspeballer den andre fredagen. Takler ikke lapskaus selv, men går med på raspeballer av og til.

Anonymkode: de632...e2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at jeg aldi kunne spist middag klokka 14! Da henger man ikke igjen på 80-tallet, da er man 80 år!

Anonymkode: 99b24...256

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Han er vant med lapskaus annenhver fredag og raspeballer den andre fredagen. Takler ikke lapskaus selv, men går med på raspeballer av og til.

Anonymkode: de632...e2b

Grøss og gru! Jeg synes du er grei som går med på det av og til.

Anonymkode: 99b24...256

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Glemte å skrive at jeg aldi kunne spist middag klokka 14! Da henger man ikke igjen på 80-tallet, da er man 80 år!

Anonymkode: 99b24...256

Det er ikke så mange 80-åringer lenger heller, som spiser middag kl 14😄

Anonymkode: 6ca53...c87

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo finne en gylden middelvei hvor begge får med litt av sine tradisjoner. Så blir det DERES families tradisjoner.

 Hvis dere skal ha pizza kl 18-19 på lørdag, så er boller kl 17 litt tett på kanskje. Det kan dere jo justere til boller kl 17 på søndag istedet. Eller boller kl.. 13-14 på lørdag. 

Jeg ville også syntes bakst 2 ganger p helg er litt mye. Men godteri er like/mer usunt, så det argumentet ditt veier ikke så tungt. Dere må heller se på totalt snacks/kalori-inntak for å finne passe mengde, så fordele det på bakst/godteri etter hva man liker.

Jeg baker iblandt, men gidder ikke lage kake hver eneste søndag. Og jeg vil ikke ha rutiner midt på dagen/måltider som blokkerer for andre påfunn. Lørdag og søndag er for meg masse ledig tid hvor vi kan finne på ting. Jeg liker å dra på tur i marka mange søndager, som ville kræsjet med middag kl 14. Men da tar man jo bare middag senere. Jeg liker vel egentlig ikke faste rutiner så godt.

Anonymkode: 79d6c...694

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til grøt, bolle, taco, sushi og en bedre søndagsmiddag. Har størst problemer med middag kl 14 på en søndag. Hvordan får dere noe ut av dagen? Synes begge har gode elementer som fint kan bli en felles tradisjon

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel an å ta med seg litt fra begge? Taco e.l. på fredagene, grøt til lunsj på lørdag - men skikkelig middag før godteri. Bake boller eller noe på søndager (hvis det passer), og skikkelig søndagsmiddag i normal middagstid, f.eks?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår han tar ansvar én helg og du den andre, så får barna litt av hvert - og ansvaret for "hans" tradisjon legges ikke på deg. Enig for øvrig at mannens tradisjon er temmelig utdatert, men hadde ikke giddet å diskutere det med han så lenge han tar "sin" helg fullt ut. Om han pålegger deg ansvaret hadde det stilt seg annerledes 😉

Anonymkode: f81d4...ed2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre har foreslått  - hva med en blanding? Du får tacoen din på fredag, mannen får lørdagsgrøten sin og dere har pizza eller noe annet salt til kvelds og så lørdagsgodt. 

Søndagen får dere forhandle om, men har dere en skikkelig middag så er boller til lunch eller kvelds (avhengig av når dere velger å ha middagen) helt innafor synes jeg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg. Grøt liker jeg ikke, og jeg hadde blitt en bolle selv hvis jeg skulle stappet i meg boller, rundstykker og kaker halve uka :fnise:Og på fredager skal man kose seg, ikke sitte der med fiskekaker eller kjøttkaker.

Anonymkode: 99b24...256

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å skrive at jeg aldi kunne spist middag klokka 14! Da henger man ikke igjen på 80-tallet, da er man 80 år!

Anonymkode: 99b24...256

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så mange 80-åringer lenger heller, som spiser middag kl 14😄

Anonymkode: 6ca53...c87

Takk for svar! Ganske tydelig at det er jeg som har «rett» her, synes jo det er greit at barna vokser opp i nåtiden og ikke på 80-tallet da deres far var liten.

Anonymkode: de632...e2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Takk for svar! Ganske tydelig at det er jeg som har «rett» her, synes jo det er greit at barna vokser opp i nåtiden og ikke på 80-tallet da deres far var liten.

Anonymkode: de632...e2b

Du har jo ikke "rett" når de aller fleste foreslår å mikse tradisjoner... Det er ikke noe galt med lørdagsgrøt eller boller i helgen, ei heller bedre søndagsmiddag. 

Anonymkode: 79d6c...694

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal støtta ham i at HAN baker boller lørdag el søndag. Det er en koselig ting fra hans egen barndom, og noe ungene kan være med på. Artig å lage bollefigurer osv. Han kan jo fex stå opp med ungene søndag morgen, bake boller ilag med dem som dere så har med ut på søndagstur, hihi. 🤪 

Middag 14 søndager er så tidlig at man rekker lite annet på formiddagen. 

Å bake kake til hver helg er fra min bestemors generasjon... Det var FØR det ble så vanlig med potetgull, brus og smågodt hver helg. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftet meg med mann som var vant med "graut laurdag, og kake-kaffe kvar ettermiddag i helgen". Og norsk husmannskost. 

Selvfølgelig kunne han lage grøt og bake om han ønsket det. Men dette er mat jeg ikke spiser. 

Og han stod selvfølgelig fritt til å lage den maten han ville til middag, og jeg laget den maten jeg ville de dagene det var min tur. (har alltid delt omtrent likt). 

Nå er han altetende. Jeg lager indiske gryter, poke bowls, sushi, pad thai, og mye mer, som han liker veldig godt. Og jeg synes han lager veldig god, norsk husmannskost. 

Grøt og bakst stoppet imidlertid med noen halvhjertede forsøk fra hans side. Men han kjøper med seg en Fjordland grøt til lørdagen en gang innimellom. 

(Og om det ender om med grøt og bakst hver helg, og både han og unger koser seg med det, gjør det virkelig ingenting om du har aktive unger som ellers spiser variert.)

Anonymkode: b1e34...eab

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, du har ikke "rett".. 🤪 Dere har begge rett, fordi dere kommer fra to forskjellige familier, med hver sine måter å gjøre ting på. Ser at du har blitt mer "moderne" i matveien, men det betyr ikke at han tar feil i sin oppfatning av hvordan han foretrekker helgene. 

Jeg er enig med andre her, her må dere ta det beste fra begge sidene. Om dere spiser middag kl 14 én gang i uka, fordi mannen ønsker det, så klarer dere det. 

Så, fredagstacoen er jo da en sikker vinner, og han har ingen faste tradisjoner fredager. Lørdag, risengrynsgrøt til lunch, du bestemmer middag og godis resten av dagen. Søndagsmiddag, om det er viktig for han: kl 14, da har dere hele ettermiddagen å gjøre ting sammen p), med boller/kake som han og barna har bakt på formiddagen (så kan du sove lenger) til ettermiddagskos. (kan jo ta med som turmat hvis dere drar ut på tur, feks) 

Alt lar seg ordne, sålenge begge er villige til å gi og ta. 😊

Endret av Andy2029
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste de ikke middag på lørdager? Jeg hadde vært så sliten på søndagen om jeg bare skulle tyllet i meg søtsaker og karbohydrater hele lørdagen.

Vi spiser (selvfølgelig) taco på fredagskvelden, rundstykker sent lørdag morgen, stort sett ikke noe særlig annet før middagstid, og da spiser vi typisk pizza, kjøttgryte eller lasagne, så godis til kvelden, vafler søndags morgen, og en sunnere middag, type salat eller fisk. 

Anonymkode: 00456...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hva som er «moderne» er norsk husmannskost mer trendy enn sushi altså. 

Uansett lurt å legge fra seg debatten om hvem av dere som har «rett» og finne et opplegg som funker for dere alle.

Anonymkode: 2178c...a71

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere ha faste retter i helgene da? Kan dere ikke bare spise det dere er fysen på den dagen?

Vi lager stort sett noe som "alle" i huset har lyst på.

Det kan være kylling på lørdag og pizza på søndag. I går var det fredag og da kjøpte vi Take away. 

 

Tradisjoner o matveien holder vel til spesielle dager som julaften osv?

 

 

Anonymkode: 0668b...389

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...