Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Har bestgemt meg
Skrevet

Jippi, jeg har bestemt meg. Nå skal jeg ta meg utdannelse. Jeg skal studere Byggingeniør ved HiST. Håper jeg kommer inn. Jeg er jente, i tredveårene, og syns det er sinnsykt interessant med bygging. Hadde jeg vært mann skulle jeg blitt snekker. Noen som har studert der?

Videoannonse
Annonse
Gjest fowfh
Skrevet

tror ikke det er så veldig mye bygging det går i! samboeren min går byggingenør, og det går mest i mattefag osv.. men, en får vel sikkert bygge når en er ferdig utdannet!!

lykke til:)

Skrevet

Jeg gikk nesten 1,5 år på byggingeniørlinjen (riktignok på Gjøvik) og i løpet av den tiden rørte vi ikke så mye som et trestykke.. Var nesten bare realfag (matte, kjemi, fysikk) samt en god del økonomi, mekanikk og statikk.. Så om det er å bygge med hendene dine du vil er antagelig en snekkerutdannelse bedre - men er du glad i realfag og å REGNE UT de forskjellige aspektene ved å bygge en bygging, så passer det sikkert utmerket for deg.

Det passet ikke helt for meg ;)

Skrevet

Jeg har gått der :Nikke:

Selv er jeg som deg; elsker alt som kan bygges og jobben jeg har nå er midt i blinken for meg. De andre her har rett i at det er en teoretisk utdannelse, men det vet du vel siden du sikkert har lest om fagene du skal ha. (Hvis du vil ha passord til fagsidene kan du få det av meg.)

Du bør forberede deg på en del realfag som ikke er direkte relevant, noen dårlige forelesere, lite praksis, men et relativt godt miljø. Vel og merke varierer miljøet litt fra år til år, men da jeg gikk var det bra.

Jeg gikk sammen med ei som også var i 30-åra da hun begynte. Hun var alenemor og 100 ganger mer strukturert enn oss andre og gjorde det dermed veldig bra.

Jeg anbefaler deg å pushe litt på foreleserne for å besøke byggeplasser tidlig og gjennom hele studiet. (Dere kan godt komme til min.) Bedriftsbesøk og andre ting dere må ut av klasserommet for å se.

Flere av foreleserene har ikke vært ute i konkurransemarkedet på lenge og det merkes. De skal likevel ha at de er både hyggelige, behjelpelige og forståelsesfulle. Det er et godt miljø mellom forelesere og student, de kjenner deg til slutt på fornavn og det koster ingenting å stikke innom kontoret deres. Der har du fordelen ved å ikke studere på NTNU.

Da jeg syntes at fagene blei for lite relevante og teoretiske var min motivasjon at jobben jeg ville få ved å ta disse fagene passet meg, selv om ikke fagene gjorde det. Jeg gikk husbyggingsteknikk og jobber i dag for en entreprenør. Det er utrolig gøy å se bygningene vokse og hjelpe til å administrere det hele. Jobben er langt fra ensformig og du kommer opp i veldig mange ulike problemstillinger. Det beste er at jeg er del av et team med dyktige folk som jeg lærer masse av.

Gled deg, det er gøy å være byggingeniør!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...