Gjest bustetrolll Skrevet 23. mai 2005 #1 Skrevet 23. mai 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/05/23/432471.html Hva synes dere om denne "sporten"? Synes det er fullstendig forkastelig at vi mennesker piner dyr for moro skyld.
Quinden Skrevet 23. mai 2005 #2 Skrevet 23. mai 2005 Helt enig med deg. Hører at de smører øynene til oksene med vaselin for at de skal se dårlig på toppen av alt. Blir helt kvalm av bildene, ser hvor stresset dyret er av smerter og redsel! Burde vært helt unødvendig å pine dyr for underholdningen sin del. :evil:
Gjest kenneth Skrevet 23. mai 2005 #3 Skrevet 23. mai 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/05/23/432471.html Hva synes dere om denne "sporten"? Synes det er fullstendig forkastelig at vi mennesker piner dyr for moro skyld. Jeg blir oppriktig provosert når jeg ser dyreplageri, uansett dyr og aktivitet. Tradisjoner er sikkert vel og bra, men tradisjon i seg selv er ikke en legitim årsak til å utøve noe som anno 2005 er å anse som historisk materiale. (Plaging av et levende vesen er i mine øyne er sterkt moment, som overgår hva det skal være av tradisjoner og kulturforskjeller).
aline Skrevet 23. mai 2005 #4 Skrevet 23. mai 2005 ... også fikk tyrefekteren ett okseøre etter kampen fordi han klarte seg så bra.... :o har IKKE sansen for dette, uansett. :evil:
Væren Skrevet 23. mai 2005 #5 Skrevet 23. mai 2005 Å, stakkars tyrefekter... Dette kaller jeg ikke "sport", det er dyreplaging i organisert form, under dekknavnet "tradisjon".
Gjest Virvel Skrevet 23. mai 2005 #6 Skrevet 23. mai 2005 Tyrefekting har jeg veldig lite sans for. Jeg hadde muligheten til å se det i levende live (nuvel, for oksen sin del er det vel ikke akkurat det...) en gang, men orket ikke tanken på det. En del av de andre som var med på turen bestemte seg imidlertid for å bli med, og vi som takket nei fikk jo nesten kjeft. :o De trakk fram dette her med kultur og tradisjon, men ærlig talt... For meg blir det like idiotisk som om vi nå skulle seile over til Skottland og ta livet av noen munker bare fordi det var "kultur og tradisjon" for vikingene. En av venninnene mine var i utgangspunktet skeptisk til hele konseptet, men kom tilbake fra tyrefekterarenaen og var helt i hundre over den fantastiske stemningen som hadde vært der. Og det er nesten det jeg synes er aller mest skremmende ved det hele - at man kan bli så revet med at man faktisk synes det er gøy.
aline Skrevet 23. mai 2005 #7 Skrevet 23. mai 2005 folk ble fryktelig revet med av gammeldagse gladiatorkamper også... tror dessverre det ligger til endel av menneskeheten å bli revet med av spenningen rundt blod, kamp og drap. kan det komme fra det gamle urinstinktet rundt jakt, og spenningen ved å nedlegge bytte og dermed skaffe mat til folket? sånn om man ser skikkelig dypt på det mener jeg?
Englepus Skrevet 23. mai 2005 #8 Skrevet 23. mai 2005 Det hadde tyrefekteren sabla godt av! Synd han ikke fikk mer bank :evil: Oksen har ikke bedt om å få være med ...
Gjest seroxata Skrevet 23. mai 2005 #9 Skrevet 23. mai 2005 Jeg blir så provosert!!! Og tyrefekter fikk som fortjent! deilig å se oksen gyve løs på slike idioter! :evil:
Gjest Valhalla Skrevet 23. mai 2005 #10 Skrevet 23. mai 2005 Folk som setter dyr høyere enn mennesker er avskum
Gjest Ninakanin Skrevet 23. mai 2005 #11 Skrevet 23. mai 2005 synes alltid de er så utrolig deilig hjernedøde de som hver år sjokkeres av at de fikk et horn i milten under okseløpet som avholdes i pamplona eller hva det heter
Gjest Feit på grændiss Skrevet 24. mai 2005 #12 Skrevet 24. mai 2005 Folk som setter dyr høyere enn mennesker er avskum Helt enig, derfor lemlester jeg katter og flår de levende. Ingen skal fortelle meg at dyr er mer verdt enn mennesker nei!
Gjest Valhalla Skrevet 24. mai 2005 #13 Skrevet 24. mai 2005 Helt enig, derfor lemlester jeg katter og flår de levende. Ingen skal fortelle meg at dyr er mer verdt enn mennesker nei! Jeg siktet til de som koser seg med tyrefekterens skader, min tykke mann.
Gjest 985 Skrevet 24. mai 2005 #14 Skrevet 24. mai 2005 Helt enig, derfor lemlester jeg katter og flår de levende. Ingen skal fortelle meg at dyr er mer verdt enn mennesker nei! Hehe, alltid noen som må provosere.
Donnie Darko Skrevet 24. mai 2005 #15 Skrevet 24. mai 2005 skulle ønske han fikk bank utenfor ringen også.
Gjest kenneth Skrevet 24. mai 2005 #16 Skrevet 24. mai 2005 Folk som setter dyr høyere enn mennesker er avskum Hva var egentlig bakgrunnen for dette utsagnet? Det lurer jeg litt på.
Gjest Valhalla Skrevet 24. mai 2005 #17 Skrevet 24. mai 2005 Det ser du oppover i tråden. "Det fortjente han" "synd han ikke fikk mer bank" og lignende. Greit at det er plaging av dyr, men det er bare en okse, tyrefekteren er et menneske.
Gjest kenneth Skrevet 24. mai 2005 #18 Skrevet 24. mai 2005 Det ser du oppover i tråden. "Det fortjente han" "synd han ikke fikk mer bank" og lignende. Greit at det er plaging av dyr, men det er bare en okse, tyrefekteren er et menneske. Joda, men nå ble vel faktisk oksen biff, mens mannen vel gikk fra det uten skader. I rettferdighetens navn har jeg full forståelse for ytringen om at fysakken hadde fortjent et par kjøttsår. Det er ikke dermed sagt at man setter dyr høyere enn mennesker selv om man ytrer seg på den måten. Det er vel mer en følelsesmessig reaksjon på noe som for mange fremstår som styggedom. Selv om jeg ikke gleder meg over tap av menneskeliv, ville jeg ikke leet et øyebryn hvis karen hadde blitt tatt av dage. Hvor mange okseliv går det på et menneskeliv? Uendelig? Hva vil være et passe antall mennskeliv tapt pr. okse? 0,001? Strengt tatt hadde vel et stort antall dødsofre vært kjekt, så kanskje de primitive "tradisjonsbevisste" folkene ville innse at de burde kjøpe seg et par rulleskøyter og sette utfor sierraen i stedet for.
Gjest Valhalla Skrevet 24. mai 2005 #19 Skrevet 24. mai 2005 Okser er til for mennesket. For mat og i dette tilfellet underholdning. Å ta livet av okser ville først bli problematisk om de var utrydningstruet, men det er de ikke.
Væren Skrevet 24. mai 2005 #20 Skrevet 24. mai 2005 Folk som setter dyr høyere enn mennesker er avskum Bevare meg vel; du har helt rett! Den stakkars tyrefekteren hadde da ikke bedt om å få være med! Wake up and smell the coffee, Valhalla...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå