Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker de to Syria-søstrene. Foreldrene leide en muslimsk predikant fra en annen moske i Oslo, som pratet hat og ekstrem islam. Predikanten preket ekstrem islam til flere andre muslimske barn også. Foreldrene leide dem inn til sitt eget private hjem, noe som betyr at foreldrene ville gjøre barna sine radikal. Åsne Seierstad har skrevet om dette i boken "to søstre".

Jeg tror at dette er et økende problem i Oslo, Norge og Europa, at mange muslimske barn blir radikalisert. Dem blir hjernevasket til å se på ikke-muslimer som laverestående enn dem selv. Det er også et problem at foreldrene, og radikale lærde i moskeer, slår barna med f.eks belte. Det er godt kjent at mange innvandrerbarn blir slått og herdet på denne måten.

Når barn har opplevd slik vold en stund, så forandrer personligheten seg, og dem blir voldelig selv og tyr også til å lage bråk i samfunnet. Det er også her at barnevernet også har feilet, ved å ikke tørre å ta tak i slike utfordinger i innvandrerhjem. Det er en veldig sammensatt utfording, og mye politisk korrekthet og redd for å bli kalt rasist, som er viktige faktorer som spiller inn.

Disse ungdommene som utøver vold, lager bilbranner, og raner personer, er alle radikalisert, og det må tas tak i den virkelige grunnen til at dem ble radikalisert, uten å være redd for å stigmatisere. Vil en ha problemet til livs, så må en ta tak i de ubehagelige spørsmålene og gjennomføre virkefulle tiltak. Vi kan ikke gå rundt grøten.

Slike radikaliserte ungdommer, burde settes i forvaring på ubestemt tid, da dem er en fare for seg selv og andre. Om dem må de-radikaliseres først, så må det også gjøres. Dem er ikke bare kriminell, men radikalisert.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 timer siden, Sirkelen skrev:

Når jeg snakker om forbrytelser og forbrytere, snakker jeg generelt, men det er klart at urimeligheten er størst når det gjelder voldsforbrytelser og seksualforbrytelser. Problemet i dette tilfellet er ikke bare at straffene er urettferdig lave, men at de ikke gir særlig beskyttelse for samfunnet.

Et godt eksempel er voldtekt. Svært få vokdtekter blir anmeldt, og av disse blir svært mange henlagt. Og av de få som blir etterforsket og brakt til rettssalen, ender mange i frifinnelse fordi «ord står mot ord». Dette blir helt feil, kvinnens ord burde telle mest. Og de få som blir dømt får gjerne noen måneders straff, eller bare opp til et års tid. Dette er helt uakseptabelt. Straks disse er ute, er de igjen en trussel. Disse mennene mangler som regel empati og jeg tror ingenting kan helbrede slike. De pedofile overgriperne du skriver om er klart enda verre. 

Mitt poeng er, jeg tror ikke noe på denne tankegangen om at alvorlige forbrytere «angrer». Hadde de hatt såpass refleksjonsevne til å gjøre dette ville de ikke gjort det de har gjort. Det de angrer på (hvis de gjør det), er konsekvensene handlingen fikk for dem selv. Selvfølgelig finnes det unntak, men man bør ikke basere politiske vedtak på dette. 

Det ideelle systemet hadde vært basert på erkjennelsen av at alvorlige forbrytere ikke er som vanlige mennesker, og ikke bør være endel av samfunnet. Vi kan sette av egne områder/øyer hvor de kan bo, slik som Bastøy fengsel. Det bør ikke være dårlige forhold der, det har ingen hensikt. Gi opp rehabiliteringtankegangen en gang for alle, og slipp dem aldri fri mer.

Jeg reagerer også på den utbredte tankegangen om at en straffesak er et slags oppgjør mellom forbryter og offer. For mange alvorlige forbrytelser er også hele samfunnet et offer. 

Men jeg tror det er best å runde av denne diskusjonen for min egen del. Jeg bør heller prøve å unngå å lese stoff om forbrytelser og rettssaker i media. Rettssystemet vil uansett aldri bevege seg i den retningen jeg mener er riktig, og samfunnet som helhet blir stadig verre. Noen ganger er det best å gjøre som strutsen og stikke hodet i sanden.

Ja endel innsatte har antisosiale trekk og vil aldri forandre seg. Og pedofile er en gruppe som har høy gjentagelselsfare. Så en dokumentar om dette en gang der de anslo at enhver aktiv pedofil (altså ikke de som er passive pedofile som lever et helt vanlig liv) i gjennomsnitt har 20 ofre. Jeg tror og håper rettsystemet vil verne bedre om svakere grupper etterhvert og at pendelen vil snu. 

Endret av miss spjåk
  • Liker 1
Gjest Sirkelen
Skrevet
4 minutter siden, miss spjåk skrev:

Ja endel innsatte har antisosiale trekk og vil aldri forandre seg. Og pedofile er en gruppe som har høy gjentagelselsfare. Så en dokumentar om dette en gang der de anslo at enhver aktiv pedofil (altså de som er passive pedofile som lever et helt vanlig liv) i gjennomsnitt har 20 ofre. Jeg tror og håper rettsystemet vil verne bedre om svakere grupper etterhvert og at pendelen vil snu. 

Det er nok riktigere å se på pedofili som en sykdom som det som oftest er umulig å helbrede. Så her burde beskyttelsen av samfunnet tilsi at de må holdes isolert. Men ofte er det slik at det er noen få forbrytere som står for det meste av kriminaliteten, de såkalte gjengangerne. Det er særlig for disse gruppene jeg mener terskelen for forvaring bør senkes. Andre typer forbrytelser er partnervold/forfølgelse av tidligere partnere/ekser. Her er rettspraksis helt håpløs etter min egen erfaring, i praksis er det offeret som får ansvaret for å beskytte seg selv og sterkt redusert livskvalitet.

Det er ikke mulig med en politisk endring før disse sakene blir tatt opp i den offentlige debatten og det skjer en holdningsendring. Generelt har krimjournalistikk en tendens til å degenerere til underholdning, hvor samfunnsperspektivet tones ned.

Skrevet
6 minutter siden, Sirkelen skrev:

Det er nok riktigere å se på pedofili som en sykdom som det som oftest er umulig å helbrede. Så her burde beskyttelsen av samfunnet tilsi at de må holdes isolert. Men ofte er det slik at det er noen få forbrytere som står for det meste av kriminaliteten, de såkalte gjengangerne. Det er særlig for disse gruppene jeg mener terskelen for forvaring bør senkes. Andre typer forbrytelser er partnervold/forfølgelse av tidligere partnere/ekser. Her er rettspraksis helt håpløs etter min egen erfaring, i praksis er det offeret som får ansvaret for å beskytte seg selv og sterkt redusert livskvalitet.

Det er ikke mulig med en politisk endring før disse sakene blir tatt opp i den offentlige debatten og det skjer en holdningsendring. Generelt har krimjournalistikk en tendens til å degenerere til underholdning, hvor samfunnsperspektivet tones ned.

Fullstendig enig. Forvaring bør brukes oftere og vi trenger også strengere forvaringsdommer. Det er nesten så det frister å opprette et eget parti for å få fokus på svake grupper i rettsapparatet. Det trengs bare 5000 stemmer for å få et parti opp og gå :danse:

• Liker 2
Gjest Sirkelen
Skrevet (endret)
5 minutter siden, miss spjåk skrev:

Fullstendig enig. Forvaring bør brukes oftere og vi trenger også strengere forvaringsdommer. Det er nesten så det frister å opprette et eget parti for å få fokus på svake grupper i rettsapparatet. Det trengs bare 5000 stemmer for å få et parti opp og gå :danse:

Et slikt parti kunne i alle fall fått fokus på saken, slik som Bompengepartiet fikk fokus på sin sak (uten at jeg nødvendigvis er særlig enig med dem, jeg vet for lite om saken). Det er et polariserende tema, men en rakrygget person kunne ledet og frontet et slikt initiativ. Det hadde generelt vært en fordel med flere slike folkeinitiativ, de kunne skapt en livligere og mer demokratisk utvikling av det politiske liv.

Endret av Sirkelen
Skrevet

My bråk i Oslo i dag.  Bedre at dere snakker om det og om bedre integrering av tapere i samfunnet. 

Gjest Sirkelen
Skrevet
Akkurat nå, Sam3 skrev:

My bråk i Oslo i dag.  Bedre at dere snakker om det og om bedre integrering av tapere i samfunnet. 

Dine innlegg virker jo ikke akkurat konstruktive. Har du noe å bidra med til tråden?

Skrevet
1 hour ago, Sirkelen said:

Dine innlegg virker jo ikke akkurat konstruktive. Har du noe å bidra med til tråden?

Neppe.

• Liker 2
Gjest Sirkelen
Skrevet

Denne saken må følges opp. Vi kan ikke tillate at Oslo blir et voldshelvete.

Skrevet

En av hovedgrunnene til at jeg imot høy ikke-vestlig innvandring. En kan alltids skylde på at andre faktorer spiller inn, men Norge får nå stadig mer av dette her på grunn høye tall over tid. Dessverre er det mange som vokser opp i dette landet uten klare rammer hjemmefra, og hvor guttene i en viss alder nærmest får gjøre som de vil. De bor ofte mange i små leiligheter, og jeg skjønner godt at de er mer ute enn hjemme på kveldstid. Dessverre skjer dette samtidig som gjenger vokser frem, og terskelen for uprovosert vold synker.

På kort sikt må politiet få de rammene, som gjør at de kan gi en skikkelig reaksjon. Problemet skjer før når disse ungdommene skjønner at man i dette landet knapt straffer unge for vold. Bortvisninger, verbale advarsler og samarbeidsmøter fungerer dårlig mot dette. Grov vold fortjener klare og strenge reaksjoner som er forutsigbare. Ran, våpenbruk og grov vold bør straffes med fengsel, selv om du er 16 år gammel.

• Liker 6
Gjest Sirkelen
Skrevet
13 timer siden, Example skrev:

En av hovedgrunnene til at jeg imot høy ikke-vestlig innvandring. En kan alltids skylde på at andre faktorer spiller inn, men Norge får nå stadig mer av dette her på grunn høye tall over tid. Dessverre er det mange som vokser opp i dette landet uten klare rammer hjemmefra, og hvor guttene i en viss alder nærmest får gjøre som de vil. De bor ofte mange i små leiligheter, og jeg skjønner godt at de er mer ute enn hjemme på kveldstid. Dessverre skjer dette samtidig som gjenger vokser frem, og terskelen for uprovosert vold synker.

På kort sikt må politiet få de rammene, som gjør at de kan gi en skikkelig reaksjon. Problemet skjer før når disse ungdommene skjønner at man i dette landet knapt straffer unge for vold. Bortvisninger, verbale advarsler og samarbeidsmøter fungerer dårlig mot dette. Grov vold fortjener klare og strenge reaksjoner som er forutsigbare. Ran, våpenbruk og grov vold bør straffes med fengsel, selv om du er 16 år gammel.

Fullstendig enig med deg. Dette krever klare grep fra samfunnet for å forebygge og straffe. Samfunnstryggheten må være førsteprioritet.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
På 20.10.2019 den 23.52, BrukerErHeltAnonym skrev:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/VbLJ4p/vi-har-et-problem-i-oslo?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

HEIDI VIBEKE PEDERSEN, statsviter og styremedlem Holmlia Ap: Vi har et problem i Oslo

Det har vært en helg med uvanlig mange tilfeller av uprovosert vold. Vi må gjøre noe raskt, og samtidig kartlegge situasjonen for å få mer kunnskap om hva dette er, hvem som rammes og hva som er risikoen framover.

Jeg lei av at hensynet til ungdom og bomiljø virker å bli nedprioritert fordi man er redd for å stigmatisere. Nei, dette er ikke «akkurat som på Tveita i på 60-tallet».

I intervju med Ole Torp nå nettopp serverte Liv Tørres et svar ala «akkurat som på Tveita på 60-tallet» om volden i Oslo den siste tiden.

Liv Tørres: «Du snakker til en som vokste opp på Oslo østkant med gjenger på alle kanter. Vi hadde Tveitagjengen, Trasopgjengen. Det var tungt med vold og narkotika.» Tørres er imidlertid litt eldre enn verstingene i Tveitagjengen.

Skrevet
På 20.10.2019 den 21.44, Viktualia skrev:

Eh...Tveitagjengen var ikke noen gjeng?  Og det som skjer nå er mer ekstremt enn ran,  narkotikakriminalitet, drap etc? Javel.

Tveitagjengen var mer et nettverk av kompetente kriminelle enn disse gjengene det er snakk om nå som reker gatelangs og er en trussel mot tilfeldige forbipasserende. Tveitagjengen ble aldri betraktet som noen særlig trussel for vanlige folk i Hellerud bydel.

• Liker 2
Skrevet
På 21.10.2019 den 20.18, jabx skrev:

Problemet er at de foreldrene dette gjelder sannsynligvis gir faen i barna sine uansett, og utsetter dem for både fysisk og psykisk mishandling. Hvordan forventer du at de skal ta ansvar når de ikke bryr seg i det hele tatt?

Penger tenker jeg er språket disse foreldrene forstår. Ta fra dem alt av trygd og stønader så skal du se at de begynner å oppdra ungene sine jævlig kjapt.

• Liker 2
Gjest Sirkelen
Skrevet (endret)

Justispolitikken i dette landet ødelegger faktisk Norge, litt etter litt. Politiet har jo nesten ingen virkemidler som faktisk fungerer. Vi er blitt et El Dorado for kriminelle av alle slag.

Endret av Sirkelen
Gjest Sirkelen
Skrevet
På 24.10.2019 den 12.47, Purple Basil skrev:

Penger tenker jeg er språket disse foreldrene forstår. Ta fra dem alt av trygd og stønader så skal du se at de begynner å oppdra ungene sine jævlig kjapt.

Dette er et praktisk forslag. Dessverre er mange av disse pøblene og gjengangerne helt ødelagt i hodet. En lengre tid i fengsel eller annen institusjon er nødvendig. Ideelt sett mener jeg forvaring er svaret på gjengangerkriminellet. Ingen grunn til å slippe ut ødelagte psykopatspirer.

Gjest Sirkelen
Skrevet
På 20.10.2019 den 13.36, Sam3 skrev:

Du har da ikke peiling om hvordan overvåking fungerer. 

Gjerne fortsette med dette. Best at dere fanges opp tidlig før noen nyttige idioter tar opp deres «krig».

Din oppmuntring til overvåkning av en helt fornuftig forumtråd viser vel hvor stor respekt du har for den offentlig samtalen, ytringsfrihet og de som er uenige med deg.

Du får dra tilbake til Midtøsten om du forakter Norge så mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...