Gå til innhold

Våkner og er lam i kroppen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er helt forferdelig. Jeg våkner og klarer ikke bevege meg. Jeg er fanget i min egen kropp men prøver og kjemper for å bevege meg. Det har skjedd en del ganger.

Må jeg til legen med dette?

Har du opplevd det? Hva hjelper?

Anonymkode: def1b...de5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Det du spør om her, er altså om du kan eller bør oppsøke fastlege for dette.
Siden det er ufarlig, behøver du ikke å gjøre det, men hvis det er plagsomt for deg, burde du nok ta en samtale med fastlegen om dette, hvor dere går nærmere inn på dette for ditt vedkommende, finner ut om / hvor mye det betyr for deg eller ikke, og dere kan diskutere om det er noen hensikt å henvise deg til en søvnspesialist for videre vurdering og oppfølging.
Oppsummert: Du kan, men behøver ikke, å oppsøke fastlegen."

https://www.lommelegen.no/søvn/legesvar/sovnparalyse/69036228

Anonymkode: f703c...9d2

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Det du spør om her, er altså om du kan eller bør oppsøke fastlege for dette.
Siden det er ufarlig, behøver du ikke å gjøre det, men hvis det er plagsomt for deg, burde du nok ta en samtale med fastlegen om dette, hvor dere går nærmere inn på dette for ditt vedkommende, finner ut om / hvor mye det betyr for deg eller ikke, og dere kan diskutere om det er noen hensikt å henvise deg til en søvnspesialist for videre vurdering og oppfølging.
Oppsummert: Du kan, men behøver ikke, å oppsøke fastlegen."

https://www.lommelegen.no/søvn/legesvar/sovnparalyse/69036228

Anonymkode: f703c...9d2

Tusen takk. Ts

Skrevet

Har opplevd dette en gang, det er ganske vanlig. Er helt jævlig når det står på, men det er ikke farlig. Søvnparalyse er noe dritt.

Anonymkode: 799a3...2ed

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt forferdelig. Jeg våkner og klarer ikke bevege meg. Jeg er fanget i min egen kropp men prøver og kjemper for å bevege meg. Det har skjedd en del ganger.

Må jeg til legen med dette?

Har du opplevd det? Hva hjelper?

Definitivt søvnparalyse. Bruker du noen medisiner?

Det er en søvnrytmeforstyrrelse, du våkner rett fra REM-søvn for raskt, og når man er i den fasen er kroppen paralysert for å hindre at man går i søvne.

Mange "off-label" sovemedisiner (som ikke er sovemedisiner) har dette som bivirkning, f.eks. antihistaminer, antidepressiva etc.

Anonymkode: 2ec92...5f5

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Har skjedd med meg en del ganger. Første gangen er det såklart veldig ekkelt. Men når jeg visste hva det var klarte jeg å trene meg opp til å vekke kroppen. Men mange får panikk og da tar det som oftest lengre tid å komme seg ut av det.

For min del var det yogaen som hjalp meg. Jeg fokuserte på pusten min og prøvde å komme i kontakt med hver eneste kroppsdel og muskel. Det gikk lettere og lettere for hver gang og nå kan jeg vekke kroppen på ganske kort tid.

Viktigste er å tenke at det ikke er farlig og at kroppen din bare sover. Ufarliggjør det. 

Skrevet
4 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Har skjedd med meg en del ganger. Første gangen er det såklart veldig ekkelt. Men når jeg visste hva det var klarte jeg å trene meg opp til å vekke kroppen. Men mange får panikk og da tar det som oftest lengre tid å komme seg ut av det.

For min del var det yogaen som hjalp meg. Jeg fokuserte på pusten min og prøvde å komme i kontakt med hver eneste kroppsdel og muskel. Det gikk lettere og lettere for hver gang og nå kan jeg vekke kroppen på ganske kort tid.

Viktigste er å tenke at det ikke er farlig og at kroppen din bare sover. Ufarliggjør det. 

Det "vanlige" er å prøve å røre på små muskler i f.eks. fingre og tær. Det er det letteste. En muskelgruppe som ikke lammes er musklene som brukes i REM-søvn, altså øyemuskulaturen, ellers er som regel alt lammet, men små, perifere muskler er lettest å "vekke".

Det kan være vanskelig å ikke få litt panikk, spesielt om man våkner fra et mareritt og merker at man holder på å sovne igjen, som kan skje hvis man har tatt f.eks. antihistaminer som Vallergan som gjør deg veldig søvnig.

Uansett, det er ikke farlig og relativt vanlig, men kan forsterkes veldig av en del medisiner...

Anonymkode: 2ec92...5f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...