Gjest reiselysten jente Skrevet 22. mai 2005 #1 Skrevet 22. mai 2005 Jeg er ei jente på snart 19 år (bursdag i juni) som vurderer å reise til Tyrkia alene. Jeg var der med pappa og mine to brødre for 2 år siden.. Jeg ble kjent med endel lokale folk og hadde det kjempekoslig. :-) Nå vil jeg tilbake, men det vil ikke pappa. I fjor var han og brødrene mine på Mallorca.. Jeg trasset og nektet å være med. Jeg er ikke interessert i andre syden-steder enn akkurat den plassen i Tyrkia. De ligger stort sett bare på stranda, ved bassenget, soler seg og bader uansett, så for dem bør det vel ikke være så nøye hvor de reiser i syden? Mamma og hennes samboer vil heller ikke være med. De trives best på turer i Norge, uten for mye sol og varme og det må vel respekteres. Vennene mine blir heller ikke med. De fleste har ikke særlig lyst til å reise til syden. De få som har lyst, har ikke penger, for ikke lov etc. Jeg har en bekjent som jeg kanskje kunne fått med. Men det virker ikke som at han er interessert i at vi to drar på ferie sammen for at jeg skal møte gamle "kjente" og andre menn. Han er litt sjalu på en måte... Å reise med han er ikke noe jeg egentlig ønsker heller, det er bare en nøds-mulighet.. Så da har jeg et alternativ igjen: Å reise alene... Jeg har prøvd å tenke meg hvordan det hadde vært og jeg tror det hadde gått fint. Jeg var jo på en måte alene sist jeg var i Tyrkia. Pappa og brødrene mine levde jo ved stranda/bassenget, mens jeg gikk rundt og fotograferte, handlet, ble kjent med folk, prøvde å lære språket, så meg rundt og ble kjent med stedet. Jeg ser mange fordeler med å reise alene. Er vel litt blendet av det positive, så det hadde vært kjekt hvis noen kunne nevne noen ulemper og negative situasjoner som kunne oppstå.
Gjest Coldplay Skrevet 23. mai 2005 #2 Skrevet 23. mai 2005 Forstår godt at det er vanskelig å få med seg folk til Tyrkia. Det møkkalandet bør ikke tjene ei eneste turistkrone før de lærer å oppføre seg som folk overfor sine minoriteter.
Gjest Melk Skrevet 23. mai 2005 #3 Skrevet 23. mai 2005 Å reise alene går sikkert fint, så frem du passer på deg selv. Jeg trasset og nektet å være med. Jeg er ikke interessert i andre syden-steder enn akkurat den plassen i Tyrkia. Synes du høres snever ut. Det er mange fine plasser her i verden, også i Syden.
Klips Skrevet 23. mai 2005 #4 Skrevet 23. mai 2005 Det kommer vel litt an på hvor flink du er til å ta vare på deg selv, rett og slett. Er du lettlurt norsk blondine på jakt etter eventyr med mørke fyrrige menn... da er det mye som kan gå galt. Selv var jeg på langtur i Asia da jeg var 21, reiste sammen to venner, men de ble syke og blakke og dro hjem, da fortsatte jeg videre på egenhånd noen måneder i Nepal, India, Thailand, det gikk helt utmerket, man blir kjent med så mange fler når man ikke sitter og prater norsk med vennene sine hele tiden. og så er det en deilig opplevelse å kun ha seg selv å ta hensyn til, gjøre akkurat som man vil hele tiden. men det er også slitsomt i lengden, at man har alt ansvaret selv og må ordne alt på egenhånd, men det merker man vel mer på lengre turer der man reiser mye rundt, slik som jeg gjorde.
Gjest reiselysten jente Skrevet 23. mai 2005 #5 Skrevet 23. mai 2005 Selv var jeg på langtur i Asia da jeg var 21, reiste sammen to venner, men de ble syke og blakke og dro hjem, da fortsatte jeg videre på egenhånd noen måneder i Nepal, India, Thailand, det gikk helt utmerket, man blir kjent med så mange fler når man ikke sitter og prater norsk med vennene sine hele tiden. Du er tøff som etterhvert reiste alene på en slik langtur! Det hadde nok ikke jeg taklet. Jeg satser på vanlig flybillett/hotell-pakke, det må da gå fint. Jeg ser også for meg at man blir kjent med mange fler hvis man reiser alene.. Og det er jo positivt :-) Jeg er oppdratt med "frihet under ansvar" på en måte.. Jeg vet forskjell på rett og galt og er ganske flink til å ta vare på meg selv. Jeg ser ikke på meg selv som lettlurt og naiv i det heletatt og er ikke ute etter noe eventyr med en eller flere menn. Det jeg vil reise dit for, er å få med meg ting og oppleve mer enn sist jeg var der. Bli bedre kjent med stedet og de som lever der. Kanskje være med på noen utflukter som kan bestilles på forhånd osv..
Gjest gjestenn Skrevet 24. mai 2005 #6 Skrevet 24. mai 2005 Forstår godt at det er vanskelig å få med seg folk til Tyrkia. Det møkkalandet bør ikke tjene ei eneste turistkrone før de lærer å oppføre seg som folk overfor sine minoriteter. dust!
Gjest reiselysten jeg og Skrevet 24. mai 2005 #7 Skrevet 24. mai 2005 hei du!!! jeg er en jente på 24 som reiser alene til tyrkia i juni..vært der noen ganger før og stor trives... når tenkte du å reise?
aline Skrevet 24. mai 2005 #8 Skrevet 24. mai 2005 ...Jeg var jo på en måte alene sist jeg var i Tyrkia. Pappa og brødrene mine levde jo ved stranda/bassenget' date=' mens jeg gikk rundt og fotograferte, handlet, ble kjent med folk, prøvde å lære språket, så meg rundt og ble kjent med stedet.....[/quote'] forskjellen her er jo at når du hadde familien din med, så hadde du alltid noen som ville lagt merke til det om du ikke kom vel hjem om natten. du hadde ett fast holdepunkt du KUNNE tatt kontakt med DERSOM noe hadde gått galt. du hadde noen du kunne ringt eller ellers kontaktet dersom du hadde trengt noen. missforstå meg rett, jeg er ikke imot å reise alene jeg, kunne tenkt meg det selv. men jeg er glad jeg ikke gjorde det når jeg var 19. (men jeg var litt vel nysgjerrig på alt når jeg var 19, og kunne nok lett rotet meg opp i noe jeg trodde jeg hadde kontroll over, uten at det nødvendigvis hadde stemt i ett fremmed land.)
Gjest reiselysten jente Skrevet 24. mai 2005 #9 Skrevet 24. mai 2005 forskjellen her er jo at når du hadde familien din med, så hadde du alltid noen som ville lagt merke til det om du ikke kom vel hjem om natten. du hadde ett fast holdepunkt du KUNNE tatt kontakt med DERSOM noe hadde gått galt. missforstå meg rett, jeg er ikke imot å reise alene jeg, kunne tenkt meg det selv. men jeg er glad jeg ikke gjorde det når jeg var 19. (men jeg var litt vel nysgjerrig på alt når jeg var 19, og kunne nok lett rotet meg opp i noe jeg trodde jeg hadde kontroll over, uten at det nødvendigvis hadde stemt i ett fremmed land.) Jeg vil ikke tenke på hva som kanskje kan gå galt, hva jeg kanskje kan bli utsatt for osv. Jeg kjenner meg selv og tror jeg hadde håndtert alene-ferien bra. Men det hadde selvsagt vært trygt og godt å ha noen (familie, venner) i nærheten. Hvis jeg bestemmer meg for å reise alene, så gjør jeg det litt utav trass også. Mange tror nemlig at jeg ikke tørr å reise alene, og at jeg er avhengig av de eller noen andre blir med. :-? Jeg skal vise dem at jeg kan hvis jeg vil, med eller uten dem. Slik "motgang" gir meg bare mer pågangsmot. Jeg vil ikke gå glipp av ting fordi om ingen vil være med meg. Jeg har planer om å bli en bereist og verdensvant jente, og et sted må man jo begynne.. :-)
aline Skrevet 24. mai 2005 #10 Skrevet 24. mai 2005 greit nok å ikke fokusere på det som kan gå galt, men ha det i bakhodet likevel. jeg prøvde på ingen måte å si at du ikke ville klare å reise alene, jeg ville bare påpeke forskjellen mellom å faktisk dra alene og å føle at man er alene på ferie med familie fordi man gjør helt forskjellige ting. vær litt skeptisk ihvertfall.
Gjest reiselysten jente Skrevet 25. mai 2005 #11 Skrevet 25. mai 2005 vær litt skeptisk ihvertfall. Det skal jeg være..
Gjest Eini Skrevet 26. mai 2005 #12 Skrevet 26. mai 2005 Jeg reiste alene til Thailand og Malaysia når jeg var 21. Var der en måneds tid, og det gikk helt greit. Er du ei fornuftig jente og tar nødvendige forhåndsregler er jeg sikker på at dette går greit.
Gjest reiselysten jente Skrevet 26. mai 2005 #13 Skrevet 26. mai 2005 Jeg reiste alene til Thailand og Malaysia når jeg var 21. Var der en måneds tid, og det gikk helt greit. Er du ei fornuftig jente og tar nødvendige forhåndsregler er jeg sikker på at dette går greit. Det syns jeg er utrolig tøft gjort. Ser ikke for meg at jeg hadde taklet det i det heletatt. Så lenge alene i fremmede land hadde ikke vært noe for meg... Men en uke på et sted hvor jeg har vært før, og "kjenner" noen lokale må det gå bra. Hvis det blir vellykket, så reiser jeg kanskje på lengre tur senere..
Gjest Coldplay Skrevet 27. mai 2005 #14 Skrevet 27. mai 2005 dust! Blir man dust hvis man synes at internasjonale menneskerettigheter er viktig å ivareta??? :o
Gjest gjestenn Skrevet 27. mai 2005 #15 Skrevet 27. mai 2005 Blir man dust hvis man synes at internasjonale menneskerettigheter er viktig å ivareta??? :o du kunne jo skrevet litt mer utfyllende om hvorfor du synes det er et møkkaland... Synes tyrkia er et ok land jeg og grekerne der er så søte...
Gjest Annen gjest Skrevet 27. mai 2005 #16 Skrevet 27. mai 2005 Dette var kanskje ikke det rette stedet til politisk debatt, eller....? Uansett: du kunne jo skrevet litt mer utfyllende om hvorfor du synes det er et møkkaland... Her sikter gjesten selvsagt til Tyrkias grusomme behandling av Kurderne i de østlige delene av landet. Trodde ikke dette var fremmed for noen....
Gjest gjest2 Skrevet 28. mai 2005 #17 Skrevet 28. mai 2005 Tar jeg feil om jeg gjetter at det er en mann som er grunnen til at du er så opphengt av å reise tilbake AKKURAT dit? Kanskje var det en spesiell en du møtte der forrige gang, og fantaserer om muligheter for å møte han igjen? Vær forsiktig! De kjekkeste der nede har nok mere enn en jente i løpet av sommeren.....
Gjest reiselysten jente Skrevet 28. mai 2005 #18 Skrevet 28. mai 2005 Tar jeg feil om jeg gjetter at det er en mann som er grunnen til at du er så opphengt av å reise tilbake AKKURAT dit? Kanskje var det en spesiell en du møtte der forrige gang, og fantaserer om muligheter for å møte han igjen? Vær forsiktig! De kjekkeste der nede har nok mere enn en jente i løpet av sommeren..... Ja, da tar du feil. Jeg fikk jo spesielt god kontakt med en gutt der, men han pleier å bo og jobbe på forskjellige steder rundt omkring, så det er slett ikke sikkert at vi sees igjen. Han er altså ikke grunnen til at jeg vil reise dit igjen. Jeg møtte mange andre mennesker sist jeg var der og det hadde såklart vært koslig å møte de igjen. Noen mennesker gjør inntrykk på meg og jeg ønsker å møte dem igjen, uansett hvordan de ser ut, hvor gamle de er, om de er menn eller kvinner osv..
Gjest Coldplay Skrevet 30. mai 2005 #19 Skrevet 30. mai 2005 du kunne jo skrevet litt mer utfyllende om hvorfor du synes det er et møkkaland... Synes tyrkia er et ok land jeg og grekerne der er så søte... Grekere bor altså i Tyrkia??? :o :o Er det tyrkerne som bor i Hellas, da kanskje? Forøvrig hadde jeg nok latt være å svare, hvis kunnskapene både om folkeslag, og Tyrkias behandling av minoriteter, hadde vært så dårlig. Men greit å få bekreftet at "Dust" var en presentasjoen av deg selv. Trodde først at det var myntet på meg. Så dum kan man i blant være.
Gjest gjesti Skrevet 30. mai 2005 #20 Skrevet 30. mai 2005 Nå vil jeg tilbake, men det vil ikke pappa. I fjor var han og brødrene mine på Mallorca.. Jeg trasset og nektet å være med. Jeg er ikke interessert i andre syden-steder enn akkurat den plassen i Tyrkia. Må inrømme at jeg blir veldig nysgjerrig på hvorfor du akkurat vil tilbake til det stedet. Hvilket sted er det? Hvordan profileres det? Er det et ungdoms-party sted? Eller familie sted? Kommer det til å være deg og en haug norske/svenske barnefamilier? Kommer det tilå være deg og en gjeng fulle ungdommer? Disse menneskene du møtte i forfjor - har du noe kontakt med dem? Hvis ikke; tror du de husker deg? Tror du de har tid til å tilbringe tid med deg? Jobba de? Jeg var også i Tyrkia for to år siden. Jeg ble kjent med noen gutter og jenter på min alder som jobba på hotellet. De tok meg med ut - tyrkisk stil med sine tyrkiske venner. Kjempe gøy & kjempe spennende. Flotte mennesker. De studerte turisme & hadde sommerjobb på hotellet familien min bodde på. Ble også ganske godt kjent med ei anna jente som jobba i en butikk. Utveksla adresser med en del av dem og har skrevet noen brev. Men skulle jeg dra tilbake aleine for å møte dem tror jeg jeg hadde blitt skuffa. De jobber og studerer og vil ikke ha tid til meg., mens jeg vil ha alt for mye tid.... jeg vil ikke ha noen å spise middag med, eller planlegge dagen med. Dette gjelder spesielt hvis dte er et sted med mange barnfamilier... Hvis det er flere som reiser aleine på hotellet ditt er det kanskje mer OK. Ville kanskje heller reist som bagpacker & bodd på ungdomsherberge, da er det lettere å bli kjent med folk. Uansett - lykke til....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå