Gjest loveli Skrevet 19. oktober 2019 #21 Skrevet 19. oktober 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også stemor. Og må stå i stormen med en nesten voksen tenåring som vil ha alt servert på sølvfat samtidig som tror hn er så moden av seg. Denne kombinasjonen medfører et type latskap som andre må gå å rydde etter, samt at vedkommende blir illsint av å få beskjed om å ta del i husholdning, og rydde opp etter seg som alle andre. Som stemor har jeg ingen "rettigheter" samtidig som jeg skal være hushjelp, sjåfør og bank. Nå satt jeg nettopp foten ned, og da ble jeg skreket opp i ansiktet at jeg ikke bestemte...Og hn stakk av, og ville ikke bo her. Faren fikk den gode praten og unnskyld, jeg fikk ikke et eneste ord. Måtte bare finne meg i det. Så det er sannelig ikke lett å finne balanse som medmenneske, omsorgsperson og samtidig "holde seg unna" på riktig tidspunkt.. Noen ganger er jeg verdens beste, og grunnen til at huset her endelig ble et behagelig og godt sted å være, i neste øyeblikk er jeg verdens verste. Alt ettersom hvor vinden snur seg.. Anonymkode: c7222...d4b Og her er det egentlig far som har et problem. Du burde kanskje ikke flyttet inn før ungen hadde flyttet ut. Det er altfor mange stemødre som blir brukt som husets slaver. Men ofte er stemødre sjalu på stebarnet. Jeg har sett det ofte i venninnegjengen. Det kan være tusen forskjellige årsaker TS. Men den biologiske forelder har et ansvar for å få familien til å fungere sammen. Altfor mange fedre er den kule kompisen med barna og setter ikke grenser. Da blir stemor den "onde" fordi det er hun som må få huset til å fungere og er den som må sette grenser.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #22 Skrevet 19. oktober 2019 8 minutter siden, loveli skrev: Og her er det egentlig far som har et problem. Du burde kanskje ikke flyttet inn før ungen hadde flyttet ut. Det er altfor mange stemødre som blir brukt som husets slaver. Men ofte er stemødre sjalu på stebarnet. Jeg har sett det ofte i venninnegjengen. Det kan være tusen forskjellige årsaker TS. Men den biologiske forelder har et ansvar for å få familien til å fungere sammen. Altfor mange fedre er den kule kompisen med barna og setter ikke grenser. Da blir stemor den "onde" fordi det er hun som må få huset til å fungere og er den som må sette grenser. Hos oss er det ikke sånn. Føler meg ikke som en slave eller at far skal være den kule Og det er ingen sjalusi i bilde her heller. Så får bare se på det som utfordringer vi selv får når de yngste felles blir tenåringer. Anonymkode: c7222...d4b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2019 #23 Skrevet 19. oktober 2019 Jeg ble - etterhvert - sett på som en "ond" stemor. Det handlet primært om at jeg satt grenser og at min eksmann ikke fungerte godt som omsorgsperson og overlot det meste til meg. Han var psykisk syk. Hans ekskone mente han skulle hoppe hver gang hun sa hopp, noe som ikke fungerte med ny familie m.m. Da gikk jeg fra å være "bonus" til ond stemor. Nå som faren til barna er død velges mitt barn bort av fars familie - pga meg. Jeg vet jo eksmannen ikke ønsket brudd, men jeg orket ikke mer pga hans sykdom og at han forvrengte familiens syn på meg for selv å slippe pes og mas. Helt vannvittig å oppleve alt jeg har opplevd, og besteforeldrenes antagelse om at barnet vil være hos dem, uten meg, etter alt barnet har opplevd oppgjennom av deres fæle oppførsel mot meg (foran barnet). Ja, helt klart at jeg skulle håndtert ting annerledes. Når en lever i krise så gjør man dumme ting. Det skal jeg ta ansvar og skyld for. Men, jeg ble ført bak lyset og trodde ikke det var så dårlig stilt med mannen som det var. Det dreier seg i første rekke om fedre som ikke er gode fedre, tenker jeg. ❤ Anonymkode: 851ed...dfb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå