Gå til innhold

La oss snakke om komma.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne blitt flinkere på kommareglene, og sliter spesielt når det blir snakk om leddsetninger, helsetninger og subkonjuksjoner(?). 

Hva er deres beste tips? Huskeregler? Gode eksempler? 

Anonymkode: 57b69...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips er å lese Finn-Erik Vinjes Skriveregler inngående og gjentatte ganger. Så å si ingen kan kommareglene, ei heller de små hjelperne som titter innom kommatrådene som opprettes her fra tid til annen. 

Anonymkode: fa84f...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir lettere hvis du lærer deg nøyaktig hva en leddsetning er. Jeg kan nevne noen typiske feil.

Mange unngår å sette komma når leddsetningene er korte. Denne setninga skal ha komma:

Det du gjør, er riktig.

En annen feil mange begår, er å sette komma etter et langt setningsledd bare fordi de synes at det er naturlig med en liten pause. Eksempel:

Gågata øverst i den vestlige delen av gamlebyen holder på å forfalle.

Her skal det altså ikke være komma.

 

En tredje feil er å sette komma etter infinivitkonstruksjoner.

Å lese en bok om grammatikk gjør livet enklere.

Her skal det altså heller ikke være komma.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, komma er gøy! 

Jeg kan ikke alle reglene, men jeg kan de mest grunnleggende. Den som vil, kan plassere forsøke å plassere komma riktig: 

At det skulle snø var noe alle visste.

På fredag forrige uke var det lekseprøve. 

Lekseprøven som var forrige uke gikk bra. 

Kari visste at Ole var forelsket i henne og at Mona var forelsket i Ole. 

Mona visste at månen var hvit og solen gul.

Mona skulle på jobb og denne dagen var det et viktig møte som hun burde rekke.  

Per var hjemme mens 

 

 

Anonymkode: 37d43...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, komma er gøy! 

Jeg kan ikke alle reglene, men jeg kan de mest grunnleggende. Den som vil, kan plassere forsøke å plassere komma riktig: 

At det skulle snø var noe alle visste.

På fredag forrige uke var det lekseprøve. 

Lekseprøven som var forrige uke gikk bra. 

Kari visste at Ole var forelsket i henne og at Mona var forelsket i Ole. 

Mona visste at månen var hvit og solen gul.

Mona skulle på jobb og denne dagen var det et viktig møte som hun burde rekke.  

Per var hjemme mens 

 

 

Anonymkode: 37d43...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, unnskyld! Dataen gjorde plutselig opprør...

 

Anonymkode: 37d43...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det skulle snø, var noe alle visste.

På fredag forrige uke var det lekseprøve. 

Lekseprøven som var forrige uke, gikk bra. 

Kari visste at Ole var forelsket i henne, og at Mona var forelsket i Ole. 

Mona visste at månen var hvit og solen gul.

Mona skulle på jobb, og denne dagen var det et viktig møte som hun burde rekke.  

Per var hjemme mens 

 

 

Anonymkode: 37d43...0ba

Var Per hjemme med mens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Var Per hjemme med mens?

Nei, det ble postet før jeg ble ferdig, og jeg gadd ikke å fullføre setningen.

Anonymkode: 37d43...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ellers stort sett enig i kommaene dine, Pierre Gynt, men det er mulig å diskutere om relativsetningene er nødvendige eller unødvendige.

Anonymkode: 37d43...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ellers stort sett enig i kommaene dine, Pierre Gynt, men det er mulig å diskutere om relativsetningene er nødvendige eller unødvendige.

Anonymkode: 37d43...0ba

Såvidt jeg kan se (kaffen har ikke kicka inn helt enda), er det bare én relativsetning som ikke står til slutt i setninga. Eller mener du at setningene generelt sett kunne ha vært skrevet på en annen måte? Det har jeg ikke tatt stilling til.

Men jeg ser jo at det selvfølgelig kunne ha vært komma på ett sted til, avhengig av hva man mener.

Lekseprøven som var forrige uke, gikk bra. 

eller

Lekseprøven, som var forrige uke, gikk bra.

Begge er riktige, men sier to litt forskjellige ting. Den øverste sier at lekseprøven forrige uke gikk bra (men kanskje den uka før gikk dårlig?); den andre peker mer i retning av at det har vært én lekseprøve, og at den var forrige uke, og at den gikk bra. Eksempelet viser ikke nyanseforskjellene så godt, men i Svein Lies syntaksbok er det et eksempel som tydeligere viser betydningsforskjellen:

De norske deltakerne som hadde spist pizza, ble sjuke.

De norske deltakerne, som hadde spist pizza, ble sjuke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var blant annet den jeg mente. Siden vi ikke har noen flere opplysninger, kan ikke denne nevnte lekseprøven forveksles med noen annen, og i denne sammenhengen er det dermed mest naturlig å regne dette som en unødvendig relativsetning.

Det samme gjelder denne:

Mona skulle på jobb, og denne dagen var det et viktig møte som hun burde rekke.

Her er "som hun burde rekke" en såkalt unødvendig relativsetning. Den er ikke nødvendig for å skille dette møtet fra andre møter. Det bør altså være komma før "som".

Anonymkode: 37d43...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var blant annet den jeg mente. Siden vi ikke har noen flere opplysninger, kan ikke denne nevnte lekseprøven forveksles med noen annen, og i denne sammenhengen er det dermed mest naturlig å regne dette som en unødvendig relativsetning.

Det samme gjelder denne:

Mona skulle på jobb, og denne dagen var det et viktig møte som hun burde rekke.

Her er "som hun burde rekke" en såkalt unødvendig relativsetning. Den er ikke nødvendig for å skille dette møtet fra andre møter. Det bør altså være komma før "som".

Anonymkode: 37d43...0ba

Jeg synes det er noe som skurrer ved komma før "som" i den siste, men jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er. Det kan naturligvis forsvares, men jeg tror det handler om at vi ikke helt uten videre kan slå fast at informasjonen er unødvendig? Jeg skulle gjerne hatt en mer konkret begrunnelse. Jeg kan høre med en korrekturleser her jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også det, men jeg har nettopp mottatt korrektur på en artikkel der jeg ble gjort oppmerksom på at jeg hadde mange feil i forbindelse med komma før såkalte unødvendige relativsetninger.

Grunnen er rett og slett at den er unødvendig fordi dette ene møtet ikke kan forveksles med andre møter. Det hadde vært annerledes hvis Mona hadde to møter denne dagen, og hun burde rekk ett av dem.

Anonymkode: 37d43...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Jeg synes det er noe som skurrer ved komma før "som" i den siste, men jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er. Det kan naturligvis forsvares, men jeg tror det handler om at vi ikke helt uten videre kan slå fast at informasjonen er unødvendig? Jeg skulle gjerne hatt en mer konkret begrunnelse. Jeg kan høre med en korrekturleser her jeg jobber.

Profesjonell korrekturleser her, og jeg kom bare innom for å si at du har helt rett – det skal ikke være komma der. Jeg kan la dere krangle om hvorfor. ;) 

Anonymkode: fa84f...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Profesjonell korrekturleser her, og jeg kom bare innom for å si at du har helt rett – det skal ikke være komma der. Jeg kan la dere krangle om hvorfor. ;) 

Anonymkode: fa84f...f04

Kan du ikke bare forklare hvorfor? Uten begrunnelse er innspillet lite givende.

Anonymkode: 37d43...0ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...