Gå til innhold

Utredning + ivf offentlig eller privat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da har vi vært prøvere i godt over ett år og begynner å innse at vi muligens trenger hjelp.
Vi vil selvfølgelig at prosessen skal gå så raskt som mulig. Vi har derfor tenkt til å booke time til fertilitetsutredning hos privat klinikk.
Om det er slik at vi må gå i gang med IVF ønsker vi å gjøre dette gjennom det offentlige. Men er det slik at man da også må utredes av det offentlige?

Altså, må vi utredes en gang til om vi ønsker IVF gjennom det offentlige og allerede er ferdige utredet privat?

Veldig ny i dette. Redd og usikker.

Takk for alle svar og tips for veien videre.

Anonymkode: e4791...eae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært i ventekø i det offentige. Utsettelser, venting og venting (9 mnd totalt). Aldri mer. Anbefaller kun privat, selv om det koster mer. Syken og nervene spart er verdt alle de pengene.

Anonymkode: bf729...239

Skrevet

Vi var også utredet privat og det er gynekologen som fylte ut papirene med oss og sendte inn søknaden til det offentlige. Ingen problem. Trenger ingen ny utredning, men IVF-klinikken gjentar undersøkelsene også før oppstart.

Anonymkode: bf729...239

Skrevet

Bestill utredning privat og så kan de gå til fastlegen for å komme dere inn i køen. Men vær forberedt på mye venting før dere er ordentlig i gang med ivf da. Hvis dere har økonomi til det, så hadde jeg har kun forholdt meg til de private for å få fortgang. 

Anonymkode: 92dac...039

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestill utredning privat og så kan de gå til fastlegen for å komme dere inn i køen. Men vær forberedt på mye venting før dere er ordentlig i gang med ivf da. Hvis dere har økonomi til det, så hadde jeg har kun forholdt meg til de private for å få fortgang. 

Anonymkode: 92dac...039

Fastlegen gjør da ikke noe, annet enn å sende henvisning til utredning. Er klinikken man går til som må sende henvisning til sykehuset. 

Anonymkode: f4737...59b

Skrevet

Er nå igang med mitt tredje og siste IVF forsøk og alt har skjedd løpet av 2019 så jeg klager ikke på venting i det offentlige.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke sikkert du må ha ivf 😊 kontakt lege å få henvisning til gynekolog (hos meg tok det bare 2 uker). Så blir du og mannen sjekket. Om mannen har gode svømmere og problemet ligger hos deg (f.eks. Pcos, uregelmessig mens, manglende EL osv.) så prøver de fleste ut medikamenter som kan hjelpe. Om dette ikke går så blir det videre til ivf. 😊 Har sett på forumet her at noen ikke har fått privat til å henvise til det offentlige, mens noen har fått det, så kanskje litt ulik praksis. Har du dårlig tid mtp. alder så hadde jeg gått privat 😊

Lykke til!

Anonymkode: bfc64...070

Skrevet

Tusen takk for fine svar. Jeg har allerede gått til privat gyn og alt ser fint ut med meg. Regelnessig syklus, masse egg, EL, ingen sykdommer.... Så da blir det spennende å teste mannen. Vi er begge 29 år. Det burde vel ha gått etter aktiv prøving i ett år...? 😕 Blir uansett greit å komme seg litt videre i dette.

Tusen takk for svar

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for fine svar. Jeg har allerede gått til privat gyn og alt ser fint ut med meg. Regelnessig syklus, masse egg, EL, ingen sykdommer.... Så da blir det spennende å teste mannen. Vi er begge 29 år. Det burde vel ha gått etter aktiv prøving i ett år...? 😕 Blir uansett greit å komme seg litt videre i dette.

Tusen takk for svar

Da hadde jeg fått mannen til å kontakte fastlegen for å få tatt en sædprøve 😊 om den også er fin bør dere kontakte gynekologen du gikk hos, eventuelt lege for henvisning et annet sted for videre oppfølging og hjelp 😊

Hos noen finner de for ut hva som er problemet, mens hos andre så finner de ikke noe galt.

lykke til!

Anonymkode: bfc64...070

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar

Vi begynte da jeg var 28, begge friske, ingen direkte årsaker. Blir 32 i februar og forsatt ingen positiv test etter aktiv prøving siden start og 2 IVF med 3 innsett🤷🏼‍♀️ 

• 2 uker senere...
Skrevet
På 18.10.2019 den 9.03, AnonymBruker skrev:

Hei!

Da har vi vært prøvere i godt over ett år og begynner å innse at vi muligens trenger hjelp.
Vi vil selvfølgelig at prosessen skal gå så raskt som mulig. Vi har derfor tenkt til å booke time til fertilitetsutredning hos privat klinikk.
Om det er slik at vi må gå i gang med IVF ønsker vi å gjøre dette gjennom det offentlige. Men er det slik at man da også må utredes av det offentlige?

Altså, må vi utredes en gang til om vi ønsker IVF gjennom det offentlige og allerede er ferdige utredet privat?

Veldig ny i dette. Redd og usikker.

Takk for alle svar og tips for veien videre.

Vi tok utredning privat og fikk de til å søke oss inn til offentlig IVF. Tok 4 mnd fra brevet ble sendt til vi var i gang med medisiner, så jeg klager ikke på ventetiden hos det offentlige😊

Lykke til ♥️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...