Gå til innhold

Leger, psykologer og div andre hjelpeinstanser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenker bare litt. 

Det er mange som er redde for å be om hjelp pga konsekvensene det kan få. 

F eks om man sier at man har psykiske problemer. Da blir det registrert i journalen og det følger deg. Om man innrømmer at man misbruker alkohol eller andre stoffer så må legen frata deg førerkortet.  Selv om man aldri har eller har tenkt å kjøre i påvirket tilstand. Man kan få problemer med barnevernet, eller problemer med å få helseforsikring. 

Det er jo ikke tvil om at disse tingene gjør at mange velger å ikke oppsøke hjelp, og/eller ikke tør å være helt ærlige. Man oppnår ikke tillit mellom behandler og pasient når det er store sjanser for angiveri.

Dette gjelder forsåvidt ikke meg, men vet om flere som avstår fra behandling pga slike ting. 

Blir det riktig? 

Anonymkode: a68d8...06e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det blir ikke riktig. Man blir ikke fratatt førerkortet selv om man har et alkoholproblem. Det er strenge krav til dette. Det er heller ikke slik at man kommer på kant med barnevernet fordi man har psykiske vansker. 

Nå har jeg opplevd alvorlig brudd på taushetsplikt og feil i behandling som ikke skal forekomme, begge innen psykiatri, så jeg forstår godt denne skepsisen, men dette skal normalt ikke skje. Dersom det skjer har man mulighet til å melde ifra til for eksempel fylkeslegen (som jeg har gjort). 

Anonymkode: 9b505...598

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir ikke riktig. Man blir ikke fratatt førerkortet selv om man har et alkoholproblem. Det er strenge krav til dette. Det er heller ikke slik at man kommer på kant med barnevernet fordi man har psykiske vansker. 

Nå har jeg opplevd alvorlig brudd på taushetsplikt og feil i behandling som ikke skal forekomme, begge innen psykiatri, så jeg forstår godt denne skepsisen, men dette skal normalt ikke skje. Dersom det skjer har man mulighet til å melde ifra til for eksempel fylkeslegen (som jeg har gjort). 

Anonymkode: 9b505...598

Du tar litt feil 

https://www.nrk.no/rogaland/na-kan-fastlegen-ta-lappen-fra-personer-med-alkoholproblemer-1.14314802

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei.

Fastlege (eller annen spesialist) har meldeplikt dersom en persons rusbruk kan medføre at angjeldende pasient ikke fyller helsekravene i førerkortforskriften. Her er det rom for skjønnsvurderinger (og det er her det er en mengde uklarheter). Når man melder om en pasient med problematisk rusbruk, blir dette vurdert hos fylkesmannen, som om de finner det nødvendig, sender en anbefaling til polititet om tilbakekalling av førerrett.

Det er ikke fastlegen (eller annet helsepersonell) som inndrar sertifikat, og det er ingen automatikk i at førerretten tilbakekalles på grunnlag av melding fra fastlege.

Forøvrig er det helt riktig at dette er en forskrift som legeforeningen er motstander av, og som man ikke ønsker seg, fordi den ofte vanskeliggjør at pasienter søker hjelp. Men fortsatt er det ikke slik at man automatisk mister førerretten ved å fortelle fastlegen om et problem.

I de fleste tilfeller har man betydelig mer å tape på å ikke oppsøke hjelp, enn på å gjøre det. Folk burde lese mindre skremselspropaganda i sosiale medier. Det tegnes et helt forrykt vrengebilde av hvordan pasienter med ulike problemer møtes avhjelpeapparatet. Av de som skriker køyest i media, er det ofte slik at historien ser betydelig annerledes ut om man har journalinnsyn. Taushetsplikten hindrer imidlertid at man kan gå ut og korrigere disse individene.

Selvsagt er det noen som opplever grov urettferdighet, feil- og dårlig behandling og maktmisbruk - men disse er forsvinnende få i forhold til alle som påberoper seg det.

Anonymkode: f476c...368

• Liker 1
Skrevet

Fylkesmannen bruker ikke mye skjønn når en lege melder fra om alkohol-/medisinbruk hos en pasient skal jeg si deg... hilsen tidligere saksbehandler på området 

Anonymkode: 16732...d7d

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fylkesmannen bruker ikke mye skjønn når en lege melder fra om alkohol-/medisinbruk hos en pasient skal jeg si deg... hilsen tidligere saksbehandler på området 

Anonymkode: 16732...d7d

Men det er heller ingen forskrift som dikterer utkommet av en bekymringsmelding. At det brukes lite skjønn er nok heller et resultat av at leger ikke melder inn tvilstilfeller. Det rimer godt med en virkelighet der leger ikke ønsker å ha denne meldeplikten, og forskriften åpner for skjønnsvurderinger hos helsepersonell.

Skrevet

Jeg ba om hjelp fordi jeg slet psykisk, er nå helt frisk og det har aldri blitt brukt mot meg i etterkant. Faktisk er jeg ikke sikker på om min nåværende fastlege vet om at jeg har gått til psykolog en gang. Det er viktigere å blir frisk enn å ha det miserabelt fordi du er redd for hva som står i journalen.

Du mister ikke nødvendigvis førerkortet av å innrømme vansker med alkohol eller andre rusmidler heller, det kommer helt an på omstendighetene. Jeg fikk en akutt sykdom (ikke rusrelatert) som medfører problemer med å kjøre bil, men siden jeg hadde tatt buss til lege da det skjedde og selv bragte temaet på bane mente legen det ikke var noen fare, da jeg hadde god innsikt i situasjonen. Kjørte heller ikke bil lfør jeg var frisk igjen fra dette. 

Anonymkode: 5163d...956

• Liker 1
Skrevet

Livet er ikke en dans på roser der alle valg er enkle. Selvsagt kan vi ønske en endring i den type policy, men samtidig burde vi ikke gjemme oss bak den type unnskyldninger om vi trenger hjelp. Noen ganger må vi ta et jævlig valg for at ting skal bli bedre på sikt, dessverre. Noen ganger må man ta innover seg følelser og realiteter man løper fra for å få det bedre på sikt

Anonymkode: bc916...e2f

Skrevet

Jeg visste ikke om noen av de tingene da jeg kom i kontakt med psykiatrien. Jeg tror at om jeg hadde visst hvilke ringvirkninger det å ha kontakt med psykiatrien kan få: ville jeg aldri frivillig bedt om hjelp. Dessverre, på alle måter. 

Anonymkode: 6d794...236

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Fastlege (eller annen spesialist) har meldeplikt dersom en persons rusbruk kan medføre at angjeldende pasient ikke fyller helsekravene i førerkortforskriften. Her er det rom for skjønnsvurderinger (og det er her det er en mengde uklarheter). Når man melder om en pasient med problematisk rusbruk, blir dette vurdert hos fylkesmannen, som om de finner det nødvendig, sender en anbefaling til polititet om tilbakekalling av førerrett.

Det er ikke fastlegen (eller annet helsepersonell) som inndrar sertifikat, og det er ingen automatikk i at førerretten tilbakekalles på grunnlag av melding fra fastlege.

Forøvrig er det helt riktig at dette er en forskrift som legeforeningen er motstander av, og som man ikke ønsker seg, fordi den ofte vanskeliggjør at pasienter søker hjelp. Men fortsatt er det ikke slik at man automatisk mister førerretten ved å fortelle fastlegen om et problem.

I de fleste tilfeller har man betydelig mer å tape på å ikke oppsøke hjelp, enn på å gjøre det. Folk burde lese mindre skremselspropaganda i sosiale medier. Det tegnes et helt forrykt vrengebilde av hvordan pasienter med ulike problemer møtes avhjelpeapparatet. Av de som skriker køyest i media, er det ofte slik at historien ser betydelig annerledes ut om man har journalinnsyn. Taushetsplikten hindrer imidlertid at man kan gå ut og korrigere disse individene.

Selvsagt er det noen som opplever grov urettferdighet, feil- og dårlig behandling og maktmisbruk - men disse er forsvinnende få i forhold til alle som påberoper seg det.

Fylkesmannen bruker ikke skjønn ved melding fra lege/psykolog, nei. 

Anonymkode: ad010...0fe

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man innrømmer at man misbruker alkohol eller andre stoffer så må legen frata deg førerkortet.  Selv om man aldri har eller har tenkt å kjøre i påvirket tilstand.

Bare fordi man ikke har tenkt, betyr ikke at det ikke kan skje.

Better safe than sorry.

Anonymkode: 6b372...4d0

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke om noen av de tingene da jeg kom i kontakt med psykiatrien. Jeg tror at om jeg hadde visst hvilke ringvirkninger det å ha kontakt med psykiatrien kan få: ville jeg aldri frivillig bedt om hjelp. Dessverre, på alle måter. 

Hva med å forklare litt mer fremfor å skremme?

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ba om hjelp fordi jeg slet psykisk, er nå helt frisk og det har aldri blitt brukt mot meg i etterkant. Faktisk er jeg ikke sikker på om min nåværende fastlege vet om at jeg har gått til psykolog en gang. Det er viktigere å blir frisk enn å ha det miserabelt fordi du er redd for hva som står i journalen.

Du mister ikke nødvendigvis førerkortet av å innrømme vansker med alkohol eller andre rusmidler heller, det kommer helt an på omstendighetene. Jeg fikk en akutt sykdom (ikke rusrelatert) som medfører problemer med å kjøre bil, men siden jeg hadde tatt buss til lege da det skjedde og selv bragte temaet på bane mente legen det ikke var noen fare, da jeg hadde god innsikt i situasjonen. Kjørte heller ikke bil lfør jeg var frisk igjen fra dette. 

Anonymkode: 5163d...956

Det er viktig at dette kommer frem. Veldig ofte kommer klagingen fra pasienter som ikke innser at de faktisk er for syke til å kunne kjøre bil, eller at de er så syke at sykdommen deres legger begrensninger på livet, også i forhold til hva slags behandling de kan motta.

Jeg har enda til gode å se en epileptiker som ikke ser fornuften i at førerretten tilbakekalles. Prinsipielt er det ikke noen forskjell på en epileptiker og en som har et tvangsmessig forhold til bruk av rusmidler. I alle tilfeller kan førretten tilbakeføres dersom man får en helseattest som tilsier at man oppfyller helsekravene i førerkortforskriften.

Jeg setter pris på at du forteller om et "normalforløp."

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Fylkesmannen bruker ikke skjønn ved melding fra lege/psykolog, nei. 

Det er ingen forskrift eller lov som sier at fylkesmannen skal tilbakekalle førerretten utelukkende på grunn av en pliktig melding fra lege. Det skal gjøres en helhetsvurdering av saken, og utfallet er ikke gitt på forhånd. Jeg har fulgt opp en mengde pasientsaker som omhandler dette.

Det er dessuten ikke fylkesmannen som inndrar førerkortet heller. De gir bare en tilrådning, og det er politiet som i siste instans bestemmer om førerkort skal tilbakekalles eller ikke. Men der skal det mye til for at fylkesmannens anbefaling ikke følges.

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen forskrift eller lov som sier at fylkesmannen skal tilbakekalle førerretten utelukkende på grunn av en pliktig melding fra lege. Det skal gjøres en helhetsvurdering av saken, og utfallet er ikke gitt på forhånd. Jeg har fulgt opp en mengde pasientsaker som omhandler dette.

Det er dessuten ikke fylkesmannen som inndrar førerkortet heller. De gir bare en tilrådning, og det er politiet som i siste instans bestemmer om førerkort skal tilbakekalles eller ikke. Men der skal det mye til for at fylkesmannens anbefaling ikke følges.

Hvordan skal fylkesmannen kunne overprøve oppfatningen til lege/psykolog/optiker? Da tar de på seg et stort ansvar. Jeg har aldri opplevd at en oppfordring fra disse 3 aktørene har blitt overprøvet

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveilederen/dokumenter-forerkortveileder/Mal 2_Helsekrav ikke oppfylt_til fylkesmannen.doc/_/attachment/download/99371b3e-363c-4c23-baa8-ef3d027830e1:4788fba973a6e53fa60d8f9a85704412c9cb6120/Mal 2_Helsekrav ikke oppfylt_til fylkesmannen.doc

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan skal fylkesmannen kunne overprøve oppfatningen til lege/psykolog/optiker? Da tar de på seg et stort ansvar. Jeg har aldri opplevd at en oppfordring fra disse 3 aktørene har blitt overprøvet

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveilederen/dokumenter-forerkortveileder/Mal 2_Helsekrav ikke oppfylt_til fylkesmannen.doc/_/attachment/download/99371b3e-363c-4c23-baa8-ef3d027830e1:4788fba973a6e53fa60d8f9a85704412c9cb6120/Mal 2_Helsekrav ikke oppfylt_til fylkesmannen.doc

Normalt sender man ikke med noen "oppfatning" når man utøver en generell meldeplikt (som har rom for skjønn). Det er ingen oppfatning å overprøve, med mindre man sender med en egenerklæring, eller erklæring fra annen spesialist. I denne kan det være en tilrådning, eller en utdypning av forhold som har betydning for videre saksgang.

Meldingen er en formalitet, og avspeiler ikke noen klinisk vurdering eller oppfatning dersom det ikke spesifiseres. Derfor er det ikke noe som skal eller kan overprøves, med mindre legen har gitt spesifikke kommentarer i saken. Som lege har man ikke noen som helst beslutningsmyndighet, og meldingen er ikke et vedtak eller gjenstand for noen bestemt oppfatning.

Skrevet

Jeg var bare halvveis ærlig til min lege og psykolog. Jeg skjønte fort, når jeg begynte å fortelle, at dette vil få konsekvenser. Det ble trussel om førerkort og barnevern ganske så fort, så da turte jeg ikke å fortelle hele sannheten og få den hjelpen jeg faktisk trengte. 

Anonymkode: 0ed54...ea6

• Liker 1
Skrevet

Lege, psykolog eller optiker kan også gi kjøreforbud. 

Skrevet

Greit nok at det kanskje ikke nødvendigvis skjer, men det jeg mente var at når man vet at det KAN medføre konsekvenser som å miste førerkort, problemer med barnevern, og at det følger deg fremover, så tror jeg det gjør at mange velger å ikke søke hjelp eller være helt ærlige. Det var det som var poenget mitt. 

Hilsen ts

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Greit nok at det kanskje ikke nødvendigvis skjer, men det jeg mente var at når man vet at det KAN medføre konsekvenser som å miste førerkort, problemer med barnevern, og at det følger deg fremover, så tror jeg det gjør at mange velger å ikke søke hjelp eller være helt ærlige. Det var det som var poenget mitt. 

Hilsen ts

Det er riktig at dette er en mulig konsekvens - som man som pasient burde se som et mindre onde enn konsekvensene av å gå med et ubehandlet medisinsk problem.

Tilliten til helsevesenet blir ikke bedre av at man overdriver og svartmaler dette i offentlige nettfora og lignende. Som nevnt er dette noe som legeforeningen ønsker seg vekk fra, nettopp fordi det kan vanskeliggjøre å oppsøke hjelp når man trenger den. Da er det dumt å skulle utsettes for feilaktig og villedende informasjon. Det er absolutt ikke automatikk hverken i at det sendes melding, eller at en sendt melding medfører tilbakekall av førerrett. Det er heller ikke riktig at en journal fra psykiatrien vil skape problemer for deg. I den grad det skjer, er det ofte ledd i et helhetsbilde der man fortsatt er sterkt preget av sitt sykdomsbilde, men mener seg friskere enn hva man er.

Alle instansene du nevner er der for å hjelpe folk. Det skal man ikke glemme. Og noen ganger må man gjøre noen litt kjipe grep for å kunne yte hjelp.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. 

Anonymkode: 14301...d1e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...