Gå til innhold

Psykiater ønsker genteste meg for kromosomavvik

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk inntrykk av at hun mente at noen av symptomene jeg har kunne forklares med dette? Men det er vel ikke så mange kromosomavvik eller annet man kan ha som ikke ville vært veldig tydelig allerede? Noen som har en forklaring på dette? Og hvilke kromosomavvik finnes det egentlig som har like symptomer som ved psykiske lidelser?

Får dessverre ikke spurt henne da jeg ikke har mulighet til å kontakte henne. 

Anonymkode: 4c513...57e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk inntrykk av at hun mente at noen av symptomene jeg har kunne forklares med dette? Men det er vel ikke så mange kromosomavvik eller annet man kan ha som ikke ville vært veldig tydelig allerede? Noen som har en forklaring på dette? Og hvilke kromosomavvik finnes det egentlig som har like symptomer som ved psykiske lidelser?

Får dessverre ikke spurt henne da jeg ikke har mulighet til å kontakte henne. 

Formulerte meg litt dårlig her. Det jeg mener er at hvis jeg hadde hatt et slikt avvik, ville det ikke sannsynligvis blitt oppdaget allerede ved fødsel eller i løpet av oppveksten? 

Skrevet

Hvis du er kvinne kan det feks. være trippel x, altså et kjønnskromosomavvik. Relativt vanlig, og man blir sjelden særlig påvirket av det, men kan få feks. lærevansker og emosjonelle vansker. Kan lese om det her: https://frambu.no/diagnose/trippel-x/

Ellers synes jeg det er veldig rart at en psykiater snakker om dette, jeg forstår ikke helt hvilken relevans det kan ha i behandling. 

Anonymkode: 529e6...492

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er kvinne kan det feks. være trippel x, altså et kjønnskromosomavvik. Relativt vanlig, og man blir sjelden særlig påvirket av det, men kan få feks. lærevansker og emosjonelle vansker. Kan lese om det her: https://frambu.no/diagnose/trippel-x/

Ellers synes jeg det er veldig rart at en psykiater snakker om dette, jeg forstår ikke helt hvilken relevans det kan ha i behandling. 

Anonymkode: 529e6...492

Jeg vet ikke helt, kanskje for å få en begrunnelse på hvorfor jeg har de symptomene som jeg har? 

Hun sa forøvrig at det er en enormt dyr blodprøve å analysere og at det dermed skal være en veldig god grunn til at man gentester en pasient. Skjønner ikke helt hva hun ser som en veldig god grunn som verken jeg eller annet helsepersonell har reagert på tidligere?

Skrevet

Gentest blir vanligere og vanligere som ledd i utredning. Har kommet for fullt innenfor pediatrien. Det er langt fra sikkert at det hadde blitt oppdaget før, siden det har skjedd så mye innen feltet. Barn retestes gjerne etter 5-10 år, rett og slett fordi utviklingen går så fort at man finner mer og mer. 

Det er VELDIG mange genavvik som ikke nødvendigvis er tydelige i det hele tatt. Google dine plager og genetics, så finner du sikkert oversikter. 

Anonymkode: ef09d...cf9

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier nei til alle disse gen-greiene. Genene våre ble ikke dårlige på 30-40 år.

Anonymkode: e7f53...c1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...