Gå til innhold

Mat med lav kcal som metter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen eksempler på alle typer måltider som metter og er enkelt å raske sammen? Også sunne så klart.😄 

Selv syns jeg norsk tradisjonsmat metter lenge, men det er jo kanskje ikke det sunneste man stapper i seg..

Anonymkode: 58167...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cottage cheese med litt sukkerfri ublanda saft 😋

Anonymkode: 14ec8...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cottage cheese med litt sukkerfri ublanda saft 😋

Anonymkode: 14ec8...e36

Har du safta oppi cottage cheesen?? 

Anonymkode: 58167...d36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat med mye fett og proteiner og lite karbohydrater. Karbohydrater gjør oss mette midlertidig, men vi blir fort sultne igjen. For eksempel, i gamle dager spiste jeg en stor frokost på ca 600 kcal (veide 140 kg på det tidspunktet) kl 7 og kl 10 var jeg sulten igjen og kl 11 rumlet magen og jeg sprang til lunsj da de fleste har lunsj på arbeidsstedet mitt. Så begynte jeg på lavkarbo og hvis jeg spiste like mange kcal, men ca 80% fett, 15% proteiner og 5% karbohydrater, så var jeg mett frem til kl 14, og ikke sulten før det var på tide å gå hjem.

Anonymkode: 6c63f...f53

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mat med mye fett og proteiner og lite karbohydrater. Karbohydrater gjør oss mette midlertidig, men vi blir fort sultne igjen. For eksempel, i gamle dager spiste jeg en stor frokost på ca 600 kcal (veide 140 kg på det tidspunktet) kl 7 og kl 10 var jeg sulten igjen og kl 11 rumlet magen og jeg sprang til lunsj da de fleste har lunsj på arbeidsstedet mitt. Så begynte jeg på lavkarbo og hvis jeg spiste like mange kcal, men ca 80% fett, 15% proteiner og 5% karbohydrater, så var jeg mett frem til kl 14, og ikke sulten før det var på tide å gå hjem.

Anonymkode: 6c63f...f53

Ikke helt enig her, for jeg syns havregrøt kokt på en blanding av melk/vann er veldig mettende og holder meg mett lenge. Fiberrik kost holder meg mett lenge i hvert fall.

Anonymkode: 3ec03...3dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg begynte å gå ned i vekt, kjente og kjenner jeg at jeg blir fortere sulten. Jeg vet at jeg ikke er sulten, men det er kroppens forsvar mot vektnedgang. Kroppen er fantastisk på så mange måter, og evnen til å si ifra at "nå må du spise mer!" er utrolig. Når man vet om dette er det også lettere å styre unna, fordi man VET at man egentlig ikke trenger mat 2 timer etter et større måltid.

Frokosten min varierer, men nå er det 2 speltlomper med ost, skinke og paprika i den ene og hummus med avokado og sitronpepper i den andre. I tillegg spiser jeg en frukt til frokost hver dag + 1 SS tran (450 kalorier)

Lunsj er 3 rugsprø med makrell i tomat, en skyr og en frukt

Middag varierer alt fra laks med quinoa og grønnsaker til kylling med søtpotetfries og grønnsaker. 

Spiser cottage cheese blandet med vaniljekesam og en spiseskje peanøttsmør med mandler og bær

Totalt blir det 1700 kalorier daglig, og jeg kjenner ingen mangler eller veldig sult. Den sultfølelsen jeg føler, ignorerer jeg fordi jeg vet at jeg ikke trenger mer mat etter 1 - 2 timer.

Jeg veier maten forresten

Anonymkode: 256a5...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Mat jeg synes metter godt og som gir lite kalorier, og som også går kjapt å lage.

Brød med egg, mager cottage cheese og avokado.

Linsesupper (lager mange forskjellige typer med ulike kryddere).

Grønnsakssuppe med brune linser og byggryn.

Tomatsuppe med egg (bruker en fra Trines matblogg som er basert på bokser med knuste tomater og div. kryddere, så den går veldig kjapt å lage).

Byggrynstaco (legger i vann byggryn kvelden før, så går det kjapt å koke). Bruker også en boks svarte bønner innimellom, det gir god taco.

Pad thai.

Nudelsuppe.

Ovnsbakte rotgrønnsaker med fetaost. 

Et et suppemenneske da, men synes det passer godt nå på høsten også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Mat jeg synes metter godt og som gir lite kalorier, og som også går kjapt å lage.

Brød med egg, mager cottage cheese og avokado.

Linsesupper (lager mange forskjellige typer med ulike kryddere).

Grønnsakssuppe med brune linser og byggryn.

Tomatsuppe med egg (bruker en fra Trines matblogg som er basert på bokser med knuste tomater og div. kryddere, så den går veldig kjapt å lage).

Byggrynstaco (legger i vann byggryn kvelden før, så går det kjapt å koke). Bruker også en boks svarte bønner innimellom, det gir god taco.

Pad thai.

Nudelsuppe.

Ovnsbakte rotgrønnsaker med fetaost. 

Et et suppemenneske da, men synes det passer godt nå på høsten også :)

Det er sunt men ikke lite kcal...

Anonymkode: ec862...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis knekkebrød og ellers rent kjøtt, feks kylling fisk eller indrefilet og grønnsaker. 

Anonymkode: ec862...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinte frosne bær med mager vaniljekesam og natreen/sukrin. 

Anonymkode: 65c43...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sunt men ikke lite kcal...

Anonymkode: ec862...d0d

Vet ikke hva du tenker med lite kcal da. Jeg spiser sånn mat nå og har gått ned ti kg siden juli/august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for så mange gode tips!  Her var det mye forskjellig😁

Anonymkode: 58167...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å faste mellom 19/20 til 12-tiden (lunsj på jobb). Det hjelper meg mye. Så spiser jeg rugsprø/knekkebrød på jobb. Da kan jeg spise mer "fritt" hjemme men fortsatt gå ned i vekt. Må passe på det totale inntaket da. Men jeg rekker ikke spise så mye fra jeg kommer hjem fra jobb til 19/20 🙂 

Anonymkode: 6f67c...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å faste mellom 19/20 til 12-tiden (lunsj på jobb). Det hjelper meg mye. Så spiser jeg rugsprø/knekkebrød på jobb. Da kan jeg spise mer "fritt" hjemme men fortsatt gå ned i vekt. Må passe på det totale inntaket da. Men jeg rekker ikke spise så mye fra jeg kommer hjem fra jobb til 19/20 🙂 

Anonymkode: 6f67c...39e

Blir du ikke veldig sulten før lunsj da? Hvis jeg har spist i la oss si 6/7 tida på ettermiddagen og ikke noe mer før jeg skal sove ca 11 så blir iallfall jeg sulten og får ikke sove. Jobber du hardt fysisk? 

Anonymkode: 58167...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir du ikke veldig sulten før lunsj da? Hvis jeg har spist i la oss si 6/7 tida på ettermiddagen og ikke noe mer før jeg skal sove ca 11 så blir iallfall jeg sulten og får ikke sove. Jobber du hardt fysisk? 

Anonymkode: 58167...d36

De første dagene var det tungt. Det som hjelper er å drikke mye vann, te og kaffe. Dersom jeg spiser sent kvelden før har jeg ikke sjans, så da spiser jeg et måltid før lunsj. Så det er enten eller. Men nå er godt inne i det. Kun i helgene det kan skli litt ut. Jeg går mye ned i vekt på denne måten. Men jeg er tung så jeg forbrenner ca 2300 kalorier per dag uten treninger. Jeg har en stillesittende jobb, så det "hjelper" på at jeg ikke blir så sulten på jobb da 🙂 

Anonymkode: 6f67c...39e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De første dagene var det tungt. Det som hjelper er å drikke mye vann, te og kaffe. Dersom jeg spiser sent kvelden før har jeg ikke sjans, så da spiser jeg et måltid før lunsj. Så det er enten eller. Men nå er godt inne i det. Kun i helgene det kan skli litt ut. Jeg går mye ned i vekt på denne måten. Men jeg er tung så jeg forbrenner ca 2300 kalorier per dag uten treninger. Jeg har en stillesittende jobb, så det "hjelper" på at jeg ikke blir så sulten på jobb da 🙂 

Anonymkode: 6f67c...39e

Høres ut som om det funker fint for deg da! 😄 Selv jobber jeg veldig fysisk og tror ikke jeg hadde greid meg til lunsj energimessig uten frokost. Jeg drikker også mye vann og merker det hjelper om det er f.eks en time til mat og jeg ikke gidder å lage meg noe smått i mellomtida

Ts

 

Anonymkode: 58167...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mat med mye fett og proteiner og lite karbohydrater. Karbohydrater gjør oss mette midlertidig, men vi blir fort sultne igjen. 

Anonymkode: 6c63f...f53

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt enig her, for jeg syns havregrøt kokt på en blanding av melk/vann er veldig mettende og holder meg mett lenge. Fiberrik kost holder meg mett lenge i hvert fall.

Anonymkode: 3ec03...3dd

Enig. En karbohydrat er ikke en karbohydrat. Hvitt mel, sukker, ris, potet osv vil nok bare gi en kortvarig effekt, men grovere karbohydrater som grønnsaker, grove korn og spesielt havre er veldig gunstige karbohydrater og gir god metthetsfølelse. I tillegg er det bra for fordøyelsen og vil hjelpe kroppen med å regulere blodsukkeret på en god måte.

En annen ting å tenke på når man ser etter kalorifattig mat, er også porsjonsstørrelsen. Man trenger ikke spise seg stappmett til hvert måltid, og man vender seg til mindre porsjoner. Da trenger man ikke å være like streng på hva man putter i seg.

Anonymkode: 5d36a...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...