Gå til innhold

Hvor mange kalorier skal man spise?


Maaaddepaaadde

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 21år. Er 1.67 høy og 110kg. Trener fire ganger i uka, og ønsker og gå ned 30/40kg på den tiden som går. Spiser sunn mat. Hvor mange kalorier burde mitt daglige inntak være? Og hvor mye brenner man uten og trene? Hvor mye kalorier skal man ha igjen i kroppen når man har trent osv? 😊

 

takk for svar 🌸

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med inntak på 1500 kcal vil du oppnå et vekttap på ca 0,5 kg/ uke. 

Anonymkode: 2c508...bcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med inntak på 1500 kcal vil du oppnå et vekttap på ca 0,5 kg/ uke. 

Anonymkode: 2c508...bcb

Et inntak på 1500 kcal er nok litt lite for en person på 110 kg, hun forbrenner mye mer enn en person som veier mindre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tvist skrev:

Et inntak på 1500 kcal er nok litt lite for en person på 110 kg, hun forbrenner mye mer enn en person som veier mindre.

Enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Tvist said:

Et inntak på 1500 kcal er nok litt lite for en person på 110 kg, hun forbrenner mye mer enn en person som veier mindre.

Jeg vet at det ikke er lov å diskutere kalorinivå under 1500 på dette forumet, men å si at 1500 kalorier er for lite for en kvinne på 167cm er regelrett feil, uansett hvor overvektig hun må være. 1500 holder i massevis.

Anonymkode: e2051...837

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at det ikke er lov å diskutere kalorinivå under 1500 på dette forumet, men å si at 1500 kalorier er for lite for en kvinne på 167cm er regelrett feil, uansett hvor overvektig hun må være. 1500 holder i massevis.

Anonymkode: e2051...837

Hun trenger mer i starten fordi hun forbrenner mer. Det er jo ikke en fordel om hun går sulten hele tiden. Så kan hun heller skru ned kaloriinntaket etterhvert som hun går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tvist said:

Hun trenger mer i starten fordi hun forbrenner mer. Det er jo ikke en fordel om hun går sulten hele tiden. Så kan hun heller skru ned kaloriinntaket etterhvert som hun går ned i vekt.

Hun trenger ikke mer, og i starten vil man gå sulten uansett. Det eneste hun har på kroppen som krever mer energi pr dag enn en normalvektig er fett. Det eneste hun oppnår ved å spise mer enn 1500 er altså å opprettholde mer fett. 

Etter hvert vil magesekken og sultfølelsen justeres og man vil slutte å gå rundt sulten når man ikke trenger mat.

Anonymkode: e2051...837

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plottet deg i kalukalor på Norsk helseinformatikk : det gav deg en sengeliggende forbrenning på 1878, og sannsynlig daglig forbrenning på 2254 (de færeste ligger i ro dagen lang). Trener du i tillegg 3-4 dager i uka forebrenner du enda mer enn det. 

Jeg ville prøvd å legge meg på 1800-2000 kalorier og sett hvor det tar deg. Du har såpass mye du skal ned at du må legge deg på noe du kan klare over lang tid. 

Anonymkode: 81d83...579

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan med fordel legge deg høyt i starten. Rundt 2000 kcal. Fordi kroppen din trenger mange kcal bare for å opprettholde den vekten som er nå. Kanskje oppmot 3000 kcal. Med andre ord: du har et kcal-underskudd på 1000kcal, som er mye. 

Ikke legg deg for lavt. Hvorfor: fordi du kommer til å sulte deg, du kommer til å få det "vondt", og en brutal start. En start som gjør at du ikke klarer å stå i det over lengre tid. Du risikerer å sprekke underveis, og du kommer nesten garantert til å gi opp pga at du ligger for lavt. 

Mitt råd: legg deg på 2000 kcal første 2 ukene. Se hvordan det går. La kroppen tilpasse seg. Går vekta ned og går det bra, oppretthold 2000 noen uker til, eller vurder å gå ned til 1900. 2000 kcal er nok for å sette i gang prosessene til vektnedgang. Føles det ikke bra, så øk til 2200 et par uker, for så gå ned igjen til 2000 da. 

Kjenn etter, lytt til kroppen din! Det er kun den som har fasiten! Og går du på akkord med hva kroppen forteller deg, så gir man opp. Alltid. 

Anonymkode: 6f6f0...9b7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, har et alt for lavt kalori inntak akuratt nå ser jeg da jeg ikke har lært meg åssen det funker. Spiser bare knekkebrød med pålegg som nesten ikke har kalorier. Og middagene består av kylling og 1/3 pose ris + grønnsaker. Men ser jo at det fort ikke blir så mye kalorier så da kan jeg spise litt mer sunt med god samvittighet. Har fått beskjed av treneren min at jeg helst skal spise kjøttdeig bare fredag og lørdag, altså taco og pizza. Jeg spiser en del rømme til taco, er det greit en gang i uka? 😅🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Maaaddepaaadde skrev:

Takk for svar, har et alt for lavt kalori inntak akuratt nå ser jeg da jeg ikke har lært meg åssen det funker. Spiser bare knekkebrød med pålegg som nesten ikke har kalorier. Og middagene består av kylling og 1/3 pose ris + grønnsaker. Men ser jo at det fort ikke blir så mye kalorier så da kan jeg spise litt mer sunt med god samvittighet. Har fått beskjed av treneren min at jeg helst skal spise kjøttdeig bare fredag og lørdag, altså taco og pizza. Jeg spiser en del rømme til taco, er det greit en gang i uka? 😅🌸

Taco en gang i uka går fint, bare logg kaloriene og se at du har nok. Om du går litt over en gang i blant er ikke det krise.

Taco kan man også lage litt sunnere om man vil, jeg spiser med bare litt ost, uten rømme og med vegetarkjøttdeig blandet med litt sopp. Om rømmen er viktig for deg, kan du jo vurdere en fettfattig variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sagt ca 2000kcal hvis du trener 4x i uka og er 110kg, men selvfølgelig kan ingen her vite nøyaktig hva du trenger. Start på 2000kcal og se om du går opp, ned eller holder vekten også justerer du derfra ❤️

Anonymkode: 5ebd0...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen sier at du vil gå ned så og så mye, med et inntak på 1500 kcal.

Det kan man umulig vite - det kommer helt an på hvor mye du beveger deg.

Så, hvor mange kalorier du bør spise varierer utifra hvor mye du beveger. Anbefaler at du prøver en kalorikalkulator!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2019 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Hun trenger ikke mer, og i starten vil man gå sulten uansett. Det eneste hun har på kroppen som krever mer energi pr dag enn en normalvektig er fett. Det eneste hun oppnår ved å spise mer enn 1500 er altså å opprettholde mer fett. 

Etter hvert vil magesekken og sultfølelsen justeres og man vil slutte å gå rundt sulten når man ikke trenger mat.

Anonymkode: e2051...837

For en person på 167 og 110, som ønsker en livsstilsendring og trener 4 ganger i uken vil det å starte på 1500 kalorier pr dag være selve oppskriften på å gå på en smell. Det er for lite. Dessuten etterhvert som TS går ned i vekt vil hun på et tidspunkt måtte justere ned kaloriene for å gå ytterligere ned i vekt, og dette vil ikke funke om hun legger seg på 1500 allerede nå. Da vil hun isåfall måtte gå under det som er anbefalt for å opprettholde basic livsfunksjon, og det sier seg selv at det skal man ikke gjøre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.10.2019 den 14.11, Maaaddepaaadde skrev:

Takk for svar, har et alt for lavt kalori inntak akuratt nå ser jeg da jeg ikke har lært meg åssen det funker. Spiser bare knekkebrød med pålegg som nesten ikke har kalorier. Og middagene består av kylling og 1/3 pose ris + grønnsaker. Men ser jo at det fort ikke blir så mye kalorier så da kan jeg spise litt mer sunt med god samvittighet. Har fått beskjed av treneren min at jeg helst skal spise kjøttdeig bare fredag og lørdag, altså taco og pizza. Jeg spiser en del rømme til taco, er det greit en gang i uka? 😅🌸

Kjøttdeig kun to dager i uken? Hvorfor? Hva «får du lov til» å spise de resterende fem dagene?

ALT er greit, så lenge du er i kaloriunderskudd.

Anonymkode: a787e...733

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøttdeig kun to dager i uken? Hvorfor? Hva «får du lov til» å spise de resterende fem dagene?

ALT er greit, så lenge du er i kaloriunderskudd.

Anonymkode: a787e...733

Husker ikke helt men var noe med kjøttdeigen som ville gå litt utover vektnedgang, ikke like bra for kroppen. Holder fint med kjøttdeig på lørdag og fredag. Har alltid fisk på søndag, og en dag til i løpet av uken. De resterende 3 dagene går det i svin indrefilet og kyllingfilet. Han sa at det var kjøtt som var fint med tanke på at jeg skal nei i vekt 😊 har masse jeg kan spise, og ikke noe problem og spise kjøttdeig 2 ganger i uken bare 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DavinaWin skrev:

For en person på 167 og 110, som ønsker en livsstilsendring og trener 4 ganger i uken vil det å starte på 1500 kalorier pr dag være selve oppskriften på å gå på en smell. Det er for lite. Dessuten etterhvert som TS går ned i vekt vil hun på et tidspunkt måtte justere ned kaloriene for å gå ytterligere ned i vekt, og dette vil ikke funke om hun legger seg på 1500 allerede nå. Da vil hun isåfall måtte gå under det som er anbefalt for å opprettholde basic livsfunksjon, og det sier seg selv at det skal man ikke gjøre. 

Takk, har snakket med trener nå som sa at jeg fint kunne gå opptil 2500 kalorier så lenge det jeg spiste var bra mat. Jeg har spist 2 knekkebrød til frokost, lunsj, og kveld. Og middagen har vært ganske fattig så ser jo at jeg absolutt skulle legge det om, han ble sur når jeg sa jeg lå på 1000 om dagen 😅 ikke godt og være ny i den verden her, skal få en personlig plan av han snart, men til da har jeg ikke like god peiling på åssen det funker 😅 gikk ned 3kg første uka da, hehe. Men ser jo at det er fordi jeg kanskje har sulta meg 😅😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Maaaddepaaadde skrev:

Takk, har snakket med trener nå som sa at jeg fint kunne gå opptil 2500 kalorier så lenge det jeg spiste var bra mat. Jeg har spist 2 knekkebrød til frokost, lunsj, og kveld. Og middagen har vært ganske fattig så ser jo at jeg absolutt skulle legge det om, han ble sur når jeg sa jeg lå på 1000 om dagen 😅 ikke godt og være ny i den verden her, skal få en personlig plan av han snart, men til da har jeg ikke like god peiling på åssen det funker 😅 gikk ned 3kg første uka da, hehe. Men ser jo at det er fordi jeg kanskje har sulta meg 😅😂

Du må også huske på at målet er en livsstil og et kosthold som skal vare livet ut. Da kan man ikke bare spise knekkebrød og kyllingfilet(eller noen vil jo synes det er OK, men kanskje ikke deg).

Anonymkode: 3a378...8a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...