Gå til innhold

Rabdomyolyse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med det? Jeg har dette i øvre setemuskel og er veldig hoven både akkurat der, men også rundt hele låret, litt i leggen og ryggen. Legene visste først ikke hva som var galt. De har tatt røntgen, CT og ultralyd. Så tok de i tillegg blodprøver på mandag og i går ringte de og ville ha meg inn til kontroll igjen i morgen. Fordi de tror jeg har rabdomyolyse. Så skal vel ta nye blodprøver for å sjekke nyrefunksjonen/hvor påvirket nyrene er og for å kontrollere hevelsen. 

Er engstelig. Er ikke så redd for akutt nyresvikt fordi jeg har gått med dette i 12 dager nå og urinen er lys og fin (men noe avvik må de jo ha sett på blodprøver?), men er redd for celledød i muskelen, varig muskelsvikt og smerter. Når jeg leser om det på nettet så framkommer det som en ganske alvorlig greie. Skal stille masse spørsmål på kontroll i morgen. 

Erfaringer? Hvor lang tid tok det å bli funksjonsfrisk? Jeg går rundt på krykker dessverre. 

Anonymkode: f798b...810

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Målte de CK i blod? Du har nok ikke så høye verdier dersom urinen er lys og fin, men over normalen. Rabdomyolyse er vanlig blant idrettsutøvere som trener intenst, og alle blir bra raskt etter behandling. 

Anonymkode: 9eb23...d6c

Skrevet

Har hatt rabdomyolyse og var skitdårlig. Lå 14 dager på intensiv. Hadde nyresvikt og måtte få dialyse. Tapte mye muskelmasse og tok lang til før jeg kunne ta opp treningen igjen på ønsket nivå. 

Anonymkode: afe59...358

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Målte de CK i blod? Du har nok ikke så høye verdier dersom urinen er lys og fin, men over normalen. Rabdomyolyse er vanlig blant idrettsutøvere som trener intenst, og alle blir bra raskt etter behandling. 

Anonymkode: 9eb23...d6c

Jeg vet ikke hva de har målt, men antar det siden de vil ha meg på kontroll. Jeg har nok ikke fått det av trening, selv om jeg trener en del. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt rabdomyolyse og var skitdårlig. Lå 14 dager på intensiv. Hadde nyresvikt og måtte få dialyse. Tapte mye muskelmasse og tok lang til før jeg kunne ta opp treningen igjen på ønsket nivå. 

Anonymkode: afe59...358

Oi, ja det hørtes ikke bra ut. Tror heldigvis ikke jeg vil bli så dårlig siden jeg ikke har blitt det hittil da. Håper jeg. Er mest redd for varig skade i muskel siden jeg er så veldig hoven. Selv etter to uker. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva de har målt, men antar det siden de vil ha meg på kontroll. Jeg har nok ikke fått det av trening, selv om jeg trener en del. 

Oi, ja det hørtes ikke bra ut. Tror heldigvis ikke jeg vil bli så dårlig siden jeg ikke har blitt det hittil da. Håper jeg. Er mest redd for varig skade i muskel siden jeg er så veldig hoven. Selv etter to uker. 

Hva skyldes det da, om du ikke har trent? Det kan jo være symptom på annen sykdom, så om det ikke kan forklares med trening så skal du jo utredes. 

Anonymkode: 348a6...5cd

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skyldes det da, om du ikke har trent? Det kan jo være symptom på annen sykdom, så om det ikke kan forklares med trening så skal du jo utredes. 

Anonymkode: 348a6...5cd

Jeg trener jo mye og får en del harde møter med vegg og bakke (cageball), men det oppstod akutt to dager etter forrige trening. Er mistanke om både fall og at jeg på sykehuset lå i en hard og dårlig stilling over flere timer da jeg var bevisstløs og ute av stand til å endre liggestilling. Det KAN jo være trening, men jeg tror ikke det og de syntes ikke det hørtes sannsynlig ut siden dette hadde oppstått når jeg våknet på sykehuset i store smerter. Kom meg ikke opp av senga ved hjelp av to sykepleiere en gang før jeg hadde fått morfin. 

Skrevet

Verdiene hadde sunket fra 1200 til 300 fra mandag til i dag så ser ut til at det vil gå helt fint. Var bare tid og bevegelse som gjaldt nå, og ikke flere kontroller. Så da slapp jeg videre komplikasjoner virker det som. 

Skrevet

Vil forresten tro verdiene har vært høyere enn det da første blodprøve ble tatt på mandag, ti dager etter jeg hovnet opp. Så de var vel allerede synkende da det ble fattet mistanke om rabdomyolyse. 😛

Skrevet

Ser det har ordet seg nå. Men de som har hatt det har ofte lavere terskel for å få det igjen så pass på litt under trening :) 

Anonymkode: 4de2d...67c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser det har ordet seg nå. Men de som har hatt det har ofte lavere terskel for å få det igjen så pass på litt under trening :) 

Anonymkode: 4de2d...67c

Takk, det skal jeg gjøre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...