Diana Skrevet 17. oktober 2019 #1 Del Skrevet 17. oktober 2019 Jeg har nylig startet å jogge igjen etter 2-3 års opphold. Jeg sluttet fordi å jogge fordi jeg fikk så vondt i leggene når jeg jogget. Det samme skjer nå. Noen som hvorfor det skjer? Da jeg ikke har jogge på en stund startet jeg rolig med jogg og gå omhverandre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #2 Del Skrevet 17. oktober 2019 Det skjer fordi du er utrent, og kroppen ikke er vant til belastningen. Da jeg begynte å løpe for 3 år siden hadde jeg stadige vondter i legger og knær. Det første halve året så var det det ene etter det andre, og jeg holdt på å gi opp. Men det som skjer når du trener deg gradvis opp er at muskulaturen, sener og brysk blir herdet, og jeg merket at etter hvert som treningsmengden økte fikk jeg mindre og mindre vondt. Nå løper jeg 50-60 km i uken uten noen vondter. Kan selvfølgelig bli litt stiv om jeg trener hardt, men ingenting i forhold til når jeg begynte. Så ta det gradvis, aksepter at det vil være litt ubehagelig i starten. Invester i gode sko, jogg mest på grus, tøy godt ut og bruk gjerne en foam roller til å massere leggene. Variert terreng er også bra. Anonymkode: 9a400...b95 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møretausa Skrevet 23. oktober 2019 #3 Del Skrevet 23. oktober 2019 (endret) Mange gode råd fra anonym over her. Høres litt ut som beinhinnebetennelse. Noe som er veldig vanlig å få når man starter å jogge. Jeg ville tatt en tur til legen for å sjekke det ut, men hvis det er det du har så bør du holde deg I ro til smertene gir seg litt. Kan med fordel også ise ned leggen der smerten sitter. Når smertene avtar, så kan du tøye ut leggmusklene og -senene. Gå for eksempel ned på kne med tærne pekende rett bakover, og sett deg på hælene mens du presser anklene ned mot gulvet i 10–12 sekunder. Tren alternativt en periode mens du gradvis blir sterkere I bena, før du igjen kan starte forsiktig å jogge igjen. Men som sagt, ta deg en tur til legen. Han/hun finner fort ut om det er det du har eller ikke, og har nok flere gode råd og komme med. Jeg hadde også mange vondter her og der I bena når jeg begynte å løpe, men det har nå gått helt over. Men det tar litt tid, kroppen må venne seg til belastningen. Endret 23. oktober 2019 av Møretausa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #4 Del Skrevet 23. oktober 2019 På 17.10.2019 den 13.25, Diana skrev: Jeg har nylig startet å jogge igjen etter 2-3 års opphold. Jeg sluttet fordi å jogge fordi jeg fikk så vondt i leggene når jeg jogget. Det samme skjer nå. Noen som hvorfor det skjer? Da jeg ikke har jogge på en stund startet jeg rolig med jogg og gå omhverandre Muskulaturen din liker ikke den statiske bevegelsen den utsettes for ved jogging. Du bør slutte om du vil kunne bruke beina til andre ting når du blir eldre. Ellers er det å oppsøke en lege alltid en god løsning når du har kroppslige problemer. Anonymkode: 0fa5c...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #5 Del Skrevet 23. oktober 2019 Hadde samme problemet som deg med leggene, samt andre små vondter i knær og hofter. Det viste seg at jeg hadde en feilstilling og fikk klar beskjed om at jogging, spesielt på asfalt, ikke var noe jeg skulle satse på. Kan være bare en beinhinnebetennelse, men kan være lurt å få en undersøkelse av en fysioterapeut før du fortsetter. Anonymkode: c0cc2...d92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2019 #6 Del Skrevet 25. oktober 2019 Jeg har slitt mye med beinhinnebetennelse og måtte slutte å jogge pga dette. Kan til nød jogge rolig i skogsterreng men asfalt og grus funker ikke. Samme problem med mølle. Så nå har jeg rett og slett droppet løping helt. Anonymkode: 62772...9ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå