Gå til innhold

Kronprinsesse Mette Marit og sykdommen


Gjest Malika

Anbefalte innlegg

Det er vel kjent for de fleste at MM har en kronisk sykdom - lungefibrose. Det er en alvorlig diagnose. Jeg leser nylig at hun har trappet veldig ned. Jeg er ikke pro monarkiet, men det er trist at hun har blitt rammet av denne kroniske lidelsen.

Jeg beundrer hennes åpenhet og hennes refleksjoner omkring sin sykdom. Hun sier bl.a at hun før var livredd for døden, men ikke nå lengre. Og at hun nå lever et lite liv, hvor formen bestemmer, og ikke forventninger utenfra. 

Men det som provoserer meg er kommentarer i sosiale media. Om at hun får all hjelp som kan tenkes, og går foran andre i helsekø. Og at hun med sitt privilegerte liv skal ikke klage. Og jeg har faktisk ikke hørt henne klage! 

Og dette er subjektivt... Jeg tror hun har begrenset tid å leve. Jeg håper selvfølgelig at hun vil leve lenge. Og hvilken flott kronprins vi har som støtter og stepper inn for MM f.eks på denne bokturen i Tyskland. 

Flotte mennesker begge to. 

Hva tenker dere andre? 
 



 

Endret av Malika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg er pro monarkiet, på en generell basis.

Takker likevel høyere makter for at det er Kronprinsen som er neste arvtager til tronen, og ikke prinsesse Märtha. 

Det er absolutt trist for de det gjelder at Kronprinsessen er rammet av en såpass alvorlig sykdom.

Det jeg ikke kan skjønne over hodet, er hvorfor i alle dager Kronprinsparet har fått økt sin apanasje med 362 000 kr. https://www.dagbladet.no/nyheter/far-800-000-mer-i-apanasje/71681261    Dette er etter at sykdommen hennes ble kjent, og etter at hun har måttet trappe ned på oppdrag. Normale folk går da ned i lønn, hvis det skjer med våre jobber!

Hun må i tillegg ha med seg Kronprinsen på sine oppdrag, noe som gjør at han kan ha færre oppdrag kun på seg, virker det som. Hvor er logikken i at de fikk økt apanasje i år????? Det synes jeg ikke er rett. De har jo uansett mer enn nok til salt på bordet!

Sånn ellers så synes jeg Kronprinsparet virker som flotte mennesker. De har oppdrag så sant Kronprinsessen orker. Og hun fronter norske designere i utlandet + norsk litteratur. Så hun virker absolutt bevisst på å gjøre jobben sin så godt hun kan ut fra de kreftene hun har. 

Når det er sagt, så hadde det ikke på noen måte tatt seg ut om hun skulle ha sutret heller, tross sykdommen. Hun har alle mulige ressurser til å komme fremst i helsekøen, slik at hun slipper å stå i kø. Hun kan velge og vrake mellom offentlige og private helsepersonligheter. 

Jeg tror forresten at Kronprinsessen svært sjelden har brydd seg om å leve et liv basert på forventningene utenfra, no offence hvis hun leser dette, jamfør unnskyldningen hun måtte i media med rundt tiden de ble forlovet, angående hennes tidligere utsvevende liv.

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...