AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #41 Del Skrevet 24. oktober 2019 Veldig fornøyd med vinterjakke fra Save the duck (vegansk merke). Og jeg bor i Finnmark, så er vant til nokså kalde temperaturer... Anonymkode: 45e6d...f13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2019 #42 Del Skrevet 24. oktober 2019 21 minutter siden, mykkeli skrev: Så utrolig bra tråd, nå slapp jeg å skrive nøyaktig det samme spørsmålet selv! 😄 Jeg er på utkikk etter akkurat det samme som deg. Kjøpte en brukt Haust Collection (norsk merke) i fjor og den var kjempevarm og fin, men det kom så mye dun ut av den at jeg ikke kunne gå med svarte klær. Ellers bruker dette merket kun pels fra dyr som også blir brukt i matproduksjon, hvis jeg ikke husker helt feil. Har sett en del på Fleischer Couture sine jakker (som bruker «pelskrage» av naturlig døde alpakkaer), men syns dessverre at de hadde et veldig klumpete skulderparti, litt Michelin-mann. Nå ser jeg på Cedrico Monet, den har pels fra vill vaskebjørn og kaninpels fra «certified suppliers». Mener å huske at denne var veldig fin da jeg prøvde den på. Har sendt dem en mail med spørsmål om hva slags sertifisering de viser til og navn på leverandørene. Kan holde dere oppdaterte ved interesse! Ja, hold oss gjerne oppdatert! Anonymkode: 537d6...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mykkeli Skrevet 2. desember 2019 #43 Del Skrevet 2. desember 2019 Hei igjen! Nå har det skjedd litt siden siste jeg var i denne tråden. Først hadde jeg en mailutveksling med det norske merket Cedrico, som lager veldig fine dunjakker med ganske fyldig pelshette: Jeg: Jeg vurderer å skaffe meg en Cedrico Monet, og ønsker derfor litt mer info om deres pels-policy. Det står at jakken inneholder vaskebjørn og kanin, og at dere bruker villjaktet vaskebjørn og «farm bred fur from certified suppliers». Er det da snakk om kaninpelsen? Hva slags sertifisering har deres pelsleverandører? Kan jeg få navn på firmaene dere bruker? Svar: Det stemmer at vi bruker en blanding av viltjaktet og gårdsavlet pels på jakkene, majoriteten av den viltjaktede pelsen er fra vaskebjørn da det jaktes mye av dette hvert år for å holde bestanden nede. Vi i Cedrico ønsker å være så åpne og informative som mulig når det kommer til alle aspekter rundt produksjon og materialbruk, og det er viktig for oss at prosesser foregår på riktig måte og at både forhandlere, forbrukere og samarbeidspartnere enkelt kan finne informasjon om dette. Dette har blant annet resultert i at det på hver enkelt jakke henger en egen hang tag med informasjon om pelsen, blant annet noe av det du skriver under. Vi forholder oss med andre ord kun til sertifiserte leverandører med fokus på human jakt, oppbevaring og slakting av dyrene. (Vaskebjørnen blir også brukt til mat i fattige områder i Asia, så her brukes det altså flere deler av dyret og de blir ikke slaktet kun for pelsen.). Dunet som brukes i jakkene kommer fra dyr som ikke blir flådd i live og skinnet som brukes er mulesing fritt. Representanter fra Cedrico er flere ganger i året tilstede på fabrikken som holder til i Fuzhou provinsen hvor jakkene produseres for å sikre at produksjonen foregår i henhold til de retningslinjene vi har gitt, i tillegg informeres det stadig om hvilke kriterier vi har til innkjøp av pels og andre naturmaterialer til produksjon. Har lagt ved noen sertifikater på pels, dun og skinn, hvor det blant annet garanteres at ingen dyr blir flådd i live. I tillegg jobbes det med å utforme en Code of Conduct som er et skriv direkte fra Cedrico om hvordan Cedrico forholder seg til en del etiske aspekter knyttet til pels, dun, skinn, barnearbeid, arbeidsforhold internt og hos våre samarbeidspartnere og liknende. Håper dette svaret kan være til hjelp :-) Legger ved våre sertifikater (lagt ved). Til å begynne med syntes jeg det var et fullgodt svar, så jeg kjøpte jakka av en dame på finn. Da jeg begynte å bruke den, tok jeg meg i å vurdere om jeg skulle bruke hetta med pelsen på eller ikke, avhengig av hvem jeg skulle treffe. Jeg har et par gode venninner som er vegetarianere, og tok av meg hetta da jeg skulle møte dem. En av de første gangene jeg brukte jakka med hetta på, fikk jeg en kommentar av en venninne om at "det der er vel ikke ekte pels?", og kjente at jeg ble motløs - må man forklare sitt standpunkt i dyre-/miljøvern for alle man møter? Etter det ble jeg nok litt paranoid og følte meg uglesett av fremmede (noe som sikkert bare var i mitt hode) for at jeg hadde valgt en jakke med pels. Nå har jeg kjøpt meg en enklere jakke (modellen Patera fra Arc'teryx) som er kjempegod og varm, men ikke like fin. Føler meg litt hyklersk som syns det er lettere å gå med en jakke med dun (der eventuell dyremishandling ikke er like synlig) enn en med pels, selv om en del av pelsen er villjaktet og har blitt brukt som mat, fordi det føles så stigmatiserende. Har imidlertid beholdt prislappen og kvitteringen, fordi jeg fortsatt er usikker på hva som er det riktige å gjøre her. Noen tanker? PS! Jeg forhørte meg med en venninne som har UBR White Heat Parka (siden den ble foreslått som et vegansk alternativ), men hun sa at denne dessverre ikke var så varm som hun forventet... Fur Supplier Certificate.pdf Letter of Mulesing2018-07-06.pdf Non-lived-Plucked Cetification.pdf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #44 Del Skrevet 2. desember 2019 @mykkeli : jeg synes du har undersøkt godt og tatt et bevist valg ut I fra det du fant ut. At du tar hensyn til vegetarianer-venninne og tar av hetta, det synes jeg blir litt merkelig. Hvis de kommenterer hetten, så får du bare informere de med det du har fått vite. (Og ellers så får du bare ikke bry deg om hva andre synes. Jeg tror forresten ikke at mange snur seg for å dømme, det er vel heller fordi jakka er fin. På julegrantenning i Oslo i går var det i alle fall en haug av ekte peiser som holdt mennesker varme. ) Anonymkode: 19d3a...95f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #45 Del Skrevet 2. desember 2019 2 timer siden, mykkeli skrev: Hei igjen! Nå har det skjedd litt siden siste jeg var i denne tråden. Først hadde jeg en mailutveksling med det norske merket Cedrico, som lager veldig fine dunjakker med ganske fyldig pelshette: Jeg: Jeg vurderer å skaffe meg en Cedrico Monet, og ønsker derfor litt mer info om deres pels-policy. Det står at jakken inneholder vaskebjørn og kanin, og at dere bruker villjaktet vaskebjørn og «farm bred fur from certified suppliers». Er det da snakk om kaninpelsen? Hva slags sertifisering har deres pelsleverandører? Kan jeg få navn på firmaene dere bruker? Svar: Det stemmer at vi bruker en blanding av viltjaktet og gårdsavlet pels på jakkene, majoriteten av den viltjaktede pelsen er fra vaskebjørn da det jaktes mye av dette hvert år for å holde bestanden nede. Vi i Cedrico ønsker å være så åpne og informative som mulig når det kommer til alle aspekter rundt produksjon og materialbruk, og det er viktig for oss at prosesser foregår på riktig måte og at både forhandlere, forbrukere og samarbeidspartnere enkelt kan finne informasjon om dette. Dette har blant annet resultert i at det på hver enkelt jakke henger en egen hang tag med informasjon om pelsen, blant annet noe av det du skriver under. Vi forholder oss med andre ord kun til sertifiserte leverandører med fokus på human jakt, oppbevaring og slakting av dyrene. (Vaskebjørnen blir også brukt til mat i fattige områder i Asia, så her brukes det altså flere deler av dyret og de blir ikke slaktet kun for pelsen.). Dunet som brukes i jakkene kommer fra dyr som ikke blir flådd i live og skinnet som brukes er mulesing fritt. Representanter fra Cedrico er flere ganger i året tilstede på fabrikken som holder til i Fuzhou provinsen hvor jakkene produseres for å sikre at produksjonen foregår i henhold til de retningslinjene vi har gitt, i tillegg informeres det stadig om hvilke kriterier vi har til innkjøp av pels og andre naturmaterialer til produksjon. Har lagt ved noen sertifikater på pels, dun og skinn, hvor det blant annet garanteres at ingen dyr blir flådd i live. I tillegg jobbes det med å utforme en Code of Conduct som er et skriv direkte fra Cedrico om hvordan Cedrico forholder seg til en del etiske aspekter knyttet til pels, dun, skinn, barnearbeid, arbeidsforhold internt og hos våre samarbeidspartnere og liknende. Håper dette svaret kan være til hjelp 🙂 Legger ved våre sertifikater (lagt ved). Til å begynne med syntes jeg det var et fullgodt svar, så jeg kjøpte jakka av en dame på finn. Da jeg begynte å bruke den, tok jeg meg i å vurdere om jeg skulle bruke hetta med pelsen på eller ikke, avhengig av hvem jeg skulle treffe. Jeg har et par gode venninner som er vegetarianere, og tok av meg hetta da jeg skulle møte dem. En av de første gangene jeg brukte jakka med hetta på, fikk jeg en kommentar av en venninne om at "det der er vel ikke ekte pels?", og kjente at jeg ble motløs - må man forklare sitt standpunkt i dyre-/miljøvern for alle man møter? Etter det ble jeg nok litt paranoid og følte meg uglesett av fremmede (noe som sikkert bare var i mitt hode) for at jeg hadde valgt en jakke med pels. Nå har jeg kjøpt meg en enklere jakke (modellen Patera fra Arc'teryx) som er kjempegod og varm, men ikke like fin. Føler meg litt hyklersk som syns det er lettere å gå med en jakke med dun (der eventuell dyremishandling ikke er like synlig) enn en med pels, selv om en del av pelsen er villjaktet og har blitt brukt som mat, fordi det føles så stigmatiserende. Har imidlertid beholdt prislappen og kvitteringen, fordi jeg fortsatt er usikker på hva som er det riktige å gjøre her. Noen tanker? PS! Jeg forhørte meg med en venninne som har UBR White Heat Parka (siden den ble foreslått som et vegansk alternativ), men hun sa at denne dessverre ikke var så varm som hun forventet... Fur Supplier Certificate.pdf 607 kB · 0 nedlastinger Letter of Mulesing2018-07-06.pdf 150 kB · 0 nedlastinger Non-lived-Plucked Cetification.pdf 1 MB · 0 nedlastinger TS her, takk for mye nyttig info! Jeg vurderte selv denne jakka og dette var kjekt å vite. Nå har jeg landet på en annen jakke foreløpig da jeg tror den er hakket varmere (og penere), men skal huske på dette! Anonymkode: 537d6...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #46 Del Skrevet 2. desember 2019 TS her, jeg endte på jakka Polaris fra Fleischer Couture. I fargen Cinder. Fikk den på outlet for kr 4000,- og syntes det var en meget god deal, ikke minst fordi jeg kan leve godt med de etiske forholdene rundt denne jakka (bl.a. pels fra alpakka som har dødd en naturlig død). Synes også jakka er veldig fin!! Cedrico Monet er mitt andrevalg om jeg ikke blir fornøyd med denne. Til deg over - glemte å skrive det, men jeg er også ekstremt lei av å føle at jeg må forsvare alt hele tiden, være seg kjøtt, pels osv. Det FINNES etisk produksjon av slikt. Og jeg kommer til å fortsette å si det til jeg blir grønn og blå, men kommer ikke til å orke å gå inn i diskusjoner om det. Ferdig snakka liksom Anonymkode: 537d6...946 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mykkeli Skrevet 2. desember 2019 #47 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) Jeg hadde nok ikke hatt et problem med at folk spurte om pelsen på jakka hvis jeg følte at jeg kunne forklare valget mitt - men at dyrene ikke flås levende er jo et absolutt minimumskrav, ellers vet jeg ikke noe om hvordan dyrene har hatt det😢 Fleischer Couture er et godt valg, selv følte jeg meg bare litt for stor over skulderpartiet da jeg prøvde den. Ellers veldig fin og etisk! Endret 2. desember 2019 av mykkeli 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #48 Del Skrevet 2. desember 2019 16 minutter siden, mykkeli skrev: Jeg hadde nok ikke hatt et problem med at folk spurte om pelsen på jakka hvis jeg følte at jeg kunne forklare valget mitt - men at dyrene ikke flås levende er jo et absolutt minimumskrav, ellers vet jeg ikke noe om hvordan dyrene har hatt det😢 Fleischer Couture er et godt valg, selv følte jeg meg bare litt for stor over skulderpartiet da jeg prøvde den. Ellers veldig fin og etisk! Jeg sier at jeg får kuldeeksem i ansiktet, og at syntetisk pels ikke beskytter godt nok mot vind og snøføyk. Da blir de stille og har ingen flere motsvar. Jeg får jo egentlig ikke kuldeeksem, men merker godt hvor stor forskjell det er på syntetisk og ekte pels, den ekte pelsen isolerer naturlig nok mye bedre og jeg fryser noe vanvittig bare gradestokken går under 0. Ikke minst slipper vi all den mikroplasten som ryr av syntetisk pels (jeg unngår alt av syntetiske klær så sant det er mulig). Så hvis jeg vil ha en sånn jakke fordi det gir meg bedre helse så er det MITT valg og ingen andres, når jakka faktisk er produsert på en måte som ikke skaper lidelse for noen som helst. Etisk produksjon er på vei inn og det å kjøpe en slik jakke støtter etisk produksjon! Faktisk er det nesten bedre å kjøpe en slik jakke enn å la være, fordi det øker fokuset på etisk produksjon. Anonymkode: 537d6...946 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #49 Del Skrevet 2. desember 2019 Tenker jeg har funnet ut av dette nå og melder meg derfor ut av tråden. Vil sikkert fortsatt være folk som er pelsmotstandere uansett hva slags fakta man blir servert men det bryr jeg meg ikke noe om. Skal gladelig servere samme fakta til de som måtte finne på å konfrontere meg in real life, og se om noen har motsvar til det. Gleder meg til å se ansiktsuttrykkene når de blant annet får høre at pelsen er fra dyr som har dødd en naturlig død Hilsen TS Anonymkode: 537d6...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #50 Del Skrevet 3. desember 2019 14 timer siden, mykkeli skrev: PS! Jeg forhørte meg med en venninne som har UBR White Heat Parka (siden den ble foreslått som et vegansk alternativ), men hun sa at denne dessverre ikke var så varm som hun forventet... Da lever hun i et av pol-områdene eller går kliss naken under parkaen tror jeg. Ingen sa vel noe om at den parkaen er vegansk? Det skal du slite med å få til siden den er dunfylt og kan leveres med pelskrage på hetta. Jeg har i alle fall brukt min i minus 25 grader ved sjøen, og hatt bare en tynn ullpolo under. Det var godt og varmt for meg Anonymkode: add22...f48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #51 Del Skrevet 3. desember 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg sier at jeg får kuldeeksem i ansiktet, og at syntetisk pels ikke beskytter godt nok mot vind og snøføyk. Da blir de stille og har ingen flere motsvar. Jeg får jo egentlig ikke kuldeeksem, men merker godt hvor stor forskjell det er på syntetisk og ekte pels, den ekte pelsen isolerer naturlig nok mye bedre og jeg fryser noe vanvittig bare gradestokken går under 0. Ikke minst slipper vi all den mikroplasten som ryr av syntetisk pels (jeg unngår alt av syntetiske klær så sant det er mulig). Så hvis jeg vil ha en sånn jakke fordi det gir meg bedre helse så er det MITT valg og ingen andres, når jakka faktisk er produsert på en måte som ikke skaper lidelse for noen som helst. Etisk produksjon er på vei inn og det å kjøpe en slik jakke støtter etisk produksjon! Faktisk er det nesten bedre å kjøpe en slik jakke enn å la være, fordi det øker fokuset på etisk produksjon. Anonymkode: 537d6...946 Mennesker som jobber med å lage pelsklær har dårlige lungekapasitet enn mennesker i andre yrker. I noen pelsplagg blir det brukt kjemikalier som er dårlig for menneske og miljø Anonymkode: 9cdbb...3d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #52 Del Skrevet 4. desember 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Mennesker som jobber med å lage pelsklær har dårlige lungekapasitet enn mennesker i andre yrker. I noen pelsplagg blir det brukt kjemikalier som er dårlig for menneske og miljø Anonymkode: 9cdbb...3d0 Sånn er det med all klesproduksjon, det blir brukt mye kjemikalier. Svaret på det er ikke å unngå pels fra dyr som allerede er døde, svaret på det er å kjøpe mindre klær! Men en varm jakke må man ha!! Anonymkode: 537d6...946 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 4. desember 2019 #53 Del Skrevet 4. desember 2019 På 17.10.2019 den 16.56, AnonymBruker skrev: Tror ikke de har noe som er aktuelt for meg, men skal se. Pelskragen fra min gamle dunjakke (som jeg fikk i gave for 10 år siden, bare for å nevne det) er like fin som da jakken var ny, så kan jo se om det eventuelt går an å bare flytte den over, den er jo avtagbar og har trykk-knapper. Jeg tjener godt, så har ikke så mye å si hva jakken koster. Takk, skal sjekke ut. Har ikke prøvd Fretex men andre gjenbruksbutikker, og der var det ikke noe aktuelt. Anonymkode: 537d6...946 Om du absolutt må ha ekte pelskrage og er opptatt av at det skal være så etisk som mulig, så gjenbruker du selvsagt den gamle kragen. Mulig du må sy på nye trykknapper på den nye hetta, men det bør la seg ordne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #54 Del Skrevet 4. desember 2019 2 timer siden, Thyra skrev: Om du absolutt må ha ekte pelskrage og er opptatt av at det skal være så etisk som mulig, så gjenbruker du selvsagt den gamle kragen. Mulig du må sy på nye trykknapper på den nye hetta, men det bør la seg ordne. Nei det gjør jeg ikke, les svaret jeg har kommet med nå nylig. Støtter og reklamerer heller for etisk produksjon ved å kjøpe en slik jakke enn å gjenbruke pels fra en kanin som mest sannsynlig ble flådd levende. Anonymkode: 537d6...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #55 Del Skrevet 4. desember 2019 På 2.12.2019 den 23.37, AnonymBruker skrev: Tenker jeg har funnet ut av dette nå og melder meg derfor ut av tråden. Vil sikkert fortsatt være folk som er pelsmotstandere uansett hva slags fakta man blir servert men det bryr jeg meg ikke noe om. Skal gladelig servere samme fakta til de som måtte finne på å konfrontere meg in real life, og se om noen har motsvar til det. Gleder meg til å se ansiktsuttrykkene når de blant annet får høre at pelsen er fra dyr som har dødd en naturlig død Hilsen TS Anonymkode: 537d6...946 Gøy med skadefryd. Anonymkode: 3c53b...faa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 4. desember 2019 #56 Del Skrevet 4. desember 2019 På 2.12.2019 den 23.37, AnonymBruker skrev: Tenker jeg har funnet ut av dette nå og melder meg derfor ut av tråden. Vil sikkert fortsatt være folk som er pelsmotstandere uansett hva slags fakta man blir servert men det bryr jeg meg ikke noe om. Skal gladelig servere samme fakta til de som måtte finne på å konfrontere meg in real life, og se om noen har motsvar til det. Gleder meg til å se ansiktsuttrykkene når de blant annet får høre at pelsen er fra dyr som har dødd en naturlig død Hilsen TS Anonymkode: 537d6...946 Jeg er pelsmotstander. Jeg ønsker ikke å selv iføre meg pels uansett hvor den kommer fra. Men om andre går i pels fra selvdøde dyr, fra ville dyr som er fanget humant eller fra etisk oppdrett (om det finnes) ser jeg ikke på det som noe verre enn å spise kjøtt. Og det vilke aldri falle meg inn å konfrontere andre med at de går i pels. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei det gjør jeg ikke, les svaret jeg har kommet med nå nylig. Støtter og reklamerer heller for etisk produksjon ved å kjøpe en slik jakke enn å gjenbruke pels fra en kanin som mest sannsynlig ble flådd levende. Anonymkode: 537d6...946 Om kaninen ble flådd levende, er det forferdelig, men for sent å gjøre noe med. Det hjelper ingen å kaste pelsen og la et nytt dyr dø for en ny pelskrage, samme hvor etisk produksjonen er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #57 Del Skrevet 4. desember 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Gøy med skadefryd. Anonymkode: 3c53b...faa ? Anonymkode: 537d6...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #58 Del Skrevet 4. desember 2019 10 timer siden, Thyra skrev: Jeg er pelsmotstander. Jeg ønsker ikke å selv iføre meg pels uansett hvor den kommer fra. Men om andre går i pels fra selvdøde dyr, fra ville dyr som er fanget humant eller fra etisk oppdrett (om det finnes) ser jeg ikke på det som noe verre enn å spise kjøtt. Og det vilke aldri falle meg inn å konfrontere andre med at de går i pels. Om kaninen ble flådd levende, er det forferdelig, men for sent å gjøre noe med. Det hjelper ingen å kaste pelsen og la et nytt dyr dø for en ny pelskrage, samme hvor etisk produksjonen er. Skjønner du virkelig ikke hva jeg skriver? Pelsen på jakka jeg har kjøpt stammer fra et dyr SOM HAR DØDD EN NATURLIG DØD. Anonymkode: 537d6...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 5. desember 2019 #59 Del Skrevet 5. desember 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner du virkelig ikke hva jeg skriver? Pelsen på jakka jeg har kjøpt stammer fra et dyr SOM HAR DØDD EN NATURLIG DØD. Anonymkode: 537d6...946 Ja, jeg fikk med meg det. Ser ikke noe galt i at du bruker den pelsen, selv om jeg ikke ville brukt pels uansett hvor den kom fra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #60 Del Skrevet 5. desember 2019 On 10/17/2019 at 6:17 PM, AnonymBruker said: Det er ikke noe mindre etisk med bruk av ekte pels enn å spise kjøtt, så lenge resten av dyret er brukt til matproduksjon eller som du sier er skutt i bestandreduksjon, det er det jeg mener med etisk forsvarlig produksjon. Mange bruker jo også kaninpels slik som på min gamle dunjakke, og i mange land er det jo et problem med for store bestander av kaniner. Jeg spiser kjøtt og kommer nok til å fortsette med det, så da er det jo ikke noe mer uetisk å bruke pels så sant det er produsert på den måten at hele dyret er benyttet. Jeg støtter på ingen måte pelsindustrien, men synes mange har en litt vel firkantet oppfatning av pelsbruk og det hadde vært mye mer hensiktsmessig om alle bare kunne bruke energien sin på etisk produksjon i stedet. Ut med den rene pelsindustrien, inn med produksjon hvor hele dyret brukes. Det er det jeg prøver å få frem i denne tråden at jeg er opptatt av, men det ser ut til å gå enkelte hus forbi. (Merk at jeg ignorerer brukerangrep, men rapporterer dem til admin.) Som jeg skrev litt over her har jeg tenkt tanken på å bruke opp igjen pelsen på den gamle dunjakken min, siden den er avtagbar og har trykk-knapper. Jeg stoler ikke på svar jeg får i mail av produsenter, de skriver ofte det kunden gjerne vil høre og henger ikke alltid sammen med virkeligheten. Så jeg hadde håpet at noen her visste noe om dette, men skal Google litt mtp det du nevner, så takk for tipsene. Jakke med ullfôr har jeg heller ikke hørt om, har du link til eksempler på dette? Jeg har en god stund vært på utkikk etter ny vinterjakke og har Googlet en del, rart at jeg ikke har sett noe om naturlige alternativer til dun før dere nevner det nå. Anonymkode: 537d6...946 En mulighet, dersom du allerede har en jakke, som er litt romslig, men bare ikke er varm nok, er å kjøpe en ulljakke og ha under. Jeg bruker ofte ullflecejakke av ubehandlet ull (nøstebarn) under jakker som i utgangspunktet ikke er så varme. Eller en lang strikka ulljakke under en ullkåpe f.eks. Anonymkode: 574cd...ae0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå