Gå til innhold

Gått ned 5 kilo på en uke...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg raser ned i vekt etter et stygt samlivsbrudd. Mannen i mitt liv, som jeg hadde så uendelig mye kjærlighet for og som var hele hjertet mitt gjorde det slutt for en uke siden. Det føles som om kroppen min råtner.. Klarer ikke spise. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom dette...

Anonymkode: 9f673...9fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk hjelp

Anonymkode: 9be93...a74

• Liker 4
Skrevet

Hastetime hos fastlegen din i morgen!!!

Anonymkode: 609d1...31b

• Liker 1
Skrevet

Prøv å prioriter å spise, greit å ihvertfall ha fysikken nogenlunde på stell -kjøpe proteindrikker på apoteket om du sliter å få i deg noe mat og sett på alarm på klokka når det er på tide å spise/drikke. Det måtte jeg i en periode med dårlig matlyst og jeg raste ned i vekt. Fikk meg over kneika sånn fysisk.

Anonymkode: 06b07...d83

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prøv å prioriter å spise, greit å ihvertfall ha fysikken nogenlunde på stell -kjøpe proteindrikker på apoteket om du sliter å få i deg noe mat og sett på alarm på klokka når det er på tide å spise/drikke. Det måtte jeg i en periode med dårlig matlyst og jeg raste ned i vekt. Fikk meg over kneika sånn fysisk.

Og som de andre skriver søk hjelp hos venner/familie/helsetjeneste.

• Liker 1
Skrevet

Uff, hjertesorg er forferdelig.😕

ta deg en tur til legen, de kan hjelpe deg for en periode. Men sårene må lege seg selv. God bedring 💞

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg raser ned i vekt etter et stygt samlivsbrudd. Mannen i mitt liv, som jeg hadde så uendelig mye kjærlighet for og som var hele hjertet mitt gjorde det slutt for en uke siden. Det føles som om kroppen min råtner.. Klarer ikke spise. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom dette...

Støtter forslag om å drikke næringsdrikker :) 

(ikke frekt ment) er du normalvektig eller overvektig fra før? Hvis du er normalvektig så er det enda viktigere å få i seg næring

Anonymkode: 6ce1c...c83

Skrevet

Hvor mye veier du? I første omgang tenker jeg at det viktigste er at du klarer å drikke vann, for jeg tipper at det er minst 3 av de 5 kg du har mistet. De andre to er fett og muskler. Har du ikke spist noe siste uken? Støtter forslaget om ernæringsdrikk, eventuelt kaloririk drikke som sjokolademelk, juice og brus med sukker. 

Dra innom legekontoret kl 0800 i morgen tidlig, de pleier å ha muligheten for hastetime tidlig på morgningen! 

Kjærlighetssorg er helt forferdelig, men du, jeg lover deg at det kommer til å gå over. Det er på sitt mørkeste en liten stund nå, og så begynner de andre gledespunktene i livet ditt å skinne tydligere enn før. Jeg gikk igjennom noe lignende for en liten stund siden, og trodde jeg kom til å dø av sorg og angst. Men det gikk over, bare gi det litt tid. og gjør ting som er sunt for deg. Ikke energi til å lage middag? Bestill take away. Er du alene i leiligheten? Introvert, se musicalen Hamilton. Ekstrovert, dra ut på noe med venner. Trampolinepark, escape rom eller sov en tur ute i naturen. Rotete i leiligheten? Sett på noe skikkelig happy musikk som du absolutt ikke har lyst til å høre på nå og begynn å rydd ett og ett rom. Sykemeld deg i to dager fra jobb eller studie, få disse tingene på plass. Gråt masse, gråt sammen med folk, gråt alene, gråt med katten, løp 8*2 min intervaller mens du får ut aggresjon og forbanner alt som er dritt. 

Det viktigste er at du kommer i gang med noe. Resten går av seg selv. Stor klem fra meg ❣️

• Liker 4
Skrevet

Kjære ts, 

jeg føler med deg. Har det samme måten. .Midt i samlivsbrudd og klarer ikke spise. Jeg har rast ned 4 kg på 1 uke og ser jo skikkelig elendig ut rett og slett. Jeg går med konstant vondt i magen, sliter med bare tanken på mat. 

En venninne av meg spør meg hele tiden om det er noe som frister og alt jeg tidligere elsket, til og med pizza fra Pizzabakern, er pyton i mine øyne nå- Jeg tror derimot matlyst henger sammen med hvor trist man er, så om man klarer gjøre noen grep, så kanskje det kommer? Jeg fikk feks en god mld fra eksen i dag, som jeg savner så innmari, og som ga litt håp...og nå kjenner jeg at jeg kanskje skal gå på Meny og kjøpe meg hvitløksbrød. Eneste som frister, men det er iallefall mat. Ikke så viktig hva vi får i oss nå, men at vi får i oss noe. Jeg har også tvunget i meg ferdig-smoothier....Sukker og litt energi i det minste. Klarer du også det? Også tar jeg en og annen sjokoladebit, jeg har en skål stående med smågodt som jeg fikk av en venninne. Jeg spiser vanligvis glatt opp en pose på en kveld, men denne har stått en uke. Men jeg tar ca to biter daglig. 

Jeg vet ikke om dette er farlig, det at vi ikke spiser? Jeg for min del har ikke vondt av å ned 5 kg men helst ikke så mye mer. Jeg er i utgpkt normalvektig. Har du overvekt derimot så er det jo ikke så stor fare tror jeg, men man blir så sliten...ikke sant?

Føler du deg også helt tappet? Tror bare vi MÅ presse i oss noe altså.. kjenn etter du og, om det er noe som frister. Kanskje du klarer komme på noe. 

Jeg går på Meny nå, må få kjøpt hvitløksbrød og smoothie. Hva med en ferdig-suppe, klarer du det? (ikke at jeg klarer det, men må jo spørre.....)

Jeg forstår du har det vondt. kjærlighetssorg er noe av det verste. Selv er jeg kortpustet, skjelven, vondt i magen og går med en slik klump inni meg av sorg....Vondere blir det fordi jeg vet at ingen av oss egentlig ønsker dette bruddet. Vet ikke hvordan du har det, men jeg håper det vil lysne for deg og oss begge snart. klem til deg

Anonymkode: c1989...ef3

• Liker 1
Skrevet (endret)

Huff, føler så med deg ts 😕 Kjærlighetssorg er helt forferdelig og har hatt det selv. Ville egentlig bare legge meg ned å dø! 😫 Matlysten min var også helt på bunn og hadde store problemer med å få i meg mat. Men var mye lettere å drikke kalloriene enn å spise de. Prøv å få i deg energidrikker fra apoteket, smoothie, h melk, sjokolademelk, milkshake, juice, iskaffe osv. Alt er bedre enn ingenting. Ikke så veldig viktig at det må være super sunt liksom 

Endret av smalls
Skrevet

Akkurat nå så må du spise bare fort gjøre det. Kjøp noen gode yoghurt som du liker, byggrynslunsj. Ha noen smoothies liggende, og det er helt greit med Fjordland akkurat nå. Få i deg mat, det gir kroppen styrke og hjelper deg til å takle dette. 

Anonymkode: 1435d...005

Skrevet

Jeg skrev over her til deg, vil bare si som en annen her - drikk kaloriene, det er MYE lettere enn å spise. Selv gikk jeg på butikken i dag og kjøpe det eneste som fristet, hvitløksbrød. Jeg klarte spise to slike skiver, men endte med å få så vondt i magen nå, at det skulle jeg aldri ha gjort. Kroppen venner seg til å ikke få mat, så når det plutselig kom noe i magesekken igjen...huff, så svei det altså. Skikkelig magevondt! Så ta det rolig. 

Jeg kjøpte ferdig-smoothie også, det tror jeg er lurt, for det gir jo vanligvis energi.

lykke lykke til ts, vi er flere som har det slik som deg nå :( uff...skikkelig vondt. 

Anonymkode: c1989...ef3

Skrevet

Men hvis du er i stand til det så lag smoothie selv. Synes det smaker bedre den du lager selv enn de du kjøper på butikken. En oppskrift jeg liker å lage

2 bananer

2 kiwi 

Jorbær 

Bringebær 

Litt rapsolje 

Ananasjuice eller appelsinjuice 

Ha alt i blenderen 🙂

Håper det går bedre med deg ts, og anonym ef3 :klem:

Skrevet

5 kilo på en uke?? Om du ikke veier 130 kg så tror jeg du overdriver en smule. Jeg har totalfastet tidligere og gått ned 2-3 kilo. Uansett så håper jeg ting retter seg opp for deg.

Anonymkode: a1080...693

Gjest Jon Are
Skrevet

Det er ikke farlig å miste 5 kg på en uke. Mennesket er laget slikt at det tåler slike kriser. Hvis du er i normalt godt hold, har det ingenting å si om du mister 10 kg heller. Vært sikker  på at de kommer tilbake. Det du bør fokusere på nå er å få under litt drikke og få hjelp til å takle sorgen. Føler med deg. 

Skrevet
På 16.10.2019 den 10.31, AnonymBruker skrev:

Kjøp inn det du liker best selv om det er det dyreste, fordi du fortjener det, og sørg for å komme deg ut, eller aller helst vekk i helga. 

Han var ikke hele hjertet ditt, det var en illusjon. Jeg har også hatt det på samme måte og da var det jeg som gjorde det slutt. Ble helt apatisk, og det varte i flere måneder, men det lysnet litt etter litt. Ta et grep og bruk viljen din. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 kilo på en uke?? Om du ikke veier 130 kg så tror jeg du overdriver en smule. Jeg har totalfastet tidligere og gått ned 2-3 kilo. Uansett så håper jeg ting retter seg opp for deg.

Hvorfor tror du det? Jeg veier til vanlig 50 kg, men var lenge på 48 kg i en stressende periode. Da jeg ble tungt deprimert gikk jeg ned 4 kg på en uke og holdt det der i et par uker. Så falt jeg ytterligere 3 kg på en uke. Jeg er generelt matglad og har ikke til vanlig spiseproblematikk. Det er klart at man må se vektnedgang i sammenheng med hva man veier, men nå var jo mitt utgangspunkt i nedre sjiktet i seg selv. Det er en ganske stor vektnedgang for en liten person. 

Jeg støtter andres forslag om at man i det minste må få i seg godt med drikke, særlig næringsholdige drikker som næringsdrikker, smoothie, supper etc. hvis man ikke klarer å få i seg ordentlig mat. I denne perioden bruker jeg en del penger på middagsmat jeg klarer å få ned og andre måltider som jeg klarer å spise, typisk lasagne og havregrøt. Jeg klarer overhodet ikke å få ned noen tørre brødskiver eller knekkebrød. Jeg kjenner på hele meg at jeg er sliten og reellt bekymret for å svime av når jeg går ute, så selv om dette her er midlertidig (som mange påpeker) er det nå viktig å ta tak i det og følge opp måltider. 

Ingen av mine behandlere eller i min familie har lagt merke til dette. Jeg måtte selv uttrykke mine bekymringer om vektnedgangen og be om oppfølging fra behandler. Jeg har fine blodverdier, så sånn sett er det ikke så mye de gjør enda med akkurat matinntaket annet enn å være bekymret og oppfordre meg til å spise. 

Anonymkode: 0d85b...81a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk ned 7 kilo fra 74  til 67 på 8 dager etter skilsmissen min, ingen overdrivelse. Så det går an når kroppen får sjokk, er 1 ,71 høy så ikke så veldig overvektig heller.  

Anonymkode: d163b...87c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...