Cr@sh Skrevet 22. mai 2005 #1 Skrevet 22. mai 2005 Hvis man skal arbeide som lærer på en videregående skole, la oss si i f.eks. faget norsk. Må man da ha lektor kompetanse (er ikke det 2 mellomfag og 1 grunnfag)? Eller holder det med mellomfagskompetanse i akkurat norsk?
Gjest Gjesta Skrevet 22. mai 2005 #2 Skrevet 22. mai 2005 Det kommer jo an på hvor du jobber. Søker du jobb i en kommune med stor rift om jobbene, vil de kanskje foretrekke folk med lektorkompetanse. Samtidig ser de også på hvilke fag du har undervisningskompetanse i i tillegg (=minimum grunnfag). For å ha lektorkompetanse, må du ha hovedfag/master, så vidt jeg vet.
Gjest nemooo Skrevet 22. mai 2005 #3 Skrevet 22. mai 2005 Nei, du trenger ikke å være lektor for å undervise i vgs. Sambo er lærer i vgs, og er adjunkt m/opprykk. Han har to forskjellige mellomfag, og to forskjellige grunnfag. Han underviser i alle 4 fagene...
Cr@sh Skrevet 22. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 22. mai 2005 Takk for svar... Vuderer nemlig å søke på en jobb i vgs. i et fag, men trodde kanskje ikke jeg var kvalifisert. Har mellomfag i det nevnte faget + grunnfag i et annet fag + at jeg er adjunkt med opprykk... Da burde det vel være ok å søke da?
Gjest Primula Skrevet 23. mai 2005 #5 Skrevet 23. mai 2005 Takk for svar... Vuderer nemlig å søke på en jobb i vgs. i et fag, men trodde kanskje ikke jeg var kvalifisert. Har mellomfag i det nevnte faget + grunnfag i et annet fag + at jeg er adjunkt med opprykk... Da burde det vel være ok å søke da? det er nok ja. Lykke til med søknad :-)
Leviin Skrevet 24. mai 2005 #6 Skrevet 24. mai 2005 Hva er grunnfag sammenlignet med dagens studiesystemer og poeng? Ett år (60 studiepoeng)?
Cr@sh Skrevet 24. mai 2005 Forfatter #7 Skrevet 24. mai 2005 Hva er grunnfag sammenlignet med dagens studiesystemer og poeng? Ett år (60 studiepoeng)? Stemmer. 20 vekttall eller 60 studiepoeng.
Cherie Skrevet 25. mai 2005 #8 Skrevet 25. mai 2005 Jeg er adjungt m/opprykk og kan undervise naturfag gk på vgs pga har 60stp i just naturfag. Selv kunne jeg nok aldri bare hatt et fag ... hadde kjeda vettet av meg ... naturfag, religion/krl og norsk derimot
Gjest gaja Skrevet 27. mai 2005 #9 Skrevet 27. mai 2005 det er visst blitt slik at det er lettere å få jobb som adjunkt enn som lektor, fordi skolene må spare penger :-(
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå