Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis man skal arbeide som lærer på en videregående skole, la oss si i f.eks. faget norsk. Må man da ha lektor kompetanse (er ikke det 2 mellomfag og 1 grunnfag)? Eller holder det med mellomfagskompetanse i akkurat norsk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Det kommer jo an på hvor du jobber. Søker du jobb i en kommune med stor rift om jobbene, vil de kanskje foretrekke folk med lektorkompetanse. Samtidig ser de også på hvilke fag du har undervisningskompetanse i i tillegg (=minimum grunnfag). For å ha lektorkompetanse, må du ha hovedfag/master, så vidt jeg vet.

Gjest nemooo
Skrevet

Nei, du trenger ikke å være lektor for å undervise i vgs. Sambo er lærer i vgs, og er adjunkt m/opprykk. Han har to forskjellige mellomfag, og to forskjellige grunnfag. Han underviser i alle 4 fagene...

Skrevet

Takk for svar...

Vuderer nemlig å søke på en jobb i vgs. i et fag, men trodde kanskje ikke jeg var kvalifisert. Har mellomfag i det nevnte faget + grunnfag i et annet fag + at jeg er adjunkt med opprykk...

Da burde det vel være ok å søke da?

Gjest Primula
Skrevet
Takk for svar...

Vuderer nemlig å søke på en jobb i vgs. i et fag, men trodde kanskje ikke jeg var kvalifisert. Har mellomfag i det nevnte faget + grunnfag i et annet fag + at jeg er adjunkt med opprykk...

Da burde det vel være ok å søke da?

det er nok ja. Lykke til med søknad :-)

Skrevet

Hva er grunnfag sammenlignet med dagens studiesystemer og poeng? Ett år (60 studiepoeng)?

Skrevet
Hva er grunnfag sammenlignet med dagens studiesystemer og poeng? Ett år (60 studiepoeng)?

Stemmer. 20 vekttall eller 60 studiepoeng.

Skrevet

Jeg er adjungt m/opprykk og kan undervise naturfag gk på vgs pga har 60stp i just naturfag.

Selv kunne jeg nok aldri bare hatt et fag ... hadde kjeda vettet av meg ...

naturfag, religion/krl og norsk derimot :)

Skrevet

det er visst blitt slik at det er lettere å få jobb som adjunkt enn som lektor, fordi skolene må spare penger :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...