AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #1 Skrevet 16. oktober 2019 Jenta mi på 2,5 har begynt å bli veldig opptatt av at ting ska ligge ordentlig og helt perfekt. Og måten hun blir på om ting ikke er det, er litt skremmende. Når hun leker setter hun ofte lekene ryddig på rekke og rad. Når hun skal sove ligger bamsene i senga fint inntil kanten, som hun passer på hver kveld. En kveld var det et lite mellomrom mellom to av bamsene, hun ble helt hysterisk, spyttet og skreik, helt til jeg satte en bamse der, da var det som å slå av en bryter. Har aldri sett henne sånn før. Hun holder på i 4-5 minutter hver kveld og fikser på dyne og pute for å forsikre seg om at det ligger helt perfekt, ingen bulker eller rynker, og dyna skal ikke komme over kanten, men heller ligge helt inntil kantene. når det kommer til påkledning så skal buksa ligge helt rett og strøket på gulvet når hun skal ta den på. Dette er et minefelt, og vi foreldre sitter nesten og holder pusten, fordi èn liten feil resulterer i ramaskrik og raserianfall som ofte varer i en halvtime. Om en bukse er litt skrukkete, blir hun sur. Om en bukse med mønster på bena ikke har mønsteret nøyaktig på samme plass, blir hun sur. Selv om vi forsikrer henne om at buksen blir fin og mønstrene havner på samme plass når buksa er på. Når hun holder på og styrer og steller med diverse og ikke får det til, spør hun om hjelp, og om vi ikke gjør akkurat slik hun tenker, sier hun «nei ikke slik» på en «desperat»/«passiv aggressiv» måte før hun eventuelt eksploderer om vi ikke får det til. Er dette normalt? Hvordan bør vi håndtere det? Anonymkode: 45e24...56e
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #2 Skrevet 16. oktober 2019 Jeg har en gutt på 2,5 år og kjenner ikke mye av det du skriver. Her må vi også rette på dyna, sette kosedyrene på riktig plass, bygge duplo sånn han ønsker, leke sånn han mener vi skal leke osv. Jeg har aldri tenkt på dette som unormalt, men bare en del av utviklingen. Anonymkode: 016b2...654 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #3 Skrevet 16. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en gutt på 2,5 år og kjenner ikke mye av det du skriver. Her må vi også rette på dyna, sette kosedyrene på riktig plass, bygge duplo sånn han ønsker, leke sånn han mener vi skal leke osv. Jeg har aldri tenkt på dette som unormalt, men bare en del av utviklingen. Anonymkode: 016b2...654 Ikke = igjen Anonymkode: 016b2...654 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #4 Skrevet 16. oktober 2019 Sånn var datteren min også, utrolig slitsomt da det står på. Det går over får trøsten være. Min datter er nå voksen, helt normal og ingen perfeksjonist he he. Anonymkode: ded84...7ff 6
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #5 Skrevet 16. oktober 2019 En liten gutt jeg kjente for mange år siden var sånn med lekene sine, alt var plassert av ham på sin helt nøyaktige plass. Det viste seg at han hadde ganske nedsatt syn, så det var hans måte å "se" på. Anonymkode: 5ec88...231 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #6 Skrevet 16. oktober 2019 Og jeg tenkte at dattera mi var unormal. Hun vil at klærne skal bære strøket, og hun sjekker dem etterpå. Hun klikker ikke, men er meget bestemt i blikket og sier "jeg sa stllllyyyyyk mamma!" og noen ganger roer hun seg selv og sier "stlyke den, lille venn!" Er nok bare en fase Anonymkode: 4fccf...92d 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #7 Skrevet 16. oktober 2019 Helt normalt. Det går over Anonymkode: 2c768...600
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #8 Skrevet 16. oktober 2019 Mhmm, tenker at barnet kanskje nettopp har innsett at det fines enn "rett" måte? Vil reagert om det verdvarer. Anonymkode: 3135d...325 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #9 Skrevet 16. oktober 2019 Syns ikke dette høres normalt ut i det hele tatt. En 2-åring som forlanger at buksene skal strykes? Anonymkode: 293be...d96 5
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #10 Skrevet 16. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns ikke dette høres normalt ut i det hele tatt. En 2-åring som forlanger at buksene skal strykes? Anonymkode: 293be...d96 Mange av klærne blir finere av at de strykes, og når hun ser strykejernet gjøre klærne glatte, så er det jo ganske fristende å få det gjort Anonymkode: 4fccf...92d
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #11 Skrevet 16. oktober 2019 Mange småbarn går gjennom en slik fase når de oppdager at de har påvirkningskraft og egenvilje. De har begrenset kontroll og oversikt, og skaper sine områder som gir en følelse av oversikt, kontroll, bestemmelsesrett og dermed ro. La henne styre på der det ikke blir for mye heft å la henne styre (eks at bamsene er i orden og dyna er glatt), og forsøk å jobbe med områder der det forstyrrer (eks påkledning når dere skal avgårde om morgenen). Som regel går det over (gjerne i forbindelse med treårstrassen - yeeey), men om det vedvarer kan det være greit å diskutere med barnehagen om de ser det samme. Rådfør dere gjerne med dem om hvordan dere kan dempe dette styringsbehovet, eller i alle fall unngå å eskalere det. Høyst sannsynlig er det bare en fase hun skal gjennom. Anonymkode: a55b2...f56 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #12 Skrevet 16. oktober 2019 Min ene hadde en sånn fase når det gjaldt dyna. Den skulle helt, helt glatt og perfekt, etter hun hadde lagt seg. Hvis ikke, full baluba og rasende sinne. Det gikk over. Senere har det gjeldt håret.... Anonymkode: 29bc6...462
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #13 Skrevet 16. oktober 2019 Vanlig. Bare ikke la hun få oppheng på dette, for da kan det utvikle seg til mani. Og ikke la en to åring styre deg (med ting en to åring ikke skal styre) Anonymkode: 34306...9f5 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #14 Skrevet 16. oktober 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av klærne blir finere av at de strykes, og når hun ser strykejernet gjøre klærne glatte, så er det jo ganske fristende å få det gjort Anonymkode: 4fccf...92d Ja, selvfølgelig gjør de det, men om man må stryke barnehageklær fordi barnet ønsker det, så virker det noe autistisk. Anonymkode: 293be...d96
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #15 Skrevet 16. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvfølgelig gjør de det, men om man må stryke barnehageklær fordi barnet ønsker det, så virker det noe autistisk. Anonymkode: 293be...d96 Tror ikke man har noen diagnose bare fordi man vil ha ting på en viss måte. Og nei, jeg stryker ikke klær hver dag Anonymkode: 4fccf...92d 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #16 Skrevet 16. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jenta mi på 2,5 har begynt å bli veldig opptatt av at ting ska ligge ordentlig og helt perfekt. Og måten hun blir på om ting ikke er det, er litt skremmende. Når hun leker setter hun ofte lekene ryddig på rekke og rad. Når hun skal sove ligger bamsene i senga fint inntil kanten, som hun passer på hver kveld. En kveld var det et lite mellomrom mellom to av bamsene, hun ble helt hysterisk, spyttet og skreik, helt til jeg satte en bamse der, da var det som å slå av en bryter. Har aldri sett henne sånn før. Hun holder på i 4-5 minutter hver kveld og fikser på dyne og pute for å forsikre seg om at det ligger helt perfekt, ingen bulker eller rynker, og dyna skal ikke komme over kanten, men heller ligge helt inntil kantene. når det kommer til påkledning så skal buksa ligge helt rett og strøket på gulvet når hun skal ta den på. Dette er et minefelt, og vi foreldre sitter nesten og holder pusten, fordi èn liten feil resulterer i ramaskrik og raserianfall som ofte varer i en halvtime. Om en bukse er litt skrukkete, blir hun sur. Om en bukse med mønster på bena ikke har mønsteret nøyaktig på samme plass, blir hun sur. Selv om vi forsikrer henne om at buksen blir fin og mønstrene havner på samme plass når buksa er på. Når hun holder på og styrer og steller med diverse og ikke får det til, spør hun om hjelp, og om vi ikke gjør akkurat slik hun tenker, sier hun «nei ikke slik» på en «desperat»/«passiv aggressiv» måte før hun eventuelt eksploderer om vi ikke får det til. Er dette normalt? Hvordan bør vi håndtere det? Anonymkode: 45e24...56e Er hun autist? Har dere sjekket henne for autisme? Anonymkode: bdb51...11c
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #17 Skrevet 16. oktober 2019 Om det vedvarer ville jeg nok tatt det opp med helsestasjonen. Det kan være en fase, men det høres ut som det er veldig viktig for henne at mye av omgivelsene er på en bestemt måte. Tenker man må skille litt på om dette gjelder veldig mange ting/områder eller noe her og der som hun henger seg opp i. Anonymkode: f7248...61d 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #18 Skrevet 16. oktober 2019 Blir litt overraska over at mange tolker dette som normal oppførsel. Hadde stussa skikkelig om en av mine hadde holdt på sånn. Ja, de har «trassa» og vært skikkelig bestemte på enkelte ting, men aldri på det nivået der. Men vi har kanskje vært heldige da. Jeg hadde tenkt i retning av veldig høysensitiv i det aller minste, og om det vedvarer tatt kontakt med helsestasjon eller lege. Anonymkode: b6bae...202 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #19 Skrevet 16. oktober 2019 Siden ingen andre har nevnt det, så gjør jeg det: Kanskje dette er en måte å få masse oppmerksomhet på? Dere "er på nåler", og hun er konge på haugen. Anonymkode: bbeef...52f 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #20 Skrevet 16. oktober 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jenta mi på 2,5 har begynt å bli veldig opptatt av at ting ska ligge ordentlig og helt perfekt. Og måten hun blir på om ting ikke er det, er litt skremmende. Når hun leker setter hun ofte lekene ryddig på rekke og rad. Når hun skal sove ligger bamsene i senga fint inntil kanten, som hun passer på hver kveld. En kveld var det et lite mellomrom mellom to av bamsene, hun ble helt hysterisk, spyttet og skreik, helt til jeg satte en bamse der, da var det som å slå av en bryter. Har aldri sett henne sånn før. Hun holder på i 4-5 minutter hver kveld og fikser på dyne og pute for å forsikre seg om at det ligger helt perfekt, ingen bulker eller rynker, og dyna skal ikke komme over kanten, men heller ligge helt inntil kantene. når det kommer til påkledning så skal buksa ligge helt rett og strøket på gulvet når hun skal ta den på. Dette er et minefelt, og vi foreldre sitter nesten og holder pusten, fordi èn liten feil resulterer i ramaskrik og raserianfall som ofte varer i en halvtime. Om en bukse er litt skrukkete, blir hun sur. Om en bukse med mønster på bena ikke har mønsteret nøyaktig på samme plass, blir hun sur. Selv om vi forsikrer henne om at buksen blir fin og mønstrene havner på samme plass når buksa er på. Når hun holder på og styrer og steller med diverse og ikke får det til, spør hun om hjelp, og om vi ikke gjør akkurat slik hun tenker, sier hun «nei ikke slik» på en «desperat»/«passiv aggressiv» måte før hun eventuelt eksploderer om vi ikke får det til. Er dette normalt? Hvordan bør vi håndtere det? Anonymkode: 45e24...56e Hvordan håndtere det? Må alt behandles? Dette er et lite barn med egen personlighet. Anonymkode: ab174...864
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå