Gå til innhold

2 måltid om dagen+faste VS mange måltider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet om noen som forsøker å gå ned i vekt på ved å spise kun 2 (ordentlige, men ikke så høye kalori og karbo inntak) måltid om dagen og så faster i 16 timer. 

Andre sier at den beste måten å gå ned i på er å ha 2 hovedmåltid og flere, men små mellommåltid.  

Er det noen her som har forsøkt begge og erfaring/kunnskap og fordeler/ulemper? 

Forsøker å gå ned, men pga av pcos går det utrooooooolig tregt. 

På forhånd takk!

Anonymkode: 199ae...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste for en «normal» kropp er 4-5 måltider om dagen(inkludert mellommåltider), sunn mat(salat, grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk, etc.) og fysisk aktivitet. 
 

Vet om mange med «problem-mager»(sykdom) som har store fordeler ved faste pga Magen/tarmen får hvile, men i forhold til slanking er det en dårlig ide. Har selv en problematisk mage/tarm og jeg kan IKKE faste, da blir alt vondt og problematisk.

Nå kjenner ikke jeg DIN kropp og kan dermed ikke anbefale noe på dine vegne uten mer info.

Anonymkode: b933a...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også flere, sunne måltider er det som er best for kroppen, i alle fall for en god fordøyelse og jevnt energinivå.

Selv spiser jeg imidletid kun lunsj og middag, og har gått ned ti kilo på det (nådd mitt mål), samt er enkelt å vedlikeholde. Fordelen er at man begrenser spiserommet, som igjen begrenser hvor mye kalorier man klarer å få i seg. Personlig synes jeg det er best med to måltider hvor jeg blir god og mett, kontra fem små måltider hvor jeg egentlig går rundt og er sulten hele tiden.

Hvis man feks bare skal ha 1500 kalorier om dagen, vil man fortsatt kunne spise en god lunsj og middag på 600 og 900 kcal hver. Må man fordele det samme på frokost, kvelds og mellommåltid, er man nødt til å legge om vanene enda mer, og lage mer kalorifattig mat. 

Jeg er enig med personen over her at du bør finne det som funker for deg. Alles kropper er forskjellige:)

Anonymkode: 7a0b1...326

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker 3 faste måltider best og ingenting mellom. Jeg liker å føle meg skikkelig mett til måltidene, og har ikke problem med å vente 4 timer uten mat mellom dette. Da jeg spiste flere små måltider spredd utover dagen ble jeg alltid bare sånn halvmett og utilfredsstilt. 

 

Anonymkode: 1a6ab...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to måltider om dagen, i tillegg til en frukt eller to og kanskje en skive/yoghurt eller lignende om jeg trener på kvelden. Nå holder jeg vekten, har gått ned nok. Har brukt forskjellige metoder, mens jeg gikk ned i vekt. Du må bare finne ut hva som passer for deg, det finnes mange muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppnådd suksess med alt fra 1 - 6 måltider om dagen. Det kommer helt an på hva du er vant til og hva du trives med. Noen må spise så små måltider at de aldri blir mett om de skal opp i 4 - 5 måltider om dagen når de skal ned i vekt. Noen må ha frokost for å overleve dagen. Noen mister energi og får hodepine om de spiser for få måltider.

Jeg ville prøvd meg fram og funnet ut hva som fungerer best for deg og din hverdag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

synes trivsel og mage bør bestemme. de dagene jeg har en tidlig start, blir jeg kvalm hvis jeg spiser vanlig frokost. da lager jeg en smoothie jeg tar med, og spiser på jobb senere. de dagene jeg starter sent blir det skikkelig frokost, samme i helgene. men hvis jeg feks skal trene, ut og spise etc, legger jeg opp etter det. spiser ikke stor frokost kl 11, for så å innta en kjempemiddag kl 14. da er magen fucked. jeg holder vekten, og magen er blitt bedre etter at jeg endret mine egne tanker rundt måltider. min fordøyelse trenger hvile. men dette er meg. før kunne jeg lett spise 5-6 måltider hver dag, uten problemer.

Anonymkode: 81c9f...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 5.41, AnonymBruker skrev:

Det beste for en «normal» kropp er 4-5 måltider om dagen(inkludert mellommåltider), sunn mat(salat, grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk, etc.) og fysisk aktivitet. 

Hvorfor det??

Anonymkode: b7afd...ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, finn det som passer for deg og din situasjon. Hva som er det beste, strides de lærde veldig om!

 

Jeg klarer ikke mange små måltider i løpet av dagen. Det beste for meg, er ett eller to måltider om dagen. Andre igjen, MÅ ha frokost. For min del, er det det verste måltidet.

Vi er forskjellige, det er faktisk også kroppene våre.

Prøv forskjellige metoder over tid. Finn det du kan leve med på sikt og det som kroppen din vil. Utgangspunktet mitt er da at kostholdet er sunt og godt :)

Anonymkode: b7afd...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasting funker i alle fall for meg, spiser 1-2 måltider om dagen :) 

Anonymkode: 8049a...2cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasting er gull (for meg) Jeg spiser 1 -2 måltider om dagen.  Huden blir bedre, jeg har for en gangs skyld sluppet unna strekkmerker pga vektnedgang, får lettere fast kropp og muskler når jeg trener, har mer energi, får spist meg mett for hvert måltid , går ikke sulten igjennom dagen , nyter maten mer, får ikke dårlig samvittighet over det jeg spiser osv osv. 

Vektnedgangen er det samme som når jeg har gått på kaloritelling med opptil fem måltider om dagen. Men da har det vært lettere å få en sprekk. Som da (for meg) forsinker vektnedgangen. 

Jeg liker også å lese om forskning rundt dette med mer sammenhengende faste. Og listen er egentlig lang på dette med fordeler. Vi mennesker er egentlig ikke skapt for å småspise hele tiden. 

 

Anonymkode: a6a62...2d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene utelukker ikke det andre. 

Jeg har et spisevindu på 9 timer, og i løpet av den tiden kan jeg spise alt fra 3 hovedmåltider + ett mellommåltid,  til bare to gang om dagen.  Dagsformen bestemmer. 

Jeg foretrekker å spise maten tidlig på dagen, så jeg bryter fasten kl 9, og spiser ingenting etter kl 18, mens andre foretrekker å bryte fasten til lunsj eller middag, og spise mest på ettermiddag/kveld.

Anonymkode: 65ad9...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har mange små måltider føler jeg for å spise hele tiden og jeg begynner spise alt for mye. Det fungerer ikke for meg

Anonymkode: 1baea...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er totalt kaloriinntak som har noe å si. Dette med faste kan jo være med på å gi deg kaloriunderskudd rett og slett fordi du har færre timer å spise på. Men om du hadde spist det samme, bare fordelt over flere måltider, hadde det hatt samme effekt. Jeg får feks migrene om jeg ikke spiser på mange timer, så jeg hadde ikke fungert med faste.

Anonymkode: 70c66...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos og har knallsuksess med fasting. Spiser stort sett ett måltid i døgnet. Det er vanlig med insulinresistens når man har pcos, og da er fasting GULL. Jeg går ned i vekt, har regelmessig syklus, bedre hud, bedre søvn osv :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd det meste, og det som funker for meg og min kropp er kaloritelling og aktivitet. Jeg ligger på mellom 1600 og 1800 kalorier gjennom uka (daglig) og trener styrke 2 - 3 ganger i uka i tillegg til minst 1 kardio (sykling, intervall, trappemaskin, gruppetimer etc). Går for øyeblikket ned 1 kg i uka, men forventer ikke at det skal gå så fort for alltid. 

Jeg spiser hovedsaklig 4 måltider om dagen, som starter kl 7 - 8 om morgenen og siste måltid er stort sett mellom 18 og 19 på kvelden. Har ca 12 timer fasteperiode, som i grunn funker for meg. Spiser smartkarbo, altså ca 140 - 150 g per dag og mye proteiner (minst 130 g) som har gjort at jeg har beholdt alt av muskler og holder meg stort sett mett gjennom dagen. Spiser også gode fettkilder som avokado, ost, nøtter og smør.

For en annen person er det ikke sikkert dette kostholdet eller aktiviteten hadde funket, og for andre ville det vært kanon. Poenget er at man må finne ut hva som funker for DEG. Det tok meg lang tid å forstå kroppen min, men nå som jeg har gjort dette i over ett år kan jeg lettere lese kroppens behov og signaler :) 

Anonymkode: 25003...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som fungerer best er det du trives best med, og som du kan ivareta over tid. 

Jeg gikk opp hver gang jeg prøvde meg på faste spise-mønstre. 

Det som passer meg er å ikke spise frokost. Så en liten lunsj. Så et lite mellommåltid. Gjerne litt frukt nå og da om jeg ble sulten. Så et stort hovedmåltid i 19-21 tiden. Og det å kun spise når jeg er sulten, ikke fordi "klokka er 11". 

Spiser jeg på denne måten holder jeg automatisk vekta der jeg vil ha den, og jeg er aldri sulten eller ukonsentrert. Noe som er tvert i mot ethvert kostholdsråd om "må spise frokost", "må spise regelmessig", "ikke spis mye før sengetid". 

Anonymkode: 7d6f2...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kalorier inn og kalorier ut. Det er alt som betyr noe ang vektnedgang. Men man må finne hvordan man selv kan få ned antall kalorier uten å sprekke. Om det er 1 eller 5 måltider daglig er da uvesentlig. 

Det skumle med å faste er jo at man kan få ulvehunger og dermed overspiser etter man har fått i seg dagens kalorier. 

Selv lar jeg magen bestemme, det etter jeg har lært meg forskjellen på "sult" og sult. Noen dager spiser jeg lite og ofte, det gjerne under mensen, ellers spiser jeg ofte kun middag og kveldsmat. Jeg må spise på kvelden, ellers spiser jeg i søvne. Så legge seg på tom mage fungerer ikke her. 

Logge alt jeg spiser i lifesum appen var det første jeg begynte med, var først da jeg fikk rett overblikk over hva jeg spiste og hvor mange kalorier jeg fikk i meg. 

Nå skal jeg kun vedlikeholde ønsket vekt, og da loggfører jeg mat minimum 2 dager i uka, slik jeg vet jeg ikke overspiser igjen.

Anonymkode: 098d1...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar 😊 

Jeg er veldig dårlig på å spise frokost så noen ganger ender jeg med kun 2 måltider om dagen. Går ikke rundt sulten og har som regelt energi. 

Får heller bare teste litt som dere sier så ser jeg hva som passer meg best.

Takk igjen 😊

TS

Anonymkode: 199ae...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...