AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #1 Skrevet 15. oktober 2019 Var hos legen og da ble jeg tvangsinnlagt. Kom en amblanse og hentet meg hos fastlegen og den kjørte til akutt psykiatrisk avdeling. Der var jeg i 4 dager til jeg kom inn på døgnbehandling. Det jeg lurer på er om jeg fremdeles er tvang? Er jeg nødt til åvære der i evigheter da? Grunnlaget bak tvangsinnlegelsen vet jeg ikke. Var en dame som var litt bekymra for meg og dro meg med til legen. Han spurtmeg hvordan jeg hadde det osv, jeg svarte at alt var bra (det er bra). Da tar henne med legen på utsiden og jeg hører de prater også kommer legen ut igjen og sier at jeg blir tvangsinnlagt...kan jeg velge å slutte behandling? Jeg har i utgangspunktet to jobber, og jeg liker meg godt der... Anonymkode: 7ec48...b2f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #2 Skrevet 15. oktober 2019 Litt bekymra gir ikke grunnlag for tvangsinnleggelse. Er du i psykose kanskje? Du har jo vært innlagt en stund, og de har ikke lov å holde hemmelig hvorfor du er der, så du er veldig syk hvis ikke du har fått det med deg. Anonymkode: 96dcf...87f 31
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #3 Skrevet 15. oktober 2019 Ting kan jo tyde på at en pust i bakken, med en påfølgende realitetssjekk kan være det du trenger akkurat nå. Anonymkode: b46da...67a 11
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #4 Skrevet 15. oktober 2019 Jeg ville tatt en prat med en av de som jobber på avdelingen og fått de til å fortelle om grunnen for innleggelsen. De vil ditt beste og de holder deg ikke der uten grunn. Anonymkode: 21c2e...c24 15
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #5 Skrevet 15. oktober 2019 Du må spørre de som jobber der du er. Er du ikke innlagt på tvang kan du dra derfra når du vil. Er du innlagt på tvang, men uenig, kan du klage til kontrollkommisjonen. Det har du rett til, du kan få juridisk bistand til det, og det er gratis. Anonymkode: 02094...23d 8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #7 Skrevet 15. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt bekymra gir ikke grunnlag for tvangsinnleggelse. Er du i psykose kanskje? Du har jo vært innlagt en stund, og de har ikke lov å holde hemmelig hvorfor du er der, så du er veldig syk hvis ikke du har fått det med deg. Anonymkode: 96dcf...87f Ts, jeg vet ikke hvorfor jeg ble tvangsinnlagt. Legen kom med et brav som skulle gis til de som tok med i mot på akutt psykiatrisk. Jeg fiikk ikke lese hva som sto der- men der var nok forklaringen på hvorfor jeg ble lagt inn. Kan jeg slippe ut eller stikke fra der jeg er nå? Liker meg ikk eher,og det er ingen på min alder. Kan man få dra hjem ihelgene? Legen sa at jeg muligens var psykotisk eller dypt deprimert og at der hadde de mange måltider so m kroppen trenger... Det er jeg som laget tråden "blir jeg kastet ut av leiligheten min"? Nav var inne i leiligheten og så hvor jævlig det var... de troddeat jeg hadde totalt mista den, men det er vel ikke grunnlag nok for å få lagt noen inn? Leiligheten får jeg beholde, de e rsnart fedig med å vaske der nå, og jeg må betale husleien som vanlig, men jeg får ikke lov å bo der... Anonymkode: 7ec48...b2f 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #8 Skrevet 15. oktober 2019 4 minutter siden, Apis skrev: Har du fri tilgang til nett? Ja, men de har sagt at jeg er på tvang... Anonymkode: 7ec48...b2f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #9 Skrevet 15. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts, jeg vet ikke hvorfor jeg ble tvangsinnlagt. Legen kom med et brav som skulle gis til de som tok med i mot på akutt psykiatrisk. Jeg fiikk ikke lese hva som sto der- men der var nok forklaringen på hvorfor jeg ble lagt inn. Kan jeg slippe ut eller stikke fra der jeg er nå? Liker meg ikk eher,og det er ingen på min alder. Kan man få dra hjem ihelgene? Legen sa at jeg muligens var psykotisk eller dypt deprimert og at der hadde de mange måltider so m kroppen trenger... Det er jeg som laget tråden "blir jeg kastet ut av leiligheten min"? Nav var inne i leiligheten og så hvor jævlig det var... de troddeat jeg hadde totalt mista den, men det er vel ikke grunnlag nok for å få lagt noen inn? Leiligheten får jeg beholde, de e rsnart fedig med å vaske der nå, og jeg må betale husleien som vanlig, men jeg får ikke lov å bo der... Anonymkode: 7ec48...b2f Du må slutte å mase om dette her inne og heller snakke med de som er der for å hjelpe deg, for det er åpenbart at du trenger hjelp. Og utifra denne og andre tråder er det også åpenbart at du trenger å snakke med noen som kjenner din situasjon om det. Snakk med de! Du burde ikke ha tilgang til internett. Anonymkode: 02094...23d 26
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #10 Skrevet 15. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men de har sagt at jeg er på tvang... Anonymkode: 7ec48...b2f Da kan du ikke dra, men du kan som sagt klage til kontrollkommisjonen. Anonymkode: 02094...23d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #11 Skrevet 15. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan du ikke dra, men du kan som sagt klage til kontrollkommisjonen. Anonymkode: 02094...23d Når kan jeg dra da? uker,måneder? kan joikke være her for alltid. Hadde første samtale i dag og de spørte meg om mye rart. Jeg sier at det feiler meg ingenting, er bare litt dårlig på å rødde hjemme. Må jeg bli her for alltid da siden de mest sannsynigvid ikkr kommer til å finne ut av hva som feiler meg? Anonymkode: 7ec48...b2f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #12 Skrevet 15. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når kan jeg dra da? uker,måneder? kan joikke være her for alltid. Hadde første samtale i dag og de spørte meg om mye rart. Jeg sier at det feiler meg ingenting, er bare litt dårlig på å rødde hjemme. Må jeg bli her for alltid da siden de mest sannsynigvid ikkr kommer til å finne ut av hva som feiler meg? Anonymkode: 7ec48...b2f Du kan dra når det ikke lenger er grunnlag for tvangsinnleggelse. Når det er er det ingen som vet, men alt dette som du lurer på må du spørre de som jobber der om! Ingen her har noen som helst peiling. Anonymkode: 02094...23d 11
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #13 Skrevet 15. oktober 2019 Nå må du ta imot den hjelpa du får. Så klart at det ikke er noe morsomt å være der, men du er ikke lagt inn for moro skyld. Du trenger hjelp med hva det enn er det feiler deg. Du trenger å få hjelp til å få ryddet opp i tankene dine, og hjelp med boevnen, Anonymkode: 1739c...06b 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #14 Skrevet 15. oktober 2019 Jeg forstår deg, veldig godt. De som jobber på psykiatrien er der for å hjelpe deg. Fortell hva du føler og at du ønsker å få vite hvorfor du er innlagt. Anonymkode: 10685...80f 2
Djungelvrål Skrevet 15. oktober 2019 #15 Skrevet 15. oktober 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når kan jeg dra da? uker,måneder? kan joikke være her for alltid. Hadde første samtale i dag og de spørte meg om mye rart. Jeg sier at det feiler meg ingenting, er bare litt dårlig på å rødde hjemme. Må jeg bli her for alltid da siden de mest sannsynigvid ikkr kommer til å finne ut av hva som feiler meg? Anonymkode: 7ec48...b2f Var det du som flykta fra leiligheten når når noen klatret opp med stige? 3
Apis Skrevet 15. oktober 2019 #16 Skrevet 15. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når kan jeg dra da? uker,måneder? kan joikke være her for alltid. Hadde første samtale i dag og de spørte meg om mye rart. Jeg sier at det feiler meg ingenting, er bare litt dårlig på å rødde hjemme. Må jeg bli her for alltid da siden de mest sannsynigvid ikkr kommer til å finne ut av hva som feiler meg? Anonymkode: 7ec48...b2f Pust med magen og spør dagvaktene i morgen, hvorfor du er der og om du kan få hjelp med boevne 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #17 Skrevet 15. oktober 2019 Du må jo bare spørre. Anonymkode: 2deb8...b43
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #18 Skrevet 15. oktober 2019 Hvis det er så rotete og jævlig i leiligheten din at du ikke kan bo der- spør deg selv hvorfor vasker du ikke? Du sier du har jobb, men så snakker du om nav? Du er nok syk, og de vil hjelpe deg til å bli frisk igjen. Når du føler deg bedre så får du reise hjem. Men først må du komme deg på bena igjen Anonymkode: b5752...623 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #19 Skrevet 15. oktober 2019 Spør hvilken paragraf du er lagt inn på. Om du er på tvungen observasjon (3.2) kan de holde deg igjen på i 10 dager, før de må endre paragrafen til at du er enten er lagt inn på tvang (3.3) eller til å være frivillig innlagt (2.2). Anonymkode: a2c85...3f6 5
Gry H. Skrevet 15. oktober 2019 #20 Skrevet 15. oktober 2019 Jeg vet jo selvsagt nada om din situasjon og omstendighetene rundt denne innleggelsen utover det som fremkommer her, men det jeg vet, er at det skal forbannet mye til for å tvangsinnlegges her til lands. Ut i fra min erfaring, er det praktisk talt umulig å holde folk på tvungen psykiatrisk. Jeg har selv vært i den situasjonen hvor jeg har måttet håndtere en person som hadde brutt fullstendig med virkeligheten. Vedkommende hadde allerede rukket å påføre både andre og seg selv stor skade, så når denne personen, som var en nabo, kommer brasende inn døren for å spørre etter røyk kun timer etter at jeg hadde klart å få sendt ham avgårde, ble jeg mildt sagt forbannet.. På bakgrunn av dette, tviler jeg i utgangspunktet sterkt på at de kan holde deg mot din vilje. Det kan være at dette fortoner seg annerledes om pårørende blir involvert, og de ev. ber om tvangsinnleggelse (med legens samtykke) eller noe. Det vet jeg ikke. Jeg vet bare hvor himla galt det var fatt med denne personen, og hvor totalt uforsvarlig det var å slippe ham løs.. Men selv om du kan gå, ville jeg vel anbefale å ta en samtale med en av legene der for en komplett redegjørelse av din tilstand, og høre deres råd og vurderinger før du eventuelt tar denne avgjørelsen, da det kan være at du absolutt ville vært best tjent med å bli.. Om de bevisst holder tilbake informasjon (om årsaken til innleggelsen), føles det galt, uten at jeg hverken kan si noe om regelverk eller om det er noe ved tilstanden din som eventuelt gjør dette tilrådlig.. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå