Gå til innhold

Ultraprossesert mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du hørt podcasten «Ultraprossesert mat» på Ingefær med Sara Lossius? 

 

Hva spiser du som ikke er ultraprossessert? I en travel hverdag ? 

Anonymkode: f0d3d...f19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemmelagde supper av forskjellige grønnsaker. Det tar kort tid å lage, samtidig som det er sunt.

Fisk eller kylling med div grønnsaker/salat.
 

(Har ikke hørt den episoden, men takk for tips! 😊👍)

Anonymkode: 13731...cb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmelagde supper av forskjellige grønnsaker. Det tar kort tid å lage, samtidig som det er sunt.

Fisk eller kylling med div grønnsaker/salat.
 

(Har ikke hørt den episoden, men takk for tips! 😊👍)

Anonymkode: 13731...cb4

Ja den var interessant ! 

Anonymkode: f0d3d...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke hørt denne podcasten, men jeg spiser ingenting som er hverken ultraprossessert eller prosessert noe særlig i det hele tatt. Det nærmeste jeg kommer er at noen typer korn/nøtter/frø er malt til mel eller at for eksempel ei kokosnøtt er delt i ulike komponenter (kokosmasse/flak og kokosvann). Ingenting jeg kjøper er blitt tilsatt noe som helst eller har vært gjennom kjemiske prosesser. Jeg kjøper helt rene varer. 

Anonymkode: e1c83...58a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mye grønnsaker, kokt, dampet, bakt, mye belgfrukter til, eller i supper. Rent kjøtt de gangene vi spiser det. Baker brød selv. 

Det er kanskje lett for oss som er to voksne som ikke er kresen.

På jobben, så freser jeg en wok blanding med kikerter f. Eks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ett måltid hver dag og det består av kun rent, lokalt kjøtt, så det passer fint i en travel hverdag. Det går for det meste i biffer og kjøttdeig (jeg regner ikke kverning av kjøtt som prosessering). 

Anonymkode: 3187a...c27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter

Spiser sjeldent ultraprosessert mat. Kanskje bare kjeks og sånt. Men det er jo ikke hverdagsmat akkurat.

Mulig den ferdige fyllde pastan (fersk) igår er innen for kategorien da. Til dette salat, hjemmelaget saus. 

 

Hva er ultraprosessert mat: https://forskning.no/mat-og-helse-ny-overvekt/blir-vi-fete-og-syke-av-ultraprosessert-mat/270390

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Samme lenk som ovenfor:

"Kanskje er det i stedet slik at mennesker som spiser mye ultraprosessert mat også beveger seg mindre eller har en mer helseskadelig livsstil? Og at ellers helsebevisste folk mye oftere lager mat fra bunnen?"

"Og selv om det skulle vise seg at maten faktisk er synderen, har vi fortsatt ikke noe bevis for at prosessering i seg selv er problemet. Det er fortsatt mulig at sammenhengen bare skyldes at ultraprosessert mat ofte inneholder mye sukker, salt og fett, som i seg selv kan virke negativt på helsa."

(..)

"Han mener det er en utfordring at definisjonene for hva som teller som ultraprosessert mat ikke er spesielt klare. I en epost til forskning.no skriver han:

– Hvis du har yoghurt, er den uprosessert til tross for at den er fermentert. Rørsukker anses som en prosessert kulinarisk ingrediens. Hvis du blander de to sammen, har du nå fått en ultraprosessert matvare, uten noen åpenbar grunn."

 

Mine uthevinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tranedatter said:

Samme lenk som ovenfor:

"Kanskje er det i stedet slik at mennesker som spiser mye ultraprosessert mat også beveger seg mindre eller har en mer helseskadelig livsstil? Og at ellers helsebevisste folk mye oftere lager mat fra bunnen?"

"Og selv om det skulle vise seg at maten faktisk er synderen, har vi fortsatt ikke noe bevis for at prosessering i seg selv er problemet. Det er fortsatt mulig at sammenhengen bare skyldes at ultraprosessert mat ofte inneholder mye sukker, salt og fett, som i seg selv kan virke negativt på helsa."

(..)

"Han mener det er en utfordring at definisjonene for hva som teller som ultraprosessert mat ikke er spesielt klare. I en epost til forskning.no skriver han:

– Hvis du har yoghurt, er den uprosessert til tross for at den er fermentert. Rørsukker anses som en prosessert kulinarisk ingrediens. Hvis du blander de to sammen, har du nå fått en ultraprosessert matvare, uten noen åpenbar grunn."

 

Mine uthevinger.

Litt uenig med han der. Yoghurt er opprinnelig 37 grader, blir kjølt ned til fire grader, varmet opp til 70 grader, en del fett blir kanskje fjernet, den er homogenisert (går jeg ut fra) og så fermentert og kjølt ned til fire grader igjen. Og det blir tilsatt skummetmelkpulver i Tine's naturell i allefall, og pulver er ultraprosessert. 
Så temmelig mye bearbeidet vil jeg si, når melk i utgangspunktet ikke blir nedkjølt en gang slik det er ment å spises. 

Anonymkode: 55d5e...e27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt uenig med han der. Yoghurt er opprinnelig 37 grader, blir kjølt ned til fire grader, varmet opp til 70 grader, en del fett blir kanskje fjernet, den er homogenisert (går jeg ut fra) og så fermentert og kjølt ned til fire grader igjen. Og det blir tilsatt skummetmelkpulver i Tine's naturell i allefall, og pulver er ultraprosessert. 
Så temmelig mye bearbeidet vil jeg si, når melk i utgangspunktet ikke blir nedkjølt en gang slik det er ment å spises. 

Anonymkode: 55d5e...e27

Men det er jo ikke det som er ultraproossert, trodde jeg da. 

Men mat som er bearbeidet og inneholder ting de ikke nødvendigvis behøver, for å gjøre det billig men smakrik. 

Sitat: "Ultra-prosessert mat. Industriproduserte varer som ofte inneholder mange ingredienser, deriblant stoffer som ikke finnes i et vanlig kjøkken. Dette inkluderer tilsetningsstoffer stabilisatorer, emulgatorer, konserveringsmidler, fargestoffer, smaksforsterkere og kunstige søtstoffer. " https://forskning.no/mat-og-helse-ny-overvekt/blir-vi-fete-og-syke-av-ultraprosessert-mat/270390

 

Men yoghurt var kanskje dårlig eksempel i sitatet. Yoghurt kan jo lages hjemme på kjøkkenet også, med bare melk og tilgang til yoghurtkultur. 

 

 

Uansett er jo grensen mellom vanlig bearbeiding av mat og ultraprosessert mat flytende. Når går kjøttboller fra å være hjemmelaget til ultraprosessert? 

Cluet er at ingen mat i seg selv er mer farlig, men mengden. Og det skader ikke ta en titt i ingredienslista i blant, spesielt mat man spiser ofte. Kjeksen mormor serverer en gang i halvåret er jo ikke synderen for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser om temaet jo verre blir det...! 

Stakkars kropp som får inn så mye «ugjenkjennelig». 

Huff. 

Kan vi lage støtte-gruppe her for oss som vil unngå ultra-prosessert mat ? 

Anonymkode: f0d3d...f19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo mer jeg leser om temaet jo verre blir det...! 

Stakkars kropp som får inn så mye «ugjenkjennelig». 

Huff. 

Kan vi lage støtte-gruppe her for oss som vil unngå ultra-prosessert mat ? 

Anonymkode: f0d3d...f19

Start en tråd på det?Jeg heiv ut alle posesupper for mange år siden, og det mest prosesserte jeg spiser nå er hermetiske bønner. Jeg syns ikke det var så vanskelig å få til egentlig, det mest utfordrende er når man vil ha noe lettvint, man må liksom tenke istedenfor å bare raske med seg noe fra butikken eller automatisk ta noe fra skapet.

Anonymkode: 55d5e...e27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Start en tråd på det?Jeg heiv ut alle posesupper for mange år siden, og det mest prosesserte jeg spiser nå er hermetiske bønner. Jeg syns ikke det var så vanskelig å få til egentlig, det mest utfordrende er når man vil ha noe lettvint, man må liksom tenke istedenfor å bare raske med seg noe fra butikken eller automatisk ta noe fra skapet.

Anonymkode: 55d5e...e27

Ok hva spiser du ila en dag da? Til frokost lunsj og middag ? :) 

Anonymkode: f0d3d...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...