Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg søkte nav om hjelp for mange år siden.  Fikk beskjed om at de ikke kunne hjelpe meg,  jeg måtte ordne det selv.  Det førte til mange år med pengeproblemer før psykisk knekk og innleggelse. Da fikk jeg endelig hjelp.  Jeg er ferdig med det nå og ovenpå på alle måter,  men kan ikke la være å tenke at mye kunne vært spart om jeg hadde fått hjelp med en gang. 

Anonymkode: 62c92...3f9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg søkte også om gjeldsrådgivning hos NAV. Fikk da til råd om att man måtte betale regningene sine. At man fikk penger inn og at man da måtte betale det man kunne av dette.

Min gjeld stammer fra en periode i livet der jeg var inn og ut av psykiske institusjoner med psykoser,  pådro meg masse gjeld, forsøkte å forklare dem dette, men fikk samme svar. Så ingen nytte i det kreket jeg snakket med. Tror det kommer veldig an på hvem man får via NAV til å hjelpe seg. Kanskje best å ringe den rådgiver telefonen de har? 

Jeg holder nå på å søke om gjeldsordning, og fikk veldig god hjelp hos namsmannen  om hvordan jeg skulle gripe dette an. Man må nesten trå til selv, dette krever namsmannen, og at kreditor ikke går med på de ordningene som du foreslår i nedbetalingsplanen. Først da kan man søke  om gjeldsordning

Anonymkode: 52735...ec0

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvordan det går an å sette seg i millioner av gjeld og så bli kvitt det med 5 års gjeldsordning????? Er det skattebetalere som finansierer dette??

Anonymkode: 23646...828

Det går vel ut over skattebetalerne dersom vedkommende hadde stor gjeld til staten. (Skatt, moms o.l.)

Anonymkode: 5b3cf...430

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det går vel ut over skattebetalerne dersom vedkommende hadde stor gjeld til staten. (Skatt, moms o.l.)

Anonymkode: 5b3cf...430

Egentlig ikke. Skatten din øker ikke av den grunn.

Anonymkode: fb7bf...0aa

• Liker 3
Skrevet

TS: hører du til et lite eller stort nav kontor? For det har antagelig stor betydning for om det reelt finnes noen med riktig kompetanse på gjeldsrådgivning. Kommunen skal tilby dette og har de ikke kompetanse selv, skal de sørge for å gi deg dette igjennom andre ordninger, feks søre for at et annet nav-kontor hjelper deg.

En saksbehandler som jobber med sosialhjelp kan også bistå, etter som du kanskje ikke sitter så dypt i det enda kan det også hjelpe.

Det du selv kan gjøre er å: få oversikt over gjelden, ta kontakt med kreditorene og forklar situasjonen og forsøk å komme frem til en avtale. 

Hvis du ikke har noe som helst inntekt per i dag, har du rett på sosialhjelp, det skal dekke livsopphold, strøm og husleie. Forsøk å få ned alle utgifter til et minimum og i allefall forsøke å hindre at gjelden vokser mer enn det som allerede har kommet på.

Så vil jeg bare sende en klem, for jeg vet at dette er en jævlig situasjon å stå i!

Anonymkode: 63046...a63

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: hører du til et lite eller stort nav kontor? For det har antagelig stor betydning for om det reelt finnes noen med riktig kompetanse på gjeldsrådgivning. Kommunen skal tilby dette og har de ikke kompetanse selv, skal de sørge for å gi deg dette igjennom andre ordninger, feks søre for at et annet nav-kontor hjelper deg.

En saksbehandler som jobber med sosialhjelp kan også bistå, etter som du kanskje ikke sitter så dypt i det enda kan det også hjelpe.

Det du selv kan gjøre er å: få oversikt over gjelden, ta kontakt med kreditorene og forklar situasjonen og forsøk å komme frem til en avtale. 

Hvis du ikke har noe som helst inntekt per i dag, har du rett på sosialhjelp, det skal dekke livsopphold, strøm og husleie. Forsøk å få ned alle utgifter til et minimum og i allefall forsøke å hindre at gjelden vokser mer enn det som allerede har kommet på.

Så vil jeg bare sende en klem, for jeg vet at dette er en jævlig situasjon å stå i!

Glemte å skrive at om man har en lokal-bank så hender det at de kan bistå med hjelp også.

Jeg er gjeldsrådgiver selv i NAV og i forhold til å få gjeldsordning så må gjelden være minst 2 år og av et sånt omfang at du ikke har mulighet til å betale det ned. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke. Skatten din øker ikke av den grunn.

Dette må være det dummeste som noen gang er skrevet.

At noens skatt ikke øker betyr jo bare at samlet sum av all skatt er hinsidige beløp og at noen  millioner er tapsberegnet allerede i budsjettet.

Dersom alle unntatt en lar være å betale vil selvsagt skatten for den ene øke noe aldeles betydelig. Derfra og ut handler alt bare om volum.

Skrevet
1 minutt siden, A-hunter skrev:

Dette må være det dummeste som noen gang er skrevet.

At noens skatt ikke øker betyr jo bare at samlet sum av all skatt er hinsidige beløp og at noen  millioner er tapsberegnet allerede i budsjettet.

Dersom alle unntatt en lar være å betale vil selvsagt skatten for den ene øke noe aldeles betydelig. Derfra og ut handler alt bare om volum.

Men en slik kollektiv handling har aldri skjedd og vil heller aldri skje.Og de få som gjennom historien har fått gjeldsordning, har ikke påvirker Ola Nordmann sin skatt på noe vis.

Ergo er kanskje det du kommer med enda dummere skrevet.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en slik kollektiv handling har aldri skjedd og vil heller aldri skje.Og de få som gjennom historien har fått gjeldsordning, har ikke påvirker Ola Nordmann sin skatt på noe vis.

Ergo er kanskje det du kommer med enda dummere skrevet.

Selvsagt påvirker antallet som ikke betaler skatten sin alle andres skatt. Krone for krone faktisk. 

At man ikke merker det i praksis betyr bare at Statens tap er marginalt mindre enn budsjettert.

At du hevder noe annet vitner bare om manglende kompetanse på grunnleggende mekanismer i et samfunn. 

Hvordan tror du egentlig Staten er i stand til å gjøre opp forpliktelsene sine? Som alle andre gjøres det opp med kontanter. Og disse kontantene kommer fra? Ja, riktig, skattebetalerne... De av oss som betaler, vel og merke.

Skrevet
Akkurat nå, A-hunter skrev:

Selvsagt påvirker antallet som ikke betaler skatten sin alle andres skatt. Krone for krone faktisk. 

At man ikke merker det i praksis betyr bare at Statens tap er marginalt mindre enn budsjettert.

At du hevder noe annet vitner bare om manglende kompetanse på grunnleggende mekanismer i et samfunn. 

Hvordan tror du egentlig Staten er i stand til å gjøre opp forpliktelsene sine? Som alle andre gjøres det opp med kontanter. Og disse kontantene kommer fra? Ja, riktig, skattebetalerne... De av oss som betaler, vel og merke.

Ego merker man det ikke. Jeg tror ikke avskriving av skattegjeld for GO-brukere har påvirket skatten din eller min det spøtt.

God kveld til deg.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ego merker man det ikke. Jeg tror ikke avskriving av skattegjeld for GO-brukere har påvirket skatten din eller min det spøtt.

God kveld til deg.

Du får "tro" hva du vil. Du har allerede bevist at du ikke skjønner selv de enkleste ting, så hva du "tror" er glimrende uinteressant. 

Hadde alle betalt skatten sin, så hadde alle betalt mindre skatt. Sånn til opplysning. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, kahaki skrev:

Så bra! Jeg har vært uten inntekt i noen måneder grunnet avslag fra NAV og det har hopet seg opp regninger men jeg makter rett og slett ikke å gjøre noe med det alene. Føler jeg trenger hjelp men har ingen jeg kan få hjelp av privat.

Du får ikke noe ordning om du ikke har fast inntekt.

Jeg fikk ikke da jeg gikk på aap. Skal forsøke igjen nå, er ufør.

Anonymkode: 80292...806

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvordan det går an å sette seg i millioner av gjeld og så bli kvitt det med 5 års gjeldsordning????? Er det skattebetalere som finansierer dette??

Anonymkode: 23646...828

Ikke bare dette skattebetalerne finansierer. Et av navkontorene har ansatt en gjeldsrådgiver som har brukt mange år av livet sitt på å selge narko og våpen og generelt ødelegge økonomien til folk. Etter flere tiår med denne karrieren, mediestyr og soning er det så duket for utdanning, på folkets regning selvfølgelig. Til sist blir hen så ansatt i nav hvor hen da igjen lønnes av det offentlige for angivelig å veilede mennesker i hvordan håndtere sin økonomi. Nav leier også inn denne personen som foredragsholder, for det er visst umåtelig interessant å høre om hvordan overgangen fra det virkelig brutale kriminelle livet og inn på det lune navkontoret har foregått. Alt til skyhøye honorar for den tidligere kriminelle selvsagt, må jo ha til salt i såret.

Har ingenting i mot rehabilitering av mennesker og å gi folk en ny sjanse, men dette er en stygg sak synes jeg som jeg kom til å tenke på apropos utlegg som den jevne skattebetaler har.

Anonymkode: d797e...560

Skrevet

Hva er Gjeldsrådgiver for noe? Etter 10 år med status som trygdesøker der jeg ble feilbehandlet og trakassert fikk jeg bekreftet minst ti ganger av flere saksbehandlere at jeg hadde fått innvilget Gjeldssanering som snart ble satt i gang. Da hadde jeg vært gjelds fri når jeg til slutt fikk Uførepensjon i 2011. Men dengang ei.  I tillegg trekkes jeg i trygd på et studielån til Statens lånekasse som skal etter-gies om man blir ufør. Studielånet brukte jeg til etterutdanning på kveldstid. Jeg trodde også det var obligatorisk, at alle med gjeldsproblemer skulle få tilbud om gjeldssanering når de var innom NAV.

Skrevet
1 time siden, A-hunter skrev:

Du får "tro" hva du vil. Du har allerede bevist at du ikke skjønner selv de enkleste ting, så hva du "tror" er glimrende uinteressant. 

Hadde alle betalt skatten sin, så hadde alle betalt mindre skatt. Sånn til opplysning. 

Hva du mener er meg revnende likegyldig. Jeg ville likt å se deg finne noe i statsbudsjettet (eller noe sted) om dine påstander.

"Avskrivningen av ubetalt skatt fra personer som har fått gjeldsordning er nå så høy at regjeringen må gå inn for å øke skatten i Norge"

😂

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke størrelsen, er nyinnflyttet. 
Jeg har dessverre vært så syk i en periode at alt av regninger har hopet seg opp, og inntektene har uteblitt fordi jeg selv ikke har evnet å følge opp. 

Jeg er høyt og relevant utdannet og kan «enkelt» få meg jobb i den forstand at det finnes muligheter. Jeg er heller ikke kresen på titler feks.

Jeg trenger rett og slett bare hjelp til å komme meg ut av gjørma og er villig til å rydde opp og betale for meg - utfordringen er at jeg ikke aner hvordan. Jeg kan svært lite om innkreving og forhandlinger, i tillegg til at jeg er veldig dårlig på å formulere meg muntlig. Det er i hovedsak derfor jeg ønsker å oppsøke hjelp. Har som nevnt forsøkt tidligere men ble bare henvist til saksbehandler uten kompetanse og var redd for at «det var alt» de hadde å tilby. 

Ut fra svarene her ser det ut som det kan gå begge veier.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, kahaki skrev:

Jeg aner ikke størrelsen, er nyinnflyttet. 
Jeg har dessverre vært så syk i en periode at alt av regninger har hopet seg opp, og inntektene har uteblitt fordi jeg selv ikke har evnet å følge opp. 

Jeg er høyt og relevant utdannet og kan «enkelt» få meg jobb i den forstand at det finnes muligheter. Jeg er heller ikke kresen på titler feks.

Jeg trenger rett og slett bare hjelp til å komme meg ut av gjørma og er villig til å rydde opp og betale for meg - utfordringen er at jeg ikke aner hvordan. Jeg kan svært lite om innkreving og forhandlinger, i tillegg til at jeg er veldig dårlig på å formulere meg muntlig. Det er i hovedsak derfor jeg ønsker å oppsøke hjelp. Har som nevnt forsøkt tidligere men ble bare henvist til saksbehandler uten kompetanse og var redd for at «det var alt» de hadde å tilby. 

Ut fra svarene her ser det ut som det kan gå begge veier.

Hvor mye gjeld er det snakk om? For å betale ned så trenger man jo en inntekt..

Skrevet
50 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Hvor mye gjeld er det snakk om? For å betale ned så trenger man jo en inntekt..

Beløpet er vel uvesentlig i forhold til spørsmål om NAV sin rådgivning er givende eller ikke. Har både inntekt og sikkerhet nå.

Skrevet
På 15.10.2019 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Glemte å skrive at om man har en lokal-bank så hender det at de kan bistå med hjelp også.

Jeg er gjeldsrådgiver selv i NAV og i forhold til å få gjeldsordning så må gjelden være minst 2 år og av et sånt omfang at du ikke har mulighet til å betale det ned. 

Vet du cirka behandlingstid på å få tilgang på en rådgiver? 

Skrevet

Min gjeld ligger hos namsmann stille til jeg har en inntekt minstesats. Er fortsatt veldig flink til og betale regninger, leie, og handle billig så sitter med litt igjen som gjerne skulle gått til gjeld. Problemet er at om jeg starter det nå blir saken åpen og rentene blir mer en jeg kan betale. Så jeg ville på gjeldsrådgivning for og finne ut åssen jeg kunne lage avtaler med kreditorene sånn at jeg kan delbetale ett og ett beløp om gangen. Har tidligere ringt kreditorer og fått at det går ikke, og må betale hele beløpet om gangen, som er alt fra 10/20 tusen per.  Altså gammel regning gjeld fra jeg akuratt fylte 18 og dessverre ikke så konsekvensen av og kjøpe telefoner til 1kr osv... så når jeg kommer på nav håper jeg de kunne hjulpet meg med og kanskje finne en mulighet til og betale 2000 i mnd. Så det  var i gang. Men alt hun kunne hjelpe meg med var og si at jeg er under minstesatsen og derfor har jeg ikke nok til og betale, og at ingen kommer til og trekke fra lønn før jeg uansett er over den grensa. Det visste jeg fra før, jeg ville bare ha hjelp til og få til en måte og betale ned, men det fikk jeg ikke 😅 så for min del var det ikke noe til hjelp, Og bortkastet tid av ting jeg visste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...