Gå til innhold

Piggdekk Vs piggfritt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten konebil, Skoda rapid, som sliter skikkelig på vinterføre. Kjøpte den i fjor, kjørte piggfritt forrige vinter og det var skikkelig dritt. Satt meg fast, kom meg ikke ut av oppkjørselen, kom meg ikke opp bakker, nestenulykker. 

Jeg har lyst til å prøve piggdekk, men mannen sier at det vil ødelegge oppkjørselen vår med belegningssten, og mener det er bedre at jeg bytter ut bilen med en annen tyngre bil. Den andre bilen sliter ikke, men mannen må ha den i jobben så jeg kan ikke bruke den. 

Noen innspill? Opplever dere med piggdekk at det blir stygge merker i gårdsplassen? 

Anonymkode: 4ce47...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gamle er dekkene som står på bilen? Og hvilken kvalitet har de. Det har alt å si!

Jeg har alltid sverget til piggdekk, men kjøpte sist piggfritt. Jeg er ekstremt positivt overrasket! De er bedre enn piggdekkene på mange områder, eneste gangene jeg savner piggdekk er når jeg kjører på rein is.

Da jeg også bor en plass med en idiotisk oppkjørsel så blir det piggdekk neste gang, men hadde det ikke vært for den så hadde jeg ikke engang vurdert det. Om de sliter på belegningsstein kan jeg ikke svare på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bittaliten bil selv og er et helvete å kjøre med den om vinteren. Vurderer selv å kjøpe piggdekk før neste vintersesong. Får holde ut i år 🙄

Anonymkode: 5051f...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører mye på is så kan det hjelpe med piggdekk, men er det normalt snøføre eller våt asfalt så er piggfrie dekk nesten bedre enn piggdekk.

Hvis du skal kjøpe nye dekk så anbefaler jeg så smale dekk som er mulig og samtidig er lovlig på din bil, problemet med mange nyere biler er at de blir levert med breie dekk som er et helvete å kjøre med på sporete norske veier og vinterføre. Dette er ekstra ille på småbiler som kansje har smalere sporvidde enn større biler, da blir man liggende med ene siden utenfor sporet. Smalere dekk gir også bedre marktrykk som igjen betyr bedre fremkommelighet.   

Anonymkode: 0b95a...30c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kjørt piggfritt. Overalt, alle typer biler. Kommer frem uten problemer, på alle fører. Så du må ha helt rævva dekk og elendig kjørestil...

Anonymkode: 819dd...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kjører mye på is så kan det hjelpe med piggdekk, men er det normalt snøføre eller våt asfalt så er piggfrie dekk nesten bedre enn piggdekk.

Hvis du skal kjøpe nye dekk så anbefaler jeg så smale dekk som er mulig og samtidig er lovlig på din bil, problemet med mange nyere biler er at de blir levert med breie dekk som er et helvete å kjøre med på sporete norske veier og vinterføre. Dette er ekstra ille på småbiler som kansje har smalere sporvidde enn større biler, da blir man liggende med ene siden utenfor sporet. Smalere dekk gir også bedre marktrykk som igjen betyr bedre fremkommelighet.   

Anonymkode: 0b95a...30c

Dette !    +  at du må invistere i skikkelige kvalitetsdekk (pggfrie).  Dyrt å kjøpe, men du får det så mange ganger igjen.  Vil ikke starte noen merkediskusjon, men anbefaler Hakka og Viking Contact.   Aldri hatt noe problem på noe slags føre. Bor på Vestlandet med stadig skiftende vær og føre.

Anonymkode: ea1c4...1cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sirah skrev:

Hvor gamle er dekkene som står på bilen? Og hvilken kvalitet har de. Det har alt å si!

Jeg har alltid sverget til piggdekk, men kjøpte sist piggfritt. Jeg er ekstremt positivt overrasket! De er bedre enn piggdekkene på mange områder, eneste gangene jeg savner piggdekk er når jeg kjører på rein is.

Da jeg også bor en plass med en idiotisk oppkjørsel så blir det piggdekk neste gang, men hadde det ikke vært for den så hadde jeg ikke engang vurdert det. Om de sliter på belegningsstein kan jeg ikke svare på.

Det var andre sesong de ble brukt i fjor.  Usikker på merke da de fulgte med bilen (kjøpt brukt) , men skal uansett kjøpe nye i år. Det høres ut som at jeg burde prøve piggfritt i år også, men smalere dekk og et godt kjent merke.

Jeg bor i en liten by ved sjøen som er et skikkelig kuldehøl og hele byen er en eneste stor bakke. Det er aldri noe problem på hovedveien som blir prioritert av måkebilene,  men på alle sidegatene hvor det er dårlig måking og ofte speilglatt.

Til deg som kommenterer at jeg må være en dårlig sjåfør, jeg hadde aldri noe problem med den gamle bilen, og heller ikke noe problem med vår andre bil. Men ja, jeg blir helt klart en mer usikker sjåfør når jeg ikke stoler på bilen. Og fordi jeg har barn i bilen tar jeg aldri sjanser. I fjor måtte vi dytte bilen ut av avkjørselen 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 4ce47...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har meget dårlige dekk. Siden du har mye is ila vinteren ville jeg nok gått for pigg, spesielt siden du ikke har 4WD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder også en knapp på dårlige dekk. Men på is er fortsatt pigg kongen. Og drit nå i belegningsstein - det er bare en oppkjørsel! Det er jo ikke slik at du skal kjøre bil på kjøkkenet...

Anonymkode: f2876...272

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...