Gå til innhold

Til fremmedfryktende mennesker


UkjentN

Anbefalte innlegg

Dersom alle utlendinger er gale og lager bråk, hvorfor er det ikke da kaos i Hellas eller Chile, hvor det bare bor utlendinger? Eller Sør Afrika? Det er jo bare utlendinger der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirkelen
3 timer siden, UkjentN skrev:

Dersom alle utlendinger er gale og lager bråk, hvorfor er det ikke da kaos i Hellas eller Chile, hvor det bare bor utlendinger? Eller Sør Afrika? Det er jo bare utlendinger der!

Selvfølgelig lager ikke folk bråk i sitt eget hjemland, hvor de har et fellesskap rundt seg og en kulturell tilhørighet. Og bare få innvandrere lager bråk i Norge. Men når du flytter folk fra en kultur til en totalt annen, så river du opp de sosiale og kulturelle bånd som binder mennesker sammen, og gjør at de føler ansvar overfor stat og samfunn. I tillegg til at dette skaper utfordringer innen språk, på arbeidsmarkedet og ellers. Det er ikke noe mysterium at dette øker kriminaliteten dramatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Jeg må le litt da jeg leste spørsmålet ditt..Det er som regel ikke grekere, spanjoler eller jøder folk er redde. Der vi er skeptiske til er masseinnvandring fra muslimske land. Kulturene og holdningene er jeg personlig veldig skeptiske til. Nå har jeg aldri benektet at det er klart det finnes sekundære muslimer som oppfører seg bra. Problemet synes å bli når det er mange med muslimsk tro i et land. Kri tonaliteten øker, vol mot kvinner,  generelt frykt i befolkningen, har mot den etniske be folk ingen. Det er mye krig i de muslimske landene. Det må du jo ha fått med deg? At det opprinnelig er en stammelultur gjør det ikke mindre komplisert.det er er et  stort og vanskelig spørsmål du stiller. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
4 timer siden, UkjentN skrev:

Dersom alle utlendinger er gale og lager bråk, hvorfor er det ikke da kaos i Hellas eller Chile, hvor det bare bor utlendinger? Eller Sør Afrika? Det er jo bare utlendinger der!

Når det kommer til Chile og Sør-Afrika så var vel ikke akkurat det de beste eksemplene du kunne komme med om du skulle komme med andre land som var fredelige vel? Her er der mye kriminalitet og uro!

Hellas er jo et fredelig europeisk land. De har jo problemer der de har mange migranter bare.

For øvrig er det forskjell på utlendinger, men det visste du helt sikkert. 

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Nå har ikke jeg fremmedfrykt, men svarer likevel for å opplyse dere som tror at fremmedfrykt eksisterer. Det er steder mennesker flykter fra som er kaotiske. Som Midt-Østen, Afrika, landene rundt Persia-Gulfen og Afghanistan. Og det er mennesker som har skylden for at det stort sett alltid er kaos, ufred og tragedier i disse områdene, ikke vegetasjonen eller jordsmonnet. Dette skjønner alle som ikke tror på fremmedfrykt, men kun frykt for krig og ufred skapt av mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jon Are skrev:

Jeg må le litt da jeg leste spørsmålet ditt..Det er som regel ikke grekere, spanjoler eller jøder folk er redde. Der vi er skeptiske til er masseinnvandring fra muslimske land. Kulturene og holdningene er jeg personlig veldig skeptiske til. Nå har jeg aldri benektet at det er klart det finnes sekundære muslimer som oppfører seg bra. Problemet synes å bli når det er mange med muslimsk tro i et land. Kri tonaliteten øker, vol mot kvinner,  generelt frykt i befolkningen, har mot den etniske be folk ingen. Det er mye krig i de muslimske landene. Det må du jo ha fått med deg? At det opprinnelig er en stammelultur gjør det ikke mindre komplisert.det er er et  stort og vanskelig spørsmål du stiller. ...

Det er mye krig i de muslimske landene? Altså, se tilbake på historien, og sett deg inn i saken rundt Afganistan og Irak krigen som USA med sine allierte, startet. Hvis du vil se på hva et helt vanlig muslimsk land, som ikke har blitt innvadert, eller som har ekstremt mye islamistiske terrorgrupper, så se på Algerie og Albania. Det er ikke "Krig i muslimske land", men enkelte land som i hovedsak er muslimske, som ble invadert og kjørt på hodet av USA etter 9/11. Og ser du på de landene før 9/11, så var det ikke i NÆRHETEN av like fælt der, da. Hadde USA kriget for fred for kvinner osv, så ville de invadert Dubai, men Irak og Afghanistan var lette bytter som ikke var alliert med USA, i tillegg til at de hadde store mengder olje. Se f.eks på hvilke land i verden som ikke undergår den amerikanske bank, og du vil fort forstå grunnen til at enkelte land blir sett på som "fienden" til vesten, uten grunn.

Hvor mye muslimsk terror, sånn i forhold til mengden uskyldige drept av amerikanske styrker, med blant annet Norge også, har vi egentlig opplevd? Det handler om å se ting utenfra sitt eget hodet, for så utenfor sin egen by, så sitt land og sitt folkeslag, og så vil man først da være i stand til å se ting slik de egentlig er, rettferdig. Ser man ting fra Månen sitt perspektiv, så ser man fort hvilken side som har mest blod på hendene. Det handler om at folk kun leser en type nyheter, som er skrevet av sin egen side, og som derfor vinkler saker slik de selv ønsker, for å få folket til å gå med på det de gjør. Det at du sier dt er mye krig i muslimske land, forteller meg at du ikke har satt deg særlig inn i historien og politikken, annet enn kanskje noen Tweets og nyhetssoppslag her og der. Du har garantert ikke lest bøker om krigene, eller sett dokumentarer som forteller deg mer enn bare "Hundre drept" "Krig her" og "Krig der"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, UkjentN skrev:

Det er mye krig i de muslimske landene? Altså, se tilbake på historien, og sett deg inn i saken rundt Afganistan og Irak krigen som USA med sine allierte, startet. Hvis du vil se på hva et helt vanlig muslimsk land, som ikke har blitt innvadert, eller som har ekstremt mye islamistiske terrorgrupper, så se på Algerie og Albania. Det er ikke "Krig i muslimske land", men enkelte land som i hovedsak er muslimske, som ble invadert og kjørt på hodet av USA etter 9/11. Og ser du på de landene før 9/11, så var det ikke i NÆRHETEN av like fælt der, da. Hadde USA kriget for fred for kvinner osv, så ville de invadert Dubai, men Irak og Afghanistan var lette bytter som ikke var alliert med USA, i tillegg til at de hadde store mengder olje. Se f.eks på hvilke land i verden som ikke undergår den amerikanske bank, og du vil fort forstå grunnen til at enkelte land blir sett på som "fienden" til vesten, uten grunn.

Hvor mye muslimsk terror, sånn i forhold til mengden uskyldige drept av amerikanske styrker, med blant annet Norge også, har vi egentlig opplevd? Det handler om å se ting utenfra sitt eget hodet, for så utenfor sin egen by, så sitt land og sitt folkeslag, og så vil man først da være i stand til å se ting slik de egentlig er, rettferdig. Ser man ting fra Månen sitt perspektiv, så ser man fort hvilken side som har mest blod på hendene. Det handler om at folk kun leser en type nyheter, som er skrevet av sin egen side, og som derfor vinkler saker slik de selv ønsker, for å få folket til å gå med på det de gjør. Det at du sier dt er mye krig i muslimske land, forteller meg at du ikke har satt deg særlig inn i historien og politikken, annet enn kanskje noen Tweets og nyhetssoppslag her og der. Du har garantert ikke lest bøker om krigene, eller sett dokumentarer som forteller deg mer enn bare "Hundre drept" "Krig her" og "Krig der"

Du har et minst like ensidig bilde av situasjonen som dem du beskriver. USA har gjort svært mye galt og spredd mye elendighet med sine kriger, men det stemmer ikke at de bare angriper utelukkende på grunn av olje og økonomiske grunner. Dette er komplekse konflikter, og regimene i Afghanistan og Irak har begge opptrådt fiendtlig overfor USA. Disse samfunnene var ødelagt av diktatur og fanatisme lenge før noen amerikansk soldat satte sin støvel der.

Midtøsten har forøvrig vært en kruttønne av konflikter siden lenge før Jesu tid. Europa har vært like ille, men vi har i det minste lært noe det siste århundret. Enhver varig positiv endring i disse samfunnene må komme nedenfra, gjennom at folk flest både blir mer opplyste, men også får mer demokratisk medbestemmelse over politikken. Folk flest ønsker ikke kriger, om de da ikke er hjernevasket av religiøse, politiske og etniske ledere. Det er utdanning og sekularisering som er nøkkelen til en varig løsning. Venstresiden nekter å forstå kulturelle forskjeller og at selve religionen islam faktisk er et av de store problemskaperne i Midtøsten. Hadde vi i Europa vært kristne slik de var på 1600-tallet hadde det vært helt forferdelig å leve her.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, UkjentN skrev:

Dersom alle utlendinger er gale og lager bråk, hvorfor er det ikke da kaos i Hellas eller Chile, hvor det bare bor utlendinger? Eller Sør Afrika? Det er jo bare utlendinger der!

I de landene der er det nordmenn som er utlendinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

I de landene der er det nordmenn som er utlendinger.

Ja, spesielt i spania, hvor de jævla utlendingene drikker seg sørpe fulle og pisser i gatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 De aller fleste utlendingene som kommer fra ikke-vestlige land til land til Europa er de som har spissest albuer, de som er minst ydmyke, som løper fortest og skriker høyest. De mest sympatiske og de som virkelig trenger hjelp er de som ikke klarer å karre seg ut av fattigdommen. Selvsagt finnes det unntak. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, UkjentN said:

Ja, spesielt i spania, hvor de jævla utlendingene drikker seg sørpe fulle og pisser i gatene.

Du kan ikke sammenligne nordmenn i Spania med ikke-vestlige innvandrere i Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, UkjentN skrev:

Ja, spesielt i spania, hvor de jævla utlendingene drikker seg sørpe fulle og pisser i gatene.

Dette bekrefter jo bare min mening. Folk føler lite ansvar overfor et samfunn og kultur de ikke tilhører. Da kommer den indre drittsekken frem. 
 

Man trenger bare evnen til selvrefleksjon for å se dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Muskath skrev:

 De aller fleste utlendingene som kommer fra ikke-vestlige land til land til Europa er de som har spissest albuer, de som er minst ydmyke, som løper fortest og skriker høyest. De mest sympatiske og de som virkelig trenger hjelp er de som ikke klarer å karre seg ut av fattigdommen. Selvsagt finnes det unntak. 

 

 

Helt korrekt. Det er ofte de verste som kommer hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Sirkelen skrev:

Dette bekrefter jo bare min mening. Folk føler lite ansvar overfor et samfunn og kultur de ikke tilhører. Da kommer den indre drittsekken frem. 
 

Man trenger bare evnen til selvrefleksjon for å se dette. 

Interessant! Du har nok noe rett i det! NÅ forsto jeg bedre hva du mener. Men dette tror jeg ikke lengre gjelder dersom man er født i Norge, av afrikanske foreldre, f.eks. Da føler man nok en tilhørighet. Det er jo Norge som er landet dem vil spille fotball for dersom det er det de ønsker, og norsk som er språket de snakker, og Kong Harald som er kongen de tenker på når de hører ordet konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
16 minutter siden, UkjentN skrev:

Interessant! Du har nok noe rett i det! NÅ forsto jeg bedre hva du mener. Men dette tror jeg ikke lengre gjelder dersom man er født i Norge, av afrikanske foreldre, f.eks. Da føler man nok en tilhørighet. Det er jo Norge som er landet dem vil spille fotball for dersom det er det de ønsker, og norsk som er språket de snakker, og Kong Harald som er kongen de tenker på når de hører ordet konge.

Du har forstått meg helt riktig, og jeg er helt enig i det du skriver. Når man er født i landet og føler en tilknytning til det, har det lite eller ingenting å si hvor ens foreldre kommer fra. Det er jo nettopp dette som bør være målet for god integrering.

Mye av det som gjør innvandrings- og integreringsdebatten så vanskelig er at folk ofte snakker litt forbi hverandre, og ofte forestiller seg motdebattanter som langt mer ytterliggående eller karikerte enn de i virkeligheten er.

Du ser forøvrig akkurat samme fenomen, helt uavhengig av etnisitet, i samfunn der klasseskiller og skiller mellom grupper er blitt altfor dype. Mennesker har en tribalistisk natur og føler tilknytning til sin egen «stamme», selv om denne kan variere mye fra sted til sted. Inni stammen er det fellesskap, der hjelper man hverandre, og egoister blir straffet med utestengelse og fordømmelse. Utenfor stammen blir det alles konkurranse mot alle, hvor moralske normer lett blir en hemsko. 

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sirkelen skrev:

Du har forstått meg helt riktig, og jeg er helt enig i det du skriver. Når man er født i landet og føler en tilknytning til det, har det lite eller ingenting å si hvor ens foreldre kommer fra. Det er jo nettopp dette som bør være målet for god integrering.

Mye av det som gjør innvandrings- og integreringsdebatten så vanskelig er at folk ofte snakker litt forbi hverandre, og ofte forestiller seg motdebattanter som langt mer ytterliggående eller karikerte enn de i virkeligheten er.

Du ser forøvrig akkurat samme fenomen, helt uavhengig av etnisitet, i samfunn der klasseskiller og skiller mellom grupper er blitt altfor dype. Mennesker har en tribalistisk natur og føler tilknytning til sin egen «stamme», selv om denne kan variere mye fra sted til sted. Inni stammen er det fellesskap, der hjelper man hverandre, og egoister blir straffet med utestengelse og fordømmelse. Utenfor stammen blir det alles konkurranse mot alle, hvor moralske normer lett blir en hemsko. 

Jeg er enig, men uenig i at det har lite eller ingenting å si hvor ens foreldre kommer fra. Jeg jobber med barn i et område med mange av ikke-vestlig bakgrunn. Det er ikke noe disse barna elsker mer, enn hjemlandet til foreldrene. De regner seg ikke som nordmenn, langt derfra. Mange av de sliter også med språket, og begynner på skolen uten å kunne så mye norsk. Det er det opp til skolen å lære dem. Det er elever her, hvor foreldrene(eller en av dem) ,snakker flytende norsk uten brytning(fordi de har gått på norsk skole selv), men barna har knapt sagt et norsk ord før de begynner på skolen. Så er det noen foreldre igjen, som ikke snakker et kløyva ord norsk, selv om de har bodd i Norge i årevis. Da blir det vanskelig med dialog. 

Jeg får vel også nevne, så jeg ikke blir beskyldt for rasisme, at det selvfølgelig også finnes foreldre som snakker fint norsk, hvor barna også snakker norsk, og hjemmefra læres opp til et liv som skal leves i Norge. Det er en fryd å se. 

Så nei, jeg er helt uenig i at det ikke har noen ting å si hvor foreldrene kommer fra. Det har alt å si. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sirkelen
31 minutter siden, Manolo skrev:

Jeg er enig, men uenig i at det har lite eller ingenting å si hvor ens foreldre kommer fra. Jeg jobber med barn i et område med mange av ikke-vestlig bakgrunn. Det er ikke noe disse barna elsker mer, enn hjemlandet til foreldrene. De regner seg ikke som nordmenn, langt derfra. Mange av de sliter også med språket, og begynner på skolen uten å kunne så mye norsk. Det er det opp til skolen å lære dem. Det er elever her, hvor foreldrene(eller en av dem) ,snakker flytende norsk uten brytning(fordi de har gått på norsk skole selv), men barna har knapt sagt et norsk ord før de begynner på skolen. Så er det noen foreldre igjen, som ikke snakker et kløyva ord norsk, selv om de har bodd i Norge i årevis. Da blir det vanskelig med dialog. 

Jeg får vel også nevne, så jeg ikke blir beskyldt for rasisme, at det selvfølgelig også finnes foreldre som snakker fint norsk, hvor barna også snakker norsk, og hjemmefra læres opp til et liv som skal leves i Norge. Det er en fryd å se. 

Så nei, jeg er helt uenig i at det ikke har noen ting å si hvor foreldrene kommer fra. Det har alt å si. 

Jeg er enig i hva du sier. Det jeg prøvde å få frem, er at det i prinsippet er tilknytningen til landet som er avgjørende. Mange ikke-vestlige innvandrerfamilier har lite eller ingen tilknytning til landet eller samfunnet, de blir fremmede bosatt på norsk territorium.

Det er nettopp derfor jeg selv er mot videre innvandring, fordi vi har sett i praksis at det ikke fungerer etter de velmente intensjonene. Det man skaper er ghettoliknende områder, parallellsamfunn, arbeidsledighet, fattigdom og farlig kriminalitet. Venstresiden i politikken nekter å innse at de i praksis skaper en ny underklasse i samfunnet, som stadig fylles på. Og da hjelper ikke velmente tiltak så mye. Det er bare menneskets natur og samfunnsmekanismenr som fungerer slik, det har ikke noe med rase eller rasisme å gjøre. Disse tingene fungerer bare som en forsterkende mekanisme på de grunnleggende problemene, som er store. Vi må være forsiktige så de ikke sklir helt ut av kontroll.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jon Are skrev:

Jeg må le litt da jeg leste spørsmålet ditt..Det er som regel ikke grekere, spanjoler eller jøder folk er redde. Der vi er skeptiske til er masseinnvandring fra muslimske land. Kulturene og holdningene er jeg personlig veldig skeptiske til. Nå har jeg aldri benektet at det er klart det finnes sekundære muslimer som oppfører seg bra. Problemet synes å bli når det er mange med muslimsk tro i et land. Kri tonaliteten øker, vol mot kvinner,  generelt frykt i befolkningen, har mot den etniske be folk ingen. Det er mye krig i de muslimske landene. Det må du jo ha fått med deg? At det opprinnelig er en stammelultur gjør det ikke mindre komplisert.det er er et  stort og vanskelig spørsmål du stiller. ...

Støtter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå bra kaos i Hellas, kanskje ikke kriminalitet, men fult kaos med den økonomiske krisen i landet 🤔

Sør-Afrika er jo helt krise, både når det gjelder økonomi og ikke minst kriminalitet. Skytevåpen i hjemmene, dørbolter, piggtråd på hagegjerdet, sikkerhetsvakter, kamera, og daglige drap.  

Chile vet jeg ikke veldig mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, UkjentN skrev:

Dersom alle utlendinger er gale og lager bråk, hvorfor er det ikke da kaos i Hellas eller Chile, hvor det bare bor utlendinger? Eller Sør Afrika? Det er jo bare utlendinger der!

Dårlige eksempler, men Sør-Afrika? Enorme mengder med vold, drap og annen kriminalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...