Gå til innhold

Betablokkere mot mild angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er en jente i 20-årene. Ser på meg selv som en sosial jente, men kan være sjenert i enkelte situasjoner. Jeg har dog blitt veldig flink til småprat med tiden. Har absolutt ikke noe sosial angst (som jeg vet), - om noen skulle tro det ut i fra overskriften.

Over til innleggets tema: I visse situasjoner kan nervøsiteten min gå helt løpsk. Dette kan være for eksempel i forkant av presentasjoner jeg har i sammenheng med studiet. I slike situasjoner opplever jeg ekstrem skjelving i hendene, skjelvende stemme, høy hjertefrekvens, blackouts, rykninger i ansiktet, smilerykninger, og hørbart skjelvende stemme. Det er ganske fælt.

Hadde disse «nervøsitets-anfallene» kun oppstått ifb. med skolepresentasjoner hadde jeg fint kunne levd med det (løser situasjonen med å fortelle alle at jeg er veldig nervøs, og da slipper jeg å tenke over at folk ser skjelvingen min). Men desverre oppstår de også situasjoner når jeg absolutt ikke vil være nervøs. Var faktisk litt i tvil om jeg skulle skrive dette ned - for det er utrolig flaut, og det høres ut som et trivielt problem, men for meg er det et ekte problem. Hver gang jeg har vært ordentlig interessert i en gutt, blir jeg slik rundt han. Skjelven, høy hjertefrekvens, smilerykninger (og hele pakka). Og i disse situasjonene har jeg ikke en gang vært alene med gutten - kun kommet i prat med han på f.eks. butikk/skole. 

Nå har det seg sånn at jeg er interessert i en gutt, men er veldig nervøs for å være med han fordi jeg vet at alle overnevnte symptomer vil komme akkurat som før - bare enda sterkere enn noen gang, og enda mer synlig (fordi man er på tomannshånd). Frykten for dette har egentlig holdt meg tilbake - hemmet meg i dagliglivet, når det kommer til det å være med gutter. 

Så, det jeg lurer på er: Har dere, eller kjenner dere noen, som har fått angstdempende medisiner (f.eks. betablokkere) til bruk kun i krisesituasjoner? Jeg hadde hatt utrolig stor nytte av dette, både i datinglivet, men også ifb med studiet der jeg har en del praktiske eksamener. 

Vil poengtere at jeg ikke ville begynt med dette fast, kun til bruk i spesielle situasjoner. Er egentlig et veldig sårt problem.. 

Anonymkode: a11a6...fbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med fastlegen. Du har ingenting å skamme deg over. ❤️Det er helt forståelig at du reagerer som du gjør. Har du kanskje utviklet en frykt for å bli redd? 

Skrevet

Jeg tar betablokkere for migrene, og har merket at jeg blir langt mindre nervøs i settinger hvor jeg skal prestere, feks presentasjoner på jobb.  Medikamentet har ingen direkte angstdempende effekt, men det tar i hvert fall bort de ubehagelige fysiske symptomene som hjertebank, skjelvinger og rykninger. 

Hør med legen din. Det er veldig viktig å måle blodtrykket før man tar betablokkere for det senker blodtrykket og du kan ikke ta det om du allerede har lavt blodtrykk. 

Anonymkode: 8abad...6a0

Skrevet

Hei!
Dette innlegget var som å lese om meg selv. Jeg skammer meg like mye over dette som deg og trodde ingen andre slet med dette.. Følt meg veldig alene, er også i 20-årene.  Har slitt med dette siden ungdomskolealder. Både presentasjoner og å være rundt gutter jeg er interessert i. Har vært helt grusomt! Fikk utskrevet betablokkere av legen min, Pranolol. Det funker helt topp og anbefalles på det sterkeste. Det tar likevel ikke bort angsten som vil oppstå i forkant av situasjonen, da må man begynne på sterkere saker tror jeg. Men det gir jo en "trygghet" i form av at de fysiske symptomene blir svekket eller helt borte. Det er egentlig en blodtrykksmedisin men den er ikke farlig å bruke, og den er ikke avhengighetsskapende. 

Anonymkode: 851d1...591

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Dette innlegget var som å lese om meg selv. Jeg skammer meg like mye over dette som deg og trodde ingen andre slet med dette.. Følt meg veldig alene, er også i 20-årene.  Har slitt med dette siden ungdomskolealder. Både presentasjoner og å være rundt gutter jeg er interessert i. Har vært helt grusomt! Fikk utskrevet betablokkere av legen min, Pranolol. Det funker helt topp og anbefalles på det sterkeste. Det tar likevel ikke bort angsten som vil oppstå i forkant av situasjonen, da må man begynne på sterkere saker tror jeg. Men det gir jo en "trygghet" i form av at de fysiske symptomene blir svekket eller helt borte. Det er egentlig en blodtrykksmedisin men den er ikke farlig å bruke, og den er ikke avhengighetsskapende. 

Anonymkode: 851d1...591

Jegg er ikke TS, men lurer på en ting og det lurer sikkert TS også 😊

Når du tar pranolol, vil ingen se at du er nervøs da? Er du det i skjul? Kan TS ta pranolol og møte han gutten og han vil ikke merke at hun er nervøs eller noe? Kun hun selv som føler det i skjul?

Håper der gåe fint at jeg spør her TS😊 har det likt som deg helt likt 

Anonymkode: d8f94...ba4

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jegg er ikke TS, men lurer på en ting og det lurer sikkert TS også 😊

Når du tar pranolol, vil ingen se at du er nervøs da? Er du det i skjul? Kan TS ta pranolol og møte han gutten og han vil ikke merke at hun er nervøs eller noe? Kun hun selv som føler det i skjul?

Håper der gåe fint at jeg spør her TS😊 har det likt som deg helt likt 

Anonymkode: d8f94...ba4

Jeg er ikke den du siterte, men det er nok ganske individuelt. Hos meg svekker den det, men fjerner det ikke helt. Andre kan nok se at jeg er nervøs, men ikke like ille som uten. :)

Anonymkode: ef1e2...23c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...