Gå til innhold

Fedme, mysimba, saxenda erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter graviditeten har jeg nå lagt på meg 20 kilo til overs. Har alltid lagt på 70kg og hatt en slank sterk kropp da jeg alltid har trent styrke. 

Nå veier jeg 90kilo, og jeg er bare 64cm høy og har dermed en bmi på over 30.. er 3 mnd siden fødsel nå og vekten står helt iro, har vært mye på trening, styrke, kondisjon, vært på lavkarbo, ikke spist pasta, brød, ris og poteter osv. Virker rett og slett ut som om kroppen min er helt ødelagt og ikke vil ned i vekt, føler meg ubehagelig og det går en del utover selvtilliten min. 

Noen som har erfaringer.. ? Har hørt om at man kan få lignende slankepiller på resept av lege hvis man har bmi over 30? For å få en liten kickstart, føler jeg har prøvd alt. 

Anonymkode: 5e4ba...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å finne ut hvorfor du ikke går ned i vekt, kjøp deg en skikkelig matvekt og få stålkontroll på kaloriinntaket ditt. Hjelper ikke å være på lavkarbo hvis du uansett spiser mer kalorier enn du forbrenner :)

Anonymkode: 4b91f...7a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å finne ut hvorfor du ikke går ned i vekt, kjøp deg en skikkelig matvekt og få stålkontroll på kaloriinntaket ditt. Hjelper ikke å være på lavkarbo hvis du uansett spiser mer kalorier enn du forbrenner :)

Anonymkode: 4b91f...7a1

Jeg har inntatt mindre kalorier enn jeg har forbrent kan du si. Ligger godt på underskudd. Og har gjort det nå i 6 uker uten noe hell. 

Anonymkode: 5e4ba...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har inntatt mindre kalorier enn jeg har forbrent kan du si. Ligger godt på underskudd. Og har gjort det nå i 6 uker uten noe hell. 

Anonymkode: 5e4ba...695

Det kan ikke stemme, kroppen kan ikke lage energi fra ingenting. Den tar det enten fra mat eller fett. Enten logger du ikke kaloriene dine riktig, ellers burde du sjekke om du har noe sykdomsproblematikk.

Anonymkode: 4b91f...7a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte ikke å gå ned før etter 6 mnd. Gått ned 8-9 kilo nå.

 

Gi det tid, det går hvis du bare fortsetter. Ikke stress kroppen din, du har nettopp gått gravid og født et barn. Regner med du ikke ammer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen smerter i f.eks. hofte/lår/legger? Det er noen kvinner som utvikler lipødem i forbindelse med graviditet, og det kan gjøre det veldig vanskelig å gå ned i vekt tross kaloriunderskudd.

Anonymkode: 53f0b...108

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke stemme, kroppen kan ikke lage energi fra ingenting. Den tar det enten fra mat eller fett. Enten logger du ikke kaloriene dine riktig, ellers burde du sjekke om du har noe sykdomsproblematikk.

Anonymkode: 4b91f...7a1

Jeg er 100% sikker jeg har gått i underskudd av kalorier skjønner du. 
 

Tok alt på lifesum i 2 uker uten hell, trodde det og var pga styrken da muskler veier mer enn fett så har konsentrert meg kun om kondisjon siste 2 ukene men ingen gram går vekk likevel🤭

Anonymkode: 5e4ba...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, addict skrev:

Jeg begynte ikke å gå ned før etter 6 mnd. Gått ned 8-9 kilo nå.

 

Gi det tid, det går hvis du bare fortsetter. Ikke stress kroppen din, du har nettopp gått gravid og født et barn. Regner med du ikke ammer. 

Nei ammer ikke da jeg mast melken veldig fort

Anonymkode: 5e4ba...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen smerter i f.eks. hofte/lår/legger? Det er noen kvinner som utvikler lipødem i forbindelse med graviditet, og det kan gjøre det veldig vanskelig å gå ned i vekt tross kaloriunderskudd.

Anonymkode: 53f0b...108

Nei ingen smerter i det heletatt. 🤭

Anonymkode: 5e4ba...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 100% sikker jeg har gått i underskudd av kalorier skjønner du. 
 

Tok alt på lifesum i 2 uker uten hell, trodde det og var pga styrken da muskler veier mer enn fett så har konsentrert meg kun om kondisjon siste 2 ukene men ingen gram går vekk likevel🤭

Anonymkode: 5e4ba...695

Jeg forstår at du er sikker, men dette er fysikkens lover - energi kan ikke oppstå fra ingenting! Kroppen bruker enten mat eller lagret energi (fett/muskler) til å livnære deg. Så det er to løsninger, enten har du logget feil eller så er det noe medisinsk på gang - uansett har du spist i overskudd eller vedlikehold hvis vekta ikke har rikket seg på tre måneder.

Anonymkode: 4b91f...7a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei ingen smerter i det heletatt. 🤭

Anonymkode: 5e4ba...695

Sannsynligvis er det ikke lipødem altså, men ville nevne det tilfelle. 😊 Historien min er så lik din, bortsett fra ar det tok år før jeg fant ut av hvorfor jeg ikke gikk ned. Lå konstant på rundt 90kg til tross for at jeg var aktiv og nøye på alt jeg spiste. 

Håper du finner ut av det, lykke til! 😊👍

Anonymkode: 53f0b...108

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvn og endringer generelt kan ha mye å si for vekten. Du bør fortsette spise riktig og trene i minst 3 mnd til før du bør tenke i disse baner.

Anonymkode: 1ed0a...f7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis er det ikke lipødem altså, men ville nevne det tilfelle. 😊 Historien min er så lik din, bortsett fra ar det tok år før jeg fant ut av hvorfor jeg ikke gikk ned. Lå konstant på rundt 90kg til tross for at jeg var aktiv og nøye på alt jeg spiste. 

Håper du finner ut av det, lykke til! 😊👍

Anonymkode: 53f0b...108

Kan jeg spørre hvorfor du ikke gikk ned og hva du gjorde med det?  
har lagt på 70kilo siste årene, og vært veldig fornøyd med det. Nå føler jeg meg skikkelig utilpass på treningssenteret🙄

Anonymkode: 5e4ba...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være flere årsaker

1. Du spiser mer enn du tror (ta med stekefett, tran du eventuelt tar, smør på brødskiva, absolutt alt som går inn i munnen)

2. Du stresser for mye

3. Du sover ikke nok/har ikke god nok kvalitet på søvn

4. Du mister fett, men holder på/bygger muskler (ja, dette er mulig, og kalles rekomposisjon av kroppen)

Bruk målebånd :) 

Anonymkode: 330cd...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du ikke gikk ned og hva du gjorde med det?  
har lagt på 70kilo siste årene, og vært veldig fornøyd med det. Nå føler jeg meg skikkelig utilpass på treningssenteret🙄

Anonymkode: 5e4ba...695

Når man har lipødem er det for de fleste ekstremt lett å legge på seg, og ekstremt lett å gå ned i vekt. Det er en fettsykdom for å si det litt enkelt. Det er stort sett kvinner som utvikler det, enten i puberteten, eller ved graviditet eller overgangsalderen, altså er det hormonbetinget. Det kan også oppstå som følge av cellegift hos begge kjønn. Det ser ut til at veldig mange har dette uten at man vet om det, rett og slett fordi det er en så lite kjent lidelse. 

Om du googler litt finner du en del informasjon. 😊 Det skal sies at bildene som dukker opp er som regel i den litt mer ekstreme enden av lidelsen. Selv har jeg bare lett pæreform, og sliter heldigvis kun med berøringssmerter, ikke konstante smerter. 😉 er dessverre ikke noen kur for lipødem annet enn en spesiell fettsugingsmetode som foreløpig ikke dekkes av det offentlige. 

Anonymkode: 53f0b...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...