Gå til innhold

Bil som piper ved lav hastighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen min har den siste tiden laget en høyfrekvent pipelyd fra venstre fremhjul. Ikke konstant, men innimellom. Verkstedet byttet bremseskjold på begge sider og lyden var borte en liten stund. Så kom den en dag plutselig igjen og bilen ble nok en gang satt på verksted. De fant ingen feil (og bilen lagde så klart ikke denne lyden når de testet den). Etter litt tid kom den tilbake igjen og jeg kjørte den nok en gang ned. Nå fant de en stein mellom bremseskjoldet og kalypteren (tror jeg det var) og fjernet denne.

Nå er lyden tilbake IGJEN! Bilen kjører helt normalt og alt fungerer som den skal. Lyden er ikke der konstant, som oftest ved lav hastighet. Noen ganger er den så vitt hørbar, andre ganger er den skikkelig høy. Dersom jeg bremser kraftig ned så forsvinner den en stund før den kommer tilbake.

Hva i alle dager kan dette være? Har hatt bilen i 3 år og det er først den siste tiden lyden har vært der. Den har vært på verksted pga dette tre ganger uten at de finner noen andre feil enn småstein som sitter rundt bremsene. Skal ikke bremseskjoldet forhindre at dette skjer? Etter hva jeg har skjønt er det jo ikke engang pålagt å ha bremseskjold. Innimellom kommer den samme lyden også fra høyre fremhjul, men der er alt av slitedeler nettopp byttet så der tviler jeg på at det er noe galt. 

Dette er et merkeverksted med spesialkompetanse på mitt bilmerke så tviler ikke på at de er flinke. Har brukt dem i alle år og har alltid vært strålende fornøyd. Har altså ikke brukt en 18 år gammel råner som tilfeldigvis har en garasjejekk tilgjengelig om dere skjønner hva jeg mener, selv om mange av disse også er svært flinke så klart :)

Har noen vært borte i noe lignende? Jeg er jo snart nervøs for å kjøre bilen. Har fått flere bilkyndige til å prøvekjøre bilen og alle sier at den er helt normal å kjøre og at de ikke kan merke noe galt noen plass. Kan det være så enkelt som at den bare er ekstremt plaget med småstein? Jeg kjører en del på grusvei om det har noe å si...

Anonymkode: 5b3e2...48d

Skrevet

Rygg litt bak og dra brekket opp :) Bruk bremsen mer også :) 

Skrevet

Bremseskive som har slått seg, stein i klem eller hjullageret

Skrevet

Tusen takk for gode tips begge to :)

De sa på verkstedet at jeg godt kunne bremse litt mer, så det er nok et godt tips :) Om bremseskiven har slått seg ville de vel sett det når de sjekket bilen? Den bremser helt jevnt og det kommer ingen lyder da.

Har tenkt på hjulager jeg også, men det ville de vel også sjekket? Det er heller ikke "sånn lyd"..... 🤔

Skrevet

Siden du har hatt bilen på verksted og de ikke fant noe, blir det vanskelig å gjette seg til noe her. Men jeg har selv måttet begynne med å ta regelmessige, kraftige oppbremsinger bare for å holde bremsene ved like. Finn en lang, brattest mulig, trygg bakke, og brems ned hardt fra rimelig høy fart til nesten stillestående. Dette gjør jeg 2-3 ganger i måneden nå, og jeg har aldri hatt bedre bremser.

Anonymkode: 62314...f17

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du har hatt bilen på verksted og de ikke fant noe, blir det vanskelig å gjette seg til noe her. Men jeg har selv måttet begynne med å ta regelmessige, kraftige oppbremsinger bare for å holde bremsene ved like. Finn en lang, brattest mulig, trygg bakke, og brems ned hardt fra rimelig høy fart til nesten stillestående. Dette gjør jeg 2-3 ganger i måneden nå, og jeg har aldri hatt bedre bremser.

Nei jeg skjønner jo at ingen av dere kan diagnostisere bilen min, men kanskje noen har vært ute for det samme :) Takk for tips, det skal jeg teste. Jeg er nok ikke tøff nok når jeg bråbremser. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg skjønner jo at ingen av dere kan diagnostisere bilen min, men kanskje noen har vært ute for det samme :) Takk for tips, det skal jeg teste. Jeg er nok ikke tøff nok når jeg bråbremser. 

En fin ting å kjenne etter da er om bilen bremser rett (ikke drar til én side) og uten at noe "føles ujevnt". Ikke brems så hardt at ABSen slår inn. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...