Gå til innhold

Fikk lapp på bilen min i borettslaget

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Macro said:

Dette er jo en svært fornuftig regel, og ikke minst lettere for deg selv.

Det er jo mye som er fornuftig å gjøre her i livet, uten at man kan kreve at andre gjør det vel.

Eller kanskje jeg skal henge opp lapper i blokka mi om at alle er påkrevd å sove naken. Er jo sunt med litt luft.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Seileren said:

Var det ikke en del av oppkjøringen din å rygge inn på en parkeringsplass?

Det var ikke det for meg. Pleier det å være det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja takk. Hva er poenga å kjøre bil om ikke å hente noe stort i en butikk? Pluss at barn i bakover barneseter. Virtuelt umulig å få de ut av bilen hvis man etter reglene rygger bilen inn. 

Anonymkode: f0c45...101

Hvorfor er det umulig? Er det så trangt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor er det umulig? Er det så trangt? 

Her hvertfall, når du skal ta ut ungen og bakdøra er åpen blir du stående i et lite "rom" mellom bildøra og veggen hvis du har rygget inn. Så må du og ungen presse dere inntil veggen eller bilen ved siden av, lukke døra, før du kan gå frem igjen og vekk fra bilen. 

Upraktisk. 

Anonymkode: 4457e...97d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, feebee skrev:

Det er jo mye som er fornuftig å gjøre her i livet, uten at man kan kreve at andre gjør det vel.

Eller kanskje jeg skal henge opp lapper i blokka mi om at alle er påkrevd å sove naken. Er jo sunt med litt luft.

Heng opp lapp om hva du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke bedt om å rygge/lukeparkere på oppkjøring. Det man derimot blir bedt om både på oppkjøring, og under kjøreopplæringen er "finn en parkeringsplass og parker der"

Da har enten praksis endret seg eller så er praksis forskjellig fra trafikkstasjon til trafikkstasjon. Jeg ble forberedt av kjørelæreren min på at jeg måtte rygge inn på en parkeringsplass foran trafikkstasjonen på slutten av oppkjøringen. Dette var også tilfelle, jeg ble spesifikt bedt om å rygge inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Rosa Sitron skrev:

Det var ikke det for meg. Pleier det å være det?

Jepp, se innlegget over. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her hvertfall, når du skal ta ut ungen og bakdøra er åpen blir du stående i et lite "rom" mellom bildøra og veggen hvis du har rygget inn. Så må du og ungen presse dere inntil veggen eller bilen ved siden av, lukke døra, før du kan gå frem igjen og vekk fra bilen. 

Upraktisk. 

Anonymkode: 4457e...97d

Apropos dette så forstår jeg ikke hvorfor familiebiler sluttet å ha skyvedører. Disse nye mini-SUVene er langt mindre praktiske enn de tidligere MPVene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Seileren said:

Jepp, se innlegget over. 🙂 

Jeg fikk bare beskjed om å parkere. Måtte ikke rygge. Og basert på hvordan bilene står på trafikkstasjonen er det ikke mange som rygger inn. (Jobber rett ved)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosa Sitron skrev:

Jeg fikk bare beskjed om å parkere. Måtte ikke rygge. Og basert på hvordan bilene står på trafikkstasjonen er det ikke mange som rygger inn. (Jobber rett ved)

Merkelig at det er såpass forskjeller på en standardisert test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Høres rart ut. Her i borettslaget jeg bor, er det en som kjører rett inn, mens vi andre rygger inn. Men at borettslaget skal bestemme hvordan andre kjører bilen sin inn, høres merkelig ut.

Jeg vil gjette at det er en sur nabo som irriterer seg over det . Ring til styret å høre om det er de som har lagt lappen på bilen din :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Seileren skrev:

Apropos dette så forstår jeg ikke hvorfor familiebiler sluttet å ha skyvedører. Disse nye mini-SUVene er langt mindre praktiske enn de tidligere MPVene.

Skyvedører er sjef når man har småunger. (Har fire unger og kjører Nissan Evalia, som har skyvedør på begge sider. Gull.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.10.2019 den 9.43, AnonymBruker skrev:

Med mindre det er regler i nabolaget, kan ingen beboere bestemme hvordan du skal parkere- med mindre du bruker flere plasser til din parkering.

kjører du inn på EN plass, uten hinder for bilene ved siden av, har ikke en gretten middelaldrende mann rett til å fortelle deg hvordan du skal parkere. 

Jeg ville fortsatt å kjøre rett inn, siden beboere som tror de eier borettslaget, ikke kan bestemme hva beboerne skal gjøre. Det kan bare styret. 

Får du en lapp til, ville jeg gått til styret. Noen «nabo-politi» gir seg aldri, og må ha tilsnakk fra styret om at de ikke har makt til å bestemme over andre beboere. 

Du bestemmer- så lenge du ikke er til hinder for øvrig trafikk.

Anonymkode: b7690...29b

Kan hende det er styret som har bestemt det da... Eller en liten narvestadaktig person der😂

Anonymkode: 0e144...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2019 den 10.13, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i et borettslag. Stod i garasjen på plassen min, så fikk jeg en laop på bilen der det stod at jeg måtte rygge inn og ikke kjøre inn. At alle må stå med fronten ut.

Eh? Hvorfor det? Det står jo ikke i reglene..

Anonymkode: 5ada5...e64

Hvor lenge er det siden du fikk førerkort? 

Av sikkerhetsmessige grunner, du skal rygge når du er "varm i trøyen", fordi du da gjør mindre feil kontra om du skal begynne å rygge når du skal skynde deg og skal ut, så skal du rygge inn i luker ikke kjøre inn. 

Mange større firmaer, særlig innen oljebransjen og forsikring, har som en del av arbeidskontrakten til de ansatte at de aldri skal kjøre inn i parkeringsluker. Der passer alle på alle både på job  og privat. Blir det rapportert at noen kjører inn i luker, så får de først en advarsel. Endrer ikke ting seg, så får de ikke lov til å parkere på jobb og det blir satt i verk andre tiltak. 

Grunnen er enkel, sikkerheten kommer først. At du ikke forstår så pass, samtidig som du kjører bil, er ingenting mindre enn sjokkerende. Borettslaget ditt har gjort en god jobb her. 

Anonymkode: 1b62f...e1e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2019 den 9.43, Mysticgirl skrev:

Høres rart ut. Her i borettslaget jeg bor, er det en som kjører rett inn, mens vi andre rygger inn. Men at borettslaget skal bestemme hvordan andre kjører bilen sin inn, høres merkelig ut.

Jeg vil gjette at det er en sur nabo som irriterer seg over det . Ring til styret å høre om det er de som har lagt lappen på bilen din :) 

Absolutt ikke merkelig. I ett brl er styret lovpålagt å gjøre HMS arbeid. 

Nettopp det ts beskriver viser etg styre som gjør det de skal på HMS fronten, også i parkeringsgarasjen. 

Se forøvrig mitt svar over. 

Anonymkode: 1b62f...e1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 15.10.2019 den 23.09, Traktor skrev:

Jævelig tungvint å være tvunget til å rygge inn dersom man har varer i bagasjerommet. Noe man gjerne har når man kommer hjem. 

Ja ikke sant. 

Har som regel en barnevogn i bagasjerommet og en skrikende baby bak. Mener de at jeg virkelig skal stoppe bilen før jeg rygger inn for å ta ut barnevognen, mens babyen skriker? For å så rygge inn, også ta ut ungen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å rygge inn, så gjør stort sett det både på jobb og andre plasser. Men om jeg skulle bli pålagt å rygge inn i fellesgarasjen, hadde jeg fått et problem. Bilen har ladeuttak i front, så med mindre jeg vil dra flere meter med kabel rundt bilen, må jeg parkere med fronten mot veggen. I tillegg hadde livet med barnevogn i bagasjerommet blitt rimelig tungvint. Da måtte jeg stoppet og tatt ut vognen, før jeg parkerte. Selvfølgelig ikke umulig, men rimelig upraktisk.

Anonymkode: 89fb0...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Ja ikke sant. 

Har som regel en barnevogn i bagasjerommet og en skrikende baby bak. Mener de at jeg virkelig skal stoppe bilen før jeg rygger inn for å ta ut barnevognen, mens babyen skriker? For å så rygge inn, også ta ut ungen?

jeg har kommentert nettopp det til en kjørelærer, og han mente at det at det var det jeg skulle gjøre. Evt få samboeren å gå ut med barna i garasjen før jeg rygger bilen inn. Går det an å være så firkantet? 🤨

Anonymkode: f0c45...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan pålegge deg hvordan du skal bruke en parkeringsplass du selv eier eller disponerer. Du kan parkere på tvers om så er, hvis det er plass til det.

Sikkerhetsargumentet er bare tull. Hvis man må evakuere et borettslag, evakuerer man ikke i bil fra beboergarage, men tar seg ut til møteplass på egne ben. Om alle skulle løpe ned i garage og kjøre ut, ville det vært livsfarlig.

Jeg tviler på at noe styre i et borettslag lovlig kan vedta i hvilken retning man skal parkere på egen plass i fellesgarage.

Jeg ville sett helt bort fra den lappen.

Anonymkode: 5c364...c25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...