Gå til innhold

Hvorfor er så mange negative til TripAdvisor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser ofte i tråder her på reiseliv at mange er negative til TripAdvisor og lurer på hvorfor. Jeg vet selvsagt at det er mye lureri og at både hoteller og kanskje spesielt restauranter har fake anmeldelser. Fant blant annet et ganske nyoppstartet spisested som lå høyt rated, men hvor alle som hadde anmeldt kun hadde en anmeldelse og ordlyden var ganske lik. Så man skjønte jo at det var fake. 

Men hvis man bruker sunn fornuft og ser på de som har anmeldt - om de har mange anmeldelser, om de ser ekte ut etc - så synes jeg TA er genialt. De gangene jeg har funnet steder via TA (og gjort vurderinger ift ektehet) så har det vært vellykket. Både på hotell og spisesteder. 

Når jeg er på reise er både overnatting og mat viktig for meg, gidder ikke kaste bort penger på dårlige opplevelser. 

Hvilke erfaringer har dere? 

Anonymkode: 73676...25e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Benytter meg alltid av tripadvisor, uansett hvor jeg er. Det er genialt. USA, Europa, Asia - aldri opplevd noe negativt. 

...jeg skriver også flittig anmeldelser selv. Og er ikke nådig!

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Ripshagen skrev:

Benytter meg alltid av tripadvisor, uansett hvor jeg er. Det er genialt. USA, Europa, Asia - aldri opplevd noe negativt. 

...jeg skriver også flittig anmeldelser selv. Og er ikke nådig!

Det er akkurat det jeg også gjør. Jeg reiser mye, både alene og sammen med andre. Og bruker alltid TripAdvisor. Og jeg anmelder, helt ærlig. Derfor tenker jeg (kanskje naivt) at andre gjør det samme. 

ts

Anonymkode: 73676...25e

• Liker 5
Skrevet

Bruker tripadvisor flittig til ferier!

Anonymkode: 40f93...4f8

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker tripadvicer, og er bunn ærlig. 

Derfor har jeg også stor tillit til at alle andre også er like ærlige. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker det også mye, både til hotell, restauranter og attraksjoner. Når det gjelder hotell er det vel viktigere å skumme litt gjennom anmeldelsene hvis det er få, men jeg har ikke opplevd noen falske forhåpninger.

Anonymkode: db5bf...b12

Skrevet

Det største problemet er at det er så mange amerikanere som har så mange forkvaklede meninger i stedet for å fokusere på det som er viktig. Men det er jo sånn de er; Bruker 1 million ord på å si absolutt ingen ting.

Anonymkode: 69a27...9c0

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det største problemet er at det er så mange amerikanere som har så mange forkvaklede meninger i stedet for å fokusere på det som er viktig. Men det er jo sånn de er; Bruker 1 million ord på å si absolutt ingen ting.

Anonymkode: 69a27...9c0

Min erfaring er at mange amerikanere baserer anmeldelsene sine på erfaringer fra eget land (noe som på sett og vis er forståelig siden de sannsynligvis ikke har reist internasjonalt). Problemet er at de gjerne har liten/ingen forståelse for at ting er annerledes utenfor the U.S. of A. De klager f.eks. på at et hotell i en gammel bygård i Paris/Roma/*hvilkensomhelsteuropeiskstorby* har små rom, at heisen er liten og trappegangen er trang. Når det i tillegg mangler aircondition renner begeret over og mer til...Porsjonene på restaurantene de spiser på er gjerne for små i deres øyne (i USA får man jo gjerne 2-3 ganger normal porsjon). De har også lite forståelse for at dette er normalt, siden det ikke er normalt for dem. 

Anonymkode: 254bd...066

• Liker 11
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at mange amerikanere baserer anmeldelsene sine på erfaringer fra eget land (noe som på sett og vis er forståelig siden de sannsynligvis ikke har reist internasjonalt). Problemet er at de gjerne har liten/ingen forståelse for at ting er annerledes utenfor the U.S. of A. De klager f.eks. på at et hotell i en gammel bygård i Paris/Roma/*hvilkensomhelsteuropeiskstorby* har små rom, at heisen er liten og trappegangen er trang. Når det i tillegg mangler aircondition renner begeret over og mer til...Porsjonene på restaurantene de spiser på er gjerne for små i deres øyne (i USA får man jo gjerne 2-3 ganger normal porsjon). De har også lite forståelse for at dette er normalt, siden det ikke er normalt for dem. 

Her har du et viktig poeng :)  Man kan ikke stole blindt på anmeldelsene på Trip Advisor, bl.a. fordi folk har forskjellig utgangspunkt (og har ikke alltid satt seg inn i hva som er vanlig i andre land). Jeg sjekker stort sett anmeldelser når det gjelder hotell, men med en klype salt og litt skepsis, og har aldri opplevd at standarden har vært enn annen enn jeg forventet.  

Anonymkode: ecbb9...fcd

Skrevet

Det er så mange fake anmeldelser der, så den er ikke til å stole på.

Så har du hysteriske mennesker som skriver negativt pga helt idiotiske ting, som ikke er relevant. 

Så den kuttet jeg ut for mange år siden, nå bruker heller google. Nok av tips om du søker på en storby for eks. Matblogger etc.

Anonymkode: a6b71...a46

Skrevet

Jeg bruker alltid TripAdvisor og ser heller det motsatte problemet. Det er som regel de som er veldig negative som legger igjen kommentarer, så du må lese ordentlig og ikke tro på absolutt alt som står der. Hvis derimot de samme negative tingene går igjen i mange kommentarer ville jeg ikke reist til det hotellet.

Anonymkode: 65b1c...3e2

• Liker 3
Skrevet

Bruker også det flittig, men problemet er vel kanskje at folk har forskjellig standard. Mange ganger jeg har besøkt restauranter som har ligget på topp der jeg ikke synes det var bra at eller service, iallefall ikke så bra som anmeldelsene tilsa. 

Anonymkode: a38c0...497

Skrevet

Jeg syns ikke det fungerer helt optimalt. Det fungerer ok for å sjekke om en restaurant er ok, men ikke for å finne tips til de beste restaurantene eller hotellene hvis du er helt blank. Dette fordi steder med mange anmeldelser kommer høyere enn de med få (men fortsatt gode). Så restauranter langs turistløypa kommer høyt opp, mens perlene litt i utkanten ikke gjør det. Og det er jo perlene jeg vil finne! Merket det i Barcelona, og ser det også i min hjemby, det er turistfellene som regjerer. 

Så jeg foretrekker å google meg frem til restaurantanmeldelser fra aviser o.l.

Men funker helt greit når du står i en gate og vil finne nærmeste ok spisested. Men de beste opplevelsene har tripadvisor aldri klart å bidra til. 

Samme ulempen merket jeg forøvrig med lonely planet-bøkene, før tripadvisor sin tid. De fulgte også bare turiststripa. 

Skrevet

Jeg bruker anmeldelser på Google Maps. Brukte Tripadvisor før, men synes det blir for mye reklame, at den er mer uoversiktlig og jeg stoler ikke helt på ratingen. 

• Liker 1
Skrevet

Bruker den ikke til anmeldelser, kun til å finne aktiviteter, restauranter osv i nærheten, og så sjekker jeg gjerne hjemmesiden.

Anonymkode: 65417...fb2

Skrevet
På 14.10.2019 den 1.57, AnonymBruker skrev:

Dette er også min erfaring. Derfor leser jeg nøye igjennom anmeldelsene, og ser både på hvor mange anmeldelser vedkommende har skrevet, og hvor vedkommende er fra. 

At f.eks. nordeuropeere (inkl. nordmenn) klager på at det ikke er grovt brød til frokost på destinasjoner i Sør-Europa. Amerikanere klager på det meste (som er annerledes enn det de er vant med). Denne type anmeldelser bryr jeg meg ikke om. 

Jeg bryr meg heller ikke om turister som klager på bittesmå heiser i bygninger som er mange hundre år gamle. Hallo? Det er restriksjoner (heldigvis) på å ødelegge historiske bygninger for å bygge diger heis....

Og jeg ser nøye på anmeldelser som er skrevet av folk som bare har skrevet 1 anmeldelse totalt. Og som da gjerne er fra nærområdet der hotellet/restauranten ligger....

Er man litt observant, er TripAdvisor veldig nyttig. Vi reiser mye (skriver dette akkurat nå fra fantastiske Palermo på Sicilia), og vi har brukt TripAdvisor flittig på turen for å finne de beste opplevelsene. Vi har ikke blitt skuffet. 

Anonymkode: 7a173...abc

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes anmeldelsene på TripAdvisor spriker såpass mye at det er et nesten ubrukelig nettsted, i alle fall som hovedkilde til informasjon. Man er nødt til å kombinere det med andre søk. Jeg har valgt spisesteder basert på TripAdvisor og vært både heldig og veldig uheldig. Samme med overnattingssteder. Siden så mange skriver anmeldelser basert på nærmest ukvalifiserte forventninger, blir det litt bingo. Når noen gir et hotell dårlig anmeldelse utelukkende fordi det er stort, samtidig som hotellet er markedsført som byens største, blir det bare idiotisk. Samtidig er midt-på-treet-anmeldelsene og de negative anmeldelsene ofte mest informative, i alle fall når man har luket ut de som klager over at de har fått nettopp det de har kjøpt; de bare trodde de skulle få noe annet. 

Jeg ser det også på anmeldelsene av steder jeg er godt kjent med fordi jeg har bodd eller spist der mange ganger. Det spriker i alle retninger. 

• 1 måned senere...
Skrevet

En del brukere skriver jo for eksempel at "hotellet ligger for langt unna flyplassen" eller at ett hotell ligger for langt unna ett eller annet.     

Men dette er jo selvfølgelig ting som alle turister burde ha satt seg litt inn i FØR de faktisk  bestemmer seg for å booke hotell og reise til en plass. Slike ting burde egentlig ikke komme som noen særlig stor "overraskelse" når de plutselig står utenfor det hotellet de har bestilt.                                                                         

Anonymkode: 6f194...2b7

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

En del brukere skriver jo for eksempel at "hotellet ligger for langt unna flyplassen" eller at ett hotell ligger for langt unna ett eller annet.     

Men dette er jo selvfølgelig ting som alle turister burde ha satt seg litt inn i FØR de faktisk  bestemmer seg for å booke hotell og reise til en plass. Slike ting burde egentlig ikke komme som noen særlig stor "overraskelse" når de plutselig står utenfor det hotellet de har bestilt.                                                                         

Anonymkode: 6f194...2b7

det er ikke nødvendigvis lett å se på kartet da. Vi har bestilt Raddisson Blu hotell i roma, kjempefin og moderne, og på kartet er den midt i byen, ikke langt fra både buss- og togstasjon. Viset seg at akkurat i Roma, ligger dette i den «doggy» delen av Roma, og skulle vi på en finere og mer turist-attraktiv plass, skulle vi vært i et annet område. Det skrev jeg i anmeldelsen selv.

Jeg leser alltid anmeldelser. Mennesker er jo så pass forskjellige og har så forskjellige krav. En businessmann som trenger en hotell bare til overnatting har helt andre krav enn barnefamilie som prøver å kose seg på ferie, selvsagt. Men jeg har sett mange rare anmeldelser. Folk som klager på at wifi ikke var bra nok, på en veldig billig hotell. Folk som klager at parkering kostet 2 dollar ekstra.. Osv. 

Anonymkode: 988b5...33d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...