Gå til innhold

Spise en boks makrell i tomat om dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer hvis man spiser makrell i tomat hver dag? Vil man få i seg for mye tungmetaller el blyforgifting?

Har lest at fet fisk inneholder mer tungmetaller som f.eks røkt laks, men hva med makrell i tomat? Er det noen som vet?

Forresten, i og med at makrell i tomat ikke er oppevart kaldt, vil det ikke komme bakterier i sånn mat?

Anonymkode: 52247...649

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skjer hvis man spiser makrell i tomat hver dag? Vil man få i seg for mye tungmetaller el blyforgifting?

Har lest at fet fisk inneholder mer tungmetaller som f.eks røkt laks, men hva med makrell i tomat? Er det noen som vet?

Forresten, i og med at makrell i tomat ikke er oppevart kaldt, vil det ikke komme bakterier i sånn mat?

Anonymkode: 52247...649

Du har hørt om hermetiserig? 

Anonymkode: d7219...b4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har hørt om hermetiserig? 

Anonymkode: d7219...b4c

Såklart. Men fisk er ikke alltid det som holder seg best, har hørt at man kan få histaminforgifting om det er lagret feil ...

Anonymkode: 52247...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer hvis man spiser makrell i tomat hver dag? Vil man få i seg for mye tungmetaller el blyforgifting?

Har lest at fet fisk inneholder mer tungmetaller som f.eks røkt laks, men hva med makrell i tomat? Er det noen som vet?

Forresten, i og med at makrell i tomat ikke er oppevart kaldt, vil det ikke komme bakterier i sånn mat?

Anonymkode: 52247...649

«Alt med måte».

Uåpna boks kan fint stå i romtemperatur. Men når de åpnes må den stå kaldt. For ellers ja, da vil det komme bakterier ol. til som vil storkose seg.

 

Anonymkode: 5f6df...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man åpner hermetikk burde man generelt ha maten over i en annen beholder, da luften kan gjøre at diverse stoffer begynner gå inn i maten. 

Anonymkode: e0e65...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når man åpner hermetikk burde man generelt ha maten over i en annen beholder, da luften kan gjøre at diverse stoffer begynner gå inn i maten. 

Anonymkode: e0e65...b94

Ok, takk for svar. Nå var spørsmålet mer ment dette med om ''er det farlig'' å spise så mye i uka, eller går det fint? Tenker på tungmetaller osv.

Anonymkode: 52247...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Makrell i tomat finnes ikke farlig, uansett realistisk mengde.

Anonymkode: b730d...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Makrell i tomat finnes ikke farlig, uansett realistisk mengde.

Anonymkode: b730d...515

Hvorfor sier de at man ikke skal spise så mye fet fisk? Hva skal man spise da for å få nødvendig omega 3? :/

De laget til og med en dokumentar om ''norsk lakseoppdrett'' at det var miljøgifter osv... Not good.

Anonymkode: 52247...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell i tomat stinker 😫 Glad jeg ikke bor i samme hus som deg ts

Anonymkode: 49686...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier de at man ikke skal spise så mye fet fisk? Hva skal man spise da for å få nødvendig omega 3? 😕

De laget til og med en dokumentar om ''norsk lakseoppdrett'' at det var miljøgifter osv... Not good.

Anonymkode: 52247...649

Tran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Makrell i tomat stinker 😫 Glad jeg ikke bor i samme hus som deg ts

Anonymkode: 49686...8ba

Lukter det over hele huset da? : oo

Anonymkode: 52247...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vitusapotek.no/livsstil-og-kosthold/kosthold-og-ernaering/kosttilskudd/omega-3-|-alt-du-trenger-a-vite/a/A413

Du bør være forsiktig med å spise for mye omega 3 eller 6, fordi det er noe kroppen ikke klarer å produsere selv så derfor må det komme via kosten. Problemet med å spise for mye av det ene, er at det blir inflammasjon i kroppen som kan gjøre at sår inni kroppen ikke leges like fort. Omega 6 finnes i blant annet egg, kornprodukter og avokado.

Spis og kos deg, TS, men sørg for å få i det nok omega 6 også slik at det blir en balanse i kroppen :) 

Anonymkode: b9b3a...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

https://www.vitusapotek.no/livsstil-og-kosthold/kosthold-og-ernaering/kosttilskudd/omega-3-|-alt-du-trenger-a-vite/a/A413

Du bør være forsiktig med å spise for mye omega 3 eller 6, fordi det er noe kroppen ikke klarer å produsere selv så derfor må det komme via kosten. Problemet med å spise for mye av det ene, er at det blir inflammasjon i kroppen som kan gjøre at sår inni kroppen ikke leges like fort. Omega 6 finnes i blant annet egg, kornprodukter og avokado.

Spis og kos deg, TS, men sørg for å få i det nok omega 6 også slik at det blir en balanse i kroppen :) 

Anonymkode: b9b3a...4c4

Det er INGEN som får i seg for lite W6 i forhold til W3, heller omvendt...

Anonymkode: b730d...515

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er INGEN som får i seg for lite W6 i forhold til W3, heller omvendt...

Anonymkode: b730d...515

Det sa jeg heller ikke? Jeg sa at hvis man får i seg for mye av det ene, blir det ubalanse i kroppen. Det er mest vanlig at nordmenn får i seg for mye omega 6 kontra omega 3

Anonymkode: b9b3a...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sa jeg heller ikke? Jeg sa at hvis man får i seg for mye av det ene, blir det ubalanse i kroppen. Det er mest vanlig at nordmenn får i seg for mye omega 6 kontra omega 3

Anonymkode: b9b3a...4c4

Derfor er det bare tull å anbefale folk å sørge for å få i seg nok W6 for å balansere W3.

Man får generelt i seg for mye W6 til at man trenger å tenke på det, og samtidig får man sjeldent i seg nok W3 til å ha noe behov for å "balansere" det.

Anonymkode: b730d...515

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier de at man ikke skal spise så mye fet fisk?

Hvor mye er mye?

1kg per dag? I så fall vil ikke en boks makrell i tomat være mye.

Hvis mye er 50 gram per dag vil det være mye med en boks per dag. 

Anonymkode: bf958...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

 
 
 
 
 
 
 
 
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier de at man ikke skal spise så mye fet fisk? Hva skal man spise da for å få nødvendig omega 3? :/

Anonymkode: 52247...649

Du er klar over at marint omega-3 ikke er essensielt? Man trenger ikke å spise fisk for å få i seg omega-3. Man må gjerne gjøre det, men du kan fint dekke behovet for omega-3 uten fisk.

Og som AB'ene over meg diskuterte, de aller fleste får i seg nok omega-3 og nok omega-6, og forholdet mellom disse er viktig. Vi tror at det ideelle forholdet er noe sånt som 1:1. Nordmenn flest får i seg aaaaltfor mye omega-6. Noe sånt som 40 ganger mer omega-6 enn omega-3. Planter har ofte veldig høyt innhold av omega-6. Kjøtt som har fått sunn mat har bedre omega-3:omega-6 forhold enn dyr som får usunn mat. Kraftfôr, soya og sånt tull er ikke sunn mat for dyrene. 

Omega-6 er betennelsesfremmende og omega-3 er betennelsesdempende. Det kan bli for mye omega-3 også, men det er sjeldent. En boks med makrell-i-tomat om dagen får deg ikke over grensa.

Anonymkode: 5cbd1...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist 1 boks annenhver dag i sånn 6 år, det feiler meg ingenting og magneter fester seg ikke til meg enda.

Anonymkode: bc139...c75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derfor er det bare tull å anbefale folk å sørge for å få i seg nok W6 for å balansere W3.

Man får generelt i seg for mye W6 til at man trenger å tenke på det, og samtidig får man sjeldent i seg nok W3 til å ha noe behov for å "balansere" det.

Anonymkode: b730d...515

Ja, altså, jeg er jo helt enig så vet ikke helt hva du diskuterer med meg for 😂 Men hadde det vært for mye omega 3 hadde jo ikke det vært bra heller, men jeg sa aldri at nordmenn flest får i seg for mye omega 3

Anonymkode: b9b3a...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...