Gå til innhold

Dere som "sliter med å holde vekta"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et spørsmål. Det virker som om det er mange som klarer å gå ned en del kilo, men som sier det er vanskelig å holde holde vekten når de har nådd målet. 

Stopper dere opp å trene når dere er i mål? Går dere tilbake til gamle vaner av matvarer når dere har mistet all overflødig vekt?

Å holde på vekten kan vel ikke være så vanskelig om man har endret livsstil og holder på den? Eller? 

Anonymkode: 52aac...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler nok mest om å ikke gå tilbake i gamle feller, ja.

Noen dager, uker, måneder, har man mest lyst til å bare sitte hjemme i sofaen og grine, spise, og se på tv.

Jeg forstår at ikke alle har dette problemet, men for oss det gjelder så er det vanskelig å bevisst velge å ikke gjøre det.

Anonymkode: d15ae...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la om kostholdet og gikk turer. GIkk ned 40 kilo. Ingenting endret seg annet enn at jeg spiste mindre og mindre over tid. Ble gravid med eldstemann og pang 30 kilo opp i løpet av de to første månedene etter svangerskapet. Ingen god forklaring på hvorfor, for jeg spiser mindre enn noen gang og beveger meg like mye som før. Har fått lavt stoffskifte og slitt med hormonubalanse i ettertid, men de mener likevel det ikke forsvarer en oppgang på 30 kilo på så kort tid. 

Anonymkode: 99842...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt vekten denne gangen etter at jeg gikk ned 22 kg for to år siden. Hadde da slanket meg mange ganger og gått rett opp igjen etterpå. Det jeg gjorde annerledes denne gangen er at jeg har innsett at jeg må passe på og telle kalorier i blant for å ikke gå opp i vekt. Jeg har måttet legge om hele tankegangen, og gjøre gode valg hver dag hele året.

Feks: I går var jeg på kafé med venninnene mine. Alle bestilte et kakestykke som så veldig fristende ut. Jeg hadde så lyst på kake, men jeg visste at dersom jeg tok dette kakestykket så måtte jeg ofre smågodtet som jeg skulle spise med familien på kvelden. Dermed dropte jeg kaken, men tenkte, pytt pytt om fire timer så får jeg spise sjokolade likevel. 

Tidligere hadde jeg tenkt "slankekuren er over, jeg kan spise hva jeg vil". 

Anonymkode: 82fe4...694

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Tidligere hadde jeg tenkt "slankekuren er over, jeg kan spise hva jeg vil". 

Anonymkode: 82fe4...694

Ja, det er litt dette jeg har lurt på hvorfor folk gjør. Når man stopper helt opp med gode mat- og treningsvalg etter en lengre periode, går man jo tilbake til startpunktet, og må begynne på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynner å lage unnskyldninger for meg selv, som i dag, det er søndag ergo helg, jeg spiste lite i går, ergo jeg kan spise godis i dag. Når jeg var på mitt strengeste og holdt vekten/gikk ned, hadde jeg godis dag kun fredag og lov til taco på lørdag. Men godis var etter treningen kl 18 på fredager, før det sunn mat. Når det begynner å skli ut er det utrolig vanskelig å komme inn igjen på den strenge vei. Skal sies at jeg kan spise syke mengder godis hvis jeg har "frie tøyler" så hjelper ikke med en liten bit mørk sjokolade hver dag for å stoppe suget, for å si det sånn. Prøvd å kutte helt ut godis, men når jeg sprekker da sprekker jeg så til de grader. 

Anonymkode: 9315e...5ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2019 den 16.17, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å lage unnskyldninger for meg selv, som i dag, det er søndag ergo helg, jeg spiste lite i går, ergo jeg kan spise godis i dag. Når jeg var på mitt strengeste og holdt vekten/gikk ned, hadde jeg godis dag kun fredag og lov til taco på lørdag. Men godis var etter treningen kl 18 på fredager, før det sunn mat. Når det begynner å skli ut er det utrolig vanskelig å komme inn igjen på den strenge vei. Skal sies at jeg kan spise syke mengder godis hvis jeg har "frie tøyler" så hjelper ikke med en liten bit mørk sjokolade hver dag for å stoppe suget, for å si det sånn. Prøvd å kutte helt ut godis, men når jeg sprekker da sprekker jeg så til de grader. 

Anonymkode: 9315e...5ce

Forstår at det kan være vanskelig. For meg ble det aktuelt å kutte ut søtt i sin helhet. Etter jeg gjorde det, kan jeg ikke sprekke, fordi jeg lar ikke kroppen få smaken av det. Slik har jeg hatt deg i 4 måneder, og begynte å unne meg litt her og der. Det går denne gangen, fordi jeg har skapt en langvarig ny vane og "straffer meg selv" med ekstra harde treningsøkter dagen etter. 

Gått fra nærmere 100 til under 60 kilo på to år. Det fungerte for meg :)

Anonymkode: 52aac...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...