AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #1 Skrevet 13. oktober 2019 Vi har nettopp fått to små kaninunger. De bor i bur, som står åpent hele dagen. De har nå begynt å hoppe ut og inn av buret selv, noe jeg er veldig fornøyd med. Men i buret er det flis fra dyrebutikk, og da støter vi selvsagt på trøbbel. Det er flis overalt, og det sitter også fast i pelsen til kaninene. Jeg må bytte strø tenker jeg, for dette går ikke. Jeg koster og koster 16 ganger om dagen. Kan ikke støvsuge hele tida heller, kaninene blir redde av lyden. Og jeg er redd for at pelsen skal bli klumpete under, det setter seg skikkelig fast. Jeg tenkte på grov flis, men denne lukter jo skikkelig skog. Vil ikke ha den lukta inn i stua mi. Hva bruker dere som underlag i kaninbur? Er det noen vits i å begynne dotrening med små kaninunger? Har lest at det er lettere med større kaniner. Og har noen tips til en god kaninbørste til små løvehoder? Anonymkode: ae590...51a
ROMPEGURI Skrevet 13. oktober 2019 #2 Skrevet 13. oktober 2019 Anbefaler trepellets fra Felleskjøpet og høy som underlag 😊
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #3 Skrevet 13. oktober 2019 Sagflis er ikke egnet strø til kanin, veldig dumt av butikken å selge dere det. Jeg anbefaler papirpellets eller trepellets. Personlig liker jeg best papirpellets (som back 2 nature, yesterday's news eller toalätt) for det lukter minimalt og absorberer supert, men det er dyrere enn trepellets. Du trenger ikke ha toppen på buret (gitteret), men burbunnen fungerer bra som dokasse. Du kan fint begynne dotrening med en gang, men det er lettere når de er blitt kastrert. Kastrering bør gjøres rundt 3-4 mnd. Husk sklisikkert underlag der kaninene hopper rundt, tepper er fint. Høy er ikke strø men viktig mat, jeg vet noen bruker høy de ikke har spist som ekstra beskyttende strmølag over trepellets, men da lukter det ofte ganske stramt. Husk å fylle på nytt høy flere ganger daglig og fjern høy de ikke spiser Er kaninene langhåret? Det er veldig viktig å klippe de kort jevnlig og børste og se gjennom pelsen daglig. Men ikke klipp under potene, pelsen under potene beskytter mot potesår. Anbefaler kost og feiebrett til den daglige ryddingen, så slipper du støvsuge hver dag Lykke til videre med de søte små! Anonymkode: 93993...43e 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #4 Skrevet 13. oktober 2019 Kost og feiebrett brukes hele tida, men teppene er problemet. Kaninene hopper som sagt fritt, og da har vi tepper i hele stua. De liker ikke parketten 😊 Jeg ønsker ikke å bruke høy som underlag, det suger veldig dårlig. Jeg har prøvd å legge høy over flisa, men det setter seg fast likevel. Og er utover hele gulvet. De har høy såklart, men ikke i bunnen av buret. Fsvoritthobbyen akkurat nå er å hoppe inn og ut, inn og ut. Sånt blir det griseri av. Trepellets virker jo så harde? De kan da ikke være noe behagelig å bo i? Vi har toppen på buret ja, de er stengt inne om natta. Og når vi ikke er hjemme. Tør ikke å la de være løse alene enda, de er så små. Ja, kaninene er langhåret. Eller, de blir ihvertfall langhåret etter hvert. De er fortsatt små. Jeg skal skaffe en egnet børste. Den de ville selge meg i dyrebutikken har ståltagger og var så innmari hard. Anonymkode: ae590...51a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #5 Skrevet 13. oktober 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Kost og feiebrett brukes hele tida, men teppene er problemet. Kaninene hopper som sagt fritt, og da har vi tepper i hele stua. De liker ikke parketten 😊 Jeg ønsker ikke å bruke høy som underlag, det suger veldig dårlig. Jeg har prøvd å legge høy over flisa, men det setter seg fast likevel. Og er utover hele gulvet. De har høy såklart, men ikke i bunnen av buret. Fsvoritthobbyen akkurat nå er å hoppe inn og ut, inn og ut. Sånt blir det griseri av. Trepellets virker jo så harde? De kan da ikke være noe behagelig å bo i? Vi har toppen på buret ja, de er stengt inne om natta. Og når vi ikke er hjemme. Tør ikke å la de være løse alene enda, de er så små. Ja, kaninene er langhåret. Eller, de blir ihvertfall langhåret etter hvert. De er fortsatt små. Jeg skal skaffe en egnet børste. Den de ville selge meg i dyrebutikken har ståltagger og var så innmari hard. Anonymkode: ae590...51a Så bra at du har aktive kaniner Det er nettopp fordi trepellets er harde og høy er elendig strø (fordi det er mat) jeg fortrekker papirpellets Sjekk ut merkene jeg anbefaler Min favoritt er yesterday's news, de er litt hardere, men det blir veldig lite søl. Back2nature og toalätt er litt mykere og kan fly litt rundt,men er ekstremt mye bedre enn sagflis som er helt uegnet. Om du ønsker å bruke trepellets anbefales det å vanne de ut så de ikke blir så harde, men da syntes jeg det fort blir bøssete igjen. Jeg koster på teppet også jeg 😋 De bør få være løse hele døgnet, også kan du heller kaninsikre rommet og lukke dører til der du ikke vil de skal gå. "Om natta" og "når dere ikke er hjemme" er i de fleste familier snakk om veldig mange timer! Kaniner mest aktive i daggry og skumring og det er viktig at de har mulighet til å bevege seg da. Å få muligheten til å slappe av og utforske i rommet når mennesker ikke er hjemme vil også gjøre de tryggere. Om du stenger inne kaninene deler av døgnet vil de bli frustrerte, om så du har det største buret fra butikken vil det ikke være stort nok. Husk som sagt å klippe jevnlig. Det er unaturlig med lang pels på kaniner og det er en egenskap mennesket har avlet frem. Mange langhårete kaniner er blanding av kanin med naturlig pels og angorapels og da blir det ekstra lett flokete. Det er også veldig viktig å klippe rundt øynene sånn at kaninene ser godt. Anbefaler å lese på kaninboka.no om du er ny med kanin, der er det oppdatert informasjon om det meste Anonymkode: 93993...43e 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #6 Skrevet 13. oktober 2019 Det er planen det, å ha de ute hele tida og etterhvert ta vekk buret. Men som sagt er de nå veldig små og nye i vår familie, og vi har barn som også må lære seg å respektere at kaninene vil ha ro. Da er det lettere for alle parter at de er i bur om natta, og at når de hopper inn i buret på dagtid vil de være der. Ingen får hente de ut. Mannen min stoler ikke helt på at de ikke tisser ned hele huset enda, men det går seg til. Vi skal ta vekk buret etter hvert, jeg lover Slik det er nå, er buret lukket fra midnatt til 0600. Resten av døgnet står det åpent. Det er stort sett alltid noen hjemme, da både jeg og mannen min jobber skift, og ungene kommer hjem fra skolen ca 1400. Akkurat nå står buret i stua. Der er det naturlig nok en haug ledninger og kabler, som til tross for kabelskjulere ikke kan 100% skjules for små tenner. Det er jo en ende på hver ledning som er åpen. Ingen tegn til gnaging enda, men det er jo også fordi vi følger med. Har lest om en tape med sandpapirflate på, som skal være avskrekkende for kanintenner, kanskje jeg sjekker ut den. Vi har åpen løsning til alt fra kjøkken til ytterdør i hele etasjen, bare baddør og soveromsdører som kan lukkes. Dermed er det mye sikring som må til. Evt må buret/soveplass/doen flyttes på et av barnas rom, og kan stå der hele døgnet. Dog er det i en annen etasje med mindre plass til hopping. Det er ikke aktuelt med kanin på vårt soverom eller på badet... Jeg stoler ikke helt på at ungene aldri har en lader eller en playstationkabel liggende og slenge, så det er ingen god løsning på et barnerom. Det er ikke så lett! Jeg skal sjekke ut både kaninsida du nevner og strøet. Har lest om papirstrø, men da helst som strø i do og ikke i hele buret. Tusen takk for tips Anonymkode: ae590...51a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå