Gå til innhold

New York i juli 2020


shab

Anbefalte innlegg

Hei! Nå spør jeg om en by som sikkert er spurt om utallige ganger.

Men jeg har aldri vært der.

4 voksne, planlegger å dra 9 dager i slutten av juli 2020.

Hvor bør vi bo? Pris spiller for så vidt ingen rolle. Ikke skitne hotell, men selvsagt ikke det dyreste heller...

Hvem bør vi fly med? direkte fra oslo - sas eller norwegian? Er det mer turbulens til usa enn å fly i europa? eller er dette tilfeldig?

Shoppingcenter? Eller butikker som er kjekke? vil gjerne oppleve en sånn stor amerikansk matbutikk som vises på filmer/tv haha! 

Tivoli? Badeland? Strender?

Museum/severdigheter man bør få med seg?

og generelt: det er trygt å ferdes der? Mye skyting i usa, men regner med det er mye politi i usa og vi skal jo ikke oppsøke skoler..,

Sier ja takk til alle tips - tusen takk.. < 3 

 

Endret av shab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå tipper jeg at det kan være ganske varmt der i juli da. Vi var der i desember ett år. Kom lille julaften.  Det var fint det og.

Vi dro med SAS og det er helt ok.  Siden jeg ikke liker undergrunnsbaner  så valgte vi hotel Marriot Marquise  midt på times Square og det var er utmerket hotel med gåavstand til mye.

Vi bestilte en heldagstur med buss, båt og guide før vi dro og hadde en flott dag der vi fikk sett og opplevd mye.  Ellers så er vel en tur i central  park greit å få med seg.   Er du modig så kan dere bli med på helikoptertur over byen og en tur på Hudson river må man få med seg.

 På Fifth  avenue  finner man endel shopping men du kan jo Google de som er av interesse å få nøyaktig sted der de er.   

Jeg personlig følte meg mere trygg når jeg spaserte rundt i gatene der enn det jeg gjør hjemme i Oslo da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2019 den 21.18, shab skrev:

Hei! Nå spør jeg om en by som sikkert er spurt om utallige ganger.

Men jeg har aldri vært der.

4 voksne, planlegger å dra 9 dager i slutten av juli 2020.
Bare vær obs på at det kan være uutholdelig varmt. Dersom dere har råd til det ville jeg 100% valgt et hotell med utendørs basseng på toppen. 

Hvor bør vi bo? Pris spiller for så vidt ingen rolle. Ikke skitne hotell, men selvsagt ikke det dyreste heller...
Nært Central Park South. Drit i Times Square-området, det er maks stress og turistifisert. Greenwich Village er rolig og fint, men likevel med mye å gjøre. 

Hvem bør vi fly med? direkte fra oslo - sas eller norwegian? Er det mer turbulens til usa enn å fly i europa? eller er dette tilfeldig?
Det er tilfeldig. Jeg foretrekker Norwegian sine Dreamlinere til New York, mest behagelige langdistanseflyet jeg har vært på. Billigst er det også. 

Shoppingcenter? Eller butikker som er kjekke? vil gjerne oppleve en sånn stor amerikansk matbutikk som vises på filmer/tv haha! 
De store matbutikkene ligger utenfor Manhattan :) Hvis det er Walmart osv du tenker på.

Tivoli? Badeland? Strender?
Strendene er på Long Island, en kjapp togtur fra Manhattan :) Det er mange forskjellige å velge mellom så det beste er å google så dere kan finne det som passer for dere. 

Museum/severdigheter man bør få med seg?
Av de vanlige "turistfellene" er vel den jeg synes faktisk er verdt det å gå på toppen av Rockefeller Center og se utsikten derfra (IKKE Empire State Building. Det er gøy det også, men fra Rockefeller Center får du også sett parken). 

og generelt: det er trygt å ferdes der? Mye skyting i usa, men regner med det er mye politi i usa og vi skal jo ikke oppsøke skoler..,
Ja, det er trygt. Spesielt sør for Central Park er det vanskelig å finne skumle områder. 

Sier ja takk til alle tips - tusen takk.. < 3 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

hei, jeg har nylig vært en tur i New York og skrevet om det på reisesiden min. http://globetrekker.no/americas/USA. Jeg har også laget et kart med hva dere bør se. Kartet inneholder en oversikt over museum, butikker, spisesteder++ 

New York er en veldig trygg by å ferdes i så det trenger du ikke bekymre deg for.

Jeg fløy med Dreamliner og vi hadde fint lite turbulens begge veier. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se «Den store New York tråden» her på KG. New York er forøvrig helt fantastisk! Har vært der en gang og er i gang med planlegging av ny tur 😊

Anonymkode: a7e5f...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bor på Manhattan, og kunne gitt utallige tips. Men sjekk heller ut «Eric’s New York» appen (tror han har hjemmeside og). Den er veldig oppdatert, og passer til dere alle som skal reise over til verdens beste by 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.10.2019 den 22.18, shab skrev:

Hei! Nå spør jeg om en by som sikkert er spurt om utallige ganger.

Men jeg har aldri vært der.

4 voksne, planlegger å dra 9 dager i slutten av juli 2020.

Hvor bør vi bo? Pris spiller for så vidt ingen rolle. Ikke skitne hotell, men selvsagt ikke det dyreste heller...
Hvis pris ikke er ett tema ville jeg bodd på "THE DOMINICK" i Soho. Vi har bodd der 3 ganger. Nydelig hotell. Lekre og store rom. Men dyrt. Dessuten ett kjempepluss (for det er varmt i juni) at de har svømmebasseng på taket. SOHO er perfekt sted å bo. Mye roligere og deiligere miljø enn midtown og times square. Så kan du heller dra dit for å oppleve kasoset ;)

Hvem bør vi fly med? direkte fra oslo - sas eller norwegian? Er det mer turbulens til usa enn å fly i europa? eller er dette tilfeldig? Vi flyr alltid med SAS. Fordi jeg syns flytidene deres er mye bedre. Med SAS lander du ganske tidlig på dagen, og om det ikke er kjempe kø gjennom immigrations og inn til byen kan du være på hotellet rundt 15.00Da får du opplevd masse denne dagen også. (Norwgeian sitt fly lander så sent at klokka vel fort er etter 22.00 før du ankommer hotellet ditt.)

Shoppingcenter? Eller butikker som er kjekke? vil gjerne oppleve en sånn stor amerikansk matbutikk som vises på filmer/tv haha! Har vært en gang på Woodbury Outlet. Helt sykt stort. Men her er det ikke mat. Kun klær, vesker, sko osv. Kan være en del å spare på å dra hit (ligger 1 time unna Manhattan). Da vi var der var det for eksempel 50% på hele Michael Kors butikken og også masse salg hos Ralph Lauren. Ikke sett noen sånne store Walmartbutikker eller liknende (mat) som de for eksempel har i Florida. De finnes sikkert, men da må du ut av byen.

Tivoli? Badeland? Strender?

Museum/severdigheter man bør få med seg?
Ikke en severdighet, men anbefaler rinker for eksempel på "Bar Sixtyfive". Den liger i Rockefeller center. (i 65 etasje). De har terrasse rundt hele baren, så utsikten er helt fantastisk. Drar du opp her (bestill bord på forhånd) kan du spare pengene det koster å gå opp i empire State Building. (Selv om dette er 20 etasjer lavere gjør det ikke noe.) Den ene veien har du utsikt og fotomuligheter mot Empire - den andre veien mot Central Park. Dyre drinker, men verdt det :)

og generelt: det er trygt å ferdes der? Mye skyting i usa, men regner med det er mye politi i usa og vi skal jo ikke oppsøke skoler.., Jeg har alltid følt meg trykk på Manhattan. Ville vel kanskje tenkt to ganger på å ferdes i Harlem på kveldstid, men om det er en fordom eller reel fare vet jeg ikke helt. Aldri opplevd noen problemer.

Sier ja takk til alle tips - tusen takk.. < 3 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York er fantastisk! Gled dere!

Både SAS og Norwegian har fine fly og grei reise fra flyplassen. Se på flytider! Flyr dere SAS, bestill reise fra flyplassen til byen på forhånd.

Vi bodde på Dram Midtown, rett nedenfor Central Park. Fantastisk beliggenhet, og ganske fint hotell. Bestilte et rom som var litt større enn de typiske små turisthotell-rommene.

Undergrunnen går helt greit! Lær dere det med en gang, da kommer dere raskt fram i byen.

Og jeg var aldri redd i New York, masse folk overalt og ingen grunn til frykt.

Jeg kan anbefale:

Central Park, mye fine områder rundt den store innsjøen, ta en buss litt opp langs en av sidene og gå ned igjen

Bryant Park

Times Square (må jo innom og se på galskapen)

High Line

The Vessel

One World Observatory og 11.september-minnesmerket.

Soho

Gå over Brooklyn Bridge

The Metropolitan

Central Station, rett og slett et fint bygg og brukt mye i film

Shopping: Overalt, ikke gidd å reis ut av byen for shopping. Gå rundt, det er outlets overalt.

Varme: Vi var der i juli. Det var helt ok temperatur, varierer en del om sommeren. Vi hadde mange dager rundt 25 grader, og til og med skikkelig regn et par dager.

 

 

Anonymkode: 9859c...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: New York Public Library er kjempe fint. Der bør man gå inn å se. Samme med Grand Central Station.

Ganske koselig å leie robåt i Central park også selvom det er en super turist-greie å gjøre....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...