AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #1 Skrevet 12. oktober 2019 Jeg har over en lenger periode slitt med depresjoner og spiseforstyrrelser, og startet opp behandling i januar i år hos psykolog. Følte dette hjalp mye, og at jeg fikk en god relasjon til psykologen. Dessverre skulle hun slutte i jobben sin, og vi hadde siste time før sommeren. Jeg har nå startet opp med ny psykolog, hun er en helt annen type, og jeg føler ingen relasjon eller tillit til henne. Hun første psykologen jeg hadde brukte noen timer på kartlegging og å bygge relasjon, og jeg ble raskt trygg på henne. Hun nye psykologen begynte første time med å spørre meg hva jeg sliter aller, aller mest med, og ba meg om å fortelle rundt det. Det er veldig vanskelig for meg å snakke om, og jeg reagerte på dette og tok det opp. Hun svarer med at det er mange som trenger hjelp, og at vi må rett på sak for å komme i gang. Hun er privatpraktiserende med avtale, og ingen venteliste. Jeg forstår at man har ulike måter å jobbe på, og at psykologer er som mennesker flest, noen liker man bedre enn andre. Lurer likevel på om noen har noen råd til meg for hvordan jeg kan gå frem med den nye psykologen for å forsøke å få en bedre relasjon. Har også vurdert å bytte, men det er ikke mange med avtale her jeg bor, og alle har lange ventelister. Har fått avslag hos flere, som ikke kan ha fler på venteliste akkurat nå. Anonymkode: 2c5b1...bc7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #2 Skrevet 12. oktober 2019 Hvis du tror og føler relasjonen kan bli bra nok til at du er komfortabel med henne, ville jeg gitt det en time til og tatt dette direkte opp, type "jeg trenger å bruke denne timen på å bli bedre kjent og se om jeg kan føle tillit til deg". Tatt det derfra. Hvis det ikke fører noen vei ville jeg droppet og heller brukt nettbehandlere. Om du er komfortabel med å snakke engelsk er det mange som har veldig rimelige priser innen forskjellige felt. Og du kan sitte i din egen stue, mye bedre. Anonymkode: 3c313...235 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #3 Skrevet 12. oktober 2019 Prøv å gi det litt tid. Si hvordan du hadde det med forrige behandler og at det fungerte bra for deg. Si at du trenger å bli litt trygg først. Det er din time og det er du som skal bli frisk. Å si at det er mange som trenger hjelp er dårlig fremgangsmåte til å skape trygghet mellom dere. Vet det er vanskelig å si fra, men prøv. Du har ingenting å tape Anonymkode: ef541...a03 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #4 Skrevet 12. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du tror og føler relasjonen kan bli bra nok til at du er komfortabel med henne, ville jeg gitt det en time til og tatt dette direkte opp, type "jeg trenger å bruke denne timen på å bli bedre kjent og se om jeg kan føle tillit til deg". Tatt det derfra. Hvis det ikke fører noen vei ville jeg droppet og heller brukt nettbehandlere. Om du er komfortabel med å snakke engelsk er det mange som har veldig rimelige priser innen forskjellige felt. Og du kan sitte i din egen stue, mye bedre. Anonymkode: 3c313...235 Hvilke nettside anbefaler du? Anonymkode: f925b...060 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #5 Skrevet 12. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvilke nettside anbefaler du? Anonymkode: f925b...060 Denne: https://thecompletionprocess.com/view-practitioners/ Anonymkode: 3c313...235
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2019 #6 Skrevet 12. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du tror og føler relasjonen kan bli bra nok til at du er komfortabel med henne, ville jeg gitt det en time til og tatt dette direkte opp, type "jeg trenger å bruke denne timen på å bli bedre kjent og se om jeg kan føle tillit til deg". Tatt det derfra. Hvis det ikke fører noen vei ville jeg droppet og heller brukt nettbehandlere. Om du er komfortabel med å snakke engelsk er det mange som har veldig rimelige priser innen forskjellige felt. Og du kan sitte i din egen stue, mye bedre. Anonymkode: 3c313...235 Skal være ganske forsiktig med det. I en behandligssituasjon bør en møte behandler ansikt til ansikt. Det er mange reaksjoner en kan få iforbindelse med terapi, og da trenger en fysisk tilstedeværelse for å oppnå sikkerhet. Men gang jeg var hos psykolog ble jeg lei meg og klarte ikke snakke mer om det vi snakket om. Timen var over, men psykologen ville jeg skulle stikke innom senere på dagen for å se til at jeg hadde det bra. I mitt tilfelle gikk det bra, så jeg bare ringte for å sundet gikk bedre. Ofte må en grave i dype ting i terapi, og jeg hadde ikke gjort dette over skype. Men det er meg, mulig det dunker for andre Anonymkode: ef541...a03 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #7 Skrevet 14. oktober 2019 Takk for gode svar. Behandling over nett er jeg ikke komfortabel med, jeg har aldri snakket med noen om det jeg har vært igjennom, så kjenner at jeg trenger et menneske fysisk til stede når jeg skal gjøre det. Det føles i hvert fall tryggere slik situasjonen er nå. Jeg skal ta det opp med henne igjen, jeg ba henne lese epikrisen min fra forrige psykolog på nytt, i siste time. Hun beskriver godt hvordan jeg er i terapi, og hva jeg trenger for å åpne meg, altså hennes erfaringer med hva som har fungert godt. Så håper jeg jo vi klarer å finne ut av det. Jeg vil så gjerne jobbe ordentlig med dette nå, nå som jeg liksom er i gang. I stedet for å bare fortrenge en gang til, og vente på neste "smell". Anonymkode: 2c5b1...bc7
Gjest theTitanic Skrevet 14. oktober 2019 #8 Skrevet 14. oktober 2019 På 12.10.2019 den 21.39, AnonymBruker skrev: Jeg har over en lenger periode slitt med depresjoner og spiseforstyrrelser, og startet opp behandling i januar i år hos psykolog. Følte dette hjalp mye, og at jeg fikk en god relasjon til psykologen. Dessverre skulle hun slutte i jobben sin, og vi hadde siste time før sommeren. Jeg har nå startet opp med ny psykolog, hun er en helt annen type, og jeg føler ingen relasjon eller tillit til henne. Hun første psykologen jeg hadde brukte noen timer på kartlegging og å bygge relasjon, og jeg ble raskt trygg på henne. Hun nye psykologen begynte første time med å spørre meg hva jeg sliter aller, aller mest med, og ba meg om å fortelle rundt det. Det er veldig vanskelig for meg å snakke om, og jeg reagerte på dette og tok det opp. Hun svarer med at det er mange som trenger hjelp, og at vi må rett på sak for å komme i gang. Hun er privatpraktiserende med avtale, og ingen venteliste. Jeg forstår at man har ulike måter å jobbe på, og at psykologer er som mennesker flest, noen liker man bedre enn andre. Lurer likevel på om noen har noen råd til meg for hvordan jeg kan gå frem med den nye psykologen for å forsøke å få en bedre relasjon. Har også vurdert å bytte, men det er ikke mange med avtale her jeg bor, og alle har lange ventelister. Har fått avslag hos flere, som ikke kan ha fler på venteliste akkurat nå. Anonymkode: 2c5b1...bc7 "Kan vi kjapt komme til poenget så vi får ryddet problemet av veien på kortest mulig tid?" Ja, det er jo et godt utgangspunkt for å komme til bunns i problemer som krever mentalisering og tenking..... Hverken du eller psykologen kommer til å lære noe nytt. Du kunne like gjerne lest en bok om temaet på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #9 Skrevet 13. november 2019 Hvor mange ganger bør man gå til psykolog for å kunne beslutte om det er noe å "satse" på eller ikke? Føler ikke vi har kommet noen vei enda, og jeg føler meg helt ærlig så ensom i det terapirommet at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Hun diagnostiserer alt jeg sier, og jeg som følte meg bedre og mer "ovenpå" er nå bare så forvirra og nedkjørt. Men så tenker jeg samtidig at terskelen for å avslutte er så høy, er det noen som har erfaringer de vil dele? Anonymkode: 2c5b1...bc7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #10 Skrevet 13. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange ganger bør man gå til psykolog for å kunne beslutte om det er noe å "satse" på eller ikke? Føler ikke vi har kommet noen vei enda, og jeg føler meg helt ærlig så ensom i det terapirommet at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Hun diagnostiserer alt jeg sier, og jeg som følte meg bedre og mer "ovenpå" er nå bare så forvirra og nedkjørt. Men så tenker jeg samtidig at terskelen for å avslutte er så høy, er det noen som har erfaringer de vil dele? Anonymkode: 2c5b1...bc7 Tør du å ta opp mangelen på kjemi med psykologen? Det hadde gjerne vært det beste. Hvis du opplever at terapien bare bryter deg ned, så er det lite hensiktsmessig å fortsette. Hadde jeg vært deg så hadde jeg sett på mulighetene for å bytte. Anonymkode: cb5c6...754
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå