Gjest Anonym Bruker Skrevet 12. oktober 2019 #1 Del Skrevet 12. oktober 2019 For noen år sidan blei vår bedrift en av mange bedrifter som blei råka av nedbemanning og permiteringer, i forbindelse med oljepris -raset og mange havnet på NAV og fekk innvilget arbeidsledighetstrygden. De aller fleste hadde kanskje aldri vert råka av oppsigelse / permiteringer og kunne dermed "gå" maksgrensen på 104 uker på dagpenger. Forutsettningen for å få innvilget arbeidsledighetstrygd så må ein har registrert seg som arbeidsledig, og lastet sin CV inn på NAV . Ellers er ein forpliktet å holde seg løpende oppdatert og søke på høvelege ledige jobber. Umiddlebart etter at eg hadde registrert meg på NAV fekk eg brev om mine forpliktelser som arbeidsledig og eit "hint" om ledige jobber innen min kategori. Selv sendte eg flere søknader til bedrifter, og tok samtidig initiativet til oppsøkende virksomheter. Mange av mine arb-kolegaer som også hadde blitt arbeidsledige holdt seg passive hjemme utan at de høyrde eit "pip" fra NAV. før de kanskje ein dag fekk beskjed om at det skulle holdes "jobbmesse". Mange oppsøkte jobbmessen, og registrert sitt oppmøte,der og dro rett hjem. Etterhvert fekk noen etterhvert brev fra NAV om å gå "jobbklubb-kurs" og oppdatering av å skrive søknader og CV-er. NAV-s håndtering av de arbeidsledige har imidlertid forundret meg. Selv har eg en bred kontaktnett innenfor mange arbeidsgivere, og viste at eg hadde en kompetanse som mange arbeidsgivere hadde bruk for. Men, hvilken oppfølgning fra NAV fikk så mange av de som satt hjemme passive og knapt " tok eit initiativ" å sende en søknad m.a. gr. manglende intrs. og datakunnskaper. Mitt inntrykk er at NAV bruker mer oppfølgning på de ressursterke m/ kompetanse en de ressurssvake med manglende kompetanse. Hvorfor blir ikkje de som går lenge arbeidsledige kontinuerlig innkalt til NAV for oppfølgning. ? Når folk går lenge arbeidsledige og ikkje viser noe engasjemang, så bør også skjønne at her kan det ligge ugler i mosen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå