Gå til innhold

Lære å hekle

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst å lære å hekle, men har ikke noen som kan lære meg. Jeg kan hekle fram og tilbake, men oppskrifter kan jeg ikke hekle etter. Jeg blir så forvirret og usikker og klarer ikke så godt se på arbeidet hvor jeg skal stikke nålen og om jeg skal stikke gjennom en eller to av løkkene på tidligere masker. Noen som vet om noen gode blogger eller YouTube-kanaler som har det meste samlet og kan hjelpe meg på vei?🙂 eller bøker? 

Anonymkode: f4553...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.10.2019 den 12.13, AnonymBruker skrev:

Drops sine videoer. 

Anonymkode: fbeb9...4ee

Jeg synes ikke de er så bra. Det er jo ikke lyd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på youtube! Jeg lærte meg å strikke for et år siden, og holder akkurat på å lære å hekle (skal hekle kant på tøfler) Det er mange fine videoer på youtube, også med norsk tale! 

Anonymkode: 339a0...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer også på youtube - var sånn jeg lærte meg å hekle! 

Det med å vite hvor du skal stikke nålen, hvordan du ser hvor omgangen slutter osv, er en treningssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Se på youtube! Jeg lærte meg å strikke for et år siden, og holder akkurat på å lære å hekle (skal hekle kant på tøfler) Det er mange fine videoer på youtube, også med norsk tale! 

Anonymkode: 339a0...c47

21 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg stemmer også på youtube - var sånn jeg lærte meg å hekle! 

Det med å vite hvor du skal stikke nålen, hvordan du ser hvor omgangen slutter osv, er en treningssak.

Noen gode kanaler å anbefale? 😄 som gir en grunnleggende innføring i det jeg trenger for å klare oppskriftene? Jeg kan det helt basics som å legge opp luftmasker og hekle fastmasker frem ig tilbake 

Og forresten, jeg lærte å hekle på to måter,  den ene der jeg stikker nålen gjennom begge trådene som en tidligere fastmaske utgjør og den andre stikker jeg kun gjennom den bakre. Når det står fastmaske i en oppskrift, hvilken er der da de mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen gode kanaler å anbefale? 😄 som gir en grunnleggende innføring i det jeg trenger for å klare oppskriftene? Jeg kan det helt basics som å legge opp luftmasker og hekle fastmasker frem ig tilbake 

Og forresten, jeg lærte å hekle på to måter,  den ene der jeg stikker nålen gjennom begge trådene som en tidligere fastmaske utgjør og den andre stikker jeg kun gjennom den bakre. Når det står fastmaske i en oppskrift, hvilken er der da de mener? 

Det er to ulike masker du da hekler. Vanlige heklemasker (gjelder alle typer) skal hekles gjennom begge trådene.

Om det er en ''back loop only''-maske, som kan være både fastmaske, stav eller noe annet, hekles det gjennom den bakre tråden. (Eller front loop only, som da hekles gjennom den fremste tråden). Ofte blir dette brukt til for eksempel å lage ribb.

Står det kun fastmaske, skal den hekles gjennom begge trådene.

Nå måtte jeg sjekke litt, og den eksakte videoen jeg bruke som aller første prosjekt var denne. Sånn ellers har jeg ikke noen spesifikke kanaler å anbefale. Jeg ville tatt utgangspunkt i hva du har lyst til å lage, og så søke det opp. Her har du en helt basic en for eksempel. Pauseknappen ble flittig brukt husker jeg, den første tiden. :fnise: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst å lære meg å hekle, men vet ikke helt hva jeg skal hekle. Begrenset hvor mange løpere vi bruker. Slike tepper med sånne ruter er jo flotte, men er jo begrenser der også hvor mange man trenger.

Hva hekles blant folket nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kontorotta skrev:

Jeg har også lyst å lære meg å hekle, men vet ikke helt hva jeg skal hekle. Begrenset hvor mange løpere vi bruker. Slike tepper med sånne ruter er jo flotte, men er jo begrenser der også hvor mange man trenger.

Hva hekles blant folket nå?

Men ååå, det finnes en hel verden med hekling om du tør å bevege deg utenom tepper og grytekluter! :hjerte: Jeg hekler kun klær. Sjekk ut ravelry. :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Men ååå, det finnes en hel verden med hekling om du tør å bevege deg utenom tepper og grytekluter! :hjerte: Jeg hekler kun klær. Sjekk ut ravelry. :nigo: 

Tusen takk for tips. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte med denne:

tok litt tid før jeg fikk det til, men nå synes jeg faktisk at jeg har blitt ganske flink 😂 begynte for litt over en mnd siden. Har heklet mest kosedyr, men har begynt å gå over på klær nå. 
Har også brukt dropsvideoene.

Jeg synes det var enklest å bare finne en oppskrift på noe jeg ville hekle, og så googlet jeg hva de forskjellige tingene betydde etterhvert. Bruk markeringstråd så er det lettere å ha kontroll hvis du kommer ut av telling eller må trekke opp igjen noe. 

Anonymkode: 27677...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen oppskrifter på garnstudio jeg hadde lyst til å prøve, derfor jeg ville lære meg å forstå oppskrifter generelt😁 jeg vet ikke helt hvordan jeg skulle velge riktig garn osv hvis jeg bare skulle følge YouTube-videoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst til å hekle disse tøflene, men jeg får ikke til å begynne. Jeg klarer ikke se hvor maskene i ringen er og hvor jeg skal stikke gjennom nålen hvis jeg skal stikke gjennom begge trådene i masken. Noen tips? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det forskjell på stavmasker og å hekle staver?🤔 drops har skrevet noe om stavmasker og det ser annerledes ut enn videoer om staver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har funnet noen gode videoer på YouTube som er enkle og oversiktlige?😊 som gjerne gjennomgår det grunnleggende uten å strekke det for mye ut?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner dere riktig garn hvis dere ser på utenlandske YouTube-videoer?🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 10/21/2019 at 9:20 PM, AnonymBruker said:

Hvordan finner dere riktig garn hvis dere ser på utenlandske YouTube-videoer?🙂

Kjøper på ebay, eller finner tilsvarende garn i norske butikker, så lenge garnet har samme tykkelse så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...