Gå til innhold

Sykt barn - sur leder

Anbefalte innlegg

Skrevet

har Vært hjemme med sykt barn i 2 dager. Kommer på jobb, så sier lederen min: hva som feilte barnet ditt? 

Jeg: Han hadde 40 i feber og hadde sår hals

hun: hvor gammel er hun? 

Jeg: 10 år

hun: jeg har aldri vært hjemme med syke barn på den alderen, de klarte seg selv. Jeg stakk hjem i pausen og tok noen telefoner i løpet av dagen. Barna blir mye mer selvstendige av å klare noe selv. Mine barn er så selvstendige nå som de har blitt større. 

Skjønner at det er travelt på jobb da de ikke fikk inn vikar for meg de to dagene jeg var borte. Skjønner at det ble ekstra belastning på de. Meeeeen. Jeg har rettigheter til å være hjemme når barnet mitt er syk. Jeg kunne selvfølgelig ha reist hjem i pausen osv. Jeg trenger egentlig ikke å forsvare meg engang. Ikke noe godt å komme tilbake på jobb når en møter dette. 

Anonymkode: da1a7...b8c

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville svart: vel nå har jeg valgt å få barn fordi jeg vil ta del i livet til mitt eget barn og ikke etterlate barnet til seg selv så fort jeg har mulighet til det. 

gi totalt faen i hva lederen sier, fortsetter hun så får du klage til noen som kan sette henne på plass. Jobben bytter deg ut den dagen du er borte, barnet ditt derimot vil alltid huske deg.

Anonymkode: 28158...87f

• Liker 17
Skrevet

Selvfølgelig skal ikke en tiåring være alene hjemme ved sykdom. 

Jeg hadde rett og slett svart sjefen at det ikke er rart barna ble tidlig selvstendig når de ikke kunne regne med mor, og videre bedt hun lese litt om selvlært tidlig selvstendighet og spurt henne hva hun skulle med barn når hun ikke var interessert i å ta vare på de. 

Anonymkode: cc415...76a

• Liker 8
Skrevet

Du har en dårlig sjef. Man skal ikke trenge å beskrive symptomer og sykdomsforløp. 

• Liker 24
Skrevet

Er ikke noe å si annet enn 'åja'. Og fortsette på arbeidsoppgavene. Slike folk er det ikke vits å diskutere med. Neste gang du får spørsmålet så sier du bare 'hun var syk'.

I mange tilfeller kan en tiåring være alene selv om hun er syk, i mange tilfeller bør hun ikke. Det er du som tar den vurderingen. 

• Liker 10
Skrevet

Man kan ta ut egenmelding for sykt barn inntil de er 12 år så du har ditt på det tørre. 

Anonymkode: a3c5d...d98

• Liker 7
Skrevet

Ts her. Jeg kjenner selv barnet mitt, og klarer å vurdere når jeg må være hjemme. Ble skikkelig sur! Tror hun tenker på seg selv, det har vært travelt på jobb, og de hadde en i manko. Uansett ikke mitt problem. Reiser ikke fra barnet mitt med høy feber og smerter.  

• Liker 3
Skrevet

Du kan svare at sykdom er privat. Og du kan også svare at javel, men nå gir arbeidsmiljøloven meg rett til å være hjemme for å ta meg av sykt barn inntil barnet er 12 år, så da er ikke dette en diskusjon vi skal ha.

Anonymkode: 7c352...7a2

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ta ut egenmelding for sykt barn inntil de er 12 år så du har ditt på det tørre. 

Anonymkode: a3c5d...d98

Ja, jeg vet. Men er enig i at noen ganger kan barna klare selv om de kanskje er 11.. om de bare er litt slapp. Men synes det er unødvendig å i det hele tatt nevne det, da det er jeg som må ta den avgjørelsen. 

Virker som hun tenker at jeg benyttet meg av sykt barn for å få fri. Når barnet egentlig kunne klare seg selv i hennes øyne 

Skrevet

Enig i alt dere skriver! Blir bare så lei meg. Hadde heller ønsket å få en kommentar som: så fint å se deg, hvordan går det med barnet ditt? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg kjenner selv barnet mitt, og klarer å vurdere når jeg må være hjemme. Ble skikkelig sur! Tror hun tenker på seg selv, det har vært travelt på jobb, og de hadde en i manko. Uansett ikke mitt problem. Reiser ikke fra barnet mitt med høy feber og smerter.  

Nettopp. Du vurderer det selv, og trenger ikke å forsvare det på denne måten. 

Jeg har selv gått fra en syk tiåring, men da har det vært slik at jeg vet at hun klarer seg fint. Mange ganger kan man ikke det. Det er en grunn til at man kan være hjemme med barn opp til 12 år. Og tilogmed etter det så kan det være at man må bli hjemme. Da blir det jo uten lønn, men slik er det bare. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig i alt dere skriver! Blir bare så lei meg. Hadde heller ønsket å få en kommentar som: så fint å se deg, hvordan går det med barnet ditt? 

Skjønner det. Men sånn ble det ikke. Rist det av deg. 

Og kanskje se etter en ny arbeidsplass? 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Skjønner det. Men sånn ble det ikke. Rist det av deg. 

Og kanskje se etter en ny arbeidsplass? 

Trives i jobben min. Vi er mange ansatte. Dette var en mellomleder. Klarer å se at det er hennes problem og ikke mitt.. allikevel ble jeg irritert. Har pms i tillegg 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trives i jobben min. Vi er mange ansatte. Dette var en mellomleder. Klarer å se at det er hennes problem og ikke mitt.. allikevel ble jeg irritert. Har pms i tillegg 

Ok. Bare glem det nå da. 

Vrange folk finnes overalt, dessverre. 

• Liker 2
Skrevet

Det sier litt om lederen. 

En leder skal aldri spørre hva som feiler hverken deg eller barnet ved egenmeldinger. En leder har ikke engang rett til å vite det, og har ingenting med det å gjøre.
En leder skal ikke henge seg opp i og kritisere hvorfor du tar ut egenmeldingen. Det viser mistillit og skaper dårlig stemning. 
En leder har heller alt å vinne på å vise omtanke i en slik situasjon. Ved å spørre hvordan det går, om alt står bra til etc. Det gjorde hun ikke. 

Drittleder. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pms = den tiden i mnd kvinnekroppen hormonelt er mest lik mannens. 

Ikke bry deg om denne personen. Jeg Har jobbet med mange slike i årenes løp. Du har ikke gjort noe galt. Det blir fort glemt.

Anonymkode: 962df...ee7

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, Juks skrev:

Det sier litt om lederen. 

En leder skal aldri spørre hva som feiler hverken deg eller barnet ved egenmeldinger. En leder har ikke engang rett til å vite det, og har ingenting med det å gjøre.
En leder skal ikke henge seg opp i og kritisere hvorfor du tar ut egenmeldingen. Det viser mistillit og skaper dårlig stemning. 
En leder har heller alt å vinne på å vise omtanke i en slik situasjon. Ved å spørre hvordan det går, om alt står bra til etc. Det gjorde hun ikke. 

Drittleder. 

Nettopp. Det føles som mistillit og skaper bare dårlige følelser 

Skrevet

Du skal ta hensyn til barnet ditt. Ikke en "leder" som driter i rettighetene til sine ansatte. Be henne ta det opp med nav hvis hun har problemer med at du er hjemme med en syk 10-åring.

Anonymkode: 5633c...977

Gjest WhisperingWind
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si ifra til sjefen. At du følte mellomleder invaderte privatlivet ditt ved å grave om barnets sykdom for å så kritisere deg for at du var hjemme med barnet som hadde 40(!) i feber. 

Skrevet

Du hadde rett til å være hjemme med barnet ditt, og jeg ville nok også vurdert det på samme måte i ditt tilfelle.  

Men samtidig så skal du vite at som kollega til en som til stadighet ( ca 1 gang i uka) er hjemme med barn på 10-12 år ( eller utredning, lege, sykehus osv)  så skaper dette frustrasjoner. Arbeidsoppgaver blir ikke utført, og faller delvis på meg. Dette gir jeg selvfølgelig beskjed om til vår felles leder, da jeg fra før har for mye å gjøre. Vår felles leder tar igjen dette opp med min kollega.

Så du kan faktisk være min kollega. Tenk over det. 

Anonymkode: f821c...f0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...