Gå til innhold

Hovne bein av p-piller?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg går rett på sak: jeg sliter ekstremt med hovne bein. De hovner opp omtrent daglig, uansett hva jeg driver mer av aktiviteter. Har en jobb hvor jeg både står og går mye, men vil nevne at beina føles like tunge etter en dag rett ut på sofaen.. er ei jente på 22 år med et vanlig aktivitetsnivå(trener 3-4 ganger ila. en uke), har et variert kosthold og tar ingen medisiner. Problemet er vell i all hovedsak at legene ikke tar meg på alvor.. det er svært sjeldent jeg drar til legen, men dette er noe som både er ubehagelig(det verker i leggene) og jeg skjemmes av å gå i kjoler og skjørt(ser ut som jeg plutselig har doblet antall cellulitter når beina hovner opp). Legene forteller meg at «jeg er for ung til å ha hovne bein», prøver er tatt og ikke noe svar å få. Etter mye fundering på egenhånd er jeg derfor kommet frem til om dette kan ha noe å gjøre med at jeg går på p-piller? For tiden bruker jeg conludag, men tviler på ar merket i seg selv har noe å i, da beina har vært sånn siden jeg var 15-16, og jeg har byttet p-piller flere ganger pga. Migrene.. dette ble et langt innlegg, men håper så inderlig noen har egne erfaringer og tips til en fortvilt jente..

Anonymkode: 57aae...16a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vil jeg anbefale deg å slutte på pillene og se etter 6 mnd om beina blir normale.
Hovne bein er ikke bivirkninger på p-pilller, men er jo mulig. Har noen i familien din problemer med lymfesystemet? Røyker eller snuser du? Mulig du har nedsatt lymfedrenasje i beina? Hva om du bruker støttestrømper?

Anonymkode: 12ce5...e11

Skrevet

Vurderer å slutte med p-pillene, men i og med at andre prevensjonsmidler er utelukket så vil jeg avvente til jeg hører eventuelle andres erfaringer og får snakket med lege. Moren min får hovne bein ved flyreiser og menstruasjon, men ikke i nærheten av hva jeg opplever.. støttestrømper har også vært prøvd, funker i en viss grad, men gir ikke optimalt resultat.. misforstå meg rett, det plager meg utseendemessig, men i all hovedsak er det smertene og følelsen av trykk i beina som er problemet.. jeg snuser i enkelte perioder hvor det er mye stress(jepp, stygg uvane) men lever som sagt et forholdsvis sunt og godt liv ellers. Har ikke merket noen forskjell på snusing og hovne bein, og problemene startet lenge før jeg begynte med snus. Vurderer også lymfedrenasje, men hudpleieren ønsket at jeg skulle ta en ordentlig sjekk hos lege før en eventuell behandling hos henne. Videre spørsmål - er det noen som har erfaringer med lymfedrenasje og hovne bein?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være østrogenet som fører til væskeretensjon/ødem  særlig hvis du har et kosthold med mye karbohydrater.

Prøv p-piller med kun gestagen eller hormonspiral.

https://www.google.no/amp/s/veientilhelse.no/unnga-odem-og-redusere-hevelser/amp/

Anonymkode: 7605f...7ff

https://www.kk.no/livstil/derfor-far-du-vann-i-kroppen/67830383

Skrevet

Jeg fikk ekstremt hoven kropp av ppiller, vann i kroppen er en av bivirkningene, jeg gikk ned rundt 13 kg første uka når jeg slutta på pillene. På cerazette gikk jeg også opp noen kilo, men det var ikke så ekstremt. 

Anonymkode: ceb73...3e8

Skrevet

Blir bena dine normalt slanke hvis du ikke går/står mye, eller blir de bare bedre, men ikke bra? 

Anonymkode: 40da0...166

Skrevet

Tusen takk for mange svar her. Saken er at p-pillene jeg går på kun er gestagen-piller, da vanlige kombinasjonspiller med østrogen øker antall migreneanfall hos meg.. østrogenet kan altså ikke pålegges skylden her.. jeg gikk på cerazette før, men pga sinnsyke blødningsforstyrrelser så valgte jeg å bytte til conludag(selvsagt i samråd med lege). 

Det er forsåvidt heller ingen forskjell om jeg sitter, går eller står mye i løpet av en dag. Beina verker åpenbart mye mer om jeg står og går mye, men «hovenheten» kommer like tydelig om jeg så tar det helt med ro en dag. Trening hjelper forsåvidt heller ikke all verden, da jeg prøver å bruke ulike treningsformer i løpet av en uke.. føler hele situasjonen er håpløs, da jeg har prøvd det meste, samt tatt prøver av både nyrer og lever, men ikke noe skiller seg ut.. er derfor jeg mistenker p-pillene mer og mer, men synes det er veldig rart at det ikke har forandret seg noe selv om jeg har byttet slag flere ganger opp gjennom årene(først loette, som ga meg forverret og oftere migreneanfall, deretter cerazette, som funket i tre år(mensen ble totalt borte helt til i fjor sommer, bein like hovne) og nå til conludag, byttet i mai).

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange svar her. Saken er at p-pillene jeg går på kun er gestagen-piller, da vanlige kombinasjonspiller med østrogen øker antall migreneanfall hos meg.. østrogenet kan altså ikke pålegges skylden her.. jeg gikk på cerazette før, men pga sinnsyke blødningsforstyrrelser så valgte jeg å bytte til conludag(selvsagt i samråd med lege). 

Det er forsåvidt heller ingen forskjell om jeg sitter, går eller står mye i løpet av en dag. Beina verker åpenbart mye mer om jeg står og går mye, men «hovenheten» kommer like tydelig om jeg så tar det helt med ro en dag. Trening hjelper forsåvidt heller ikke all verden, da jeg prøver å bruke ulike treningsformer i løpet av en uke.. føler hele situasjonen er håpløs, da jeg har prøvd det meste, samt tatt prøver av både nyrer og lever, men ikke noe skiller seg ut.. er derfor jeg mistenker p-pillene mer og mer, men synes det er veldig rart at det ikke har forandret seg noe selv om jeg har byttet slag flere ganger opp gjennom årene(først loette, som ga meg forverret og oftere migreneanfall, deretter cerazette, som funket i tre år(mensen ble totalt borte helt til i fjor sommer, bein like hovne) og nå til conludag, byttet i mai).

Men går det tilbake noen gang, for eksempel på natta? Eller er leggene dine hovne hele tiden? 

Skrevet

Prøv lavkarbo i 2 uker og se om det er noe forskjell -en venninne med manglende lymfer i beina løser ødemproblemene med kosten.

Skrevet

Beklager at det blir så mange innlegg før jeg får med alt, men har blitt så mange punkter på lista som jeg tror/ikke tror kan spille inn.. men ja, beina går delvis tilbake til «normalen» over natta. Hvis jeg derimot sover på et varmt soverom, eventuelt sover med sokker, så er beina like j@vlige morgenen etter.. skal også nevnes at beina føles hovne mest utover dagen, men dersom jeg kjenner etter med hånda feks rundt anklene, så kjenner jeg det tydelig døgnet rundt, uansett hva jeg har gjort eller spist i løpet av en dag..

tusen takk for forslag, lavkarbo skal legges til som et nytt punkt som må prøves!😀

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg går rett på sak: jeg sliter ekstremt med hovne bein. De hovner opp omtrent daglig, uansett hva jeg driver mer av aktiviteter. Har en jobb hvor jeg både står og går mye, men vil nevne at beina føles like tunge etter en dag rett ut på sofaen.. er ei jente på 22 år med et vanlig aktivitetsnivå(trener 3-4 ganger ila. en uke), har et variert kosthold og tar ingen medisiner. Problemet er vell i all hovedsak at legene ikke tar meg på alvor.. det er svært sjeldent jeg drar til legen, men dette er noe som både er ubehagelig(det verker i leggene) og jeg skjemmes av å gå i kjoler og skjørt(ser ut som jeg plutselig har doblet antall cellulitter når beina hovner opp). Legene forteller meg at «jeg er for ung til å ha hovne bein», prøver er tatt og ikke noe svar å få. Etter mye fundering på egenhånd er jeg derfor kommet frem til om dette kan ha noe å gjøre med at jeg går på p-piller? For tiden bruker jeg conludag, men tviler på ar merket i seg selv har noe å i, da beina har vært sånn siden jeg var 15-16, og jeg har byttet p-piller flere ganger pga. Migrene.. dette ble et langt innlegg, men håper så inderlig noen har egne erfaringer og tips til en fortvilt jente..

Er de røde og varme også?

Anonymkode: c817b...e4f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at det blir så mange innlegg før jeg får med alt, men har blitt så mange punkter på lista som jeg tror/ikke tror kan spille inn.. men ja, beina går delvis tilbake til «normalen» over natta. Hvis jeg derimot sover på et varmt soverom, eventuelt sover med sokker, så er beina like j@vlige morgenen etter.. skal også nevnes at beina føles hovne mest utover dagen, men dersom jeg kjenner etter med hånda feks rundt anklene, så kjenner jeg det tydelig døgnet rundt, uansett hva jeg har gjort eller spist i løpet av en dag..

tusen takk for forslag, lavkarbo skal legges til som et nytt punkt som må prøves!😀

De med hjertesvikt pleier ha det problemet du beskriver.

Hvis det i tillegg er rødt og hovent kan det være blodpropp.

Uansett hva det er så må du gå til legen fordi slike bivirkninger fra p-piller må tas alvorlig.

Skrevet

Ikke nødvendigvis så varme, er oftest kald og klam både på selve foten og oppover leggene, uansett temperatur. Dersom jeg for eksempel dusjer i varmt vann(normal temperatur i dusjen, ikke overdrevent varmt) så får jeg lilla-rosa flekker nedover beina, fra og med midt på lårene og helt ned til anklene.. vil også nevne at jeg er en normalvektig jente på 170cm og 60 kg, så det at beina hovner seg såpass opp skiller seg liksom så ut når jeg feks går i kjole eller skjørt at det er veldig tydelig..

Skrevet

Kan ikke være blodpropp dessverre, men takk for forslag. Dette har vart over flere år, og er ikke noe som kommer og går, nen som er mer konstant..

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan ikke være blodpropp dessverre, men takk for forslag. Dette har vart over flere år, og er ikke noe som kommer og går, nen som er mer konstant..

Snakk med legen om det. Bruk kompresjonsstrømper-
Nei men det kan likevel være hjertesvikt.

kompresjonsstrømper

"En god kompresjonsstrømpe er med på å øke tilbakestrømning av blodet fra bena til hjertet og reduserer plager knyttet til åreknuter, hovne og ømme ben og blodpropp."

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å slutte med p-pillene, men i og med at andre prevensjonsmidler er utelukket så vil jeg avvente til jeg hører eventuelle andres erfaringer og får snakket med lege. Moren min får hovne bein ved flyreiser og menstruasjon, men ikke i nærheten av hva jeg opplever.. støttestrømper har også vært prøvd, funker i en viss grad, men gir ikke optimalt resultat.. misforstå meg rett, det plager meg utseendemessig, men i all hovedsak er det smertene og følelsen av trykk i beina som er problemet.. jeg snuser i enkelte perioder hvor det er mye stress(jepp, stygg uvane) men lever som sagt et forholdsvis sunt og godt liv ellers. Har ikke merket noen forskjell på snusing og hovne bein, og problemene startet lenge før jeg begynte med snus. Vurderer også lymfedrenasje, men hudpleieren ønsket at jeg skulle ta en ordentlig sjekk hos lege før en eventuell behandling hos henne. Videre spørsmål - er det noen som har erfaringer med lymfedrenasje og hovne bein?

Jeg har opplevd det samme som deg, så jeg kuttet ut alt av hormonell prevensjon og fikk satt opp en bitteliten kobberspiral uten hormoner. Den er beregnet for de som har liten livmor eller de som enda ikke har født. Det er det beste prevensjonsmiddelet jeg noensinne har brukt og kobberspiralen heter Gynefix 200.Det er kun gynekologer som setter inn denne spiralen. 

Anonymkode: 62b9b...090

Skrevet

Jeg tipper du har (begynnende) lymfødem, eventuelt i kombinasjon med lipødem. Ta kontakt med en fysioterapeut med spesialkompetanse i lymfedrenasje og be om en vurdering. Du trenger trolig hjelp til bandasjering, målsydde kompresjonsstrømper og lymfedrenasje. Og ikke utsett det, dette er et problem som ubehandlet vil bli verre og verre og jeg lover deg at du ikke vil vente for å se hvordan det ender. I beste fall har du ikke lymfødem, men det vil du ikke få vite uten å få det vurdert og du kommer dessverre neppe til noensinne til å møte en lege som er interessert. 

Her er lista over fysioterapeuter med riktig kompetanse:

https://www.nllf.no/fysioterapeutliste/

Skrevet

Tusen takk for god hjelp til dere alle! Føler meg i det minste litt klokere nå, og har flere konkrete punkt jeg skal ta opp med fastlegen. Håper og krysser alt jeg har for at det ikke er noe kronisk «galt» med kroppen min, men at det heller er noe jeg kan kutte ut, som f.eks. P-piller eller kutte ned på, som karbohydrater..

Prøver å unngå å Google meg ihjel, da det kun dukker opp diagnoser som høres så alvorlige ut at de blir surrende i bakhodet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...