Gå til innhold

Modeller med sunn BMI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Victorias secret har lenge blitt kritisert for å ha for tynne modeller, så de har nå altså skaffet seg en modell som bruker størrelse 44. Å bruke plus size modeller har blitt en populær greie den siste tiden, men hva hjelper det? Forstår man kan vise at kropp er flott uansett størrelse, men nå er det jo bare to usunne ytterpunkter vi har som modeller. De supertynne med ekstremt lav BMI og de med BMI som tilsvarer overvekt som heller ikke er sunt. Kan ikke modeller bare ha en sunn BMI? 

Anonymkode: 01a24...06a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at modeller er så tynne, er egentlig ganske gammeldags. Før var det for at plaggene skulle være fokuset, derfor enklere på tynne modeller av en eller annen grunn, om jeg husker riktig.. Hvorfor vi ikke har modeller i forskjellige størrelser i dag er et godt spørsmål, er helt enig. Det har jo blitt bedre da, hvis man ser bort ifra catwalk :)

 

Anonymkode: bf417...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at modeller er så tynne, er egentlig ganske gammeldags. Før var det for at plaggene skulle være fokuset, derfor enklere på tynne modeller av en eller annen grunn, om jeg husker riktig.. Hvorfor vi ikke har modeller i forskjellige størrelser i dag er et godt spørsmål, er helt enig. Det har jo blitt bedre da, hvis man ser bort ifra catwalk :)

 

Anonymkode: bf417...f0f

Enig med deg. Det har jo blitt mye bedre enn på 90 og tidlig 2000 tallet hvor modellene så anorektiske ut!

TS

Anonymkode: 01a24...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er rart, i modellverden er alt over str 36 size plus. Er man normal og er f.eks 1,78 høy og veier 65 kg er man alt for stor men man er likevel bare kanskje en str 38.  Men det finnes ikke noe enten eller.  Ensten str 34 eller str 44. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere modeller som har død av anoreksi og unormal lav vekt, men har det motsatte skjedd?

Når jeg ser på Tess Holliday, så tenker jeg vel at vi nesten er der...

Tess-Holliday-Primary.jpg

Anonymkode: 4203e...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes flere modeller som har død av anoreksi og unormal lav vekt, men har det motsatte skjedd?

Når jeg ser på Tess Holliday, så tenker jeg vel at vi nesten er der...

Tess-Holliday-Primary.jpg

Anonymkode: 4203e...b36

Hun er bare enorm. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes flere modeller som har død av anoreksi og unormal lav vekt, men har det motsatte skjedd?

Når jeg ser på Tess Holliday, så tenker jeg vel at vi nesten er der...

Tess-Holliday-Primary.jpg

Anonymkode: 4203e...b36

Om noen er så avmagret og anorektiske at de dør er det vel ganske enkelt å vite hva årsaken er. Har jo sett programmer med amerikanere som veier flere hundre kilo,k så man kan jo være ekstreeemt overvektig uten å dø. Men man kan få ganske alvorlige sykdommer ved å være overvektig hvor det kanskje ikke er like enkelt å koble vekten til døden?

Kan man være størrelse 46 feks og ha en sunn kropp? Da tenker jeg ikke på om man fungerer i hverdagen, men kan kroppen være sunn på innsiden når man er en størrelse 46? Og er man da i kategorien ekstremt overvektig på BMI-skalaen? Skjønner at den BMI skalaen ikke er 100% til å stole på siden kropper er så forskjellige, men det gir jo en indikasjon..

Anonymkode: 01a24...06a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SupaWoman skrev:

Hun er bare enorm. 

Ja. Det er jo bare et tidsspørsmål før hun spiser seg ihjel. Det at en slik modell blir framsnakket er skummelt.

Anonymkode: 4203e...b36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om noen er så avmagret og anorektiske at de dør er det vel ganske enkelt å vite hva årsaken er. Har jo sett programmer med amerikanere som veier flere hundre kilo,k så man kan jo være ekstreeemt overvektig uten å dø. Men man kan få ganske alvorlige sykdommer ved å være overvektig hvor det kanskje ikke er like enkelt å koble vekten til døden?

Kan man være størrelse 46 feks og ha en sunn kropp? Da tenker jeg ikke på om man fungerer i hverdagen, men kan kroppen være sunn på innsiden når man er en størrelse 46? Og er man da i kategorien ekstremt overvektig på BMI-skalaen? Skjønner at den BMI skalaen ikke er 100% til å stole på siden kropper er så forskjellige, men det gir jo en indikasjon..

Anonymkode: 01a24...06a

Jeg er høy og har en bmi på 28, er ingen sylflide, men langt i fra feit. Og pga høyden og da bredden i mange plagg kan jeg bruke alt fra 42 til 48. Klær er ikke lagd for min kroppstype, som er gammeldags timeglass, flat mage, brede hofter og brede skuldre. I tilegg har jeg muskler som er langt over den gjennomsnittelige kvinners styrke. Så slikt er veldig individuelt. Man kan ofte ikke bruke str på klær eller bmi for å måle en sunnhet.

Så en dokumentar om helseskadelig fett på kropp. Da var formelen at du klipper en tråd i din hele kroppslengde, deler denne i 2, og får du den rundt magen er du innafor ang magefettet som kan være skadelig.Jeg hr mye å gå på, selv med høy vekt, dette pga egen høyde og mer muskler enn fett.

Anonymkode: b05f0...f06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om noen er så avmagret og anorektiske at de dør er det vel ganske enkelt å vite hva årsaken er. Har jo sett programmer med amerikanere som veier flere hundre kilo,k så man kan jo være ekstreeemt overvektig uten å dø. Men man kan få ganske alvorlige sykdommer ved å være overvektig hvor det kanskje ikke er like enkelt å koble vekten til døden?

Kan man være størrelse 46 feks og ha en sunn kropp? Da tenker jeg ikke på om man fungerer i hverdagen, men kan kroppen være sunn på innsiden når man er en størrelse 46? Og er man da i kategorien ekstremt overvektig på BMI-skalaen? Skjønner at den BMI skalaen ikke er 100% til å stole på siden kropper er så forskjellige, men det gir jo en indikasjon..

Anonymkode: 01a24...06a

Det er svært lett å koble endel sykdommer til fedme.  Hjertekar  og slag problematikk, fettlever, søvnapnè, gallestein, noen kreftformer, belastningssykdommer i ledd, muskler  og skjelett og dia 2  som igjen kan føre til blindhet og amputasjon av lemmer  er eksempler på det.  Det er ikke gratis å ha sykelig overvekt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt er et ekstremt stort problem, ikke bare i Norge men globalt. Folk dør som fluer av det, og livskvaliteten blir redusert.

Undervekt er knapt nok et problem i vår del av verden.

Ingen skal skjemmes over kroppen sin, men å fremstille det som at mange har anoreksi er å ta i. 

Anonymkode: 77e5f...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overvekt er et ekstremt stort problem, ikke bare i Norge men globalt. Folk dør som fluer av det, og livskvaliteten blir redusert.

Undervekt er knapt nok et problem i vår del av verden.

Ingen skal skjemmes over kroppen sin, men å fremstille det som at mange har anoreksi er å ta i. 

Anonymkode: 77e5f...9d6

Det er vel ingen som har sagt at mange har anoreksi? Sa at på 90 tallet og begynnelsen av 2000 tallet så mange modeller anorektiske ut fordi de var så syltynne.

Anonymkode: 01a24...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at syltynne modeller er skadelig både for tynne og tykke mennesker. Noen vil kanskje sulte seg og bli syke og andre vil kanskje "gi opp" og tenke at siden jeg ikke er tynn som henne kan jeg like greit være feit. Man får jo tross alt midlertidig lykkefølelse av sjokolade. Normalvektige modeller i forskjellige høyder burde egentlig være en selvfølge overalt utenom catwalk.

Anonymkode: 3feee...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker faktisk som om det har blitt mer rom for modeller i det sunne mellomsjiktet også. VS har jo booket flotte Barbara Palvin feks.

 image.thumb.png.abc34144c73937d004b2f190b1507d5c.png

Anonymkode: 7bed3...bf2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fremstår bruken av "plus size" modeller mest som en form for avlat, der en kan klappe seg selv på skulderen for å være god, og der en håper at det gir et bedre image. 

På salgsfronten tror jeg det har lite å si. Kvinner vil ha klær de ser bra ut i, og klærne de ser på ser best ut på kvinner som ser bra ut. Dette er jo bakgrunnen for valget av modeller, og jeg tviler på at det kommer til å endre seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, herzeleid skrev:

For meg fremstår bruken av "plus size" modeller mest som en form for avlat, der en kan klappe seg selv på skulderen for å være god, og der en håper at det gir et bedre image. 

På salgsfronten tror jeg det har lite å si. Kvinner vil ha klær de ser bra ut i, og klærne de ser på ser best ut på kvinner som ser bra ut. Dette er jo bakgrunnen for valget av modeller, og jeg tviler på at det kommer til å endre seg. 

Plus size modeller er modeller som kanskje veier 55 kg, er det et avlat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, SupaWoman skrev:

Plus size modeller er modeller som kanskje veier 55 kg, er det et avlat?

I en del tilfeller tror jeg det ja. En velger bort de klærne ser best på for å sanke "poeng" på andre måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...