Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Har fra jeg var 17år ca. misstenkt at jeg har pcos ut av hva jeg har lest og mine egne symptomer. Nå som jeg er 26 og samboer og jeg prøver å få barn gikk jeg til legen for å finne ut av. Tok masse blodprøver som var fine, altså hormonene mine lå på det normale, så ingenting kunne tyde på at det var noe pcos sa hun. Men jeg skal uansett til gynekolog for å sjekke tilstanden «der nede». Det jeg lurer på om det er noen her med PCOS som har normale hormonnivåer? Hvilke symptomer har dere, og hvordan gikk dere fram for å finne ut at det var pcos? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg dro bare på en klinikk og fikk de til å ta en ultralyd utenpå magen, der fant de det de trengte å vite for å finne ut at jeg har PCOS (er 20), tok også noen blodprøver. Det var nok bare for å sjekke, hun hadde allerede bekreftet at det var PCOS. Fikk egentlig ikke noe tilbakemelding på blodprøvene så vidt jeg kan huske, var 18år når jeg sjekket. Har masse hår og problemer med å gå ned i vekt, men thats it. Har egentlig ikke noen andre symptomer. :)

Anonymkode: d81fa...dec

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dro bare på en klinikk og fikk de til å ta en ultralyd utenpå magen, der fant de det de trengte å vite for å finne ut at jeg har PCOS (er 20), tok også noen blodprøver. Det var nok bare for å sjekke, hun hadde allerede bekreftet at det var PCOS. Fikk egentlig ikke noe tilbakemelding på blodprøvene så vidt jeg kan huske, var 18år når jeg sjekket. Har masse hår og problemer med å gå ned i vekt, men thats it. Har egentlig ikke noen andre symptomer. :)

Anonymkode: d81fa...dec

Okei, takk for svar 😊 Jeg har veldig uregelmessig mens og hårvekst, så har alltid hadd en mistanke på pcos, så ble litt paff da legen sa at disse verdiene var normale.. 

Skrevet

Dette er jo noe gynekologen kan svare bedre på, selv om det tilogmed finnes de som ikke er helt oppdatert på tilstanden. 

Som med alle sykdommer så er det en rekke symptomer, de færreste har alle men et utvalg av dem. Så du kan fint ha normale hormonverdier og fremdeles ha PCO/S. 

Jeg har i perioder hatt normale hormonverdier, mens andre ganger ikke. 

Jeg funderer på at i mitt tilfelle har livsstil mye å si. De normale verdiene har f.eks kommet med en aktiv livsstil og en ren diett uten mye sukker og/eller karbohydrater. 

Når jeg spiser "søppelmat" som halvfabrikat og mye karbo, da skyter både vekta og hormonverdiene opp.

Anonymkode: 48ce9...ece

Skrevet

Husker faktisk ikke om blodprøvene mine ble målt engang jeg. Men jeg dro til gynekolog fordi jeg hadde mistanke.  Han stilte diagnosen etter det han så på ultralyd. 

Anonymkode: 8bfde...d46

Skrevet

Fikk diagnosen idag pga symptomer og ultralyd. Skal måle hormoner mandag, men det er kun for å bekrefte at det ikke skyldes prolaktin eller stoffskiftet 😮

Anonymkode: decc5...b4e

Skrevet

Var til gynekolog for en helt vanlig sjekk, og under ultralyd ble det oppdaget cyster på eggstokkene. Har hatt eggløsning kun to ganger i livet, er 25 år nå og gått på p-piller i 8 år. P-pillene har nok kamuflert tilstanden. Ellers har jeg ingen symptomer, er slank og normalvektig. 

Anonymkode: d886d...a64

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var til gynekolog for en helt vanlig sjekk, og under ultralyd ble det oppdaget cyster på eggstokkene. Har hatt eggløsning kun to ganger i livet, er 25 år nå og gått på p-piller i 8 år. P-pillene har nok kamuflert tilstanden. Ellers har jeg ingen symptomer, er slank og normalvektig. 

Hvordan kan du vite at du bare har hatt eggløsning to ganger i livet?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du vite at du bare har hatt eggløsning to ganger i livet?

Fordi jeg har hatt vanlig menstruasjon kun to ganger i livet. Fikk mensen sent, så gikk det nesten et år før den kom igjen. Startet på P-piller rett etterpå. 

Skrevet

Da jeg var fikk jeg beskjed om at to av tre kriterier skulle være tilstede for å sette diagnosen:

- lange/uregelmessige sykluser (jeg hadde mellom 40 og 70 dager)

- problemer med huden og evt. økt hårvekst (har slitt med begge deler siden ungdomen) 

- cyster på eggstokkene (ul viste jeg hadde flust av det)

Gyn sa han i teorien kunne stille diagnosen uten ul pga. jeg kunne bekrefte de to første, men tok så klart ul også så da sjekket jeg 3 av 3. Fikk diagnosen og tok så blodprøver i de neste syklusene for å se etter el og amh bla.a. (Jeg ser du nevner blodprøver for å utelukke stoffskiftet, jeg har hatt diagnosen lavt stoffskifte i 13 år så mulig det hadde vært aktuelt for meg og hvis ikke den var kjent☺️)

usnsett godt å ha diagnosen på plass for da er det hjelp å få mtp medisiner. Lykke til☺️

Anonymkode: af37f...858

Skrevet

Har dere som har PCOS sjekket om dere har insulinresistens? Leste en artikkelen det ,de ga kvinnen metformin og de ble lettere gravide. Lurer på om det var fra Hausken klinikken, 

Anonymkode: 3007d...337

Skrevet

Jeg har PCOS og fant nylig ut at jeg har insulinresistent etter en utredning grunnet 2 SA (prøverør).

Fikk Metformin og holder på å gå ned i vekt før neste forsøk. Metforminen ser ut om å hjelpe meg med å få ned da det sto bom stille før.

Ikke blitt gravid enda, men prøver ikke heller før jeg har fått ned de kiloene jeg ønsker/må.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...