Silva Pluvialis Skrevet 9. oktober 2019 #1 Skrevet 9. oktober 2019 (endret) . Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #2 Skrevet 9. oktober 2019 G47.0 Insomni er en relativt uspesifikk diagnose etter kriteriene a) forsinket innsovning >30 min, b) >3 oppvåkninger pr. natt, eller c) oppvåkning >30 min før ønsket oppvåkningstidspunkt. Ett eller flere av disse kriteriene må oppfylles i tillegg til at man må lide av tretthetsfølelse med eller uten funksjonstap på dagtid. Kronisk insomni regnes dersom dette skjer mer enn 3 dager i uken i over 3 måneder. Diagnosen kan stilles hos fastlege, men må utredes videre, om nødvendig hos relevant spesialist. Man må søke å finne om det finnes en årsak til søvnproblemene, og denne kan være både organisk eller psykogen. Undersøkelse i søvnlaboratorium kan være aktuelt, u.s. hos spesialist i øre-nese-hals, en blodstatus kan indikere andre relevante problemer, stress og psykiske lidelser kan kreve henvisning til relevant spesialist. Noen ganger finner man ingen årsak. Da kalles det idiopatisk insomni. Søvnvansker kan behandles medikamentelt, men det bør ikke være en varig løsning. Anonymkode: 3e624...70e 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #3 Skrevet 9. oktober 2019 34 minutter siden, Hubbie skrev: Har noen her fått denne diagnosen? Måtte dere henvises via fastlege? Og evt til hvor? Hvordan fikk dere diagnosen, dvs, hva måtte dere gjennom av utredninger og hvordan fungerte det? Hvor graverende må søvnproblemene være for at man skal få stilt diagnosen? Får man oppfølging, evt hjelp? Eller bare medisiner? Ja, jeg har fått diagnose G47.0, Jeg ble henvist via fastlege til polysomnografi (søvnregistrering) på sykehus. Jeg har ikke dette digitalt, men jeg hadde, for å si det rett ut, veldig dårlig søvn. 4 timer totalt, som var normalt på den tiden (litt mer nå), men med "uttalt mangel på dyp søvn", ca. 13 minutter mot normalt minimum 60 minutter. De fant ingen klar årsak og jeg hadde normale målinger på alt annet (O2-metning, puls, etc.) Anonymkode: 96ba8...c7f
Gjest Familytree Skrevet 10. oktober 2019 #4 Skrevet 10. oktober 2019 Den fastlegen evaluerer saken. Be først om en blodprøve der de vurderer eksistensen av skjoldbrusk eller andre problemer. Begynn med noen spørsmål om søvnen din, hvor lang tid tar det å sove om natten? Hvor lenge har du lagt merke til disse problemene? Føler du deg trøtt om dagen? Mottar du noen form for medisiner? Disse spørsmålene utelukker mulige problemer som forårsaker dårlig søvn. Når årsaken til insomnia er ukjent, kontakter legen relevante spesialister, og han kan be om en søvnundersøkelse der tester blir gjort for å overvåke og notere en rekke kroppsaktiviteter mens du sover, inkludert hjernebølger, pust, hjerterytme. , og bevegelser i øynene og kroppen. Mange leger anbefaler å endre rutinen, redusere stress, men hvis dette ikke fungerer, ber fastlegen om en kognitiv atferdsterapi for "insomnia". Det er ikke tilrådelig å stole på sovepiller i mer enn 4 uker, men selv om mange er foreskrevet for langvarig bruk. Spør legen din om fototerapi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå