Gå til innhold

Etterlattepensjon fra KLP.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mamma har gått bort, og med det sitter jeg som barnet (er i 20 årene) igjen med mange spørsmål. Mamma var gift med min stepappa nesten hele mitt liv. Gikk i fra den biologiske pappaen når jeg enda var baby og fikk 100% rett over meg (han var voldelig rusmisbruker).  

Mamma var utdannet og jobbet i helsevesenet, men var av og på sykemeldt, men hadde mer eller mindre 15 år på bok i helsevesenet . De siste hvert fall 10 årene har hun jobbet på sykehus (offentlig) og har mest sannsynlig opparbeidet seg pensjon hos KLP. 

Jeg kontaktet KLP men ble ikke klok i det hele tatt. De kunne ikke gi meg noe informasjon og sa til meg at mamma måtte ringe dem selv! Tok meg 4 forsøk å fortelle han at hun var død, noe som også er reg i folkeregisteret! Ringte en gang til og kom til en annen som sa at han ikke hadde lov til å gi noe informasjon, selv ikke det som var "u-sensitivt innhold" (regler og normer de har liksom). Sendt inn skifteattest og dødsattest på mail til dem i tillegg til i brev og likevel surrer dem...

Leser på siden demmes og blir ikke klokere av det heller. Jeg og far (stepappa kalles far) har flere ganger kontaktet dem, ventet på brev med info uten å få noe. 

Vi lurer på: mamma var ikke gammel, altså ikke pensjonert når hun døde, så har da far krav på etterlattepensjon? Han også er jo heller ikke pensjonert enda. Jeg er over 20 så har ikke krav på noe barnepensjon eller hva dem kaller det. Mamma hadde ingen formue da det er far som eide/eier både huset og bilen. Blir etterlattepensjon utbetalt månedlig eller er det en engangssum eller hvordan fungerer det? Vi har gjennomsøkt nettsidene demmes gang etter gang og som sagt ringt og ringt og mailet og brevet...

Anonymkode: 76bf6...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager sorgen!

Var mamma fortsatt i jobb da hun gikk bort? I såfall er det arbeidsgiver som skal melde dødsfallet til KLP. Pappa kan ha krav på etterlattepensjon, uten at jeg skal si det 100% sikkert.

Har dere lastet ned, fylt og sendt inn skjemaene som finnes på hjemmesiden til KLP? 

Anonymkode: 9fd15...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager sorgen!

Var mamma fortsatt i jobb da hun gikk bort? I såfall er det arbeidsgiver som skal melde dødsfallet til KLP. Pappa kan ha krav på etterlattepensjon, uten at jeg skal si det 100% sikkert.

Har dere lastet ned, fylt og sendt inn skjemaene som finnes på hjemmesiden til KLP? 

Anonymkode: 9fd15...129

Tusen takk. ❤️

Nei, hun hadde sagt opp allerede fra 2 uker før hun gikk bort. 

Mamma og pappa var ikke gift, hun var kun gift med min stepappa/"far" 😊

Hvilke skjema tenker du på da? Jeg har funnet hefte og nettside fra KLP og de skulle som sagt sende meg info uten at de gjorde det, så har ikke sendt inn noe som helst enda. 

Anonymkode: 76bf6...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. ❤️

Nei, hun hadde sagt opp allerede fra 2 uker før hun gikk bort. 

Mamma og pappa var ikke gift, hun var kun gift med min stepappa/"far" 😊

Hvilke skjema tenker du på da? Jeg har funnet hefte og nettside fra KLP og de skulle som sagt sende meg info uten at de gjorde det, så har ikke sendt inn noe som helst enda. 

Anonymkode: 76bf6...718

Øverst på KLP sin hjemmeside så er det egen flik for skjemaer. Gå inn der og scroll nedover så kommer det opp forskjellige skjemaer.  Skjema for dødsfall og skjema for etterlattepensjon er vel de to dere trenger. 

IMG_6542.PNG

Anonymkode: 9fd15...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun jobbet på sykehus, var hun kanskje ansatt i staten? Da er det Statens Pensjonskasse du må kontakte. Kondolerer, og føler med deg i sorgen. 

Anonymkode: ceb4a...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om hun jobbet på sykehus, var hun kanskje ansatt i staten? Da er det Statens Pensjonskasse du må kontakte. Kondolerer, og føler med deg i sorgen. 

Anonymkode: ceb4a...115

Da må hun evt. ha jobbet på Rikshospitalet eller Radiumshospitalet, det er vel kun de to sykehusene som er medlem av SPK. 

 

Anonymkode: 9fd15...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...