Gå til innhold

Hvordan slanke kun én katt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har to kattebrødre på litt over ett år og en hund. Den ene katten begynner å bli fet (strengt tatt er han allerede fet) og jeg sliter med å slanke bare han.

Jeg har forsøkt forskjellige typer kattemat for steriliserte katter, men ingen av den liker det noe særlig. Han fete spiser det hvis ikke annet blir servert, mens han normalvektige bare ser bebreidende på meg. Jeg forsøker å være hard, men noen ganger gir jeg han litt av maten han liker når den fete broren er ute. Men det er akkurat som om han har en sjette sans, for så fort jeg heller opp i skåla, står han der. 

Jeg vet at katter ikke sulter i hjel foran matskåla, så nå har jeg kun servert slankefor. Problemet da er at de da spiser hundemat. Hunden vår trenger fôr med høy energi, og det virker som om kattene foretrekker fet hundemat fremfor mager kattemat. Hunden må ha maten tilgjengelig hele tiden, for den småspiser gjennom dagen. Dette er viktig for fordøyelsen hans, og egentlig den eneste måten å få i han nok næring på.

Jeg har forsøkt å ta fra han maten og heller gi han små porsjoner med jevne mellomrom, men for å få han til å spise akkurat da, må jeg tilsette litt kjøtt eller våtfor. Da våkner den sjette sansen hos kattene og de stuper inn katteluka og nærmest henter maten ut av munnen hans.

Tips?

Anonymkode: ba5e9...931

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fôringsautomater med chip. 
Eneste som funker når man har flere enn 1 hund/katt. Og da må du holde deg hard på mengde og fôrtype. 

Anonymkode: c7810...c0d

• Liker 4
Skrevet

Har hatt det samme problemet, men hadde ikke katteluke eller hund. Tips: steng katteluka og når den tykke er inne, så følger du med på det som blir spist. Jeg tar rett og slett vekk maten når det blir for mye. Så stenger jeg døra og følger med på når den andre tynne er sulten,slik at han får mat når han vil. 

Så plasser maten på badet eller et annet sted som kan lukkes.

Når det gjelder hunden, så må du bare si nei til katten. Og ta den vekk hvis den prøver hundemat.hundemat er uansett ikke bra for dem. 

Vann til den tykke kan du ha tilgjengelig et annet sted enn der maten er. 

Anonymkode: 92d0e...5c9

Skrevet

Surefeed microchip-matskål. Ja, de koster litt. 

Anonymkode: cdeef...d5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...