Gå til innhold

Dere som mister lysten på partneren...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...har dere opplevd;

- at partneren din har vært jevnlig opptatt av hvordan du har det i livet ditt?

- at partneren har fungert som støtte for deg i små og store ting?

- at partneren spurte fra dag en, om hva du tenner på?

- uten å dømme?

- at partneren spurte fra dag en, om hva som er nytelse for deg?

- uten å dømme?

- at partneren ikke bare leser en eller annen artikkel om at hun må kle seg sexy eller han må bære ut søpla, men har satt seg inn i de konkrete ulikhetene mellom menn og kvinner, og virkelig anstrengt seg for å forstå sin partner og sin partners kjønn?

- og gjort det tydelig at han/hun forsøker alt de kan å holde din lyst ved like?

Jeg leser historie etter historie om mennesker som mister lysten, de føler seg skyldig, mens den andre parten fortviler. Stort sett har jeg tenkt at det er den som mister lysten som har en jobb å gjøre.

Men når jeg leser om hvor mange partnere som går passiv rundt og håper at sexlysten til den andre, skal komme tilbake av seg selv, så ser jeg jo at det ikke kan være så lett å jobbe med det, helt alene og i et vakuum. 

Og selvfølgelig, dette er en tråd som retter seg like mye mot alle dere passive partnere som tror at bare fordi DERE har lyst på partneren deres, så har han/hun også lyst.

Anonymkode: 8ae42...22b

• Liker 2
Skrevet

Bra poeng. I tillegg kan jeg nevne noen ting fra personlig erfaring. Som gjorde at jeg mistet lysten.

- Jeg følte meg ikke akseptert i helhet, partner var kun glad i enkelte deler av meg, og ikke hele meg som menneske.

- Jeg følte ikke at han ville ha meg. Han ville ha sex. De to er en helt forskjellig opplevelse.

- Forskjellen på å ville ha(ta) sex fra noen for egen nytelse (uten å ville gi tilbake), versus å se og høre den andre, og ønske å gi/dele en god opplevelse.

Forskjellen på transaksjon vs ubetinget kjærlighet/lyst.

- Gjør du en handling for å få noe tilbake, eller gjør du en handling fordi du har lyst og handlingen representerer det mennesket du ønsker å være, uten noe krav til respons eller hva du får tilbake?

Anonymkode: 27671...c19

• Liker 5
Skrevet

Takk for godt svar og gode formuleringer!

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følte meg ikke akseptert i helhet, partner var kun glad i enkelte deler av meg, og ikke hele meg som menneske.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følte ikke at han ville ha meg. Han ville ha sex. De to er en helt forskjellig opplevelse.

Særlig disse to formuleringene hvor man ser et skille mellom delen og helheten.

Hvor sex blir noe adskilt fra resten av livet.

Hvor det som er sexy blir noe adskilt fra alt annet ved en person.

Jo, jeg tror en del menn, og en del kvinner, skiller mellom de to funksjonene og har behov for en tydeligere rollemarkering. For sex er utvilsomt mer knyttet opp mot lek enn mot plikt.

Men!

Det må gå an å snakke med partneren om det. Si at «Jeg behøver at vi har noe som er kun sex og noe som er alt annet.»

At ikke sex er noe som blandes med husbygging og betaling av regninger og kjøring til og fra ungenes trening.

At det er begges ansvar å fungere godt på de områdene som ikke er sex.

Og begges ansvar å fungere godt på de områdene som er sex.

Svikter den ene på ett av områdene så er det som å be om at den andre svikter på det andre området. 

Skrevet

Nei, her kjenner jeg meg ikke igjen.

Han var fornøyd, jeg var det ikke. Han fikk det han ønsket, trengte og fantaserte om, jeg fikk det ikke. Han så på sex som noe han gjorde når han hadde lyst, jeg så på sex som å stille opp for forholdet i en positiv deltagelse. Jeg gikk fra han, jeg.

Anonymkode: 0e964...44b

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

..har dere opplevd;

- uten å dømme?

- uten å dømme?

- at partneren ikke bare leser en eller annen artikkel om at hun må kle seg sexy eller han må bære ut søpla, men har satt seg inn i de konkrete ulikhetene mellom menn og kvinner, og virkelig anstrengt seg for å forstå sin partner og sin partners kjønn?

- og gjort det tydelig at han/hun forsøker alt de kan å holde din lyst ved like?

Aldri opplevd en partner som jeg kan svare ja på her. Jeg har venner som bryr seg langt mere.

Min sexlyst er stor! Men den forsviner meget raskt pga en kjærste som ikke spør hvordan det går eller virker til å bry som om den biten. Støtte? ha!

Min opplevelse av menn (jeg er snart 40 år), er at de tenker på seg selv, mens jeg tenker på oss. Det er det typiske. Derfor er jeg singel. Orker ikke! Snart er ungene ut av huset, orker ikke å ta inn en til!

BF var sååå storfornøyd. Jeg sa i fra lenge før jeg gikk at det føltes som å være en alenemor selv om vi bodde sammen. Gjorde han endringer? Nope. Og da jeg sa at det var slutt, nei da skulle han plutselig ha 50/50 på en baby som han så vidt hadde bytta bleie på, aldri stått opp med, aldri mata osv. Gikk ikke slik nei.

Anonymkode: 8c261...224

• Liker 4
Skrevet

Jeg mistet lyst på eks da han sluttet å ta vare på seg selv, ble overvektig og luktet vondt. Samtidig var vi i en fase der vi innså at vi absolutt ikke ville de samme tingene i livet. Han kritiserte også sider ved meg som jeg er stolt av. 

Anonymkode: a6eac...60f

• Liker 3
Skrevet

Takk for historier! :) 

Håper det kommer flere!

Inntil vi har funnet ETT MENNESKE som har mistet lysten på en partner som behandler de 100% bra, så har altså INGEN lov til å si;

«Partneren min har mistet lysten på sex, det er IKKE min skyld, det er KUN hans/hennes skyld!»

Skrevet

Jeg har mistet lysten på min mann tre ganger i forholdet. 

Det verste var da jeg hadde små barn. Lysten min bare døde, i at jeg var sliten og hadde fokus på barn. Det var et problem jeg eide, og jeg som måtte gå inn for å fikse. For min del kunne vi da ha latt være å ha sex, sikkert temmelig lenge, men jeg vet også at sex er en ganske viktig faktor for et bra forhold, og det var min motivasjon til å fikse dette. Noe jeg gjorde ved å onanere litt hver dag, selv om jeg ikke følte for det, og å tvinge meg selv til å tenke på sex. Alt for å vekke til live egen seksualitet igjen. 

Det tok knappe to uker å vekke den igjen da jeg gikk inn for det. 

De to andre ganger har det vært at han sa noe som gjorde at han der og da knuste vårt sexliv med ord, og så at vi generelt hadde så store problemer at sex med ham ikke var veldig fristende. 

Iførste av disse var det han som eide problemet, og han som måtte reparere det han hadde knust med stor innsats i forhold til å virkelig vise meg at han forsto hvor langt over streken han hadde gått, ha tålmodighet og bygge alt opp igjen. 

Da vi hadde generelt store problemer måtte vi først løse forholdet før det ble sex igjen. Noe vi begge måtte jobbe med. 

Så tre ganger har jeg mister lyst, tre ulike årsaker, og tre ulike løsninger på dette. 

Jeg har også hatt svært nedsatt lyst en periode, og ville helst ha sex med lyset av. Det var fordi jeg hadde lagt på meg. Da hadde vi en fin samtale som fikk meg trygg på at han likte kroppen min uansett, og så slanket jeg meg. Samtalen førte til at problemet løste seg allerede før jeg slanket meg. 

Alt lot seg løse. 

Anonymkode: 86e17...b16

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri opplevd en partner som jeg kan svare ja på her. Jeg har venner som bryr seg langt mere.

Min sexlyst er stor! Men den forsviner meget raskt pga en kjærste som ikke spør hvordan det går eller virker til å bry som om den biten. Støtte? ha!

Min opplevelse av menn (jeg er snart 40 år), er at de tenker på seg selv, mens jeg tenker på oss. Det er det typiske. Derfor er jeg singel. Orker ikke! Snart er ungene ut av huset, orker ikke å ta inn en til!

BF var sååå storfornøyd. Jeg sa i fra lenge før jeg gikk at det føltes som å være en alenemor selv om vi bodde sammen. Gjorde han endringer? Nope. Og da jeg sa at det var slutt, nei da skulle han plutselig ha 50/50 på en baby som han så vidt hadde bytta bleie på, aldri stått opp med, aldri mata osv. Gikk ikke slik nei.

Anonymkode: 8c261...224

Kjenner meg igjen i alt, er også selvvalgt singel, nydelig!!

Anonymkode: fae86...2a5

Skrevet

Du har et godt poeng der... I starten var han så flink med komplimenter, han viste at han brydde seg og likte meg som jeg var. Nå er det småhakking og kritikk hele tida nesten, spesielt når han er i grinete humør fra før, noe han ofte er. Det kommer spydigheter om kroppen min som har endret seg etter svangerskap. Han lukker seg helt om jeg har det vondt, vil helst ikke forholde seg til det. Sexen har aldri vært noe fantastisk høydare med han, men det har funka fordi alt det andre har vært på plass. Men etter 12 år, så orker jeg ikke lenger å mase på at han ikke skal gjøre ditt eller at jeg liker datt. For han hører ikke uansett, og bare fortsetter som alltid før. 

Anonymkode: 97953...0cd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

..har dere opplevd;

- uten å dømme?

- uten å dømme?

Hvor finner du dem? Jeg tar to!

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mistet lyst på eks da han sluttet å ta vare på seg selv, ble overvektig og luktet vondt. Samtidig var vi i en fase der vi innså at vi absolutt ikke ville de samme tingene i livet. Han kritiserte også sider ved meg som jeg er stolt av. 

Anonymkode: a6eac...60f

Samme her. Jeg mistet lysten også lysten pga utseendet. Hun var rett og slett ikke villig til å slanke seg nok etter et svangerskap. 

Anonymkode: 4f582...733

• Liker 1
Skrevet

Mistet lysten på min partner gjennom mange år pga dårlige tenner!! Han nekter å gå til tannlege, og munnen hans stinker. Kan ikke ha sex med en som lukter så vondt at jeg ikke at dele seng med han! Vi bor fortsatt sammen,  men sover på hvert vårt rom.  

Anonymkode: 58411...112

• Liker 2
Skrevet

Alder, ustelt og tar ikke vare på kroppen. Agerer passiv aggressiv i enkelte situasjoner og har dårlig økonomisk kontroll. Ikke opphissende overhodet.

Anonymkode: 45448...f6c

Skrevet

Sluttet å tenne på han pga han la på seg og fordi han plutselig skal dominere i sengen. Jeg tenner på å dominere og nå når han er mer trygg vil han det , og det tenner meg ikke.

Anonymkode: 00161...80d

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Å ha blitt seksuelt avvist over flere år av min mann har gjort at jeg har mistet lysten. Sex er nå noe jeg forbinder med ydmykelse og skam over min egen kropp. Jeg orker ikke mer og jobber dermed med å skru av følelser for godt.

Anonymkode: a4980...904

Skrevet

Jeg tro vi alle kan miste lysten, og at det er lite den som mister lysten kan gjøre for å arbeide seg inn i lysten igjen, dersom:

- seksuallivet blir et pliktløp, man skal for eksempel stå på for å bli gravid.

- man kommer inn i stua og ser partneren på sofaen, under pleddet "hele tiden", h*n er aldri i aktivitet, blir mer usunn osv...

- man blir tatt for gitt, oppdager at den andre aldri har tenkt nærmere over ens drømmer, hvorfor man har sluttet med de og de interessene, ...

Ellers er andre blokkere i forhold, men som man kan forbedre sjøl:

- økonomien blir et fast kranglepunkt, der en synes man blir den som må stå og være bank og sikring for den andres overevnesliv, uten at man kan unne seg noe.

- man kommer ingen veg i diskusjoner: enten fordi det aldri passer, fordi fakta ikke tas som argumenter eller fordi den andre ikke evner å gjøre som man har blirr enig om.

- man synes forholdet er envegs. Man kjenner seg ikke respektert, og blir stort sett bare klagd på og idiotforklart.

Det var det første jeg kom på.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det kommer flere!

Inntil vi har funnet ETT MENNESKE som har mistet lysten på en partner som behandler de 100% bra, så har altså INGEN lov til å si;

«Partneren min har mistet lysten på sex, det er IKKE min skyld, det er KUN hans/hennes skyld!»

Hei, 

Jeg er gift med en helt fantastisk mann. Han gjør ALT for meg, og vil bare at jeg skal ha det bra. Jeg syns han er en kjekk mann, men han har jo selvsagt noen "småfeil" som jeg ser bedre enn andre. Han har en enorm sexlyst.. det har ikke jeg. Vi har tre barn sammen. Han er en fantastisk pappa for barna våre, og han tar alltid i et tak her hjemme. Han tjener gode penger på jobben sin, og er en skikkelig handy type (så han fikser mye greier hjemme). 

Jeg føler meg faktisk veldig teit når jeg skriver her nå, for jeg hører jo at jeg ramser opp drømmemannen. Men jeg tenner ikke på ham i det hele tatt... 

Han hadde gjort HVA som helst (seksuelt eller ei) for meg... men jeg får det ikke til. Han er en følsom type som er veldig "på". Han ringer mye, spør hva jeg føler/tenker/hvordan jeg har det osv.. Hvis jeg våkner på natten for å gå på toalettet.. så våkner han litt stresset for å spørre om det er noe galt eller noe han kan hjelpe med. Hvis jeg vasker klær, så tar han gjerne kurven ut av hendene mine for å bære den ned og hjelpe meg med å sette på maskinen. (Men han vasker ikke klær på eget initiativ)  Jeg føler meg dust nå, jeg er fullstendig klar over at dette er smålig av meg. Men jeg kan ikke noe for det.. jeg elsker ham mer enn noe annet, men jeg tenner ikke lenger. Han blir litt for "pågående og innpåsliten"... og han vil bare gjøre alt for meg.. hele tiden... det er null spenning eller styring.. det er jeg som bestemmer og styrer alt.. da mister jeg litt piffen. 

MEN: Jeg er klinkende klar over at han er en god mann, og jeg kommer aldri til å gå fra ham. Han betyr alt for meg, og han lider ingen nød seksuelt.. det er kun hos meg det sitter.  

Følte bare for å dele det... 😮 

Anonymkode: bcd13...bca

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

...har dere opplevd;

- uten å dømme?

- uten å dømme?

Jeg leser historie etter historie om mennesker som mister lysten, de føler seg skyldig, mens den andre parten fortviler. Stort sett har jeg tenkt at det er den som mister lysten som har en jobb å gjøre.

Men når jeg leser om hvor mange partnere som går passiv rundt og håper at sexlysten til den andre, skal komme tilbake av seg selv, så ser jeg jo at det ikke kan være så lett å jobbe med det, helt alene og i et vakuum. 

Og selvfølgelig, dette er en tråd som retter seg like mye mot alle dere passive partnere som tror at bare fordi DERE har lyst på partneren deres, så har han/hun også lyst.

Ja på alle spørsmål... Likevel null tenning. Han er virkelig fantastisk. Og ser flott ut. Men han er for dårlig i senga desverre, og jo mer jeg prøver å veilede han jo mindre lyst får jeg på han. Det blir bare påtatt og merkelig, og det har kommet til ett punkt hvor jeg bare ikke klarer ha sex med han i det hele tatt lenger. Det byr meg i mot, rett og slett. Vi at god kommunikasjon og elsker hverandre, og vi har virkelig prøvd alt. Sexolog og alt. Alt. ALT! Jeg tenner på andre. Men ikke min mann. Har vært sammen i 16 år 

Anonymkode: 2617f...9a1

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det kommer flere!

Jeg skrev forrige innlegg også. Jeg er dette ene mennesket. 😢

Anonymkode: 2617f...9a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...