Gå til innhold

Er dette narsissisme? Er dritleti denne veninnen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette gjelder ei veninne av meg. Om det i det hele tatt kan kalles veninne. Nærmere sagt bekjent da. Lurer bare på om andre har lignende erfaringer.

For en del år tilbake så var hang jeg og denne veninnen litt mer sammen både vi to alene, men mest pga at vi hadde en felles vennegruppe og da gjorde vi ting sammen. Dette kunne være trening, fest, kafe, kino, tjaa.. alt mulig. 

Årene gikk, og de fleste av oss er godt etablerte med hus, barn og det som følger med. Naturlig nok blir det mindre tid til alle venner man hadde før, men jeg merker spesielt at denne venninen har forandret seg. Eller hun var litt sånn før også men ikke så ekstremt som idag. Kort fortalt om veninnen min: 

  • Hun spør ALDRI hvordan jeg har det, hvordan min mann eller barn har det. Sånn generelt om hvordan livet mitt er, hva jeg driver med, hvordan det går på jobb, osv osv.. sånne ting som er normalt å spørre om. I allefall når man ikke ser hverandre på flere uker eller måneder.   Altså, ALDRI! Har aldri stillt ett spørsmål om dette...
  • Derimot er hun veldig på når hun skal fortelle om SEG og SITT liv... og det er for så vidt greit. Men det er litt rart at hun ikke spør meg om de grunnleggende tingene, mens hun forventer at jeg skal høre på i en halvtime (ned til minste detalj) hvordan hun skadet negelen på lillefingeren sin....
  • Generelt er det veldig mye MEG MEG MEG fra henne... 
  • Når det gjelder diskusjon rundt forskjellige tema, så har hun fint lite forståelse at andre har et annet synspunkt. Hun respekterer ikke at andre mener noe annet og skal alltid prøve å "overbevise" om at hun har rett og vet best. Hun prater da i vei om det som hun mener er fakta og vitenskap og dokumenterte saker slik at  hun skal ha rett. Nesten så hun blir arogant hvis det ikke går hennes vei.... 
  • Har ett generelt oppfatning av at hun mener hun er noe bedre enn andre. Hvordan skal jeg forklare dette best mulig... altså hun forventer nesten at folk skal se opp til henne og nærmest missunne henne selv om det ikke er noe å misunne eller se opp til... Hun prøver å fremheve seg selv fremfor andre, og om det ikke slår gjennom blir hun fort litt irritert og arogant. 
  • Lite interesse for ting som er viktig eller interesserer oss andre, men forventer at vi skal være interessert i det som hun prater om... 

Tja.. dette var de viktigste tingene tror jeg. Greia er at de fleste har mer eller mindre kuttet ut kontakten med henne og hun har ingen av disse tidligere veninnene lenger. Om jeg og hun møtes, så er det med flere måneders mellomrom. 

 

Jeg lurer bare på om noen har erfaring med slike personer? Hva er greia? Er dette narsissisme? Er det noe annet? 

Anonymkode: ebfb3...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være narsissisme, det kan også være helt andre ting. 
Det er helt umulig å diagnostisere noen gjennom Internett. Diagnoser som narsissist, psykopat osv blir slengt ut i det vide og brede. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SpringYard skrev:

Det kan være narsissisme, det kan også være helt andre ting. 
Det er helt umulig å diagnostisere noen gjennom Internett. Diagnoser som narsissist, psykopat osv blir slengt ut i det vide og brede. 

Joda, jeg skjønner det.. Det er ikke målet å diagnotisere henne heller. Jeg bare lurer på om folk har erfaring med slike personer? Det nærmeste jeg kommer etter å ha lest litt er at hun bærer på noen narsissistiske egenskaper. Selv om hun ikke trenger å være det. Men jeg mener bare at hun har gått over en grense til hva som er "normalt" hvis du skjønner... 

Nei, jeg vet ikke.. jeg skal ikke si for mye heller, godt mulig jeg overanalyserer det hele... 

Anonymkode: ebfb3...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg skjønner det.. Det er ikke målet å diagnotisere henne heller. Jeg bare lurer på om folk har erfaring med slike personer? Det nærmeste jeg kommer etter å ha lest litt er at hun bærer på noen narsissistiske egenskaper. Selv om hun ikke trenger å være det. Men jeg mener bare at hun har gått over en grense til hva som er "normalt" hvis du skjønner... 

Nei, jeg vet ikke.. jeg skal ikke si for mye heller, godt mulig jeg overanalyserer det hele... 

Anonymkode: ebfb3...dac

Jeg synes absolutt ikke dette høres ut som narsissisme. Det skal en god del mer til. Uansett kan ikke vi sette diagnose på henne (ikke du heller).

Hun høres ut som en selvopptatt, dårlig venn, rett og slett. Du kan enten fortelle henne det du har skrevet her, eller kutte henne ut. Har du lyst til å beholde henne som venn, dersom hun legger av seg disse dårlige egenskapene? Da ville jeg tatt en ærlig prat med henne.

Anonymkode: e74c4...820

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg skjønner det.. Det er ikke målet å diagnotisere henne heller. Jeg bare lurer på om folk har erfaring med slike personer? Det nærmeste jeg kommer etter å ha lest litt er at hun bærer på noen narsissistiske egenskaper. Selv om hun ikke trenger å være det. Men jeg mener bare at hun har gått over en grense til hva som er "normalt" hvis du skjønner... 

Nei, jeg vet ikke.. jeg skal ikke si for mye heller, godt mulig jeg overanalyserer det hele... 

Anonymkode: ebfb3...dac

Det er narsissistiske trekk ja. Utrolig selvopptatt. Hvorvidt det er patologisk eller ikke er ikke viktig. Skjønner du er drittlei. Jeg orker ikke sånne personer i livet mitt. 

Anonymkode: f5efb...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er narsissistiske trekk ja. Utrolig selvopptatt. Hvorvidt det er patologisk eller ikke er ikke viktig. Skjønner du er drittlei. Jeg orker ikke sånne personer i livet mitt. 

Anonymkode: f5efb...f51

Det var kanskje det rette ordene å bruke: "utrolig selvoptatt". I tillegg kan jeg nevne at hun ALDRI vil grattulere noen andre med f.eks noe fremgang i livet. F.eks Ny jobb, nytt hus, ny bil, eller rett og slett en eller annen ting som det er naturlig å gratulere folk med. Men når hun derimot har noe slikt på lager, ja.. da får man høre det i bøtter og spann. 

Anonymkode: ebfb3...dac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvopptatt. Full-blods narsissisme er en god del 'mørkere' vil jeg tro med manipulering, løgn, misbruk av din tillit, hersketeknikker. Slitsomt med sånne som henne uansett. Jeg har en selvopptatt venninne, og jeg fortalt henne rett ut at vi begge bør få prate, ikke bare hun, og få 50% av oppmerksomheten etc. Hun har justert seg en god del, hun skjønte selv at hun måtte ta i et tak for å ikke skremme bort alle, og er blitt varmere og mer ydmyk med årene. Hun interesserte seg heller aldri for hvordan andre hadde det, men det gjør hun nå selv om jeg merker at det ikke er 100% fra hjertet, litt mekanisk høflighet, men alt hjelper, og jeg orker henne mer nå. Du har jo ikke noe å miste på å si ifra til henne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg skjønner det.. Det er ikke målet å diagnotisere henne heller. Jeg bare lurer på om folk har erfaring med slike personer? Det nærmeste jeg kommer etter å ha lest litt er at hun bærer på noen narsissistiske egenskaper. Selv om hun ikke trenger å være det. Men jeg mener bare at hun har gått over en grense til hva som er "normalt" hvis du skjønner... 

Nei, jeg vet ikke.. jeg skal ikke si for mye heller, godt mulig jeg overanalyserer det hele... 

Anonymkode: ebfb3...dac

Mange (de fleste) mennesker bærer på egenskaper som tilhører diverse diagnoser, det vil ikke dermed si at man innehar en diagnose, selv om noen trekk passer inn i ‘boksen’. 
det du må gjøre, det er å tenke over om dette er et menneske du ønsker å ha i livet ditt, narsissist eller ei. 
Hun høres utrolig slitsom og selvopptatt ut. Hun er nok et menneske som gir mye negativ energi og det hadde ikke jeg orket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være en diagnose, men et resultat over hvordan hun selv ble behandlet som barn. Hun har stort behov for oppmerksomhet og har vanskelig for å se andres perspektiv og mulighet for å dette seg inn i andres følelser kanskje? 

Om det er for slitsomt, fade henne ut og hold avstand. Ingenting å gjøre med det. Vil tro det blir bråk om du nevner noe rundt det.

Anonymkode: 2d80e...7a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Dette gjelder ei veninne av meg. Om det i det hele tatt kan kalles veninne. Nærmere sagt bekjent da. Lurer bare på om andre har lignende erfaringer.

For en del år tilbake så var hang jeg og denne veninnen litt mer sammen både vi to alene, men mest pga at vi hadde en felles vennegruppe og da gjorde vi ting sammen. Dette kunne være trening, fest, kafe, kino, tjaa.. alt mulig. 

Årene gikk, og de fleste av oss er godt etablerte med hus, barn og det som følger med. Naturlig nok blir det mindre tid til alle venner man hadde før, men jeg merker spesielt at denne venninen har forandret seg. Eller hun var litt sånn før også men ikke så ekstremt som idag. Kort fortalt om veninnen min: 

  • Hun spør ALDRI hvordan jeg har det, hvordan min mann eller barn har det. Sånn generelt om hvordan livet mitt er, hva jeg driver med, hvordan det går på jobb, osv osv.. sånne ting som er normalt å spørre om. I allefall når man ikke ser hverandre på flere uker eller måneder.   Altså, ALDRI! Har aldri stillt ett spørsmål om dette...
  • Derimot er hun veldig på når hun skal fortelle om SEG og SITT liv... og det er for så vidt greit. Men det er litt rart at hun ikke spør meg om de grunnleggende tingene, mens hun forventer at jeg skal høre på i en halvtime (ned til minste detalj) hvordan hun skadet negelen på lillefingeren sin....
  • Generelt er det veldig mye MEG MEG MEG fra henne... 
  • Når det gjelder diskusjon rundt forskjellige tema, så har hun fint lite forståelse at andre har et annet synspunkt. Hun respekterer ikke at andre mener noe annet og skal alltid prøve å "overbevise" om at hun har rett og vet best. Hun prater da i vei om det som hun mener er fakta og vitenskap og dokumenterte saker slik at  hun skal ha rett. Nesten så hun blir arogant hvis det ikke går hennes vei.... 
  • Har ett generelt oppfatning av at hun mener hun er noe bedre enn andre. Hvordan skal jeg forklare dette best mulig... altså hun forventer nesten at folk skal se opp til henne og nærmest missunne henne selv om det ikke er noe å misunne eller se opp til... Hun prøver å fremheve seg selv fremfor andre, og om det ikke slår gjennom blir hun fort litt irritert og arogant. 
  • Lite interesse for ting som er viktig eller interesserer oss andre, men forventer at vi skal være interessert i det som hun prater om... 

Tja.. dette var de viktigste tingene tror jeg. Greia er at de fleste har mer eller mindre kuttet ut kontakten med henne og hun har ingen av disse tidligere veninnene lenger. Om jeg og hun møtes, så er det med flere måneders mellomrom. 

 

Jeg lurer bare på om noen har erfaring med slike personer? Hva er greia? Er dette narsissisme? Er det noe annet? 

Anonymkode: ebfb3...dac

Tror jeg er venninna di...

Anonymkode: 92c56...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun dominerer deg, hverken mer eller mindre. Du har tatt den defensive plassen og hun er offensiv. Narsissisme er mye mer omfattende enn det du beskriver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtte de andre her. Vil ikke kalle dette narsissisme da narsissisme er en del mørkere og vanskeligere å forholde seg til (som nevnt over), men vil kalle dette mer egoisme/selvopptatthet. Med mangel på selvinnsikt og empati.

Når det er sagt er det faktisk mange som er slik, som er veldig egosentrert. Vil ikke si at venninnen din (utover det du skriver) er noe verre enn disse. 

Men når du opplever mennesker som er irritasjonsmoment, som påvirker deg så negativt, så må du kutte vedkommende ut. Det er ingen vits for deg å mengde deg med et slikt vesen - uansett "diagnose". 

Anonymkode: 32bcb...d9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser av bildet tatt fra store medisinske leksikon om narsissistisk personlighetsforstyrrelse, stemmer noe overens, men ikke nok til å kalles nars.pf. 

Det er ganske ekstreme variasjoner vi snakker om når det kommer til personlighetstrekk vs personlighetsforstyrrelse

 

C8DD0E64-3BF6-4B4E-9EDF-B5A7C34B0BEA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro det bunner i en usikkerhet over at hun ikke har fått til det dere har gjort når det kommer til familie barn mm. Hun må hevde seg selv for å følge med dere. Hun VET at du har det bra (ytre) og hun strever for at dere skal tro hun har det bra og at hun skal være godtatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har erfaring med slike mennekser. Først meg selv tilbake i tid, så en bekjent.

Jeg skulle ønske at jeg kunne svare på hvordan det har seg at jeg var slik, men ikke er slik i dag. Men jeg kommer litt til kort.

Mulige merkelapper som kan gjøre det lettere for andre å forholde seg til slikt... langt over gjennomsnittet smarte, oppegående, understimulerte og emosjonelt utsultede vil kunne oppføre seg slik du beskriver venninnen din. Du kan sette pris på henne gjennom hennes saklighet, klare tanke, hennes fulle tillit til at andre også kommer til. Du kan vise varme i forhold til hennes perspektiver og at du raskt ser at hun ikke har fått øye på de tingene som er viktig for deg. Hun vil berike deg med overraskende perspektiver i saklige diskusjoner om du tar deg tida til å føre disse med henne.

Om hun utvikler seg over tid slik jeg har gjort (jeg blir i dag kalt en god og nær venn av mange), eller om hun har stabile og dyptliggende grunner i seg til at hun er som hun er, er helt umulig å si. Uansett er du ikke forpliktet til å bruke tid på og med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i hvilke diagnoser hun potensielt må ha. Det første punktet i hvert fall gjør henne til en utrolig dårlig venninne. Når hun ikke bryr seg om hvordan du har det eller ikke er interessert i deg og livet ditt, bare hennes eget, så er hun ikke mye å samle på. 

Min bestevenninne sliter med psyken, og hun kan være krevende å forholde seg til noen ganger, men hun har likevel empati og interesse for meg og mitt liv. 

Anonymkode: 6210e...9e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en venninne som er veldig materialistisk av seg. Hun er veldig opptatt av å vise seg frem-at hun har den nyeste mobilen -se jeg har fått meg ny bil  osv osv. 

 

Hun er en dame som har kommet enkelt til tingene, DVs hun er gullungen i søskenflokken de andre har fått mindre enn henne og hun har fått bestemme hva hun vil og vilkårene. Jeg er likegyldig mot henne på en slik måte som du beskriver din venninne Ts. Min venninne ville sikkert si at hun ikke har fått noen særfordeler men det er jo så.

Når jeg sanser urettferdighet rundt meg skrur jeg av oppmerksomheten min

Anonymkode: 8826a...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...